Cat de devreme trebuie sa ne cumparam un bilet de avion, rezerva un hotel sau cumpara un sejur de la o agentie de turism?

Reduceri de early booking.jpg

 De-a lungul timpului, am fost intrebat cat de in avans trebuie sa-ti cumperi un bilet de avion, sa-ti rezervi un hotel sau sa-ti achizitionezi un sejur de la o agentie de turism. Unii asteapta pana in ultima clipa, doar-doar apare vreun last minute (da, mai apar, mai ales in cazul sejururilor), altii cred ca trebuie cumparate cat mai in avans. Hai sa le trec putin in revista.

Bilete de avion

In cazul companiilor de linie, in general biletele cumparate cu 9 luni inainte sau un an sau foarte mult in avans nu sunt cele mai ieftine, dimpotriva, uneori sunt destul de scumpicele. Mai exista cateva companii-exceptie cum ar fi Taromul, dar in general nu e cazul. Pretul biletelor la o companie aeriana nu se face manual pentru ca sunt milioane si milioane de combinatii. Evident, decizia de taieri de preturi se aplica relativ manual, dar dupa niste principii… Totul e automatizat, exista niste logaritmi. Majoritatea companiilor au anumite momente in care verifica cum stau cu gradul de incarcare si asta se intampla in general la 3–4 luni inainte de zbor. Daca gradul e OK pentru momentul respectiv, preturile pot creste, daca nu e OK, pot scadea, daca e dezastru, pun de o promotie sau taie ruta respectiva ca fiind neviabila. Mai exista un alt check point cam la o luna inainte de zbor, dar, cu cat te apropii de ziua zborului, in general, preturile cresc uneori exponential. Indiferent daca zborul este plin sau nu.

In cazul companiilor de linie, in general, cu cat cumperi mai in avans, cu atat vei gasi un bilet mai ieftin. De ce? Pentru ca exista niste cote. Primele 10 bilete dintr-un avion costa 30 de euro, urmatoare 20 de bilete costa 50 de euro, urmatoarele 30 de bilete deja 75 de euro etc. etc. De aceea nu e o idee rea sa cumperi bilete fie cand se anunta ruta noua sau cand se incarca biletele pentru sezonul urmator. Evident, nici cei de la companiile aeriene low cost nu sunt veniti cu pluta si atunci cand stiu ca au loc diverse evenimente baga preturi mai mari inca de la inceput… cum e de Revelion, de vacanta de vara, cand se intorc din vacanta capsunarii sau cand are loc finala Champions League J. Si in plus, cam toti, si Wizz, si Blue, si Easyjet si altii baga din cand in cand promotii de cateva zile cu reduceri de preturi cam pe toate rutele. Si alea trebuie vanate!

 

Hoteluri

Ei bine, prin industria hoteliera nu e nebunia la fel de mare, dimpotriva. Da, mai exista promotii, dar preturile sunt in general destul de constante. Asta si pentru ca, fiind foarte multe posibilitati de a alege, e greu sa te uiti cu atentie la ce fac toti competitorii. Sa ne gandim la Paris, de exemplu. Acolo poti zbura cu vreo 2 low-costuri si cu 2 companii clasice (mai sunt si alte alternative sa schimbi pe undeva, dar nu sunt prea uzitate). Aceste 4 companii aeriene se pot urmari, batea in preturi, servicii etc. In schimb, in Paris sunt sute si sute de hoteluri, asa ca un hotel trebuie sa-si tina politica de preturi relativ constanta si sa castige prin brand si locatie. De aceea, nu e nici o graba sa-ti iei hotelul din timp, exceptand zilele in care te astepti sa fie full, full. Si astea s-ar putea sa fie cand nici nu te astepti. Mi-aduc aminte, acum multi ani trebuia sa ma duc in Atlanta, sa dorm vreo 2 nopti intr-un weekend de aprilie (nu era nici Pasti, nimic iesit din comun). Si totusi, cu surprindere, am descoperit ca singurul hotel pe care l-am gasit la un pret relativ normal era cam la 75 km de downtown. Pana la urma, am rezolvat enigma – in oras era conventia mondiala Herbalife si mii si zeci de mii de oameni din toata lumea luasera Atlanta cu asalt si toate hotelurile erau fully booked.

 

Sejururi – agentii de voiaj

Desi v-ati obisnuit cu last minute-urile, astea nu sunt garantate. Si sunt oferte de la destinatii si locatii care nu s-au vandut dintr-un  motiv sau altul. Uneori, iti pot pica lucruri faine, dar cum ziceam, in principiu, gasesti ce nu au vrut altii sa cumpere. Nu alegi, ci culegi. Daca principiul tau este sa iei ce-o ramane, nu conteaza unde si cum, poate ai bafta, poate nu, da e OK sa astepti un last minute.

Ma bucur ca totusi de vreo cativa ani si agentiile romanesti au inceput sa se concentreze si pe “early booking”, pe rezervarile cu mult timp in avans unde cam poti sa alegi ce-ti doresti la preturi de “last minute”. Prin alte tari, “early booking”-urile se vand in draci, la noi, incet-incet, incep sa-si faca loc pe piata. Si chiar zilele astea am vazut ca au inceput vanzarile pentru… sejururile de mare pentru vara 2015!!! Cred ca primii care au deschis balul sunt cei de la Paralela 45 care au dat deja drumul la vanzarile pentru Antalya si Albena (sper sa apara si Grecia in curand) cu reduceri de pana la 45%. Si le-au dat si un nume cool – Turbo Early Booking :). Bravo lor ! Aruncati un ochi aici.

 

Deci, sa revin

Pentru companii de linie, uitati-va cam la 3–4 luni inainte de data dorita, evident, urmariti si promotiile (pe care le public cat se poate de prompt)

Pentru companiile low cost, in primele zile cand se incarca tarifele, adica cu 9–12 luni in avans. Si in acele zile cand au loc promotii de tarife (care sunt relativ dese)

Pentru hoteluri, in avans pentru perioadele de mare varf (pentru ca se umplu camerele), altfel nu e nici o graba.

Sejururi la agentii de turism – uitati-va la early booking – poti alege ce vrei la preturi de last minute, unde culegi ce a mai ramas.

Categorii:
Diverse

Comentarii

Dă-i un răspuns lui DM Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii