Secretul programelor "Frequent Flyer"

Multa lume continue sa ma intrebe – cum ai calatorit atata ? De unde ai atatia bani ? Costa fabulos toate locurile prin care am fost… Nu zic ca e ieftin. Nu zic ca nu am cheltuit serios. Dar am cheltuit probabil la sfert fata de cat si-ar inchipui multi. Secretul ? Nu cine stie ce – in primul rand in Europa am calatorit foarte mult ca student – cumparam un bilet Inter-Rail si dormeam la prieteni sau pe tren. Asa am strabatut Europa de la Marrakech la Cracovia si de la Atena la Narvik. Incepand din anul 1999, am inceput sa sar si pe alte continente… Odata ajuns acolo, daca nu vrei fitze, calatoritul este ieftin… Dar pana acolo ? Aici e cheia – biletul de avion poate costa cat o luna de calatorit in Peru sau Indonezia. Intre timp au aparut low cost-urile, dar pana acum, am folosit la greu bilete gratuite obtinute de la programele de fidelizare ale companiilor aeriene. Da, am zburat spre Indonezia moca, sau aproape moca (taxe aeroportuare in jur de 100 – 150 euro)…


Marea majoritate a companiilor aeriene au programe de fidelizare tip frequent flyer. Ideea e simpla – cand zbori cu compania respective sau cu alti parteneri, cand folosesti serviciile altor parteneri (rent-a-car, hoteluri, companii de telefonie mobile, retele de benzinarii, etc, etc), acumulezi mile sau puncte. In momentul in care atingi un anumit nivel, poti obtine un bilet pana intr-un anumit continent. De exemplu, daca ai 80.000 mile pe Air France, poti zbura in Asia sau in orice colt al Africii.

Cum devi membru ? Simplu, intri pe site-uri si te inscri. In general, dupa primul zbor iti vine si cardul. De cate ori calatoresti cu compania respective sau partenerii trebuie sa arati cardul la check in sau sa-l inscrii cand cumperi biletul. Din nefericire, sistemele informatice de tracking nu sunt foarte bune (ce, credeti ca sunt prosti sa va inregistreze toate milele ?) asa ca e bine sa le urmaresti si poti s-o faci on line. In caz ca un zbor nu a fost inregistrat, trebuie sa trimiti dovezile la adresele indicate (tine cartile de imbarcare ! Pe baza lor se face inregistrarea retroactive).

Dar la ce programe sa te inscri. O lectie este ca ar fi bine sa incerci sa zbori exclusiv cu zborurile companiilor dintr-o anumita alianta. Daca zbori cu toate aliantele, nu vei obtine nimic. Vei avea 10,000 mile pe Sky Team, 12,000 pe Star Alliance si 8000 pe One World. Nu vei merge nicaieri cu ele – dar daca ai fi avut 30,000 pe o singura alianta, ai fi putut sa zbori oriunde in Europa, poate si intr-un Maroc sau Tunisia. Am pronuntat déjà niste nume… hai sa luam programele la bani marunti.

In lume, exista 3 aliante globale mari – Sky Team, Star Alliance si One World. In fiecare alianta sunt un numar de companii aeriene, uneori peste 10 din toate continentele. Desi toti membrii au cate un program de frequent flyer, nu poti sa inregistrezi un zbor pe mai multe programe. Alege unul si apoi cand zbori cu compania respective sau cu toti aliatii iti vei inregistra zborurile pe acel program. Alege compania cu care zbori cel mai des. De exemplu, in One World, membrii europene sunt Malev, Iberia si British Aireways. Daca zbori mai des cu Malev, devin-o membru Duna Club si inregistrezi pe card si zborurile cu ceilalti aliati. Daca zbori cu Iberia mai des, devino membru al programului Iberia.

Dar care sunt aceste aliante:
Cea mai mare este Star Alliance (nu mai putin de 26 membrii, operand 4000 de avioane si avand aproape 20,000 zboruri pe zi !). A fost create in jurul Lufthansa, alaturi de care s-au adunat si companii detinute partial sau integral de transportatorul german (Swiss, LOT sau Austrian), dar si alte companii. In principiu, cel mai bine este sa devi membru al programului Lufthansa (Miles & More) care este si program propriu pentru LOT, Swiss, Austrian si altii. Membrii aliantei sunt:
Europa: Adria (Slovenia), Austrian Airlines, Blue 1 (Finlanda), bmi (UK), Brussels Airlines (Belgia), Croatia Airlines, LOT (Polonia), Lufthansa (Germania), SAS (Danemarca / Suedia), Spanair (Spania), Swiss (Elvetia), TAP (Portugalia), Turkish Airlines
Asia: Air China, ANA (Japonia), Asiana (Coreea de Sud), Shanghai Airlines (China), Singapore Airlines, Thai
Americile: Air Canada, Continental Airlines, United, US Airways
Africa: EgyptAir, South African Airways
Altele: Air New Zealand
http://www.staralliance.com/en/
Iar ca sa devi membru:
http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam_com/de/homepage

Sky Team este si ea o alianta globala. E formata din doar 9 companii si 2 membri asociati. Inima aliantei este formata din Air France / KLM, iar principalul program de fidelizare este Flying Blue, program al Air France, KLM si Kenyan. Ce e interesant este ca si Taromul tot incearca de cativa ani sa intre in Flying Blue, sa speram ca va reusi intr-un final glorios in 2010. Cand Tarom va deveni membru (va fi membru asociat), probabil ca va renunta la programul propriu si va adopta Flying Blue ca program al sau. Si iata de ce nu e rau sa devi membru Flying Blue. Membrii aliantei sunt:
Europa: Aeroflot (Rusia), Air France, Alitalia, Czech Airlines, KLM (Olanda).
Asia: China Southern, Korean Airlines
Americi: AeroMexico, Delta (SUA)
Membri asociati: Kenyan Airways si Air Europa (Spania).
http://www.skyteam.com/
Ca sa devi membru Flying Blue:
http://www.airfrance.fr/X01/en/local/voyageurfrequent/flyingblue/flyingblue.htm

In fine, a treia alianta – One World, este formata in jurul British Airways – Iberia. Are 11 membri (unii mai micuti), dar orisicat, e o alianta globala – acopera peste 700 destinatii. Aici, v-as recomanda sa deveniti membri programului Malev – Duna Club in caz ca nu calatoriti prea des cu British Airways. Malev are niste preturi aproape de low cost si acopera foarte multe destinatii europene. Membrii acestei aliante sunt:
Europa: British Airways, Finnair (Finlanda), Iberia (Spania), Malev (Ungaria)
Asia: Cathay Pacific (Hong Kong), JAL (Japonia), Royal Jordanian (Iordania)
Americile: American Airlines (SUA), LAN (Chile), Mexicana
Altele: Qantas (Australia)
http://www.oneworld.com//
Ca sa devi membru Duna Club:
http://www.malev.com/dunaclub

Sa nu-I uitam si pe ai nostri. In primul rand, Tarom. Taromul are un program de fidelizare din 1997. Se numeste Smart Miles si nu pot spune ca este un program prea generos. Dar cu Tarom tot zbori, e o companie ok si acopera destule destinatii. Cum spuneam, s-ar putea ca dup ace Taromul va adera la SkyTeam (in’shallah !) sa renunta la programul Smart Miles si sa-l adopte pe cel al lui Air France / KLM. Dar pana atunci va mai curge destula apa pe Dambovita…
http://www.tarom.ro/smart-miles/ghidul-programului/

Companiile low-cost nu au programe de fidelizare. Sau cel putin n-ar trebui sa aibe, e unul din acele perks cum spune englezul la care renunta pentru a reduce costurile si preturile. Ei bine, Blue Air a hotarat sa aibe un program al ei. Nu e foarte complicat cu mile, puncte, samd. La un zbor dus-intors in Europa, acumulezi 10 euro… Pe care ii folosesti la un discount pentru mai tarziu. Programul se numeste MyBlue.
http://www.blueairweb.com/

Cam asta ar trebui stiut despre programele de fidelizare frequent flyer. Mai sunt zeci sau sute de tips and tricks, dar depind de la program la program… Apar promotii, obti mai multe mile, etc, etc. Un singur sfat – cititi cu atentie si cu regulat regulile programelor si promotiile. Si daca ai parte de destule zboruri de serviciu, poti ajunge sa zbori moca in vacanta… chiar si in Australia !

Categorii:
Tips & Tricks · Transport

Comentarii

  • Cel mai tare din toate este programul Smart Mile – Tarom. S-a inatmplat sa nu mai zbor un an (diferite motive: alte companii, deplasari terestre, etc.), an dupa care m-au anuntat ca imi retrag cardul.

    Alex 12 decembrie 2009 16:22 Răspunde
  • da, milele pot expira dupa un timp, de asemenea si cardul. La Tarom stiam ca poti sa nu zbori cu ei 2 ani

    Imperator 12 decembrie 2009 18:08 Răspunde
  • eu am un card flying blue,la airfrance si klm,da skyteam.
    am decat 7000 de mile,sper sa mai cumpar un bilet sau doua sa fac si eu mai multe mile.
    acum depinde de destinatie nu?la unele peste ocean primesc mai multe mile nu?
    la cate mile primesti un bilet gratis?
    este bun pontul asta sa aleg decat o singura alianta,doarece am avut si la tarom unul.stiam eu ca nu este bine,dar eram nehotarata.

    besiuta1 13 decembrie 2009 21:20 Răspunde
  • Din cate imi aduc aminte, iti trebuie 30,000 mile pentru un zbor in Europa (mai demult erau 20,000, dar parca au crescut… diseara ma uit (ca imi trebuie parola de intrare in cont) si iti zic.
    Evident, daca zbori o distanta mai lungi, se acumuleaza mai multe mile. Milele sunt de fapt mile efective (=1,6 km) zburate. Ele se crediteaza in functie de clasa cu care zbori (business 1.5X, full economy – numarul de mile zburate, diverse bilete scontate pot sa duca la 25% din numarul de mile zburate efectiv)

    Imperator 14 decembrie 2009 12:34 Răspunde
  • salut

    oare se pot transfera milele aeriene, de examplu i le pot oferi fiului meu ?
    merci

    Anonymous 5 ianuarie 2011 17:09 Răspunde
  • Depinde de la program la program… La unele programe poti sa iei bilete pe ce nume vrei, la altele doar daca esti un rang superior – gen Silver

    Imperator 11 ianuarie 2011 14:33 Răspunde

Lasă un răspuns la Anonymous Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii