Travel Bloggers Unite – conferinta de travel bloggeri din Porto

Travel blog: deschidere TBU Porto

Poate acest articol este pentru multi dintre voi “prea din interior”, nu este unul din acele articole in care povestesc despre destinatii, despre experiente cu ponturi si informatii… Este un articol despre lumea travel bloggingului si nu neaparat de la noi, ci din strainatate. Dar m-am gandit sa-l scriu si pentru alti colegi din blogosfera de travel romaneasca, dar si pentru cei interesati sa arunce o privire prin ce inseamna bloggingul, mai precis cel de travel. Iar acest articol vrea sa impartaseasca cu voi ce am aflat de la conferinta “Travel Bloggers Unite” de la Porto de acum cateva zile.

In primul rand, un pic despre TBU si participarea mea acolo. Travel bloggingul a aparut, probabil, pe la inceputul deceniului precedent, dar a devenit cu adevarat un fenomen in ultimii 3-4 ani in lumea anglofona. Asa ca, alaturi de numerosi bloggeri de travel, a aparut si ideea unor conferinte care sa stranga bloggeri de succes, dar si incepatori, precum si firme potential interesate sa comunice prin intermediul blogurilor. Una dintre aceste conferinte este TBU – Travel Bloggers Unite, organizata de doua ori pe an, editia la care am participat la Porto fiind cea de a patra editie.

Sa spun clar inca de la inceput. Travel bloggingul nu este un hobby sau o pasiune, pentru multi, este un business. E drept, exista numerosi bloggeri care scriu din pasiune, fara sa se gandeasca la partea materiala, unii scriu pentru familie si prieteni, dar cei care au participat la TBU, pe langa pasiune, vad si gandesc travel bloggingul ca pe un business, iar conferinta a fost o conferinta de business. De ce este travel bloggingul un business? Simplu, exista numerosi oameni (dar si unii din Romania) care isi doresc sa isi traiasca viata calatorind si nu stand la un birou de la 9 la 5 (sau 6, 7, miezul noptii), savurand cele una sau doua saptamani de vacanta (in cazul tarilor europene, ceva mai multe). Si daca nu ai castigat la loto ori n-ai mostenit vreo avere de la o matusa fara copii, trebuie sa-ti cam castigi existenta. Unii predau engleza in tari exotice, altii lucreaza proiecte in IT (un job pe care poti sa-l practici de peste tot unde ai o conexiune decenta la internet), iar unii s-au gandit sa scrie despre calatoriile lor, ajungand sa fie cititi de zeci de mii sau sute de mii de cititori pe luna. Iar industria turismului s-a prins ca in epoca de declin a televiziunii, bloggingul este unul dintre cele mai eficiente si efective canale de comunicare (conform unor agentii de PR din UK, posibil cel mai efectiv in acest moment).

Asa ca au aparut bugetele de investit in blogging – fie sub forma de excursii sau experiente oferite blogerilor, fie sub forma de bani. Nu mai arunci banii pe TV, ii bagi in online, in social media, in blogging. Sau, poate, partial in TV, dar si in blogging. Deci, travel bloggingul a devenit un business… sa nu credeti ca a ajuns insa cineva milionar din asta, banuiesc ca nu, dar multi traiesc destul de decent prin tari mai ieftinute.

Prima lectie este ca, in general, nu blogul scoate bani, sau, ma rog, bani din care sa traiesti confortabil. Blogul scoate experienta si crearea unui brand propriu. Da, mai exista si advertoriale, bannere, posturi platite, concursuri si alte forme, dar nu aduc prea multi bani. Cu blogul, primesti excursii in jurul lumii, safari luxoase, salturi cu parasuta, dar destul de greu bani… ceea ce aduce bani in industrie sunt mai ales lucrurile ce le faci pe langa blog – si acestea pot fi o gama destul de larga de produse – de la e-bookuri pe teme de calatorii, dar si de blogging (internetul e plin de carti cum sa devii un blogger de travel de succes), ghiduri, jurnalism free lancing (un blogger faimos poate primi mult mai multi bani decat un ziarist obisnuit pentru articole “speciale”) sau devenind ambasadori ai vreunui brand (si multi travel bloggeri straini se asociaza pe termen lung cu un brand sau altul). In plus, un blogger de succes trebuie sa fie si un expert in retele sociale, unii operand conturile de Facebook, Twitter sau mai stiu eu ce pentru diverse firme din industrie. Unii se pot specializa pe retele de nisa – yTravel blog are nu mai putin de 1,9 milioane de followeri pe Pinterest! Pe cine as crede mai mult ca se pricepe la Pinterest – vreo firma oarecare de social media sau pe Caz & Craig?

A doua lectie este ca poti sa ai succes mai ales prin colaborare. La TBU Porto, cinci bloggeri au lansat o colectie de e-bookuri intitulate “The traveler’s handbook”, dar si alte colaborari pe proiecte sunt de succes si pot fi vandute mai bine potentialilor clienti. Blogtripurile sunt, de asemenea, o forma de colaborare intre bloggeri. De ce s-au inventat blogtripurile? Simplu, pentru ca daca aduci mai multi bloggeri intr-o excursie, acestia, scriind simultan, vor inunda blogosfera si Facebookul cu poze, povesti, filme si relatari… si stim din istoria advertisingului TV ca atunci cand vrei sa ai impact iti trebuie “o explozie” punctuala (lungimea ei fiind, evident, determinata de buget). Anul trecut, Iordania a bagat sume imense in bloggeri, mari sau mici, mii de bloggeri s-au perindat prin Iordania… nu trecea zi de la Allah sa nu fiu bombardat cu articole, poze si povesti despre Iordania. Si, aparent, autoritatile turismului iordanian raporteaza cresterea numarului de turisti in conditiile unei zone afectate de razboaie si revolte (Bahrain, Siria, Egipt, Libia, Israel, Palestina sau Yemen) si vazuta instabila de multi, iar investitiile in blogosfera de travel este vazuta ca fiind determinant in acest succes.

Este mult mai eficient si de succes ca un blogger sa se asocieze cu o firma pentru un proiect specific pe termen lung care poate avea impact. Am aflat de un proiect al lui Kash de la Budget Traveler in colaborare cu  diversi sponsori cum ar fi EasyJet sau InterRail intitulat – “The luxurious hostels of Europe”. Desfasurat pe durata catorva luni, Kash a vizitat numeroase hosteluri din Europa si le-a prezentat publicului lui.

Ce s-a mai discutat la TBU? Pai, nu a fost un curs despre “cum sa” sa devii blogger. Au fost si conferinte de genul acesta, dar in general au fost exemple sau discursuri destul de motivante care te faceau sa te gandesti la ce poti face tu cu blogul tau. Da, au fost si conferinte de retele sociale – am aflat ca este mai eficient sa iti prezinti linkul articolului zilei cu o poza mare pe Facebook (am incercat asta cateva saptamani, trebuie sa imi analizez rezultatele), nu mai mult de doua hashtaguri pe twitter, poze portrait pe Pinterest sau alte sfaturi concrete.

Evident, cele mai audiate seminare au fost cele cu privire la cum sa iti faci rost si sa exploatezi un blog trip – atat in interesul blogului tau, cat si in interesul celui care te invita. Aici, a excelat probabil Kate de la Adventurous Kate, regina neincoronata a blog tripurilor in cele mai ciudate locuri, iar la prezentarea ei s-a stat in picioare (toata lumea iubeste excursiile gratuite, romani, americani, britanici :)). Si nu au fost niste idei nemaiintalnite, pur si simplu au fost prezentate intr-o ordine logica si atotcuprinzatoare. Cati dintre bloggerii invitati pe aiurea au scris ulterior un raport dupa trip? Cate like-uri, tweeturi, vizitatori, comentarii, vizualizari? Eu am scris de vreo 2 ori si atat.

Ce a fost interesant a fost prezenta unor potentiali client – birouri de turism (au fost prezenti Portugalia, Portugalia de Nord, Flandra, Berlin si Finlanda), agentii de PR specializate in travel (de prin UK si Germania), firme de rezervari hoteluri/bilete avion online, agentii de turism. A existat si o sesiune de “speed-dating” intre bloggeri si companii – intr-o sala, fiecare companie a avut un birou, iar cei interesati aveau la dispozitie 10-15 minute sa se prezinte. Evident, nu se semnau contracte, dar era o prima luare de contact din care pot iesi contracte. Directoarea unei firme de PR din UK chiar a discutat despre cum sa lucrezi tu ca blogger cu o firma de PR… au fost si conferinte “the other way around” pentru companii cum sa lucreze cu bloggeri… de exemplu, blog tripurile nu trebuie sa se desfasoare de la 7 dimineata la 2 noaptea pentru ca acestia au nevoie de timp sa raporteze. Cele mai eficiente comunicari sunt cat timp acestia “sunt acolo” – comunitatea lor fiind mult mai activa la relatari cat de cat live… lucru care pot sa-l confirm… primesc mult mai multe like-uri pe o poza pe facebook cat timp sunt in locul respectiv decat daca as pune poza respectiva doua saptamani mai tarziu! In plus, daca esti in strainatate, una dintre ideile aplicate de parca biroul de turism al Africii de Sud a fost ca fiecare invitat din strainatate a primit un SIM cu acces nelimitat pe internet… transferul de date in roaming costa imens, iar wifi nu este chiar la fiecare colt de strada!

Si ca vorbeam de birouri de turism. Evident, conferinte de genul TBU sunt o mana cereasca pentru un oras sau regiune cum a fost in cazul meu Porto. Ganditi-va ca au fost 180 de bloggeri care au dat mii de tweeturi, au pus poze, au scris articole, Porto avand parte de un boom mediatic international probabil fara egal – doar daca dadeau milioane pe CNN si Euronews. Habar n-am cat au platit, dar cred ca li s-a intors cu varf si indesat.

