Tranzit prin Doha

33. Doha Airport.JPG

Dacă mă urmăriți pe Facebook, e posibil să fi remarcat că săptămâna trecută am fost în India, la invitația celor de la Qatar Airways. Nu o să povestesc acum despre India, nu vă fie frică, voi reveni însă, după cum v-am obișnuit, cu un serial despre ce am văzut, mai degrabă am revăzut, prin “Incredible India”. În schimb, vreau să vă povestesc un pic despre noul aeroport din Doha, prin care vă urez să treceți cât mai mulți dintre voi în drum spre Asia, Africa sau, de ce nu, Australia. Mai ales că e un aeroport nou-nouț, inaugurat de abia acum câteva luni, care arată într-un mare fel.

Am zburat prima oară cu Qatar Airways în 2011, în drum spre Kathmandu. Da, citisem că e o companie de 5 stele, da, trebuie să recunosc că serviciile au fost în consecință, dar aeroportul m-a surprins. Era departe de necesitățile unei companii de 5 stele. Și ținând cont că imensa majoritate a pasagerilor Qatar Airways o reprezintă pasageri de tranzit spre alte destinații, experiența aeroportului din Doha este parte integrantă a experienței Qatar Airways.

Vechiul aeroport, săracul, arăta el cum arăta, nu pot zice că era o dărăpănătură, dar era foarte, foarte mic pentru traficul într-o creștere explozivă care se derula prin el. Este evident că a fost construit într-o altă eră, înainte ca ambițiosul emir de Qatar să decidă să facă din compania sa aeriană una dintre cele mai mari din lume. Terminalul era înghesuit la maximum, cu mare noroc puteai prinde un loc pe vreun scaun, iar avioanele aterizau la cuca măcăii… Dupa debarcare, drumul cu autobuzul dura așa de mult, încât începeai să-ți pui probleme dacă zborul cu avionul propriu-zis nu era de fapt mai scurt decât cel cu autobuzul prin aeroport. Mi-aduc aminte, am avut la un moment dat un tranzit mai lung prin Doha, era noapte și voiam să dorm. Nu aveam unde, toate scaunele erau ocupate, iar atmosfera era ca de stadion, de la miile de oameni care vorbeau, mâncau, mișunau. Atunci am avut o idee genială și m-am refugiat în moscheea aeroportului (mic, mic, dar cum să nu ai un loc de rugăciune într-o țară precum Qatar?), unde era o liniște mormântală, așa că am dormit tun pe covoarele din mica moschee).

Evident, nu trebuia să fii cine știe ce mare specialist să-ți dai seama că Qatarul are nevoie de un alt aeroport. Care, evident, se construia în viteză. Nu e niciun secret că emirii și șeicii din Golf sunt într-o permanentă competiție în ceea ce privește cine are cele mai tari mașini, clădiri, autostrăzi, mall-uri și, evident, companii aeriene, iar Qatarul era probabil luat la mișto că nu are Airbusuri 380, cele mai mari avioane din lume, avionul pe două etaje. Emirates are zeci și zeci de A380, Etihadul din Abu Dhabi are și el destule, Qatarul nu avea, că nu putea să-l folosească. Nu poți să debarci și să îmbarci sute de oameni din A380 cu autocarul, e musai nevoie de terminal. Iar terminalul nu venea.

La un moment dat, chiar a fost un moment penibil pentru mândria qatareză – s-a anunțat oficial data deschiderii cu surle și fanfară și z-ilioane de lasere și artificii a noului aeroport, dar cu vreo două luni înainte, totul a fost anulat – aeroportul nu era gata și avea niște probleme. Cam în același timp, Berlinul avusese parte de o umilință asemănătoare (noul aeroport Brandenburg – Willy Brandt, care urma să fie fala capitalei Germaniei, a cărui dată de inaugurare fusese de asemenea anunțată cu surle și fanfară, nu a mai fost deschis deoarece s-au descoperit probleme critice de siguranță aeroportuară. Nici până în ziua de astăzi aeroportul n-a fost deschis, mândra capitală a Germaniei fiind încă deservită de un aeroport care arată ca în filmele cu Piedone sau ca unul care aduce aminte de “Moscova nu crede în lacrimi”, în schimb qatarezii au dat bice și aeroportul e gata). E drept, nu a mai avut parte de o deschidere oficială, laserele și artificiile au rămas în magazii pentru alte ocazii, dar, mai public, mai pe șestache, pâs, pâs, Qatar Airways s-a mutat în noul aeroport Hamad International.

