Trebuie sa recunosc din prima ca am o anumite afinitate pentru trenuri. Primele mele excursii au fost cu trenul… cand eram mic, mama ma ducea cu trenul prin diverse locuri din tara. Masina n-aveam, benzina nu era, asa ca trenul era o solutie excelenta. Ulterior, cand am ajuns la bursa in Olanda , am descoperit o retea de trenuri extraordinara, dar si oferte de bilete la preturi rezonabile, cum este biletul de Inter-Rail.
Astazi, m-am gandit sa impartasesc cu voi diverse amintiri, scurte povestiri de pe tren, din Europa sau de pe meleaguri mai mult sau mai putin indepartate.
Hai sa incep cu Europa. Pe aici, am umblat, cert, cel mai mult. Cum am spus, am fost un fan Inter Rail, am la activ 8 calatorii cu Inter-Rail-ul: 1992 (Elvetia & Franta), 1994 (Germania – Franta – Italia – Olanda), 1995 (Elvetia), 1995 (Germania – Franta – Spania – Olanda – Cehia), 1997 (in jurul Adriaticei: Croatia – Italia – Grecia – Bulgaria), 1997 (Scandinavia: Danemarca – Suedia – Norvegia), 1998 (Franta la Campionatul Mondial de Fotbal) si ultima in 1999 (Portugalia – Spania – Maroc).
In 1992, tocmai terminasem anul de bursa in Olanda si descoperisem Inter Rail-ul. Unul din visele mele fusese sa vad muntii Elvetiei si m-am dat peste cap si am facut rost de diverse vize europene (pe atunci nu exista Schengen): Elvetia, Austria, Franta. Voiam sa merg si in Italia, dar n-a fost sa fie, italienii nu mi-au dat viza, desi eram rezident olandez, asa ca am decis sa merg in Elvetia. Evident, Elvetia era mult prea scumpa pentru banii mei :).
Dar am avut noroc. Pe atunci, unul dintre verii mei lucra la fabrica de mobila din Pipera. In Elvetia, traia un mare industrias de origine romana, pe nume Sfintescu. Avea o fabrica de imbracaminte (da, va vine sau nu sa credeti, dar, in 1992, inca se produceau haine in Elvetia!) undeva intr-un sat numit Entlebuch, intre Lucerna si Berna. El voia sa se extinda, dar cum legea ii interzicea sa mai construiasca o hala de productie in satul acela, a cumparat un soi de fabrica de cherestea de peste calea ferata. A primit o cotatie de la o firma de dezmembrari (el avea nevoie doar de hala, nu si de fabrica), iar pretul oferit i s-a parut prea mare. Asa ca s-a dus la Pipera si le-a spus celor de-acolo ca le doneaza echipamentele (moderne de altfel), dar sa vina sa le ia. Asa ca cei de la Pipera au trimis o echipa sa dezasambleze frumos echipamentele, ca apoi sa fie trimise spre Bucuresti. Toti – din echipa lui var-meu. Initial, urmau sa doarma in ceva unitate militara prin munti, dar pana la urma au fost cazati fix in fabrica, in vestiare. Oricum, in iulie-august, toti muncitorii erau in vacanta, iar romanii trebuiau sa dezasambleze totul pana la 1 septembrie cand se intorceau elvetienii din vacanta si urmau sa instaleze noile masini. Si unde dormeau si mancau 20 de oameni, al 21-lea nu era nicio problema! In plus, eu am avut o contributie strategica la bunastarea micii comunitati romanesti din Entlebuch… Eram furnizorul oficial de mancare. Entlebuch este un sat de vreo 800 de suflete unde nu se aflau decat vreo doua bacanii, un bar si cam atat. Preturile erau aberante, mai ales pentru niste romani veniti din Romania anului 1992… asa ca, in fiecare seara, veneam incarcat cu merinde cumparate din supermarketuri de la Berna sau Lucerna, la preturi de aproape 2-3 ori mai mici decat in Entlebuch! Atunci, am vazut toata Elvetia… Plecam dimineata, veneam seara, am fost si la regele Mihai, dar si pe munte cu tren cu cremaliera, am vazut Lugano si Basel, am fost in Liechtenstein, dar si in Franta.
Legat de Franta, eu aveam doar o viza de tranzit de cinci zile. Si evident ca voiam sa stau mai mult… Asa ca am studiat putin cum se trecea granita feroviara. In timpul vizitei la Geneva, am descoperit ca toate trenurile spre Franta plecau de la un anumit peron al garii Cornavin, iar ca sa ajungi pe peron, trebuia sa treci printr-un tunel subteran pe unde era un punct de trecere frontiera francez (pe elvetieni nu ii interesa daca pleci de la ei din tara). Asa ca mi-am facut planul sa ajung acolo cu vreo doua minute inainte de plecarea trenului si sa nu ma mai opreasca cei de la frontiera. Zis si facut. Intr-adevar, am dat navala in viteza, nu era nimeni prin tunel, dar un batranel care zambea simpatic m-a oprit. “Votre passeport, monsieur”. Am simtit ca mi se naruie toate visele… parca vedeam turnul Eiffel prabusindu-se ca in filmul “Independence Day”… in cinci zile, nu puteam vedea si Parisul, si zona Grenoble – Lyon. Tipul mi-a luat pasaportul, si-a potrivit ochelarii pe nas ca un functionar francez din filmele de anii ’60 si a rostit intonat si nazal… “A… monsieur… La République Socialiste de la Roumanie!” (aveam pasaport verde de tip vechi). “Merci, monsieur”, il inchide ceremonios si mi-l intinde. “Bonne journée!”. Raman ca la dentist. S-a uitat doar pe prima pagina unde aveam poza, nici macar nu s-a uitat la viza. Ce o fi fost in capul lui? “Merci, monsieur” am ingaimat si am rupt-o la fuga… sa nu pierd trenul de data asta… Turnul Eiffel se reconstruia la loc si urma sa-l vad peste doar cateva zile!
Sa nu credeti ca in Romania sunt cele mai decrepite trenuri. In 1994, eram la Roma si voiam sa merg intr-o excursie de o zi la Napoli (aveam cazare aproape moca la Roma). Cu o zi inainte, dau o fuga pe la gara Termini sa vad ce trenuri aveam dimineata. Intre 8 si 8:10, la fiecare 5 minute, aveam un tren spre Napoli. Ma uitam la table ca matza-n calendar – unul era InterRegionale, altul Diretto, in fine si un Rapido. Bai, parca Diretto ar suna ca e mai rapid. E direct, ce naiba. Ma uit dupa biroul de informatii. Evident ca era inchis. Asa ca am decis sa mizez pe fler – Diretto sa fie.
A doua zi dimineata, cand am urcat in Diretto, mi-am dat seama ca nu facusem cea mai buna alegere. Trenul era un personal amarat care oprea la fiecare crasma din Campania. Banchetele purtau cu mandrie cicatrice de cutite, bricege, tigari si alte obiecte contondente, geamurile erau innodate cu perdele ca sa stea jos (in august in Campania e tare, tare cald), iar lumea vesela. In plus, cand trenul s-a pus in miscare, mecanicul avea ambitii de TGV pe sine de pe vremea lui Garibaldi, asa ca nici cei mai tari echilibristi dintre noi nu putea sa stea in picioare. Pana si nasul se aseza si se tinea bine de ce putea, pentru ca trenul se misca ca o barcuta prinsa de uragan. Mi-e neclar cum mecanicul putea sa stea jos, dar tot mana…. Si oprea la fiecare 5 minute in diverse locuri – unele cu gari, altele in plin camp. Langa noi, un tip imbracat in costum negru, cravata, camasa neagra si o … vioara… Mai precis o carcasa de vioara. Si cum atunci erau la mare moda filmele cu mafioti gen “Caracatita”, iar trenul nostru mergea spre Napoli… nu se putea sa nu fac legatura. Imi treceau prin minte atentatele mafiote, dar si de bomba din gara Bologna din 1980… Il si vedeam pe respectivul scotand o mitraliera din carcasa… Dar tipul s-a dat jos in plin camp, colbuindu-si pantofii negri perfecti. Oare se ducea sa execute pe vreun tradator?
In vremurile mai recente, ma pot lauda ca am mers cu cele mai rapide trenuri din lume … cu Maglevul din Shanghai, dar si cu Shinkansenul japonez.
In tren m-am intalnit si cu oameni interesanti, este locul ideal unde poti sa interactionezi cu multi… Mi-aduc aminte de francezul care a trecut la islamism ca sa se insoare cu o marocanca in trenul Casablanca – Marrakech sau de etiopianul aflat ilegal in SUA din trenul New York – Philadelphia care ma banuia ca sunt la fel de “illegal alien” :).
Mersul cu trenul in India este de asemenea o experienta de neuitat… poate varia de la lux extrem din Shatabdi pana la trenurile intunecoase, arhiaglomerate unde trebuie sa topai cu atentie pentru a nu calca din greseala pe cineva…
Dar poate cea mai intensa experienta feroviara a fost in 1997 in trenul Chisinau – Odessa. O experienta unica pe care am impartasit-o in prima mea postare de pe acest blog si pe care va invit s-o cititi.
Cred ca as putea scrie romane “feroviare” – trenuri de noapte prin Scandinavia, calea mult batuta intre Bucuresti si Budapesta, trenuri spre mare sau spre Valea Prahovei, prin fosta URSS sau prin actuala SUA…
Mi-ar placea sa aflu si eu de povestile voastre de pe trenuri. Stiu ca, in ultimul timp, trenurile romanesti au o imagine deplorabila (am mers si eu in ultimul an cu trenul mai des decat in alti ani – de la Piatra-Neamt la Bucuresti, pe Valea Prahovei de cateva ori), dar de fiecare data am avut bafta de trenuri curate, circuland la timp – multi mi-au zis ca am bafta cu carul, dar asa a fost sa fie. Si totusi sunt curios ce aventuri hazoase ati avut in trenuri prin Romania sau aiurea…
Acest articol face parte din campania blogosferei romanesti turistice cu scopul de a prezenta mijloacele de transport pe care le ai la dispozitie atunci cand mergi in vacanta. Un mare numar de bloguri de calatorii au publicat astazi articole pe aceasta tema si va recomand sa le cititi: Travel Girls (despre avion), Viajoa (cu bicicleta), Ioana Budeanu (cu diverse mijloace de transport), Placerea de a calatori (cu renul), Printre randuri (cu diverse mijloace de transport) 1001 calatorii (cu avionul), Ciprian Caraba (despre diverse mijloace de transport), Cristian Francu (despre teleportare), Airlines Travel (cam funebru, despre accidentele aviatice), Turism Market (despre diverse mijloace de transport), Travel with a smile (despre diverse mijloace de transport), Bialog (cu masina), Dianora (cu trenul), Totul despre hostel (cu trenul), Slowride (cu motoreta), Aliceee Traveler (cu diverse mijloace de transport), Paravion (doar nu era sa scrie despre carute, normal ca despre avioane), Elena Ciric (despre toate mijloacele de transport cu care a calatorit), trans-ferro (despre trenuri), Skirt Bike (despre diverse mijloace de transport), Hai-hui stangaci (despre diverse mijloace de transport)
Entlebuch – „hotelul” meu era pe undeva pe langa cladirile acelea mari
Tren montan elvetian la Murren
Shinkansen-ul japonez
Primul meu TGV
Teoretic, cel mai rapid tren din lume – Maglevul din Shanghai
Dar pentru ca nu are o magistrala prea lunga, rareori sare de 300 km la ora
Gara din Bangkok
Cu clasa a III-a prin Thailanda
Asteptand trenul la Ayutthaya
Trenuri in India (gara din Bengaluru)
Gara din Casablanca… asteptand trenul spre Marrakech
Unde am ajuns noaptea
In Sri Lanka, caile ferate sunt folosite si de pietoni 🙂
Si pentru ca trenurile sunt foarte lente (apropos, aceste vagoane au fost produse la Arad in anii 50 – 60)
[…] au publicat astazi articole pe aceasta tema si va recomand sa le cititi: Travel with a Smile, Imperator Travel, Imperator Travel- limba engleza, Viajoa, Travel Girls, Ioana Budeanu, Placerea de a […]
[…] calatorii au publicat astazi articole pe aceasta tema si va recomand sa le cititi: Turism Market, Imperator Travel, Imperator Travel- limba engleza, Viajoa, Travel Girls, Ioana Budeanu, Placerea de a calatori, […]
[…] Imperator Travel: Amintiri feroviare […]
Oldies but goldies..
Amintirile de genul asta au realmente un farmec aparte
Multumesc frumos 🙂
[…] de călătorii au publicat astăzi articole pe această temă și vă recomand să le citiți: Imperator Travel, Imperator Travel (limba engleza), Placerea de a calatori, Viajoa, Travel Girls, Ioana […]
[…] au publicat astazi articole pe aceasta tema si va recomand sa le cititi: Travel with a Smile, Imperator Travel, Imperator Travel- limba engleza, Viajoa, Travel Girls, Ioana Budeanu, Placerea de a […]
[…] Cezar Dumitru, celebrul Imperator, a scris cateva Amintiri Feroviare si a facut pe .com, in limba engleza, o excelenta Pledoarie in favoarea […]
[…] de călătorie au publicat astăzi articole pe această temă pe care vă invit să le citiţi: ImperatorTravel, TravelGirls, Viajoa, Ioana Budeanu, Plăcerea de a călători, Printre rânduri, Ciprian Caraba, […]
[…] turistice româneşti şi are scopul de a prezenta mijloacele de transport. Au mai scris: Imperatortravel, Travelgirls, Viajoa, Ioana Budeanu, Liliana Oprişan, Printreranduri, Anca Serban, Ciprian Caraba, […]
Cineva trebuie sa faca si educatie in situatii mai putin placute! Statistic vorbind, se produce un accident aviatic cam la 1.2 milioane de zboruri.
[…] http://www.imperatortravel.ro/2012/11/amintiri-feroviare.html […]
am invatat de curand sa folosesc un nou cuvant – a rezona; si rezonez asa bine cu acest articol, multumesc pentru el 🙂 si eu am multe amintiri legate de trenuri – m-au purtat prin toata Europa si m-au ajutat sa cunosc sau sa observ multe persoane interesante sau amuzante 🙂 doar un mic exemplu mai jos:
http://www.povesti-despre-noi.blogspot.ro/2009/11/din-fuga.html
Saptamana viitoare imi voi face un cadou de ziua mea: o calatorie pe linia ferata Oslo – Bergen, considerata de multi una din cele mai frumoase linii ferate din lume
http://www.visitnorway.com/en/Getting-here-and-around/Train-in-Norway/The-worlds-best-train-ride/
Daca gazda e de acord, voi posta aici cateva fotografii si impresii de calatorie…
Esteeeee, am fost, e o cale ferata minunata…. dar sa te opresti in Myrdal, sa cobori cu Flambaan-ul pana in Flam. E o nebunie ! Si astept nu numai poze, ci si povestea 🙂
[…] Cezar Dumitru a scris cateva Amintiri Feroviare si a facut pe .com, in limba engleza, o excelenta Pledoarie in favoarea […]
[…] Cezar Dumitru a scris cateva Amintiri Feroviare si a facut pe .com, in limba engleza, o excelenta Pledoarie in favoarea […]
[…] Imperator […]
[…] Dumitru a scris cateva Amintiri Feroviare si a facut pe .com, in limba engleza, o excelenta Pledoarie in favoarea […]
salut Cezar, ma tenteza de ceva timp sa fac un tur de o luna cu interrail, in mare am inteles cum functioneaza sistemul dar am totusi cateva nelamuriri:
1. Am inteles ca exista trenuri la care e obligatoriu sa platesti supliment (si banuiesc ca acest supliment tine loc si de rezervare, adica specifica pe bilet locul propriu zis)., corect?
2. La trenurile la care nu e nevoie sa platesti supliment am inteles totusi ca se poate face rezervare. Daca aleg sa nu fac rezervare, unde ma asez in tren?:) adica e ca la noi cand ai bilet fara loc si stai unde e liber? dar daca trenul este full, risc sa fiu dat jos?
3. Am mai mers cu treburile prin europa, si in general am preferat sa folosesc automatele de bilete pentru a cumpara bilet sau a printa biletul cumparat online. Totusi, nu am observat sa existe posibilitatea de a specifica ca am un inter-pass si apoi sa imi ofere posibilitatea sa platesc supliment sau rezervare. In general biletele se pot lua doar de la ghisee?
multumesc.
Buna, Gabi
Am o cunostiinta care tocmai se intoarce zilele acestea dintr-o tura cu Interrail-ul. O sa-l rog sa-ti raspunda cu ultimele stiri 🙂
Salutare!
@Gabi: ce fel de permis InterRail iti vei lua? O sa incerc sa-ti raspund la intrebari:
1. da, exista trenuri la care este obligatoriu sa-ti rezervi locul, si da, locul tau va fi specificat pe bilet. Cand iti soseste permisul InterRail vei primi si o harta cu reteaua feroviara a Europei, harta ce are pe verso preturile pentru rezervarea locului, atat pentru trenurile domestice (in interiorul unei tari), cat si pentru cele internationale.
2. Din punct de vedere al rezervarii locului, trenurile sunt de 3 feluri: fara rezervarea locului (trenuri Regio), cu rezervarea facultativa a locului (in functie de tara, pot fi trenuri InterRegio, InterCity, InterCity Express in Germania si altele) si trenuri la care rezervarea locului este obligatorie. Ca sa-ti dau un exemplu concret: eu am calatorit in ultima luna cu un astfel de permis prin Europa, la clasa 1. In trenurile in care nu era nevoie de rezervarea locului, ma suiam pur si simplu si imi alegeam un loc, fie la clasa 1 sau a 2a, in functie de cat de linistit voiam sa fiu 🙂 Nu m-a ridicat nimeni de pe scaun si n-am calatorit in picioare in niciun tren, dar recunosc ca in putine trenuri cu care am mers erau mai mult de 70% din locuri ocupate. Bineinteles, exista posibilitatea sa te asezi pe un loc rezervat si atunci cand ti se cere, te ridici si iti alegi un alt loc liber. Repet, nu mi s-a intamplat.
3. Majoritatea biletelor le-am luat de la ghiseu, doar in Italia am folosit automatele. Trebuie sa selectezi optiunea „global pass”, iar cand iti cere codul introduci „interrail” si apoi faci plata.
Salut Iulian,
Multumesc mult pentru info. M-ar tenta passul de 30 de zile, si se pare ca am inteles destul de bine cum stau lucrurile cu passul asta (din ce mi-ai explicat tu). Singura mare necunoscuta era care e gradul de ocupare pe trenuri (to mentionezi 70%), dar banuiesc ca oricum asta tine de sezon, traseu etc.
Eu am mers vara/toamna asta cu trenul prin italia (Milano – cinque terre, Cinque terre- venetia (via milano)), si pot sa spuna ca trenurile spre cinque-terre au fost destul de pline in timp ce milano – venetia a fost aproape gol. Deci tine mult si de noroc.
[…] și fiecare după cum îi place: per pedes, per două roți. Citiți și articolele colegilor mei: Imperator, TravelGirls, Viajoa, Ioana Budeanu, 1001Călătorii, Printe rânduri, CiprianCaraba, Cristian […]