Mai exista astfel de evenimente? Evident. TBU se tine de doua ori pe ani, TBEX tocmai a avut prima conferinta in Europa. Mai exista si targurile de turism de genul WTM (World Trade Market) Londra si ITB Berlin (cea mai mare expozitie turistica a lumii). La TBU au venit si cei de la WTM sa se prezinte. Exista si ceva program pentru bloggeri, dar acolo focusul este altul. Intr-adevar, vin expozanti din toate tarile lumii, este un spectacol fain, dar travel bloggingul este undeva un subiect secundar… evident se duc bloggeri la WTM, dar nu nu cred ca este la fel de eficient ca intalnirile in care travel bloggingul este subiectul principal. Cei de la WTM au povestit ca exista o sesiune speciala de networking cu bloggeri, dar in general, este unul din cele nu stiu cate evenimente din WTM. In schimb, proiectul TBEX – ITB de la targul din Berlin pare mult mai interesant. Oricum, participarea la oricare din targuri este un mare show cu sau fara treaba, pentru ca fiecare tara si operator turistic isi vor aduce dansatorii, cantaretii etc. etc… si in plus, pentru un blogger, intrarea e gratis – te poti inregistra ca orice ziarist :).

Cred ca ar mai fi foarte multe de scris si povestit. Este TBU un eveniment care merita? Pentru un travel blogger da si, sincer sa fiu, am fost foarte bucuros ca am fost la TBU si in calitate de travel blogger roman – cred ca am fost primul prezent la un astfel de eveniment si am putut afla ca exista tari care par mari si pline de calatori unde blogosfera de travel este insignifianta… O participanta din Austria imi spunea ca in tara ei nu sunt mai mult de trei bloguri de travel. Da, sunt mult mai multe in germana din Germania, dar nu din Austria. De asemenea, discutand cu cineva din Ungaria, aveam sa aflu ca nici prin Ungaria nu sunt cine stie ce… pe cand la noi sunt cateva sute… zise cineva la prima conferinta de marketing online pe teme de turism desfasurata saptamana trecuta la Piatra-Neamt.

Voi ce parere aveti de blogosfera de travel de la noi?

Nota:

Participarea la conferinta Travel Bloggers Unite Porto mi-a fost facilitata de cei de la Paravion.ro care mi-au asigurat transportul si cazarea si carora le multumesc pe aceasta cale.

Imagini TBU Porto

Ce sa faci in Porto: Travel bloggers pe vapor in Porto

Hai sa incepem cu partea funny – zeci de bloggeri, milioane de cititori pe un vas pe raul Douro 🙂

Travel blog: Alexandra Kovacova fotografa

Alexandra cu nelipsitul aparat de fotografiat

Cazare de lux Portugalia: Pousada de Porto

Aici a avut loc cocktailul de bun venit – Pousada de Porto

Conferinta travel bloggers: deschidere TBU Porto

Deschiderea TBU

Travel blog: Planet D la TBU Porto

Foarte inspirata deschidere asigurata de Dave & Deb de la PlanetD

Cum sa lucrezi cu agentiile de PR

Din lucrarile primei zile … cum sa lucrezi cu firmele de PR

Cladirea vamii din Porto

Si evident, si in seara a doua am avut o receptie – la fosta Casa a Vamilor din Porto, transformata in sala de evenimente

Adventurous Kate Porto

Impreuna cu Kate

Blonde Gypsy la TBU Porto

Blonde Gypsy a trecut si prin Romania si a zis ca mai vine

Travel blog: Budget traveler cu Nomad biba

Kash, ilustrul autor al „Luxurious Hostels of Europe” cu Bianca, venezueleana nomada

TBU Porto Bloggy Awards

S-au dat si niste award-uri pentru starurile travel bloggerilor de limba engleza

TBU Porto: Bloggy Awards winners

Cu Kate si Kash printre castigatori

Fete cantand in noapte

Iar la final s-a cantat si s-a baut… deh, party !

Travel blog: Uncornered market

A doua zi dimineata, Uncornered Market ne-a povestit despre cariera lor

TBU Porto: sala de speed dating

Aici s-au tinut intalnirile cu firme interesate in colaborarea cu bloggeri

TBU Porto: Alexandra Kovacova speed dating

Cred ca Alexandra vrea sa mearga in Colorado 🙂

TBU Porto: social media tools

Social Media Tools

TBU Porto: sesiunea lui Adventurous Kate

Iar la prezentarea lui Kate a fost arhiplin… toata lumea vrea un blog trip

TBU Porto: prezentare Kate

Important – indiferent de cat trafic ai

Cazare Porto: petrecere in Gallery Hostel

Iar finalul, evident in cel mai adecvat loc pentru niste calatori – un hostel, dar aparent cel mai fain din Europa – Galleria Hostel

Categorii:
Evenimente

Comentarii

Dă-i un răspuns lui Vlad Movila Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii