ImperatorTravel

Linii aeriene in Ardeal… cam slabut in afara de WizzAir

 

Companii aeriene in Ardeal: Aeroport Timisoara

Recent am stat la o masa cu un amic din Ardeal (ma rog, sunt si eu 25% ardelean :)) si, din vorba in vorba, am ajuns, cum altfel, si la povesti de calatorie, ponturi despre cum sa calatoresti mai ieftin, avioane, chestii d-astea… La un moment dat, amicul meu mi-a zis “Fain de voi astia de la Bucuresti, ca aici zboara multe companii, aveti multe zboruri, multe destinatii, pe cand la noi, doar daca te duci la Budapesta, bani de autobuz, nopti nedormite… Noroc cu Wizz-ul ca zboara spre diverse destinatii, dar numai in Europa”. Ma rog, intre timp, Wizz-ul a anuntat si prima cursa extra-europeana din Ardeal, mai precis Cluj – Tel Aviv.

Oricum, discutia m-a pus pe ganduri… Totusi, in afara Bucurestiului, Transilvania este considerata drept regiunea cea mai bogata. Probabil, ar avea capacitatea sa „absoarba” mai multe zboruri… Asa ca am inceput sa ma uit ce si cum pe fiecare aeroport din Ardeal.

 

Cluj-Napoca – capitala Ardealului. Ma rog, asa zic clujenii, asa ca sa-i credem.

Dintre companiile clasice: Tarom opereaza 3 rute: Bucuresti, Viena si, in curand, Praga. Lufthansa opereaza o ruta: München si cam atat.

Dintre companiile low-cost: Wizz Air opereaza 16 rute: Tel Aviv, Bari, Roma, Bologna, Venetia, Milano, Barcelona, Madrid, Valencia, Zaragoza, Palma de Mallorca, Dortmund, Paris, Bruxelles, Eindhoven si Londra.

 

Tg. Mures – daca, acum cativa ani, aeroportul din Tg. Mures avea mari probleme de facilitati de zbor, intre timp se pare ca lucrurile s-au mai aranjat si tot mai multe curse apar si din acest oras.

Dintre companiile clasice, doar Tarom opereaza o ruta, spre Bucuresti. Pe vremuri, era si Malev, dar a dat faliment, asa ca Taromul a ramas singura companie clasica ce opereaza la Tg. Mures.

Dintre companiile low-cost: Wizz Air opereaza 11 rute: Budapesta, Roma, Bologna, Milano, München, Frankfurt, Dortmund, Paris, Londra, Madrid si Barcelona. Nou-venitul Ryanair opereaza 2 rute: Charleroi, Pisa, iar din noiembrie, doar o singura ruta spre Charleroi.

 

Sibiu – are un aeroport frumos, cochet, s-au bagat bani buni in el in pregatirea Capitalei Culturale, dar, de atunci, este evitat cam de toate companiile. Am citit undeva ca, pe vremuri, era cel mai scump din tara, asa ca era evitat de marea majoritate a companiilor aeriene (si in mod cert si de low-costuri), dar, din cate stiu, au mai dat in jos la taxe. Aeroport scump, cam slabut cu low-costuri, in schimb sunt cateva companii clasice.

Companii clasice: Tarom opereaza 2 rute – spre Bucuresti si München. Lufthansa opereaza o ruta – spre München. Austrian Airlines opereaza o ruta – spre Viena.

Doar o companie low-cost s-a aventurat la Sibiu: Blue Air, care opereaza o singura ruta spre Stuttgart de ani buni. A doua ar fi WizzAir care se pare ca a licitat pentru subventia Consiliului Judetean pentru o ruta Londra – Sibiu. In rest, nu au prea aparut companii amatoare sa opereze celelalte rute pe care Consiliul Judetean le-ar dori operate din Sibiu.

 

Timisoara – a fost hub pentru doua companii aeriene – Carpatair, care are si un centru de training unic in Romania, si WizzAir. Intre timp, Carpatair a plecat din Timisoara (mai are doar cateva curse) si probabil ca numarul de pasageri va fi in scadere accentuata. Dar asta nu-l face pustiu.

Companii clasice: Tarom opereaza o singura ruta spre Bucuresti. Lufthansa are si ea o singura ruta, spre München, iar Carpatair mai are doar 5 rute: spre Cernauti, Bergamo, Venetia, Roma si Stuttgart.

Companii low-cost: WizzAir opereaza 10 rute: spre Roma, Bologna, Venetia, Milano, Barcelona, Madrid, Valencia, Dortmund, Londra si Paris.

 

Arad – pe aeroportul din Arad s-ar fi depus praful daca nu venea mai acum vreun an Wizz-ul sa-l dea putin la o parte. Daca, la un moment dat, aeroportul din Arad parea sa faca o concurenta serioasa Timisoarei, chiar Ryanairul venise prin 2008 sa deschida un hub aici, intre timp toti au fugit care incotro. Nici macar Tarom nu mai zboara la Arad, desi era o cursa operata timp de decenii.

Singura cursa de linie este operata de WizzAir spre Milano de 2 ori pe saptamana.

 

Oradea – un alt aeroport cam lovit de soarta. Aici, singura companie care mai sterge praful este Tarom, care opereaza cursele Bucuresti – Oradea odata pe zi si nu in fiecare zi… Si, din cand in cand, cate un avion privat.

 

Satu Mare – la fel ca si Oradea, este tinut in viata doar de cursele zilnice (exceptand weekendurile) ale Tarom. Pe vremuri, exista si cursa Satu Mare  – New York, pe vremea cand Tarom zbura in America… dar intre timp, a ramas doar Bucurestiul

 

Baia Mare – aceeasi poveste. Doar Taromul mai deranjeaza de 5 ori pe saptamana cu zboruri spre Bucuresti. La un moment dat, Austrian Airlines zbura la Viena, dar asta a fost mai demult. De atunci, aeroportul Baia Mare se numeste “Aeroportul International Baia Mare”.

 

Caransebes – mai stie cineva ca micul oras are aeroport? Ei bine, da, este singurul aeroport privat din Romania, dar din 1994, de cand Taromul nu mai opereaza aici, nu a mai primit nicio cursa regulata. Acum, este folosit doar de avioane mici si de agrement, sau, ma rog, asta am citit eu pe net.

 

Brasov – cred ca se asteapta sa fie gata autostrada-morgana de la Comarnic pentru un complex de infrastructura spectaculos… din pacate…

 

Bon, deci sa recapitulam… Ardealul are 6 aeroporturi functionale pe care aterizeaza doar 7 companii aeriene mari si late – 4 clasice (Tarom, Carpatair, Lufthansa, Austrian Airlines) si 3 low-cost (WizzAir, Ryanair si Blue Air). In total, sunt operate 60 rute – WizzAir este campion de departe cu 38 de rute, urmat de Tarom cu 10 rute (mai ales interne spre Bucuresti), Carpatair cu 5 rute, Lufthansa cu 3 rute, Ryanair cu 2 rute si Austrian cu Blue, cate o ruta de fiecare. Singura companie care chiar a crezut in potentialul pietei din Transilvania este WizzAir. In rest, mai nimeni. Carpatair a fost, dar a cam plecat.

Concluzia? Din pacate, desi veniturile sunt mai mari in Ardeal, sunt si mai multe investitii straine, aeroporturile sunt subutilizate, iar daca nu venea WizzAir-ul serios, nu stiu cate rute mai numaram acum.

In plus, marea majoritate a curselor sunt operate de companii aeriene low-cost. WizzAir-ul este de departe campion, dar a aparut recent si Ryanair si nu se stie niciodata ce se poate intampla. Si, dupa cum am spus-o de atatea ori… competitia este buna ;)

Si cum am spus-o de atatea ori – uitati-va cu mare mare grija la toate taxele aditionale in cazul low-costurilor. Uite, de exemplu, Ryanair are niste taxe ucigatoare la bagaje daca te prind la aeroport ca nu ti le-ai cumparat din timp! Uite, un bagaj de cala de 20 kg achitat la aeroport in sezon de varf va costa nu mai putin de 105 euro. La WizzAir, e doar 45 de euro. Chiar si cumparat in avans, la Ryanair este 35 de euro, iar la WizzAir – 15 euro… Dar despre taxele la low-costuri am mai scris, dar o sa mai scriu in curand. Cred ca e un subiect care merita un articol separat

Despre autorul acestui blog: Imperator

Hobby-ul meu este călătoritul… Și deja am ajuns în 96 de țări. Aici, pe blog, depăn amintiri, povești, dar și dau sfaturi celor doritori să cunoască lumea… Doar întreabă !

9 comentarii:

  • răspunde tudor CeMerita ,

    Nu cred ca-i asa tragica situatia comparand cu restul tarii. Nu are rost sa facem o comparatie cu Moldova si nici macar cu sudul Romaniei unde, sincer, nici nu stiu ce aeroporturi sunt inafara de Bucuresti si Craiova.
    Si orice am spune… la Sibiu nu e chiar atat de tragica situatia pe cat am crede-o. Dupa spusele celor de aici http://www.oradesibiu.ro/2013/07/16/solicitare-publica-pentru-demiterea-imediata-a-conducerii-aeroportului-international-sibiu/
    Zboruri regulate pe saptamana (aterizari si decolari):
    Sibiu – 61 (plus alte 12 doar in perioada verii sau chartere)
    Targu Mures – 68
    Cluj Napoca – 220
    Companii:
    Sibiu: 4 + 2 sezoniere + Wizz din Toamna
    Targu Mures: 3
    Cluj Napoca: 5

    • răspunde Adriana ,

      Tragica situatia la Brasov in schimb!

      • răspunde Alex ,

        sunt unele chestii care eu chiar nu le inteleg…unele aeroporturi sunt functionale doar pentru 2 decolari si 2 aterizari saptamanal, de ex aradul tine o ruina de aeroport functional, plateste o multime de functionari+securitate+… pentru 2 amarate curse de Bergamo !!…in vreme ce la 50 km distanta Timisoara are 3 curse pe aceeasi ruta. oare cu un airport shuttle si o cursa in plus din Timisoara nu puteau rezolva problema?
        hilar, management tipic mioritic!

        si aradul nu e singurul aeroport in aceasta situatie!

        • răspunde george2210 ,

          Si tu ce ai vrea sa il inchida de tot? As da dislike la comentariu tau daca as avea buton pentru asta.

          • răspunde Alex ,

            Da, din moment ce e inutil trebuie desfiintat! Inacceptabil sa tii un aeroport functional pentru 2 curse si …raliurile duminicale ale aradenilor cu masini performante. Spatiul se poate folosi la multe alte activitati mai utile.
            La fel cu toate restul, care sunt in aceeasi situatie!

            • răspunde Li ,

              @Alex, sunt aeroporturi mai la nord cu o cursa Tarom spre Bucuresti, dar nu zilnic.

        • răspunde petschovschi ,

          @Alex

          Aeroporturile sunt folosite si de avioane cargo, nu doar de cele de pasageri. ARW sta bine la capitolul acesta.

          PS sa fie clar pt. toata lumea: Timisoara (si Caransebesul) nu sunt in Ardeal :)

          • răspunde Corneliu ,

            La Brasov exista proiect de aeroport de prin anii ’90. Din 1992, parca. Dar in acei ani, Brasovul avea conducere liberala cand cei de la centru erau pesedisti. E clar cate sanse a avut acel proiect in acei ani, nu?

            Apoi, coloratura politica a alesilor nostri s-a schimbat concomitent cu inmultirea spectaculoasa a intereselor regionale legate de acest aeroport. Mai exact, se aude ca Brasovul ar fi prabusit afacerile celor de la Sibiu si Targu-Mures, dar ar fi luat o parte si din traficul de pasageri de la Cluj-Napoca si Bucuresti. In plus, Brasovul, care este cel mai vizitat oras din Romania si poate cel mai frumos, s-ar fi dezvoltat foarte tare. Si, iarasi, se spune ca amestecul politic al celor din regiune si de la centru ar fi franat super-dezvoltarea economica a Brasovului.

            Inainte de ultimele alegeri locale, si primarul Brasovului care nu-i din aceeasi alianta cu seful CJ, cel care conduce proiectul, n-a fost de acord cu construirea aeroportului din considerente politice. Primarul si cu d-na Udrea in calitate de ministru de resort au denigrat proiectul de aeroport in fata creditorilor. Altfel, probabil ca azi aveam aeroport. Deh, politica romaneasca, bat-o vina!

            In sfarsit, constructia a inceput sub presiunea enorma a brasovenilor. Fiecare brasovean constientizeaza faptul ca a avea un aeroport aici, ar insemna un pas mare pentru o dezvoltare puternica a orasului si-a comunitatii.
            Dar nu stim cand il vor termina. Teoretic, in 2015. Vom vedea.

            Oricum, daca pana la viitoarele alegeri locale aeroportul nu va fi gata, toti cei care conduc Brasovul in acest moment n-ar trebui sa se mai prezinte in fata cetatenilor brasoveni.

            • răspunde Tavi ,

              Timisoara si Caransebes in Ardeal?

              Lasă un comentariu