Am aterizat pe timp de noapte. Zborul de la București ajunge constant în jurul orei 23:00, dar asta se va mai schimba dupa 1 martie, cand Qatar Airways va zbura numai la București, decuplând Sofia de zborul spre România (până acum, zborul operat de Qatar Airways se desfășura pe ruta Doha – București – Sofia – București – Doha, de la 1 martie, trecându-se la zborul Doha – București – Doha, așa că unele zboruri nu vor ajunge noaptea, ci ceva mai devreme). Nici de data asta, avionul nu a fost tras la terminal (deși acum există numeroase porți cu burduf), dar transferul cu autobuzul durează fix câteva minute, nu mai mergi prin întuneric de te plictisești). Ca și în vechiul aeroport, călătorii de la clasa business sunt așteptați cu un microbuz de lux și duși mai repede la terminal), dar nici cei care călătoresc la economy nu se pot plânge că transferul durează prea mult. Dimpotrivă!

Trebuie însă să vă spun din nou două facilități extrem de interesante oferite de qatarezi:

 

1. Dacă perioada de tranzit prin aeroport este mai mare de 8 ore, vei primi gratuit din partea Qatar Airways – cazare, viză, transfer la / de la hotel. Pentru asta trebuie să cumperi un bilet de avion Qatar Airways și apoi să contactezi biroul de la București pentru a-ți rezerva hotelul. Atenție – timpul de tranzit trebuie să fie mai mare de 8 ore până la prima cursă spre destinația dorită! De exemplu, dacă ai cursă de legătură spre Bangkok la 2 ore după ce sosești de la București și următoarea cursă este la 11 ore, iar tu optezi pentru cursa de peste 11 ore, nu vei mai primi pachetul cazare + viză + transfer! Pentru că poți zbura spre destinația ta finală într-o perioadă mai scurtă. ATENȚIE – dacă biletul este cumpărat în urma unei promoții de preț, în principiu nu primiți acest pachet. Dar asta nu înseamnă să nu sunați, cine știe, poate primiți pachetul :). Trebuie contactat biroul Qatar Airways din București.

 

2. Daca aveți mai mult de 5 ore de tranzit în aeroportul din Doha, puteți să vă alăturați într-un tur gratuit al capitalei Qatarului. Până acum, nu prea se potrivea orarul. Avionul de București sosea pe la 11 noaptea, cel spre capitala României decola în jur de 8 și jumătate dimineața, iar tururile se desfășoară doar ziua. Acum, dupa 1 martie, când vor avea loc schimbari în orarul de zbor, în unele zile puteți avea șansa să prindeți un tur. Amănunte, aici.

Pentru ambele cazuri, trebuie să vă adresați personalului de la sol înainte de trecerea controlului de securitate! Sunt niște birouri clar marcate imediat după ce intrați în aeroport.

 

Aeroportul este acum mare și megaspațios. Dacă înainte era un zumzet general din cauza prea multor oameni pe metru pătrat, acum poți găsi colțuri liniștite în care să te odihnești, nu numai în moschee! Dacă însă chiar vrei să dormi în confort, aeroportul dispune de un hotel aflat în terminal, în zona de tranzit, nu îți trebuie viză pentru a te duce la el. Se numește Airport Hotel și plătești cazarea pe oră – dar există un minim de 4 ore. Evident, ca orice are de-a face cu compania aeriană, hotelul are 5 stele și costă serios. Dacă nu ai chef să dormi, poți să înoți în pisicina aeroportului sau să te relaxezi la spa. Și ele se află în zona de tranzit aeroportuar.

Vrei shopping? No problem. După ce cobori scările rulante de la etajul controlului de securitate (care e undeva la etajul 1), în jurul imensului urs de pluș care șade în mijlocul plazei centrale (se pare că este replica gigantică a jucăriei favorite a fetiței emirului!), poți găsi magazine cu de toate. Prețurile nu sunt chilipiruri, dar oferta este maaaare. Există și un food court care mă așteptam să fie mai mare, dar are de toate – și mâncare arăbească, și veggie, și indiană, și fructe, și junk food (e un Burger King). În alte părți, poți găsi și alte restaurante, dar și cafenele sau locuri de unde să-ți cumperi în viteză niște sandviciuri.

Am fost curios cum a fost înlocuit fostul Business Class Terminal. În fostul aeroport, exista un terminal special pentru călătorii la clasa business. Spre deosebire de alte aeroporturi ale lumii, unde există niste lounge-uri mai mult sau mai puțin generoase ca spațiu și ca servicii, Doha se laudă cu un terminal special pentru călătorii la clasa business. În noul aeroport nu există un terminal separat, ci un întreg etaj separat pentru clasa business. Pur și simplu, iei scările rulante până la etajul 2 (deasupra security-ului) și acolo ajungi în giganticul business lounge. Aici, ai restaurant (moca, evident), diverse locuri de unde poți să iei în viteză un snack, business center, în caz că vrei să tipărești ceva, camere “liniștite” în care poți să tragi și un pui de somn – sunt în semiobscuritate, în niște cubicles, cu televizoare cât tot peretele, camere pentru familii, evident și o cameră pentru fumat, pentru cei cu acest viciu. Cel mai mult mi-a plăcut camera de jocuri, unde se află inclusiv o minimașină de Formula 1, evident branduită cu Qatar Airways.

Au așteptat qatarezii, dar acum au cu adevărat un aeroport de 5 stele. Chiar dacă zbori business, chiar dacă zbori economy, vei tranzita printr-un terminal eficient, spațios, spectaculos și plin de servicii. Mă aștept ca și premiile internaționale să curgă, dar nu asta este important. Important este că atunci când vii de la un zbor lung, vei găsi un loc unde să te liniștești și să te relaxezi pentru următorul zbor.

Tranzit prin Doha

01. Doha, Qatar.JPG

Cabin crew, take your seats, landing in 3 minutes !

02. Qatar Airways la Doha.JPG

O fi aeroportul mare, dar cursele operate de avioane A320 nu prea trag la terminal

03. Transfer cu van de lux.JPG

Dar pentru calatorii la business class (sau in infotrip), exista microbuze speciale sa te duca la terminal

04. Cazare gratuita - Doha.JPG

Cei care au cazare de tranzit asigurata de Qatar Airways, se prezinta aici, imediat dupa ce ajungi in terminal, inainte de controlul de securitate

05. Dupa controlul de securitate.JPG

Dupa controlul de securitate… primele imagini cu aeroportul de 5 stele din Doha

06. Central Plaza - Doha.JPG

In mijlocul aeroportului, jucaria preferata a fetei emirului de Qatar

07. Ursuletul emirului de Qatar.JPG

Sa-l vedeti mai bine 🙂

08. Dinozauri in Doha.JPG

Oare fetitei i-o place si dinozaurii ? Ca e unul care rage intr-un colt

09. Anul Chinezesc al Caprei.JPG

Om fi in Peninsula Arabica, dar se sarbatoreste Anul Nou Chinezesc 😉

10. Restaurant Marche - Doha Airport.JPG

Pe unde poti manca… intr-un restaurant mai de fita

11. Cafenea in aeroport.JPG

sau o cafea

12. Food court - Doha Airport.JPG

Food court

13. Fructe.JPG

Nu e numai junk food 😉

14. Spre business lounge.JPG

In drum spre business lounge… sau mai precis business floor 🙂

15. Business lounge Doha.JPG

Receptia

16. Business lounge - Doha.JPG

Dar mare e, frateeeeeeeee

17. Padurea din Doha.JPG

Padurea de Doha 😉

18. Family Room - Doha Airport.JPG

Camera pentru familii

19. Quiet Room - Doha Airport.JPG

Camera linistita

20. Prayer Room - Doha Airport.JPG

Sa ne rugam …

21. Games Room - Doha Airport.JPG

sau sa ne jucam ?

22. Qatar Airways - F1.JPG

Mai bine ne jucam 🙂

23. Business lounge.JPG

La pas prin business lounge

24. Fantana din Doha.JPG

Zennnnn

25. Fam Trip - Qatar Airways.JPG

Echipa de soc in drum spre Delhi

26. Prajituri arabe.JPG

Prajituri orientale… unora le place, mie mi se par prea dulci

27. Prajituri in Doha Airport.JPG

 sau mai bine europene ?

27. Airport Hotel Doha.JPG

In aeroport, in zona de tranzit, exista un hotel. Aceasta este receptia

28. Airport Hotel in Doha.JPG

O camera standard (evident, nu se poate sa nu fie si suites, doar suntem in Golful Persic, ce naiba !)

29. Piscina la Doha.JPG

Piscina (poti s-o folosesti si fara a plati hotelul)

30. Gym - Doha Airport.JPG

Gym

31. Sala squash.JPG

Bagi un squash intre zboruri ?

32. Masina electrica - Doha Airport.JPG

Poarta de imbarcare spre Bucuresti era un pic cam departe… asa ca m-am plimbat cu masinuta electrica 🙂

Comentarii

Dă-i un răspuns lui Imperator Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii