Air Asia – Now, everyone can fly !

Asia de Sud Est a fost dintotdeauna o adevarata Mecca a turismului – preturi mici, calitate a turismului ridicata – intotdeauna primeai mai mult pentru fiecare dolar dat – chiar daca stateai la pensiuni de 5 dolari pe noapte, era un loc care merita 20 dolari, iar hotelurile de lux la 100 dolari bateau aproape orice hotel de 1000 dolari din SUA. In aceasta oaza de preturi minuscule si great value, lipsea ceva… companii aeriene la preturi minuscule – avioanele costau incredibil intre tari ca Malaezia si Thailanda… e drept, conditii de lux, Thai Airways sau Singapore Airlines sunt si au fost printre cele mai luxoase din lume, dar la preturi in consecinta…

Asta pana in 2002… Tony Fernandes, malaezian cu o provenienta cam ciudata (tatal este din Goa, mama – portugheza din Melacca), fost director al lui Time Warner isi ipotecheaza casa si sparge conturile de economii pentru a cumpara Air Asia – companie aeriana de stat fondata in 1996 si care avea 2 avioane si pierderi imense. Tony platea 1 ringgit pe Air Asia (adica cam 20 euro-centi), dar mostenea o datorie de 11 milioane dolari…

Din 2002, Air Asia a revolutionat traficul aerian in toata Asia de Sud Est. A lansat primul low cost asiatic inspirandu-se din EasyJet sau RyanAir, a lansat biletele care costau 1 ringgit, a renuntat la masa gratuita din avion, a renuntat la alocarea de locuri la checkin, a cumparat un singur model de avion (Aribus 320) eficientizand mentenanta, a eficientizat la maximum utilizarea avioanelor – sta doar 25 minute intre aterizare si decolare, un avion zboara circa 13 ore pe zi si eficienta echipajului este de 3 ori mai mare decat cea a inregistrata de Malaysia Airlines…

Imperiul Air Asia a inceput sa creasca.. Dupa succesul inregistrat in Malaezia pe rute interne, Air Asia a inceput cucerirea vecinilor… a creat 2 subsidiare in Thailanda (Air Asia Thai) si Indonezia (Air Asia Indonesia), a lansat zboruri spre Hong Kong, Brunei, Myanmar, Singapore, Filipine, aproape nu exista aeroport cat de cat important din zona care sa nu fie servit de Air Asia. Dupa succesul din Asia de Sud Est, au venit la rand si distantele mai lungi – Air Asia X, subsidiara long-haul conecteaza acum Kuala Lumpur de Australia, China, Sri Lanka si India (in ultimul an, 4 destinatii din India de Sud au fost deschise, alte 5 fiind anuntate pentru inceputul anului asta, inclusiv Delhi, Mumbai sau Bangalore). In plus, de anul trecut, Air Asia X a inceput sa opereze spre Abu Dhabi, iar ce este important pentru noi, romanii, de aproape 1 an, Air Asia opereaza un zbor in Europa, Londra – Kuala Lumpur, primul low cost transatlantic.

Air Asia a dat de asemenea un avant turismului in Malaezia – Kuala Lumpur este astazi capitala low-costului din Asia de Sud Est. De altfel, singura solutie pentru un aeroport facut sandvis intre cele 2 mega-aeroporturi ale regiunii – Bangkok si Singapore.

Dar Air Asia nu inseamna doar zboruri ieftine, a devenit si un brand cool – avioane pictate cool, poze de stewardeze, rosul aprins folosit pentru culoarea de marca, stewardezele dragute imbracate in acelasi rosu aprins sunt o déjà un icon al Asiei calatorilor. Cat costa Air Asia ? Pai pe acolo, pe rutele sud-est asiatice cam orice zbor nu e mai mult de vreo 75 – 80 euro, chiar daca zbori si 4 ore cum am zburat asta-vara de la Kuala Lumpur la Hong Kong. Pe distantele lungi, cum ar fi Londra, preturile sunt joase, dar nu moca – am simulat azi si un zbor prin aprilie ar costa cam 600 euro, iar in octombrie 2010, cam 500 euro… Dar la Air Asia trebuie sa fi atent la promotii. Din cand in cand, Tony da cu milioane de bilete gratis sau la 1 ringgit in populatie… si daca le prinzi …

Deci, daca ajungi in Asia de Sud Est, nu iti fie frica sa iti planifici tururi mai lungi sau sa te gandesti sa vezi mai multe tari… Air Asia e acolo la preturi beton – fie ca vrei sa mergi de la Singapore la Hong Kong sau din Bangkok la Bali. Conditiile sunt decente, siguranta de varf (Air Asia nu a inregistrat nici un accident desi are zilnic multe sute de zboruri, zburand intr-o regiune unde furtunile si uraganele sunt un fapt banal), iar majoritatea curselor sunt la timp (au o punctualitate de circa 80%). Mai astept mai multe curse europene sau eventual o cursa spre Sharjah unde sa se cupleze cu Air Arabia….

Site Air Asia:
https://www.airasia.com/

Z

borurile din hub-ul Kuala Lumpur

Unde zboara Air Asia…

La Kuala Lumpur

in Bali

la Singapore,

la Hong Kong

sau la Macao

Categorii:
Tips & Tricks · Transport

Comentarii

  • Misaki spune:

    Salut! Multumesc frumos pentru aceasta postare foarte utila! ^_^ N-am folosit niciodata air asia cand am venit sau m-am dus in Japonia, mai degraba la finair am apelat, dar voi lua in considerare serios optiunea aceasta. Si ador Asiana, linia aeriana sud-coreeana, intotdeauna am primit un customer service ireprosabil si au dovedit mult interes 🙂

  • Imperator spune:

    Vezi ca Air Asia nu zboara in Japonoia… Cel mai apropiat de Japonia zboara in China la Tianjin langa Beijing. Sper sa inceapa in curand sa opereze si in Japonia, dar nu sunt sigur. Eu am zburat cu Korean-ul, nu cu Asiana si la fel, a fost o experienta super…

  • Misaki spune:

    Multumesc pentru raspuns 🙂 Am vazut ca nu zboara in Japonia, probabil m-am exprimat confuz, voiam sa-i iau in considerare pentru calatorii in alte parti ale Asiei 🙂

  • Imperator spune:

    Da, pentru restul Asiei – o buna parte din ea, este cel mai bun prieten al calatorului 🙂 Eu am zburat cu ei de vreo 5 ori in Thailanda, Malaezia, Brunei si Indonezia si intotdeauna au fost punctuali si super ok 🙂
    Mersi de tweeter, nu intelegeam de ce am atata trafic 🙂 Te bag in blogroll, ai un site interesant, si mie mi-a placut Japonia mult, am chiar 2 articole pe blog despre Japonia si ma gandeam sa scriu zilele urmatoare despre Harajuku girls… sau despre Shinjuku boys ? 🙂 Ce nu am inteles in Harajuku este de ce toate tipele carau trollere dupa ele.. tu stii de ce ?

  • cristina spune:

    🙂 Foarte tari Air Asia, chiar ca sunt cel mai bun prieten al calatorului prin Asia. Doua mici mentiuni:

    1. toate resturile le dau in ringgiti, indiferent ce moneda le dai. Nu stiu cum, dar inevitabil gresesc la rest (cu diferente intre 2 si 50 euro), asa ca trebuie mare atentie si rabdare sa calculati impreuna. Am patit-o de mai multe ori.

    2. N-am avut nici un fel de problema cu zborurile, nici la cele scurte, nici la cel lung de la/pana la Londra. Totusi, am stat de vorba un pic cu un pilot si mi-a zis ca a facut o scoala particulara in Malaezia de un an si jumatate si apoi l-au luat la Air Asia. Si pilota pe zbor de 13 ore (bine, erau patru piloti). 🙂

  • Imperator spune:

    Nu prea pricep chestia cu restul in ringiti. Eu in general, cumparam biletul de net cu cardul sau tu ai cumparat si la vreun birou de-al lor (cum e cel din gara Sentral din KL ?)

  • cristina spune:

    Nu, nu, nu la bilet. In avion, cand cumparam o cola, o apa, un nasi lemak si nu aveam ringiti. Primeau mai multe monezi dar orice rest dadeau era in ringiti nu in ce moneda dadusei tu. Si inevitabil se incurcau la calcule si la cursurile de schimb. 🙂

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest