L-am cunoscut pe Tudor in 2012 cand am fost invitat la Sibiu pentru cea de a doua editie a evenimentului “Prin Sibiul meu baroc” care dorea sa promoveze fosta capitala culturala a Europei prin intermediul blogosferei. Atunci, l-am cunoscut si pe tizul meu, Razvan Pop, un om care stie istoria oricarei pietre din Sibiu… Dar amandoi erau cu adevarat pasionati de ceea ce faceau, si anume sa isi promoveze orasul in Romania si mai apoi in lume. Anul acesta, Tudor si colaboratorii sai din Sibiu au lansat un nou proiect #MySibiu, prin atragerea de bloggeri straini la Sibiu pentru promovarea orasului si catre o audienta internationala. Si a fost placerea mea sa le dau o mana de ajutor… Oamenii astia sunt prea entuziasti ca sa nu-i ajuti J. Asa ca imi face placere sa va prezint proiectele si munca lor pentru promovarea Sibiului si, evident, si a Romaniei.
Spune-mi cate ceva despre proiectul „Prin Sibiul Meu”. Cum a aparut si, mai ales, de ce a aparut. Si, nu in ultimul rand, cand a aparut?
„Prin Sibiul meu” a fost organizat pentru prima oara in 2011, atunci cand Bogdan Brylynski a decis sa aduca si la Sibiu proiectul care pe vremea aceea incepuse sa fie organizat si la Timisoara, Brasov, Cluj-Napoca apoi la Hunedoara, Piatra-Neamt… Toate acestea au fost organizate dupa o idee a Corinei Georgescu de la Bucuresti.
La Sibiu, ideea a fost imbratisata inca de la inceput de Asociatia pentru Infrumusetarea Orasului Sibiu si de Primaria Municipiului Sibiu care s-a implicat si financiar.
Care a fost primul proiect?
Asociatia pentru Infrumusetarea Orasului Sibiu si eu personal avem la activ foarte multe proiecte de promovare a valorilor locale si natioale. Pe langa „Prin Sibiul meu” (devenit #mySibiu), am dezvoltat proiecte precum „Tag the Flag„, „Our Heritage„, „10 Mari Sibieni„, „Zilele Vecinatatii” si multe altele.
In acesti ani, care au fost proiectele cu cel mai mare impact?
Impact au avut toate editiile de pana acum. Din 2011, proiectul „Prin Sibiul meu” s-a dezovoltat an de an, avand inca de la a doua editie (in 2012) un invitat strain si alti pasionati de social media pe langa bloggerii obisnuiti. Ne-am axat mult pe promovarea orasului prin toate retelele sociale, incluzand aici si vloggerii printre invitati si, mai noi, instagrammerii.
In anul 2013 am primit spijinul Departamentului pentru Realatii Interetnice si astfel ne-am adresat tuturor comunitatilor si etniilor care au ajutat la dezvoltarea judetului Sibiu. Am facut, alaturi de peste 20 de bloggeri, un tur al producatorilor traditionali din Sibiu, totul culminand cu organizarea unei nunti traditionale romanesti la Sibiel, la care invitatii au fost nuntasi si miri, iar primarul, nas. Am mers chiar si la biserica din sat unde preotul a organizat cununia religioasa…
Creste numarul de turisti in Sibiu?
Conform datelor oficiale, creste numarul turistilor straini si romani. Ma bucur ca an de an vad tot mai multi romani care viziteaza orasul nostru, asta inseamna ca stim sa ne pretuim valorile nationale.
Si la un moment dat „Prin Sibiul meu” a inceput sa aiba si o dimensiune internationala. Spune-ne cate ceva despre cum a aparut #MySibiu ?
Multe dintre proiectele „Prin orasul meu” din tara au disparut si acelasi lucru s-ar fi intamplat si cu proiectul nostru de la Sibiu daca nu ne decideam sa-l dezvoltam pe plan international. Am reusim sa obtinem reduceri la cazare la hotelul Ibis din Sibiu si la restaurantele din oras pentru a putea oferi pe tot parcursul anului o mana de ajutor celor care vor sa viziteze Sibiul.
Astfel, am creat o platforma sustenabila prin care orice blogger sau jurnalist de travel din intraga lume poate sa se inscrie in programul #mySibiu si sa obtina aceste facilitati. Pe langa toate astea, ei vor primi din partea Asociatiei pentru Infrumusetarea Oraslui Sibiu tururi ghidate, acces gratuit la obiectivele turistice si multe altele.
Ce bloggeri straini au venit la Sibiu? Aveti vreun feedback de la ei?
Trebuie sa recunosc ca dezvoltarea proiectului #mySibiu nu ar fi fost posibila fara tine, pentru ca ai reusit sa iei legatura si sa inviti la Sibiu unii dintre cei mai importanti bloggeri de turism din lume.
Primul care a ajuns la Sibiu a fost Erick de la Minority Nomad, care a devenit un adevarat ambasador al Sibiului. Povesteste atat de frumos despre Sibiu incat a convins si alti bloggeri sa-si anuleze vizite in tari cunoscute turistic doar pentru a veni la Sibiu. Cu totii au ramas impresionati de oras si, de ce nu, de intreaga Romanie.
La fel s-a intamplat si cu Christine Gilber de la Almost Fearless, cea denumita anul trecut de catre National Geographic drept „traveler of the year”. Ea a decis sa se mute la Sibiu impreuna cu sotul si cei doi copii, fiind vrajita de farmecul orasului si al oamenilor”. De remarcat ca toti acesti bloggeri decid sa viziteze si alte orase din Romania, astfel incat proiectul #mySibiu a devenit unul de promovare nationala, fiind o modalitate foarte ieftina si eficienta de a atrage turisti straini.
Poti sa sumarizezi activitatea voastra in cifre ?
În perioada 2011-2013, #prinSibulMeu a adus la Sibiu peste 80 de bloggeri si vloggeri din Romania si Republica Moldova. S-au scris peste 300 de articole avand peste 1.700.000 de cititori iar clipurile realizate la Sibiu au avut mai mult de 120.000 de vizualizari pe Youtube. S-au realizat peste 4.000 de fotografii ce au fost publicate online.
2013 a fost anul record în ceea ce privește numărul de turiști veniți la Sibiu în ultimii nouă ani, au arătat încasările din taxa hotelieră. La Sibiu s-au cazat aproape de trei ori mai mulţi turişti față de 2005 și cu aproape o treime mai mulţi decât în 2007, anul Capitalei culturale europene. Numarul de turisti a fost de 222.000 in 2013, Sibiul fiind pe locul 5 in tara dupa Bucuresti, Constanta (aici intra si Mamaia), Brasov si Timisoara.
În 2014 se aşteaptă din nou o creştere a numărului de turişti la Sibiu.
În 2014, au fost la Sibiu până acum 8 bloggeri străini specializaţi pe turism (unii dintre cei mai importanţi din lume, cu peste 1 milion de cititori lunar) şi 9 instagrammeri, cu peste 185.000 de urmăritori pe reţeaua de socializare Instagram.
Din 2011, Asociaţia pentru Înfrumuseţarea Oraşului Sibiu a investit, alături de parteneri, sponsori şi cofinanţatori, peste 30.000 de euro în dezvoltarea proiectului şi oferirea facilităţilor pentru bloggerii invitaţi.
Proiectul a avut din 2011 până astăzi peste 30 de parteneri locali şi naţionali şi instituţii partenere precum Consiliul Local Sibiu, Departamentul pentru Relaţii Interetnice, Muzeul Naţional Brukenthal, Complexul Muzeal Naţional Astra şi altele.
Care sunt planurile de viitor?
Vrem ca #mySibiu sa devina o platforma cunoscuta printre bloggerii si jurnalistii de travel din toata lumea drept una care le ofera tot ce au nevoie pentru a vizita orasul Sibiu si Romania. Avem deja inscrieri in program pentru anul 2015, ceea ce ne demonstreaza ca lucrurile pot fi dezvoltate tot mai mult pe viitor. Nu ar fi rau sa atragem si mai multi parteneri care sa inteleaga beneficiile proiectului si, de ce nu, poate Ministerul Turismului.
#mySibiu este primul astfel de proiect din Romania si sunt sigur ca „reteta” noastra va fi copiata si in alte zone ale tarii. Mi-as dori sa fie asa. Invit pe toti cei interesati sa ne scrie la sibiu@aios.ro si, cine stie, poate reusim sa realizam impreuna o retea nationala prin care bloggerii veniti in Romania sa isi poata petrece la noi in tara cel putin o luna de zile vizitand mai multe orase.
Imagini Sibiu
Imagini de la editiile precedente de „Prin Sibiul Meu” – Razvan Pop povestind despre istoria fiecarei cladiri in parte
Pe bicicleta spre Dumbrava
Zambiti, va rog !
I love Sibiu !
Felicitari pt toate proiectele care au ca rezultat promovarea Sibiului si implicit a Romaniei Sa aveti putere de munca ca de idei nu duceti lipsa!