Aeroportul Henri Coanda – Schimbati poarta de intrare a Romaniei !

Yurika Masumo, victima japoneza a conducerii Aeroportului Otopeni

Acum cateva saptamani vedeam pe fluxurile informationale o stire care m-a “lovit” inca de cand am citit primele randuri. O tanara japoneza care tocmai venise in Romania a fost gasita ucisa intr-o padure de langa aeroportul Henri Coanda. Pe masura ce apareau mai multe amanunte, simteam cum imi creste un nod in gat… aveam declickuri mintale si, sincer, ma si vedeam in locul ei cu fluturi prin stomac, parasutata si pierduta intr-o tara straina. Ma rog, sunt tip, destul de solid, am destula experienta de calatorie, dar intotdeauna cand ajung intr-un aeroport nou, oricat de informat as fi, sunt, in mod evident, un pic derutat pana ma lamuresc care e treaba…

Yurika Masumo avea 20 de ani, era japoneza si urma sa mearga la Craiova sa predea limba si cultura japoneza unor studenti romani intr-un program de schimburi studentesti patronat de AIESEC. Venea de departe, de la Tokyo, schimbase la Viena si zbura la Bucuresti unde nu o astepta nimeni, trebuia sa ajunga la gara, sa ia un tren de noapte spre Craiova. Avea un presentiment, judecand dupa ultimele tweeturi scrise inainte de imbarcarea spre Romania. A fost racolata de un combinator, a dus-o intr-o taxi, apoi au coborat intr-o padure, a jefuit-o, a violat-o si, la final, a strans-o de gat. La doar 20 de ani, o fata tanara, plina de viata, plina de entuziasm, pasionata de pian si studiind la una dintre cele mai bune universitati din Japonia, acolo unde a studiat insasi imparateasa Japoniei, pierea intr-o padure, practic rapita din aeroportul numarul 1 al Romaniei!

Nu cred ca exista vreo crima care sa nu fie revoltatoare, dar, sincer, soarta micutei Yurika m-a revoltat, m-a intristat si mi-a smuls si cateva lacrimi… Dar mai ales m-a revoltat si de aceea cred ca scriu acest post…

Ce m-a revoltat este ca aceasta crima odioasa nu este datorata unui om care se dovedeste din ce in ce mai mult ca este un psihopat (si Japonia cea arhicivilizata are psihopatii ei), ci exclusiv conducerii Aeroportului International Bucuresti “Henri Coanda”… si nu numai lui Jidav care tocmai a fost rotit pe un alt post caldut, ci tuturor celor care s-au perindat la conducerea aeroportului, ministerului si care de vreo doua decenii patroneaza ceea ce eu numesc “poarta de intrare hada a Romaniei”… De la crima incoace, purtatorul de cuvant al aeroportului (pentru al carui nume nu vreau sa stric nici macar un Google) clameaza sus si tare ca managementul aeroportului nu are ce face… Nu inteleg de ce stau toti acesti indivizi bine platiti in posturi cand isi exprima in mod public impotenta si incompetenta.

Sa nu fiu total negativ si revoltat. Aeroportul Henri Coanda arata din ce in ce mai bine. Dar ma refer la “zona internationala”, la zona de dincolo de controlul pasapoarte. Acolo, mai ales noua extensie a terminalului este moderna si OK… Dintotdeauna am avut un sentiment de bine, “de acasa”, cand avionul punea rotile pe pistele destul de proaste ale aeroportului… Aveam sentimentul de acasa. Treceam cu zambetul pe buze si de debarcare (uneori cu autobuzul, alteori prin burduf), treceam si de controlul pasapoarte (care, cel putin de la intrarea Romaniei in UE, este o placere) si intotdeauna am apreciat ca livrarea bagajelor este una dintre cele mai rapide si eficiente din lume (si pentru ca am aterizat in circa 100 de aeroporturi ale lumii, pot sa fac o comparatie). Dar dupa ce trec de usile culisante de dupa bagaje, intru in jegul abominabil al aeroportului, un loc care ca obisnuit al locului imi lasa un gust amar, iar pe un strain de abia venit il catapulteaza undeva in mijlocul salbaticiei.

Daca ai ghinionul sa ajungi noaptea, si multe curse sosesc la ore in care e deja intuneric afara, vei avea parte de o hala plina de oameni care se imbulzesc de multe ori intr-o lumina difuza de neoane ieftine cum numai la Delhi in 2003 sau Cairo in 2000 am mai vazut. Intre timp, pana si cele doua aeroporturi s-au modernizat, iar la Bucuresti au ramas aceleasi neoane obosite.

Apoi, daca esti cel putin dezorientat sau esti femeie singura, cum a fost biata Yurika Masumo, esti imediat luat in primire de combinatorii agreati in mod evident de conducerea aeroportului, dornici sa te tarasca la vreun taxi scump sau, cum am vazut recent, spre padurea mortii. Am fost intrebat acum cateva zile de cei de la Ziarul Financiar unde am mai vazut asa ceva… pai la Kathmandu in 2003, cum ieseai din aeroport (chiar si atunci, combinatorii nu aveau voie sa intre in cladirea aeroportului), erai luat pe sus de taximetristi (nici macar de combinatori ca la noi). Anul trecut, cand am fost din nou in Nepal, erau niste soldati inarmati cu bete care nu ezitau nicio secunda sa loveasca in caz ca taximetristii se apropiau prea mult sau sareau calul). La Delhi, in 2003, era un haos similar (poate chiar mai mare decat la Bucuresti), dar ma astept sa se fi luat masuri si pe acolo. Un aeroport care imi trece prin minte este Kiev, unde esti luat in primire de taximetristi si combinatori, dar, trebuie sa recunosc, nu am mai fost pe aeroportul din capitala Ucrainei dupa deschiderea noului terminal pentru EURO 2008 si nu stiu cum o mai fi… dar ce se intampla in vechiul terminal din Kiev (care arata insa jalnic, inclusiv in zona internationala) era similar cu ce e la Bucuresti. Deci, modelul conducerii aeroportului Henri Coanda este Kievul.

Acum vreo doua zile, la mai bine de doua saptamani de la tragedie, autoritatile romane s-au sesizat intr-un final si au hotarat un plan de masuri sa combata piraterismul la aeroportul Otopeni si, hopa, s-au prins ca si la Gara de Nord e aceeasi situatie ! Masuri spectaculoase, dar sa vedem cat vor si dura. Un lucru e cert – asta nu rezolva problema transportului de la aeroport in oras sau il face al dracului de scump. Asa ca trecand pe langa incompetenta sau impotenta voita a organelor de ordine din Henri Coanda, hai sa trec in revista alternativele de a ajunge in Bucuresti.

Daca reusesti sa treci in forta de combinatori, ajungi in fata aeroportului unde se afla aliniate cele mai scumpe taxiuri din capitala Romaniei. Si baremi daca ar fi Mercedesuri sau chiar Citroenuri ori ce Dumnezeu aveau cei de la Fly Taxi (o alta sursa masiva de spagi manageriale)… uneori gasesti niste Loganuri venite parca direct de pe front sau de la Mongol Rally… costand de 2,5 ori mai mult decat orice alt taxi din Bucuresti. Vrei autobuz? Evident, trebuie sa holbezi ochii si sa gandesti profund pentru a intelege semnele care iti indica de unde poti sa-l iei… de la etajul inferior. Si autobuzul nu stiu daca functioneaza si noaptea cand ajung multe curse. Daca esti “de-ai locului” ca mine, pe timp de zi, o iei la picior prin culoarul care face legatura cu “Plecarile Internationale” si iei un taxi care lasa pasageri la aeroport, sau cobori pana la fostul ceas de unde iei un taxi la un pret normal (sau il comanzi telefonic). Aici, surprinzator, timoratii agenti din aeroport devin vulturii care au brusc grija de pasageri, alungand taximetristii zisi ilegali… (cand, de fapt, taximetristii ilegali stau linistiti in parcarea de sus, asteptandu-si clientii racolati de combinatori).

In plus, aeroportul numit pompos Henri Coanda (bietul om de stiinta cred ca se rasuceste in mormant) este singurul din Europa (si probabil si din Asia) in care nu exista niciun birou de informatii turistice. Exista un punct de informare aeroportuara care in general iti spune ca avionul intarzie sau ba), dar ca sa gasesti vreo harta a Bucurestiului, e deja science-fiction.

Acesta nu este un articol care sa dea sfaturi. Orice asa-zis manager aeroportuar stie cum ar trebui organizat transportul terestru, sunt convins ca au fost cel putin pana la Budapesta sau Istanbul sa vada un sistem eficient, ieftin, civilizat, european, dar este evident ca nu vrea sa copieze reteta folosita de zeci si sute de aeroporturi din lume. Este un articol-protest sau semnal de alarma, cum de altfel sunt articolele care astazi sunt publicate de marea majoritate a blogurilor de travel romanesti care s-au raliat intr-un efort comun si care speram sa aiba un impact cel putin la nivelul opiniei publice…

Iar la final, ma intreb si intreb pe d-alde Jidav si alte personaje din diverse posturi de „management” – oare de cate Yurika Masuno mai trebuie sa avem parte pentru ca la Henri Coanda sa se faca ordine?

 

Acest articol face parte din campania blogosferei turistice romanesti avand menirea de a trage un semnal de alarma asupra a ceea ce se intampla in Aeroportul International „Henri Coanda” Bucuresti,  principala poarta de intrare in tara. Alaturi de acest articol, va invit sa cititi si articolele publicate astazi pe blogurile World Traveller, Fun Tur, Placerea de a calatori, Turistu, 1001 calatorii, Drum liber, GTD2.0, Travel with a smile, Turism Market, The City Break, Travel Girls, Lumea Mare, Tim, Wafu, Aliceee Traveler, Elena Ciric, Paravion, Contributors, Blog de Bucuresti, Lipa Lipa, Viajoa, Trans-ferro, Airlines Travel, Xplorio, Vulpitza, Alex Bartis, Urmatorul Pas

 

Categorii:
Diverse

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest