Conferinta APG – World Connect de la Marrakech. Cateva insemnari

34. Dorin Ivascu

Va ziceam mai acum cateva saptamani ca urma sa plec la Marrakech, la conferinta APG – World Connect. Am fost, am mai petrecut cateva zile prin Maroc si Lisabona si acum vreau sa va povestesc cate ceva de la conferinta. Tema? Una draga mie, despre aviatie. Dar mai intai sa va spun ce e APG si ce s-a discutat aici.

Mai intai sa va spun ce e un GSA (General Sales Agent). Companiile aeriene nu au forta financiara, dar nici justificarea sa fie prezente cu birouri in toate tarile lumii, nici macar in toate tarile in care zboara. Asa ca nominalizeaza in aceste tari mai putin strategice din punctul lor de vedere cate un agent local care se numeste GSA, care se ocupa de operatiunile lor, dar si de vanzarile lor in respectiva tara. In general, acesti GSA sunt specializati si reprezinta mai multe companii aeriene. De exemplu, la noi in tara, companii care opereaza in Romania cum ar fi LOT, Air Serbia, TAP, Fly Dubai, Pegasus si altele nu sunt reprezentate de birouri proprii, ci de unii GSA. Alte companii au birouri proprii aici – cum ar fi KLM / Air France, grupul Lufthansa sau Qatar Airways. Acesti GSA pot reprezenta si promova si alte companii care nu zboara in Romania, dar pot exista romani care sa cumpere bilete de la ei – cum ar fi Korean Air, China Southern, Emirates sau altele.

Acum vreo doua decenii, proprietarul unui astfel de GSA francez s-a gandit sa faca o asociatie globala de GSA-uri care sa colaboreze intre ele sau sa negocieze in grup reprezentarea unor companii aeriene la nivel mondial sau continental. Una e sa te duci sa spui ca ii poti reprezenta doar in Franta si alta in toata lumea. Asa a luat fiinta APG – Air Promotion Group in 1991, mai intai prin alaturarea a 5 GSA-uri europene. Astazi, APG (care a devenit o companie detinuta de toti membrii) este formata din 100 de companii care acopera 170 de tari… Da, in lume au mai ramas aproape 30 neacoperite :).

Acesti membri ai APG se intalnesc anual, incepand din 2009, pe undeva pe Glob. Anul trecut, intrunirea a fost la Monaco, unde am fost si eu invitat pentru prima oara, iar anul acesta a venit randul Africii, conferinta fiind organizata in Maroc, la Marrakech. Ce trebuie sa subliniez este ca APG Romania este de fapt unul dintre cei mai mari GSA din Romania si poarta denumirea de Regional Air Support, care reprezinta companii ca LOT, Air Serbia, Heli Air Monaco, China Southern, Korean Air si multe altele, iar dl Dorin Ivascu este membru in boardul global al APG Worldwide. Asa am ajuns si eu la APG.

Cine a fost? O buna parte din crema aviatiei mondiale – nu numai membrii APG din diverse colturi ale lumii, ci si reprezentanti ai celor mai mari companii aeriene, analisti de aviatie si nu numai. Conferinta a durat vreo doua zile, dar o sa incerc sa va povestesc despre cele mai interesante momente.

Primul moment de varf a fost alocutiunea rostita de Dominique Strauss – Kahn, alias DSK, da, exact, fostul sef al FMI si ministru de finante al Frantei, cel cu scandalul cu camerista de la nu mai stiu ce hotel din Washington. Sarind peste povestea cu camerista, omul a fost in mijlocul finantelor mondiale in ultimele trei decenii, asa ca stie lucruri. Si alocutiunea sa a fost urmarita cu mare atentie de toata lumea. A inceput prin a trece in revista situatia economica globala, cu plusuri si minusuri – Europa crescand incet, America un picut mai repede, problemele Chinei, caderea Braziliei si asa mai departe. Evident, s-a referit si la scaderea dramatica a pretului petrolului, care loveste zdravan mai multe economii – incepand cu cele din Golf, dar si niste victime mai putin faimoase, cum ar fi Venezuela sau Nigeria (de Libia nici nu am mai vorbit), dar scaderea pretului la energie e un pas inainte pentru tarile care nu au zacaminte de petrol si gaze. A aratat si care sunt prognozele FMI, care in general sunt pe plus, dar a avertizat ca un val 2 al marii crize din 2008 – 2010 poate lovi in curand – motivul principal este indatorarea statelor, care a atins un varf in Grecia, dar sunt multe alte tari in situatii foarte subrede (incepand cu SUA). Lumea a mai trait niste crize ale datoriilor, dar erau tari mai mici – cum ar fi Argentina in 2001, acum buba poate fi cu adevarat de proportii planetare. Apoi, am aflat despre un anumit indice VIX, care masoara volatilitatea pietelor bursiere bazate pe vanzarile de contracte la termen si optiuni (futures si options). Acestea prevad preturile actiunilor si obligatiunilor la termene mai indelungate… Iar DSK a spus ca nu a mai vazut o volatilitate mai mare a actiunilor de la prabusirea turnurilor gemene din 2001 si inaintea marii crize din 2008… Iar asta spune multe.

Asta a fost discursul macroeconomic. A urmat insa ceea ce organizatorii au denumit „The Great Debate”. Si dezbaterea s-a concentrat pe unul dintre cele mai mari razboaie de pe cerul mapamondului – dintre companiile din Golf vs Europa si Asia. Nu trebuie sa urmaresti cu prea mult interes domeniul aviatiei, dar este evident ca cele mai „in forta” companii aeriene sunt cele din Golf – Emirates (Dubai), Qatar Airways si Etihad (Abu Dhabi), secondate de Air Arabia sau de Oman Air, dar la mare distanta. Daca te gandesti la piata aviatica de acum zece ani, companiile din Golf erau nesemnificative, doar Emirates mai scosese capul, devenind un pic ceva mai cunoscuta. Azi, au cele mai mari flotile din lume – cred ca Emirates are cele mai multe Airbus 380 si Boeinguri 777 din lume, zboara in sute si sute de destinatii, au o calitate a produsului de neegalat si, culmea, au si preturi de multe ori chiar foarte mici. Evident, in spatele lor se afla seicii miliardari ai Golfului (toate sunt companii de stat, iar in Golf statul = emirul), cu ambitii de cucerire economica a lumii… in Dubai trebuie sa fie cea mai mare cladire, cea mai mare companie aeriana, cel mai mare aeroport, cel mai mare pitic.

Ma asteptam la o dezbatere, ca asa scria in program, „The great debate”. Dar nu a fost o dezbatere propriu-zisa, fiecare parte a venit sa-si sustina punctele de vedere. Mai intai a vorbit seful sindicatului pilotilor de la KLM, care a avut un punct de vedere foarte pro-companie… nu stiu daca in ultimii ani KLM a fost in greva, parca nu, spre deosebire de cei de la Lufthansa, care o tin din greva in greva. Evident, accentul a fost pe faptul ca Etihad & co primesc kerosen ieftin si, desi zboara pe niste aeroporturi nou-noute, care se invart dupa soare, taxele aeroportuare sunt nesemnificative spre deosebire de huburile companiilor europene.

A urmat reprezentantul Emirates, care cumva a dat pe langa poarta. Adica, s-a apucat sa traga in companiile americane care au primit miliarde si miliarde de dolari dupa September 11, cand toate companiile au ajuns in insolventa si au fost salvate si cu ajutorul guvernului. E drept, nu a prea raspuns companiilor europene.

In schimb, tunul pe companiile europene a fost pus de companiile africane, reprezentate de Royal Air Maroc si de Ethiopian, care au acuzat companiile europene ca Open Skies a fost numai in favoarea europenilor. Uitandu-ma insa pe cifrele celor de la Royal Air Maroc, da, cota de piata a companiei nationale marocane a scazut semnificativ, dar numarul de turisti europeni in Maroc a explodat. Iar pentru economia nationala ce o fi mai important? O piata inchisa, o companie nationala dominanta, dar cativa turisti sau efectiv puhoiul de turisti?

Evident, disputa privita din afara este palpitanta. Competitia ascutita ca lupta de clasa duce la preturi din ce in ce mai mici si asta ne ajuta pe toti, dar preturile uneori de dumping nu trebuie sa distruga companii pentru ca, pe termen mediu, daca marile companii europene se inchid, evident ca cei din Golf vor creste preturile… ca in orice sector fara competitie.

Dar trecand peste discutia de gen „Razboiul stelelor”, un alt lucru trebuie sa subliniez. Aviatia este un domeniu strategic pentru intreaga economie nationala. Existenta unor operatori nationali puternici, alaturi de infrastructura aeroportuara pusa la punct, este critica pentru o economie nationala… investitorii nu vin daca nu au cu ce sa zboare (mai ales direct), la ore convenabile si unde sa aterizeze. Si nu ma refer doar la Bucuresti, ci si la orase mai mici care au investit (corect, zic eu) in aeroporturi precum Sibiu, Oradea, Suceava si unde este o imensa nevoie de a aduce trafic. Toate statele se uita la companiile nationale ca la niste obiective strategice, in deschiderea conferintei a venit si ministrul transporturilor din tara gazda, care a vorbit despre planul strategic al Marocului in transporturi care ia in calcul si dezvoltarea companiilor aeriene, nu numai a aeroporturilor. Degeaba bagi milioane in aeroporturi, daca nu zboara nimeni acolo. Iar noi, din cate stiu, avem un masterplan de transporturi care spune de autostrazi si despre aeroporturi, dar nimic despre companii aeriene. Cine va ateriza pe aceste aeroporturi? Cate curse vor fi ? Am avut trei companii romanesti, una a disparut (Carpatair), acum avem doua – Taromul, care boleste de ani buni, si Blue Air, care se pare ca e pe un val de relansare, sper, cu succes.

Si ca veni vorba de Tarom, nu pot sa nu mentionez ca Taromul a primit din nou APG Award, alaturi de Air France / KLM, Lufthansa si Emirates (faina echipa). Am pus pe Facebook si au aparut intrebarile si mistourile aiurea. E simplu – a fost un sondaj la nivel de agentii de turism din tot network-ul APG cu privire la companiile aeriene care colaboreaza cel mai bine cu agentiile de turism. Si a iesit si Tarom. Nu s-a votat care e cel mai bun business class, care sunt cele mai colorate avioane sau care are mancarea cea mai buna. Si nu au fost intrebati calatorii, cum e cazul Skytrax. Doar agentiile de turism. Evident, banuiesc ca au fost multe voturi din Romania (Tarom nu are reteaua globala a unui Air France), dar si asta dovedeste ca agentiile de turism sunt multumite de Tarom. Altfel, i-ar fi votat linistit pe altii.

Cam asta a fost la Marrakech la conferinta. Ca de obicei, o conferinta interesanta, plina de invataminte pentru industria aeronautica. Si ma bucur ca, spre deosebire de data trecuta, au venit si companii aeriene romanesti – Blue Air, reprezentata la varf, de dl Racaru, CEO, si de dl Constantinescu, director comercial, iar Taromul, de dna Rodica Odobescu, fost CEO Tarom (pe vremea cumnatului Adrian Nastase) si actualmente tot ceva prin conducerea Tarom. Spre deosebire de Blue Air, doamna de la Tarom cred ca a sarit peste conferinta (cel putin, eu nu am vazut-o), a fost doar la decernarea trofeului. Macar atat, ca anul trecut nu a venit nimeni de la Tarom sa-l ia.

Despre Maroc si despre ce am mai vazut pe acolo, voi povesti incepand de saptamana viitoare.

Imagini APG World Connect

01. Palais de Congres - Marrakech

Aici a avut loc conferinta – Palais des Congres in cadrul complexului Palmeraie Marrakech

02. APG World Connect

Sala unde s-a tinut APG World Connect

03. Imperator blog la conferinta

Si eu pe aici 🙂

04. Familia APG

O parte din membrii APG

05. APG Inc.

Si aici cam toti 🙂

06. Ministru Transporturilor - Maroc

Ministrul marocan al transporturilor. Marocul are strategie si pentru companii aeriene, nu numai pentru infrastructura

07. Delegatia romana la APG

Delegatia romana – APG Romania, EXIMTUR si Blue Air

08. Prajituri Maroc

In schimb, prajituri au fost din plin 🙂

09. Dominique Strauss - Kahn

Prezenta surpriza – Dominique Strauss Kahn, fostul presedinte FMI

10, Economia mondiala

Cica o sa fie bine… nu peste tot

11. VIX Index

Dar incertitudinea creste. China se cam rupe…

12. Istoria economiei mondiale

Marile economii nu prea mai cresc. Impulsul cresterii mondiale trebuie sa vina de la tarile in curs de dezvoltare

13. Europe vs. Gulf

Marea dezbatere

14. Steven Verhagen

Presedintele Asociatiei Pilotilor Olandezi

15. Subventii Golf

Tarile din Golf au pompat 42 miliarde in companiile lor aeriene.

16. Europa vs, Golf

Ce nu se poate in Europa, se poate la Golful Persic

17. Comenzi avioane

Emiratele si Qatarul – comenzi de mai multe avioane decat Europa si SUA la un loc

18. Punct de vedere european

Finalul discursului olandezului

19. Will Lofberg - Emirates

Emirates se apara.

20. Crestere Emirates

Am crescut intr-un ritm impresionant

21. Flota Emirates

Cumparam avioane la greu

22. Retea Emirates vs. US

Rutele noastre nu se prea incaleca cu cele ale americanilor (dar se incaleca cu cele ale europenilor)

23. Sprijin american pentru companii aeriene

Si americanii au primit 100 miliarde dolari de la stat

24. Companii de stat in lume

Cerul e dominat de companii de stat. Sau ma rog, o buna parte din el

25. Royal Air Maroc

Doamna de la Royal Air Maroc

26. Crestere zboruri

Care se plange ca numarul de pasageri au crescut, dar Royal Air Maroc a scazut. Well, e greu sa te bati cu low costurile

27. RAM vs. Europe

N-am prea inteles de ce… dar uneori e bine sa te plangi

28. Intrebari sala

Iar intrebarile nu au fost cu manusi

29. Intrebari

Nici pentru managerul de la Emirates

30. Ethiopian Airlines

Si etiopienii sunt suparati. Ma rog, nu inteleg de ce, piata lor e ermetic inchisa. E drept, Ethiopian e o companie buna

31. Prajituri

Dupa dezbateri, pica bine niste prajituri 🙂

32. APG Awards

Pam, pam, a venit vremea premiilor

33. TAROM la APG Awards

Tarom – printre castigatori !

34. Dorin Ivascu

Doamna Rodica Odobescu primeste trofeul din partea Dorin Ivascu, APG Romania

35. Castigatori APG Awards

Toti castigatorii

36. Rodica Odobescu

Da, chiar si scrie Tarom pe soclu 🙂

37. Seara in Marrakech

Se lasa seara peste Marrakech

38. Bal APG

Iar daca e noapte, e bal. Black tie, of course 🙂

Categorii:
Evenimente · Maroc

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii