Conferinta Ryanair. La pomul laudat sa nu te duci cu sacul

06. Conferinta de presa Ryanair - Bucuresti

Mai de acum vreo trei saptamani, lumea pasionata de aviatie a inceput sa se cutremure… Initial, Ryanair a anuntat pe nepregatite deschiderea unei baze la Timisoara. Hop! Si zbor intern Bucuresti – Timisoara de doua ori pe zi. Hopaaaa! Apoi, cei care vaneaza schimbarile din Amadeus sau alte motoare de cautare au observat o schimbare de orar la Ryanair pentru cursele Bucuresti – Bergamo si Bucuresti – Charleroi… Hopa, nu mai plecau initial din Italia / Belgia, ci din Romania. Internetul aviatic a explodat. Ryanair vine la Bucuresti sa-si deschida hub. Wow… apoi, saptamana trecuta a picat ca un trasnet mailul de la Denis Barabas, responsabilul de marketing si vanzari pentru Romania – Michael O’Leary ne invita la o conferinta de presa… Ce a urmat? Ce mai freamat, ce mai zbucium… Wow. Vine O’Leary. Daca eram englezi, s-ar fi pariat milioane pe rutele care urma sa le anunte celebrul MoL la Bucuresti. Aeroporturi intregi erau disecate, calculate, comentate si contestate.

Dar sa va zic un pic despre O’Leary. Tipul e o legenda. Pe bune. E unul dintre cei care si-au pus pecetea pe una dintre cele mai dinamice, dar si pline de bani industrii la nivel planetar – aviatia. Este tipul care a preluat o companie obscura din Irlanda si a facut din ea cea de-a doua companie low-cost ca marime din lume. A inventat, practic, modelul low-cost in Europa. A creat o revolutie in turism, in calatorit, in transport. A inceput cu un avion si acum opereaza 300 de avioane. A insultat, a facut misto, s-a batut cu toti, i-a facut pe clienti „idioti”, s-a gandit sa bage taxa de WC in avion, dar intotdeauna a crezut in a crea o companie aeriana cu preturi pentru toti. A inventat biletul de avion de 0 euro, in fine, omul este unul dintre megagreii nu numai ai aviatiei, ci si ai businessului international.

Ei, bine, Ryanair anunta ca insusi Michael O’Leary vine in Romania. Cumulat cu orarele care apareau pe net sugerand ca Bucurestiul va fi binecuvantat cu un nou hub Ryanair, toata suflarea din aviatia romaneasca astepta cu sufletul la gura ce va anunta O’Leary… Si parca aveam eu o presimtire. Cu o seara inaintea epocalei conferinte de presa, chiar chatuiam cu cineva pe Facebook si prevesteam – „Sa vezi ca asta n-o sa anunte nimic. Nicio ruta noua”. Nu se poate, vine HM Michael O’Leary.

Si evident ca m-am dus la conferinta de presa de la Ramada, ala de vis-à-vis de hotelul lui Copos. Adevarul e ca nu in fiecare zi vine o personalitate ca Michael O’Leary in Romania. De fapt, nu a mai fost de vreo 20 de ani. Si a fost o experienta superinteresanta. Nu a fost deloc tipul agresiv si rautacios descris de multe publicatii occidentale, nu a fost un soi de Trump al aviatiei. A fost de-a dreptul elegant si galanton chiar si fata de competitie.

Am apreciat faptul ca a subliniat aportul Taromului la aparitia Ryanair. A spus-o, textual: „Ryanair n-ar fi existat fara Tarom, fara pilotii si inginerii Tarom”. Pentru cine nu stie, timp de trei ani, Ryanair a folosit aeronave Tarom, inchiriate cu tot cu echipaj si cu servicii de mentenanta. O’Leary a venit la Bucuresti in 1987 sa negocieze cu Taromul si cu autoritatile comuniste contractul de inchiriere. Trebuia sa aterizeze la Bucuresti, dar din cauza unor probleme (o fi fost furtuna la Bucuresti), a aterizat la Timisoara si si-a continuat drumul spre Bucuresti cu un tren vai de capul lui. Dar a ajuns si, gratie Tarom-ului, Ryanair a inceput sa devina ceea ce este acum. Si apreciez ca O’Leary nu a trecut peste acest aspect. Sa spun ca atunci Taromul avea 60 de aeronave, iar Ryanair una, in timp ce acum Taromul are vreo 20 si ceva de aeronave si Ryanair peste 300? Dar Ryanair a avut un O’Leary, pe cand Tarom a avut parte de toti basestii, bercenii si liota de ministri ai transporturilor si secretari de stat care au demolat cu gratie compania nationala de transport aerian a Romaniei.

Dar sa revin. O’Leary face un misto fin la adresa Tarom, punand pe ecran o stire conform careia premierul Ciolos a trebuit sa-si amane o intalnire la Uniunea Europeana pentru ca Tarom-ul a avut intarziere doua ore. Daca zbura cu Ryanair, n-ar fi intarziat, spune O’Leary malitios, noi suntem cei mai punctuali in Europa. Touche. Il lasa apoi pe Denis sa ne spuna in romaneste noutatile.

Suspans. Suflet la gura. Sa fie Bratislava? Sa fie Berlin? Sa fie Manchester? Sa fie Ouagadougou? Well, stupoare. Nema. Nicio ruta noua. Fix-pix alea care sunt operate sau anuntate de ceva timp (in genul Atenei, care incepe in aprilie, dar a fost anuntata asta-toamna, si Timisoara, anuntata acum o luna). Da, Bucurestiul va fi cea de-a 81-a baza operationala a Ryanair, da, vor fi trei avioane. Cinstit vorbind, nici nu cred ca ar mai putea aduce mai multe, ca nu mai e loc de parcare in Otopeni, de atatea avioane. Noaptea, ar trebui mutate, unele, la Baneasa!

Hm, sa ne revenim. Slide-ul cu destinatiile si frecventele trece cu viteza gandului, parca cu un pic de jena. Hai la noi, sa nu va anuntam nimic. Dar conferinta de presa continua si e savuroasa.

Inainte de a incepe conferinta de presa (am ajuns cam cu o jumatate de ora inainte, cand era pustiu, doar alte doua-trei suflete prin sala Asia) erau pusi patru calareti. La masa conferintei trebuia sa ia loc O’Leary, Denis, o doamna de la comunicare (care n-a comunicat nimic) si Sorinel Ciobanu, directorul general al Aeroportului Otopeni. Nu a venit insa dl. Ciobanu. Am ridicat o spranceana si am asteptat sa aud ce si cum.

Ei, bine, O’Leary a confirmat si a spus-o foarte franc. Otopeniul nu le-a dat stimulentele pe care le vrea Ryanair-ul. Acum cateva luni, a venit unul dintre oamenii lui O’Leary, Chief Commercial Officer-ul O’Brien, care a facut conducerea Aeroportului Otopeni albie de porci ca nu raspunde la mailuri si ca nu vor sa le ofere lui Ryanair ce vor ei. Ne-au aratat si poze cu hotelul de lux din Hong Kong in care erau ceva notabilitati de la Aeroportul „Henri Coanda” la ceva eveniment fix cand Ryanair-ul batea la usa aeroportului, dorind sa aduca instant zeci de avioane si milioane de pasageri. Ei, bine, absenta dlui Ciobanu si recunoasterea franca al lui O’Leary e clara – Otopeniul si Ryanair nu au ajuns la nicio intelegere. Ryanair-ul e cunoscut ca vrea pe mama si pe tata de la aeroporturi si Otopeniul nu vrea sa se puna capra.

Daca este sa aruncam un ochi prin Europa, vedem ca aeroporturile mari, principale, cum ar fi si Otopeniul, nu prea ii vad pe cei de la Ryanair cu ochi buni. Aeroporturile mici, ca Bergamo, Charleroi, Pisa & co, ii divinizeaza. In cazul aeroporturilor mari, e simplu. Ryanair rar vine cu rute noi. Vin peste rutele deja formate, cu valuri de pasageri, si le sparg cu oferte de 9 euro. La un moment dat, companiile aeriene care zburau in mod normal pe ruta respectiva decid sa se retraga si sa-i lase pe Ryanair monopolisti pe respectiva ruta. Ryanair ridica preturile, o mulge si uneori se retrage, lasand aeroportul respectiv fara legatura directa. Iar aeroporturile vor nu numai mai multe curse si mai multi operatori, ci si cat mai multe rute directe. De altfel, Aeroportul Bucuresti Otopeni are o schema de stimulare de deschidere de rute noi prin reduceri de taxe aeroportuare. A deschis Wizz o ruta spre Glasgow. Hop, a luat reducerea. A deschis Blue Castellon? Ia subventia. Ryanair a deschis doar rute batute de altii… De unde subventie?

De altfel, chiar cei de la Ryanair au spus ca singura sansa pentru competitie este sa se mute pe alte aeroporturi, sa zboare alte rute. Ni s-a dat exemplul Varsoviei unde Wizz-ul s-ar fi retras din calea lui Ryanair. Da, la Varsovia, Wizz-ul s-a mutat de pe aeroportul low-cost Modlin aflat la cuca macaii, la 40 km de oras pe aeroportul principal Chopin, aflat la 10 km de centrul capitalei poloneze. Sincer, nu mi se pare ca au fugit, ci s-au mutat pe un aeroport mai fain pentru pasageri.

In fine, ar mai fi multe de spus. O’Leary a fost un dragut, a apreciat ca Wizz si Blue „are well run”, si-a exprimat speranta ca Tarom-ul o sa iasa din situatia in care e si ca va „supravietui” (ceea ce doresc si eu, din toata inima), a spus niste glume dragute, a zis ca Romania are o foarte buna echipa de fotbal, spre deosebire de Irlanda, care e patetica, si ca isi doreste ca Romania sa invinga Anglia, in caz ca vor ajunge sa joace. A apreciat ca Romania are un potential imens turistic, ca e o tara frumoasa, cred ca a pronuntat de trei ori cuvantul Constanta, de incepeam sa intru la idei ca urmatoarea baza va fi la aeroportul de pe malul marii, ne-a spus ca e ziua copilului sau si ca la 6 seara e musai sa fie acasa in Dublin, a raspuns cu gratie la toate intrebarile, ma rog, a fost chiar o prezenta sarmanta.

Bine, bine, dar noi cu ce ramanem.

Pai, ramanem cu urmatoarele.

  1. Ryanair deschide baza la Bucuresti cu trei avioane. Desi nu primeste ce vrea de la aeroport (si stim ca, in general, Ryanair vrea sa mulga aeroporturile pana mor de inanitie), datorita presiunii de extindere spre est, iata ca deschide Bucurestiul. Ryanair a cumparat si a comandat o multime de avioane, piata Europei vestice este cam saturata de Ryanair, asa ca este obligatoriu sa deschida baze in est. Alaturi de Bucuresti si de Timisoara, zilele urmatoare va anunta si Sofia, iar O’Leary a spus clar ca se uita si la restul Balcanilor.
  2. Ryanair va anunta, probabil, in curand mai multe rute. E patetic ca un hub cu trei avioane sa aiba doar zece rute (din care cel putin patru nu vor fi operate de hubul bucurestean, si anume Roma, Milano, Bologna si Atena) si 46 de zboruri. Hey, get real, asta nu e Ryanair, compania care a inventat turnaround-ul de 25 de minute si care si-ar dori ca pasagerii sa se imbarce in fuga in timp ce inca avionul ruleaza pe pista, pentru a reduce timpii de oprire pe aeroporturi. Deci, in mod cert, vom asista la mai multe rute si / sau la mai multe frecvente in perioada imediat urmatoare. In ultima instanta, Wizz are patru zboruri pe zi spre Londra, iar Ryanair, doar doua.
  3. There will be blood on the dance floor. Ryanair vine sa parjoleasca rutele pe care se lanseaza si vrea sa domine prin pret. „Intamplator”, ei opereaza pe rutele cu cei mai multi pasageri, cum sunt Roma, Madrid, Milano si Londra. Wizz si Blue nu vor sta cu mainile in san si sa asiste la prabusirea gradului lor de incarcare. De altfel, atat Blue, cat si Wizz au salutat azi sosirea lui O’Leary in Romania cu reduceri de 15% – 20%, iar razboiul preturilor va continua. In plus, vor lansa rute cu mai putina competitie sau deloc (vezi Lyon, Castellon, Budapesta, Nurenberg, Liverpool etc.), de pe care sa faca bani, si se vor bate cu Ryan. Da, vom avea zboruri la preturi similare cu cat costa cativa mici la Cocosatu, pe destinatiile Roma, Bruxelles sau Milano, dar ma astept sa creasca preturile pe celelalte rute, pentru a subventiona hemoragia financiara. Si Ryan a ochit niste rute fara competitie low-cost, cum ar fi Atena, sau cu o competitie mai putin hotarata, cum e Dublin. In plus, azi a scos din joben Craiova – Valencia. Pe rutele alea va garantez ca nu vom vedea tarife la 9 euro decat foarte rar.
  4. Ryan nu o sa se bage pe interne, doar pe Bucuresti – Timisoara. A spus-o O’Leary foarte clar. Nici Faro, Lisabona si alte destinatii indepartate.
  5. Poate da Domnul si o sa aflam cat va fi tariful pe Bucuresti – Timisoara. Sincer, mi se pare penibil sa nu incarci zborurile si tarifele la o luna dupa ce ai anuntat ruta. O’Leary a zis ca sunt probleme cu TVA-ul care s-a schimbat (vraja marii), cu facturarea in lei, cu mai stiu eu ce, dar a promis ca in trei saptamani totul va fi gata. Pai, frate, cand Wizz anunta o ruta la ora 14:00 la o conferinta de presa, la 14:01 preturile sunt in sistem si cumperi biletul. Cand Blue Air afla azi ca TAP nu mai zboara Bucuresti – Lisabona, a doua zi dimineata anunta ca va zbura la Lisabona, iar a treia zi ai deja orare si tarife si poti cumpara bilete. La Ryanair dureaza doua luni pana cand reusesc sa incarce o amarata de ruta cu tarifele de rigoare.
  6. Vom avea site Ryanair in romaneste. Uraaa… E inca in constructie, textele par insa traduse cu Google Translate, iar romgleza e pusa la loc de cinste. Sper ca site-ul in romaneste sa fie in curand scris in limba romana :).
  7. Aeroportul Otopeni va fi full, full, full. Literalmente, in noiembrie, cand vor veni si astea trei avioane Ryanair, vor ajunge toate avioanele Blue Air si parca mai aduce si Wizz unul, nu mai ai unde sa parchezi un avion. Va fi full. Si cred ca Otopeniul ar trebui sa se miste repede sa rezolve problema, ca altfel o sa se autofaulteze. Si e pacat, ca aeroportul bucurestean chiar a crescut frumos si e profesionist, si, culmea pentru o companie de stat, e… profitabil!

Cand am plecat, doi ospatari se uitau la logo-ul lui Ryanair. „Rian, o fi ceva cu cantareata aia Riana” (Rihanna). „Nu, nu au nimic comun” le zic. „De unde sunt ?” „Irlanda”. „Aha. si sunt un soi de Wizz, de Blue ?” ma intreaba oamenii curiosi. „Da, un soi de Blue Air irlandez, vin sa zboare si la Bucuresti”. Aseara la Digi TV, prezentatoarea spunea ceva despre Ren Er (niste reni veniti in Bucuresti, probabil). Draga Ryanair, ai nevoie insa de ceva marketing daca vrei 1,5 milioane pasageri pentru ca pana atunci esti un soi de Blue Air irlandez exotic care vine cu renul 🙂

 

Dar… pai e tare bine ca a venit si Ryanair. Sa mai vina si Emirates si vom avea tarife din ce in ce mai mici! Pentru ca asa cum a repetat O’Leary la nesfarsit si are perfecta dreptate „competitia aduce preturi mici”. Al naibii, capitalismul asta!

Imagini conferinta de presa Ryanair

01. Conferinta presa Ryanair

Trebuiau sa vina 4… au ramas insa doar 3 muschetari veniti de la Dublin

02. Michael O'Leary

It’s him… legendarul Michael O’Leary

03. Intarziere Tarom

Un misto fin la adresa Tarom. Ce n-a spus O’Leary este ca de fapt Eurocontrolul nu a dat unda verde aeronavei Tarom datorita faptului ca la Bruxelles era vreme proasta si se opera pe o singura pista, fiind ingramadeala mare. De altfel, numeroase curse au intarziat in ziua respectiva la Bruxelles datorita crizei de capacitate pe pista de aterizare / decolare.

04. Rute Ryanair din Bucuresti

Toate-s vechi si noua toate.

05. Curse Ryanair din Bucuresti

Ceva mai multe frecvente, insa. Charleroi si Bergamo daca bag eu de seama

Multumesc lui Cosmin de la Newsair pentru fotografii. Mi-a imprumutat un SD ca il uitasem acasa 🙂

Categorii:
Evenimente

Comentarii

  • Dana spune:

    Azi e Ryanair la Craiova. Se pare ca se discuta cu CJ Dolj despre introducerea rutei Craiova-Valencia.

  • iulian spune:

    felicitări pt articol! îi dau share.

  • Humphrey spune:

    Salut. Crezi ca sunt sanse in viitorul apropiat pentru Cluj-Malaga? Merci!

    • Imperator spune:

      Rutele astea lungi spre Malaga, Lisabona sau Dublin nu sunt cele mai placute rute pentru un low-cost. Avioanele zboara mult si produc putin. Decat un Cluj – Malaga, mai bine 2 Cluj – Nurenberg de exemplu. Asa ca am dubii sa apara prea curand.

  • Humphrey spune:

    Corect. Intreb in contextul in care am fost foarte des cu Wizz si Blue Air pe Bucuresti-Malaga (pline mereu) si am vazut ca exista Cluj-Valencia si Cluj-Alicante cu Wizz. Merci oricum de raspuns.

    • Imperator spune:

      Sunt convins ca Bucuresti – Malaga e plin, mai ales ca nu sunt zboruri chiar in fiecare zi. Dar cum ziceam, exista zeci sau sute de rute potentiale bune care pot fi pline, dar companiile aeriene au resurse limitate (in special avioane) si trebuie sa faca niste alegeri bazate pe profitabilitate. De aceea, zic ca sansele sunt mai mici decat spre alte rute (uite, exista Cluj – Billund de exemplu si nu cred ca sunt mai multi turisti care sa vada Billund sau o comunitate mai mare de romani ca in Andaluzia). Dar … nu se stie niciodata…

  • Cristian spune:

    Va multumesc pentru acest articol, dar -mai ales – pentru lipsa totala de obiectivitate, ce nu ma mai mir,a de foarte mult timp…
    Nu stiu cum reusiti, dar le faceti o deosebita reclama si va felicit pentru incrancenarea, demna de o cauza mai buna , de a-i „umili” cu fiecare ocazie…
    Sincer, eu va multumesc, voi da „alarma” prietenilor mei – si pe twitter si pe facebook pentru orice promotie Ryan Air, insotita evident de twitter-ul de a uita ca exista wizz :)…

  • Marian M. spune:

    Cu parere de rău o spun, tenta e puțin răutăcioasă la adresa Ryanair în favoarea rivalilor de la Wizz.

    Exact logica aducerii celor trei aeronave indică și lansarea altor curse și probabil a unor noi destinații. Din cate am citit, planul lor pentru intrarea pe piața de aici e întins pe aproximativ doi ani de zile.

    Apreciez și Wizz, dar irlandezii totuși nu îți cer 10 euro în plus pentru 5 cm în plus la înălțimea bagajului de mână.

    • raz spune:

      care 2 cm. pe barcelona bucuresti wizz e obsedat. am vazut lume rupand rotitele la valize sa nu depaseaca cu 2 cm. lume ascunzand laptopul sub centura la spate… vaneaza la maxim. culmea e xa pe bucuresti barcelona nu e deloc asa.

  • Imperator spune:

    Tenta nu e rautacioasa, ci este o reflectare a dezamagirii generale a anunturilor. Si nu am fost singurul din sala care s-a intrebat ca de ce a venit de fapt O’Leary. Nu stiu de ce a venit ca nu a anuntat nimic.
    Cele 3 aeronave sunt cumva pe hartie pana nu apar concret niste rute, niste bilete, niste planuri. Nu stiu ce parere ai despre Ryan, dar ei sunt cunoscuti pentru volatilitatea planurilor si a faptului ca una declara si alta fac. Intreaba putin pe cineva care urmareste fenomenul sa-ti povesteasca povestea lui Ryanair la Budapesta ca sa intelegi de ce urmaresc cu foarte multa circumspectie ce se declara si ce se intampla in realitate. Cel putin Wizz si Blue ce spun aia fac.

  • Alfredd spune:

    Oare in afara de Tarom nu a auzit nici o companie de deschiderea aeroportului Suceava? Cand vom avea vesti despre primele curse? Se aude ceva in culise?

  • Mihaela spune:

    Bine ca au venit. 🙂 Si noi suntem fani Wizz, am cumparat acum doi ani cardul de fidelitate si chiar daca nu l-am reinnoit, tot beneficiem de toate reducerile oferite. Dar este bine ca piata interna creste asa mult si concurenta este buna pentru noi, calatorii, si pentru noi calatorii.

  • raz spune:

    poate un bucuresti barcelona. practic pe zi nu e low cost. tarom e scump, si cu blue si wizz ajungi la miezul noptii. vueling zboara cateva luni pe an si scump. biletetele minim dublu spre triplu fata de rute similare, gen madrid sau londra. avioane pline si in mijlocul lui februarie, atat turisti cat si romani din spania. wizz terorizand cu masura bagajului, am zburat cu cca 60 de companii pana acum si nu am vazut nimic asemanator.

  • Nasty spune:

    Degeaba ai bilete de 9.99 euro, dacă de exemplu, ajungi la Ciampino la 12 noaptea! Sau trebuie să ajungi la Ciampino la 5-6 dimineața! Ce faci? Taxi cu 40 de euro?

  • Nasty spune:

    Sper ca și la noi, precum din alte capitale, vor fi destinații „calde” de vacanță „exotice”: Madeira, Tenerife, Azore, Creta, Rodos, Corfu, Maroc, Sicilia.

  • Nasty spune:

    Am uitat Ciprul și Malta!

  • Sabrina spune:

    A aparut acum si pe site-ul lor ruta Buc-Tim 😀

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest