India Express (ep. 3). Taj Mahal, diamantul din Agra

43. Taj Mahal, Agra, India.JPG

E foarte greu să scriu despre Taj Mahal. Trebuie să fii un Eminescu, un Hafez sau poate un Salman Rushdie. Superlativele pălesc în fașa uneia dintre cele mai frumoase clădiri din lume. În mod remarcabil, Taj Mahal nu a fost gândit de un arhitect, ci de un împărat, de Shah Jahan. Acesta a chemat arhitecți de peste tot, toți au venit cu schițe, idei, sugestii, dar, până la urmă, arhitectul-șef al Taj Mahalului a fost însuși Majestatea Sa. Combină elemente din arhitecturătradițional-islamică cu cea persană și chiar otomană, precum și indiene. 20.000 de artizani au lucrat timp de 22 de ani să-l construiască.

Am plecat spre Agra pe la 6 dimineașa. Urma o zi lungă – să ajungem la Agra (cam 200 km sud de Delhi), apoi să vizităm Taj Mahalul și Fortul Agra și apoi să ajungem la Jaipur, unde urma să dormim. Alți 200 km. Iar în India, trebuie să iei în calcul că faci doar 40 km într-o oră, pe drumuri naționale. Există o singură excepție. Undeva în mijlocul câmpului de la sud de Delhi pornește autostrada Yamuna până la Agra. Adică, ca autostradă undeva în mijlocul câmpului pe lângă București – Ploiești cunoscută sub numele de A3. E probabil unica autostradă adevărată din țara cu un miliard de locuitori, adică nu sunt ricșe, cai, vaci sau alte atelaje mai mult sau mai puțin originale pe ea. Nu sunt nici prea multe TIR-uri, pentru că taxa e scumpă și majoritatea se înghesuie tot pe vechiul drum național.

Am avut noroc că am plecat așa de dimineață. Delhi încă nu se trezise cu adevărat. Nici noi. Slavă Domnului, că șoferul și ajutorul de șofer erau treji. A gonit pe bulevardele din ce în ce mai aglomerate ale capitalei indiene și, într-un final glorios, am reușit să traversăm fluviul Yamuna. Pe la mijloc, stop joc. Trebuie să plătim taxa de intrare în statul vechi, Uttar Pradesh. Mi-aduc brusc aminte de o altă oprire acum 11 ani între două state indiene și despre faptul că a trebuit să fac un mare balet diplomatic să ne dea drumul în celălalt stat. Acum nu a mai fost nevoie de balet. Doar de bani pentru a plăti. Biroul de plată a taxelor se află într-o coșmelie de ziceai că o să pice. Și iată-ne în Uttar Pradesh (sau UP, cum îi spun indienii), cel mai populat stat al Indiei, cu 200 de milioane de suflete. După ce străbatem prima localitate, remarcabil de bine întreținută (orice localitate e un paradis, în afara Delhiului), intrăm pe celebra autostradă Yamuna. Ei bine, șocant, arată ca o autostradă adevărată! Iată că poate să existe așa ceva și în India. Nu aș fi crezut vreodată că indienii vor construi o autostradă, chiar dacă are doar 200 km sau ceva de genul ăsta. Așa că, având parte de o șosea cât de cât liniară, am adormit brusc și m-am trezit doar când am ieșit de pe autostradă și au reînceput zigzagurile printre ricșe și care trase de oameni. Mă rog, am mai avut parte și de o oprire la un complex hai să-i zicem comercial, unde am mâncat un naan cald și am văzut cum fanii unui politician local i-au cântat psalmi sau i-au strigat lozinci electorale sau ceva de genul ăsta. În weekend, urmau alegerile la nivel de state.

Ne-am oprit în parkingul de lângă Taj Mahal. Acum câțiva ani, UNESCO a tras un serios semnal de alarmă cu privire la faptul că superbul monument este afectat de poluare. Taj Mahalul este magic și, datorită marmurei sale în bătaia soarelui, are o strălucire unică. Ei bine, această strălucire a rezistat la secole de ploi musonice, dar nu și la fumul țevilor de eșapament. Față de 2011, când ricșele ajungeau destul de aproape de monument, acum poți ajunge la el doar dacă iei un vehicul ecologic (sau o iei pe jos) de la Visitors Center – fie o căruță, fie o mașină electrică. Evident, atât timp cât în proximitatea monumentului se află un oraș cu 1,8 milioane de locuitori si cu mii de mașini poluante sau sisteme de încălzire pe bază de cărbune și balegă uscată de vacă, introducerea transportului ecologic lângă Taj este o frecție la picior de lemn. Sau o oportunitate de a mai băga niște rupii în buzunar.

Oricum, ca turist străin, trebuie să plătești muuult mai mult decât un indian. Străinii plătesc 750 de rupii (aproape 11 euro), iar indienii 20 de rupii (0,30 euro). Numărul de turiști străini este totuși în scădere continuă (datorită politicii “indiene” a vizelor, dar și creșterii exponențiale a violurilor, inclusiv asupra turistelor străine), în schimb, turiștii indieni dau năvală. Dar și așa, deși monumentul este foarte aglomerat după standardele turistice indiene, după standardele chinezești sau thailandeze este de-a dreptul pustiu!

Nu pot să scriu prea multe despre Taj. Este un monument pe care nu poți să-l descrii. Doar că imaginile îți rămân în inimă… bulbul clădirii centrale, strălucind prin poarta de intrare, apoi cum crește, încet, încet, pe măsură ce te apropii de el. Noi l-am văzut dimineața, când aerul era fresh, cerul suspect de curat (de multe ori, e o pâclă pe cer din cauza poluării), iar clădirea strălucea literalmente în soare. Sincer, eu v-aș recomanda să vă duceți după prânz și să nu plecați decât când vă dau afară paznicii. Dacă aveți parte de soare (și rugați-vă la Ganesh ca să fie soare!!!), marmura își schimbă culoarea… din alb se duce spre auriu, apoi un soi de galben, roz suav și, într-un final, albastru. Taj Mahal e deschis și noaptea, dar doar 5 nopți pe lună, iar dacă te afli în noaptea de lună plină, e musai să te duci… înțeleg că e o imagine incredibilă cu Tajul literalmente strălucind în lumina lunii!

Pentru cine nu știe, Taj Mahal este de fapt un mausoleu funerar, un mormânt de o extravaganță unică. A fost construit de împăratul Shah Jahan pentru cea de-a treia soție și cea mai iubită, Mumtaz Mahal, de origine persană. Mumtaz și-a însoțit soțul în bătălii și în toate călătoriile sale, iar frumusețea ei și dragostea celor doi a fost cântată de menestreli încă din timpul vieții ei. A murit la vârsta de 38 de ani în timp ce năștea pentru a 14-a oară. Se spune că la auzul veștii morții lui Mumtaz, împăratul Shah Jahan s-a închis într-o chilie, iar cand a ieșit din ea (sursele variază între câteva zile și un an), avea părul complet alb. Și atunci a decis să construiască un mormânt pentru Mumtaz cum altul nu e. A reușit.

După cum ziceam, Taj Mahal a fost construit timp de 22 de ani. Încântat de cum arată, Shah Jahan (avea 59 de ani când s-a terminat construcția) a decis să construiască o clădire identică, dar din marmură neagră peste râu de Taj Mahal, iar cele două clădiri să fie unite printr-un pod de argint, simbol al iubirii dintre cei doi. În acel moment, fiul său Aurangzeb (care, între timp, își lichidase frații) a zis “Stop joc” și l-a detronat pe tatăl său care era și destul de bolnav. “Bătrâne, mai am nevoie și eu de moștenire și tu o cam spargi cu monumentele tale”, i-ar fi zis. Shah Jahan a mai trăit câțiva ani în Fortul Agra (nu, nu era în pușcărie, mai degrabă într-o pușcărie aurită cu tot luxul posibil), de unde zilnic putea să-și admire opera și s-o viseze pe Mumtaz Mahal. Aurangzeb urma să fie împăratul mogul care să atingă apogeul expansiunii mogule, ocupând aproape întregul subcontinent, dar a fost și împăratul care a pus bazele prăbușirii imperiului din cauza intoleranței religioase… Statul mogul, deși musulman, era relativ tolerant cu hindușii, jainii, sikh-ii și așa mai departe, dar politica fundamentalistă al lui Aurangzeb și-a alienat supușii nonmusulmani care într-un final s-au ridicat la luptă… la doar 150 de ani de la moartea lui Aurangzeb, Imperiul Marilor Moguli intra definitiv și iremediabil în cartea de istorie.

După orele petrecute la Taj Mahal și prânzul servit la hotelul Double Tree, proaspăt deschis, am tăiat-o spre Agra Fort, cel de-al doilea mare monument din Agra.

Agra a fost capitala Marilor Moguli mai bine de un secol, din 1556 până în 1658, sub numele de Akbarabad (a fost redenumit Agra după ce marele oraș mogul a fost cucerit de Marathi hinduși), iar fortul Agra a fost reședință imperială. Arată similar cu cea din Delhi, dar interiorul este mult mai frumos și mai ornat. Pe dinafară, ai senzația că este o citadelă spartană cu rol military, datorită zidurilor impresionante, dar odată intrat, descoperi delicatețea și splendoarea arhitecturii mogule, un mix entuziasmant de elemente islamice și indiene.

Palatul este compus din numeroase curți interioare străjuite de clădiri cu diverse funcționalități. Cel mai impresionant este Divanul Audiențelor Publice, acolo unde sultanul asculta plângerile supușilor și împărțea dreptatea. Aici putea să vină oricine sau aproape oricine, iar pavilionul avea darul să impresioneze. Odată ce ajungi în zona Divanului Audiențelor Private, măreția este înlocuită cu delicatețe artistică, iar artizanii par să fi fost mai atenți la arabescurile din piatră. De asemenea, există locuințele particulare ale împăratului și familiei sale, cum este palatul lui Jahangir, dar toti turiștii sensibilizați de povestea romeo-julietiană a împaratului Shah Jahan caută acel turn cu balcon din marmură, unde ghizii ne spun că și-ar fi petrecut ultimii ani din viață ilustrul împărat arestat de fiul său. Iar dacă ghidul chiar are talent, nu se poate să nu smulgă râuri de lacrimi din partea doamnelor. Dar și fără lacrimi, panorama spectaculoasă a râului Yamuna cu Taj Mahalul pe malul său smulge mii de poze pe SD-urile aparatelor de fotografiat.

Am plecat apoi din palat în direcția Jaipur, capitala fabulosului Rajastan, nu înainte însă de a ne opri într-o mică piață de alimente. Dacă prin zonele turistice vei mai găsi doritori să-și ofere imaginea în schimbul a câtorva rupii, aici, în “real India”, am dat peste oameni săraci, dar zâmbitori, primitori și darnici. Am primit ciorchini de struguri, tot soiul de mâncăruri proaspăt prăjite în vase mustind de ulei, copii care doreau să fie pozați, curioși, fel de fel. A fost unul dintre acele momente în care chiar dacă vii după o zi plină, trezit cu noaptea în cap, sentimente puternice în fața unui Taj unic, te destinzi complet și încă ai o speranță în umanitate.

Cândva spre miezul nopții debarcam la hotelul din Jaipur. Drumul nu fusese atât de îngrozitor pe cât mă așteptam. Șoselele au acum două benzi pe sens, iar asfaltul nu mai este comparabil cu suprafața plină de cratere ale Lunii… în schimb, miile de TIR-uri și de tot soiul de atelaje face ca viteza de deplasare să sară rareori de 50 km/oră. Și asta e una dintre marile probleme ale turismului în India… faptul că te deplasezi ca melcul.

A doua zi, urma o nouă doză de frumusețe. India nu este un loc unde să rămâi pasiv. Toate simțurile tale sunt asaltate. India este o experiență. Pentru că India este, vorba reclamei, Incredible.

Am fost în India la invitația companiei aeriene de 5 stele Qatar Airways, care oferă zboruri zilnice între București și nu mai puțin de 12 orașe din India, inclusiv spre capitala Delhi.

Imagini Agra: Taj Mahal & Agra Fort

01. Plata - statul UP.JPG

Chioscul unde se plateste taxa de drum pentru ditamai statul Uttar Pradesh

02. Autostrada Yamuna.JPG

Da, chiar e autostrada 🙂

03. Mic dejun pe autostrada.JPG

Un bufet pe autostrada, bun sa iei un naan

04. Sosirea in Agra.JPG

Gata, am ajuns in Agra !

05. Marfa pe bicicleta.JPG

06. Caleasca in Agra.JPG

De la centrul de vizitatori, mai departe o iei pe jos, cu caleasca eco

07. Masina electrica - Taj Mahal.JPG

Sau cu masina electrica

08. Poarta intrare Taj Mahal.JPG

Punctul de intrare la Taj

09. Bilet intrare Taj Mahal.JPG

Cam asa arata biletul pentru straini

10. Poarta Taj Mahal.JPG

Si aceasta este marea poarta a Tajului

11. Taj Mahal.JPG

Incepe sa se intrevada

12. Taj Mahal, Agra.JPG

Ladies and gentlemen, am onoarea sa va prezint pe incredibilul TAJ MAHAL !

13. Imperator la Taj Mahal.JPG

14. Indieni la Taj Mahal.JPG

Imensa majoritate a vizitatorilor este formata din turisti indieni. Foarte putini straini

15. Taj.JPG

16. Taj Mahal de jos.JPG

17. In papuci, la Taj Mahal.JPG

Pe platforma pe care se afla Tajul nu poti urca decat descult sau cu incaltarile invelite

18. Sikh.JPG

Intelepti sikh

19. Gradina Taj Mahal.JPG

Gradina Tajului vazuta dinspre mormant

20. Intrare la morminte - Taj.JPG

Aceasta e intrarea in interior. Inauntru e interzis fotografiatul, dar este neasteptat de spartan

21. Yamuna.JPG

Fluviul sfant Yamuna curge prin spatele monumentului

22. Taj de aproape.JPG

23. La revedere, Taj Mahal.JPG

E timpul sa plecam 🙁

24. Cupola Taj Mahal.JPG

La revedere, Taj Mahal !

25. Double Tree by Hilton Agra.JPG

Receptia hotelului Double Tree Agra, proaspat deschis !

26. Piscina Double Tree.JPG

Piscina cu vedere la Taj (e foarte mic, in departare, dar totusi se vede :))

27. Agra Fort.JPG

Chiar daca nu ar exista Tajul, merita sa ajungi la Agra doar pentru fort !

28. Intrare Agra Fort.JPG

Mareata intrare in fortul Marilor Moguli

29. Jahangir Palace.JPG

Palatul lui Jahangir

30. Panorama Agra Fort.JPG

Si panorama Tajului… admirata acum sute de ani de Shah Jahan (ma rog, lui nu-i trecea trenul pe sub fort !)

31.Taj Mahal - Agra Fort.JPG

Minunat !

32. Porti prin Agra Fort.JPG

La pas, pe urmele Marilor Moguli

33. Interior Agra Fort.JPG

34. Divanul audientelor private.JPG

35. Arcuri.JPG

36. Divanul audientelor publice.JPG

Divanul Audientelor Publice

37. Coloane la Agra Fort.JPG

38. Indieni zambind.JPG

Hello, welcome to India !

39. Transport marfuri India.JPG

Indienii astia cara marfuri ceva de speriat !

40. vanzatorul de stuguri din Agra.JPG

Sir, un ciorchine de la noi ! Welcome to Agra !

41. Papuci de vanzare.JPG

Are cineva nevoie de niste papuci ?

42. Piata din Agra.JPG

Comentarii

  • Cristian spune:

    Templul Akshardham din Delhi e un monument deasemenea deosebit. Ati avut timp sa-l vizitati?

  • Vladimir spune:

    Chestiunea cu iubirea la Taj Mahal e cumva sa atraga si mai mut, daca mai avea nevoie. Daca te uiti la stramosul lui Shah Jahan, Humayun, a facut un mausolu cam la fel cu vreo 100 de ani inainte, in Delhi, doar ca nu are marmura si pietre pretioase si nu e la fel de promovat. Humayun l-a facut pentru el si gloria lui. Cred ca si Shah Jahan l-a facut tot pentru el (este ingropat in el) si nu pentru „marea” lui dragoste Mumtaz, care era si ea una dintre sotii, poate cel mult preferata. Dar povestea da bine pe sticla! 🙂

    • Imperator spune:

      Mormantul lui Humayun l-a facut nevasta-sa 🙂 Si Aurangzeb a facut un Taj Mahal pentru nevasta-sa, dar e foarte putin cunoscut.
      Shah Jahan voia sa faca unul pentru el din marmura neagra, dar fi-su, Aurangzeb a zis stop joc, prea multi bani aruncati, ia fa-ti mormant in mausoleul nevestei… ceea ce s-a si intamplat, mormantul lui Shah Jahan e in Taj Mahal alaturi de Mumtaz.

  • the real McCoy spune:

    Acum citva ani am lucrat cu un inginer indian ,mi-a zis ca initial fintinile arteziene functionau fara nici o pompa sau ceva mecanic iar daca ploua o picatura de ploaie dar numai una picura pe mormintul ei,simbolizind o lacrima>Apoi „priceperea ” celor din zilele noastre au stricat toate astea. O fi adevarat?Nu stiu,nu am fost acolo!

  • the real McCoy spune:

    22 de ani???Un fel de casa poporului:)

  • the real McCoy spune:

    Era sa te confund cu Benone Sinulescu la prima vedere !!!!lol

  • ana, spune:

    Se pare ca au maturat drumul spre TAJ , in AGRA s-a mai curatat carosabilul?

  • ana, spune:

    De ce sunt turnurile TAJULUI putin inclinate spre exterior?

  • CarmenS spune:

    Felicitari Cezar pentru blog si pasiunea ta minunata….100 de tari vizitate,wow!Impresionanta postarea ta despre Taj Mahal,pozele superbe,descrierea captivanta….,pentru cateva momente m-ai facut sa visez,teleportandu-ma acolo!Iti dorim mult succes in continuare,te urmarim cu drag ,si-ti multumesc pentru ca ne impartasesti din frumusetile acestei lumi extraordinare! 🙂

  • adelina spune:

    Buna seara,

    Sunt pe site ul ambasadei ptr viza de India si imi cer Citizenship/National Id No. -asta este CNP-ul?? Apoi ma intreaba de ” Any other valid passport/ Identity Certificate(IC) held, yes or no. Ar trebui sa zic da si sa dau datele din buletin???

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest