City Break Blue Air – Nice, glam pe Coasta de Azur

22. Nice

De mai bine de doua secole, oamenii cu bani ai Europei au inceput sa descopere deliciile vacantelor la mare. Si cum, la vremea aceea, sa ajungi pe plajele Thailandei sau pe cele ale Republicii Dominicane era cam riscant si faceai luni intregi, nu a fost nicio surpriza ca regiunea aleasa a fost o bucata de pamant intre mare si niste dealuri pitoresti prin sudul Frantei – iar marketingul aparut ulterior a denumit aceasta regiune – „Coasta de Azur”. Capitala Coastei de Azur? Nice… vorba englezului, Nice is nice!

Am ajuns pentru prima oara pe Coasta de Azur. Veneam cu trenul dinspre Grenoble, iar Nice era statia terminala a trenului care venea de la Geneva, din Elvetia. Trebuie sa recunosc ca Monte Carlo m-a atras mai mult… In ultimele decenii, tot glamul si bogatiile s-au concentrat in micul Principat tax-free si prietenos cu cazinourile, asa ca si eu am fost atras de Monte Carlo. La Nice, doar am schimbat trenul. Dar la intoarcere din Italia, am optat sa descopar si Nice, nu numai Monte Carlo, pe care il vazusem la dus. Evident, Monte Carlo era lux si opulenta, in Nice am descoperit insa un loc mai relaxat si, cumva, mai pamantesc. In Nice, parca as merge in slapi, pe cand in Monte Carlo, imi sugereaza ca trebuie sa-mi cumpar pantofi noi si scumpi. Apoi, Nice a fost ani buni posesiune italiana, asa ca la dolce vita italiana inca transpare peste tot… Nice arata mult mai italian decat frantuzesc, desi, in zilele noastre, franceza este dominanta, italiana fiind vorbita doar de turisti… De s-ar scula Garibaldi din mormant… Garibaldi care tocmai aici s-a nascut, la Nice. Pardon, nu la Nice, ci la Nizza, cum se numea atunci J.

Ca si Monte Carlo, Nice se catara pe dealuri, dar unghiul este mult mai indulcit. Intre gara si plaja, strazile se intersecteaza in unghiuri drepte, dar parca nu ai sentimentul acela de matematica rigida, si asta datorita cafenelelor cu terase faine pe colturi, cladirilor cu terase ample, boutique-urilor cu haine. Dar marea vedeta a orasului este celebra Promenade des Anglais, soseaua care se intinde pe multi kilometri la doi pasi de azuriul Marii Mediterane. I se spune asa (Promenada Englezilor) pentru ca, pe la 1820, aici locuiau cei mai multi englezi veniti in vacanta la Mediterana cea calda si insorita. A fost construita de englezi intr-un an in care, fiind neobisnuit de friguros, mii de cersetori francezi au venit in Nice in cautare de vreme mai buna. Ca sa le dea ceva de lucru si sa nu mai fie sacaiti de refugiatii francezi, englezii au finantat o promenada unde sa se plimbe fara bataie de cap… asa a aparut Promenada Englezilor.

Astazi, putini isi mai aduc aminte de povestea initiala. De-a lungul celor cativa kilometri buni de promenada, se afla cele mai elegante cladiri ale orasului – hoteluri de lux, apartamente de milioane de euro, este, probabil, una dintre cele mai scumpe artere din Europa. Dar simbolul incontestabil al acestui bulevard al opulentei este un hotel… fondat de un roman si avand un nume romanesc – Hotelul Negresco. Cupolele sale rosii sunt un landmark al plajei si al promenadei, iar in interior nu intri decat daca ai bani seriosi de cheltuit in restaurant si in barurile prin care s-a scurs toata protipendada Europei si a lumii… Si, cum ziceam, hotelul Negresco a fost construit de Henri Negrescu, fiul unui proprietar de han din Bucuresti, ajuns pe Coasta de Azur in perioada numita de multi „La belle epoque” (perioada premergatoare Primului Razboi Mondial). Negrescu soseste in Nice, unde ajunge directorul Cazinoului din oras si, facand destui bani, se gandeste sa construiasca un hotel inegalabil ca lux pentru clientela sa formata din regi, printi, oameni de afaceri si jamesbonzi. Hotelul Negresco este construit in 1912 si devine imediat cel mai popular si mai scump hotel al Europei… Dar, din pacate pentru conationalul nostru, timpul nu mai avea rabdare. Doi ani dupa inaugurare, regii, printii, baronii si generalii care aruncau cu francii in hotelul lui se inclestau in ceea ce atunci a purtat numele „Marele Razboi” (si, ulterior, „Primul Razboi Mondial”). Hotelul Negresco a fost rechizitionat de Republica pentru a fi spital pentru numerosii raniti veniti din transeele din nord, iar Henri Negrescu, ruinat, urma sa moara in 1920, la Paris. Dar hotelul sau isi va reveni mai ales dupa anii ’50, cand si-a redescoperit haina sa de lux… din 2002, este parte a Patrimoniului Istoric al Frantei si este simbolul de necontestat al Nisei si al intregii Coaste de Azur. Lumea fina sustine ca niciun hotel din Monaco nu se compara cu Hotel Negresco. Asa o fi…

Daca ajungeti la Nice, va recomand sa parcurgeti Promenada pana la capatul ei sudic, unde se afla ruinele unei citadele istorice, catarate pe un deal. Ruinele nu sunt cine stie ce, locul este, mai degraba, un parc pe unde copiii alearga dupa baloane, dar panorama orasului si a golfului oval flancat de Promenade este de neuitat… Orasul vechi, feudal, se afla fix sub acest deal, iar astazi este cel mai popular loc de mancat in Nice… sunt, practic, sute de restaurante de toate felurile… dar, evident, sea food-ul rulz!

 

Daca ajungeti in Nice, parerea mea este sa rezervati cateva zile si pentru a vizita zona din jur. Efectiv, poti vizita principalele obiective turistice ale Nisei, ar dura o zi , o zi si ceva, dar ai atatea locuri faine de descoperit prin jur.

Evident, Monte Carlo este o tinta care nu trebuie ratata. Sunt cateva locuri care nu trebuie ocolite pentru nimic in lume – in primul rand, stanca unde se afla orasul vechi si Palatul Princiar, chiar printul Albert de Monaco fiind ghidul tau, prin intermediul unui audio-ghid. Apoi, pentru cei pasionati de automobile, nu ratati Muzeul Automobilelor, unde se afla, practic, colectia privata a lui Rainier, tatal lui Albert, dar si al actualului print, ambii pasionati de masini, sau o plimbare prin portul plin de cele mai aratoase iahturi posibile. Desi nu se afla pe lista multora, va recomand sa nu ratati o plimbare prin Gradina Botanica. Se afla sus, catarata pe versantul abrupt pe care se prind blocurile din Monte Carlo, dar de aici ai parte de o panorama de neuitat.

Undeva intre Monte Carlo si Nice, gasesti si alte locuri superfaine – in primul rand, satul Eze, unul dintre satele traditionale ale regiunii, catarat pe deal, dar si Villefranche-sur-Mer, un vechi sat pescaresc care si-a pastrat centrul vechi. In plus, nu poti sa ratezi vila Ephrusi a baronesei Rotschild, aflata in peninsula Saint-Jean-Cap-Ferrat, unul dintre palatele cele mai cantate ale Coastei de Azur.

In partea cealalta, spre vest, nu foarte departe de Nice, se mai afla niste locuri faimoase – Cannes, orasul festivalurilor de orice fel (de la publicitate la film), sau St. Tropez, devenit faimos datorita celebrului „jandarm” Louis de Funes (niste filme care ma fac sa rad si acum, dupa ce le vad a nu stiu cata oara), dar, din pacate, nu am ajuns pe acolo. Sper ca data viitoare, cand voi ajunge pe Coasta de Azur…

 

Cum ajungi in Nice

Blue Air opereaza zboruri directe din Bucuresti pana pe aeroportul Nice Cote d’Azur de doua ori pe saptamana (joia si duminica). M-am uitat prin mai si am vazut bilete la pretul de 189 de euro tur-retur, dar daca optati pentru o perioada off-season, cum este octombrie, gasiti si la 89 de euro tur-retur. Ultima oara, am fost pe Coasta de Azur in jur de 1 noiembrie si era vreme de plaja! E drept, era un pic mai cald decat trebuia in perioada respectiva, dar, in mod cert, toamna este taman buna pentru vizitat!

Imagini Nice

01. Hotel Negresco Nice

Celebrul hotel Negresco

02. Hotelul Negresco Nice

Simbolul Nicei

03. Plaja Nice

Plaja de la Nice

04. Promenade des Anglais

Sambata pe Promenade des Anglais 🙂

05. Baie in mare la Nice

Desi era 1 noiembrie, unele se aventurau si in apa… si chiar nu era rece

05. Plaja de la Nice

Cam asa arata plaja din Nice

06. Panorama Nice

Orasul vechi este fix sub dealul care domina orasul

07. Nice - orasul vechi

Acoperisurile rosii ale orasului vechi

08. Nice - orasul vechi

Locul favorit pentru a lua masa

09. Fantana in Nice

Sa ne jucam prin aburi 🙂

10. Portul de yahturi - Nice

Parcarea de yahturi 🙂

11. Villefranche sur Mer

Satul Villefranche-sur-Mer. Aici trag anumite croaziere

12. Villefranche sur Mer - langa Nice

Oras istoric cu acelasi aer italian ca si Nice

13. Vila Rotschild

Vila Rotschild

14. Vila Rotschild - interior

Interiorul inspirat de Florenta… Coasta asta de Azur e atat de italiana… 🙂

15. Vila Rotschild - gradina

Gradina… in stanga, marea, in dreapta, marea 🙂

16. Eze

Eze, satul cel mai vizitat de pe coasta

17. Palat princiar - Monaco

Palatul princiar din Monaco

18. Cazino - Monaco

Si evident, si cazinoul

19. Stanca Monaco

Stanca istorica 🙂

20. Gradina botanica - Monaco

Ce panorama are gradina asta botanica

21. Monaco by night

Monte Carlo by night

blueair-logo

Comentarii

  • Nice, posibil destinația mea de vară. cant wait.

    rivi 26 martie 2016 11:53 Răspunde
  • Haideti sa nu ne mai prefacem ca traim asa, intr-un „dolce far niente” ,cum viseaza corporatistii… Sa nu mai fim straini de ce se intampla in Europa si sa incercam sa intelegem lumea in care traim astazi… Daca cineva isi inchipuie ca va mai merge asa , dupa atentantele din ultimul an ,se imbata degeaba cu apa rece…
    Crede cineva ,apropo de Franta, ca se mai mai juca in conditii normale, Campionatul European ? Mai are cineva „chef” de Bruxelles ? Ascundem „mizeria” sub pres, nu cumva companiile turistice de la noi le tremura scaunele directoriale din tatani ? Daca tot dati informatii despre Blue Air si Wizz Air, domnule Cezar Dumitru (ca stim cu totii ca Ryan Air sunt tabu pentru dvs….) mai actualizati, evident numai daca doriti, din cand in cand si modificarile si redirectionarile unor avioane, ca trebuie sa venim cu 4 ore la aeroporturi samd.
    Dar sa nu ne prefacem ca nimic nu s-a intamplat si putem pleca in peninsula Sinai, de pilda, asa cum isi faceau „unii” reclama taman dupa atentatul de acum vreo 6, 7 ani…

    Cristian 26 martie 2016 13:26 Răspunde
    • Sfarsitul turismului a fost anuntat de numeroase ori. Razboiul de 7 zile, explozia de la Lockerbie, 11 septembrie, atentatele de la Madrid si Londra din 2004 sau 2006 sunt doar cateva evenimente dupa care s-a anuntat moartea definitiva a turismului si faptul ca toata lumea se va baricada in case, iar expeditia pana la supermarket va fi excursia vietii pentru populatia planetei. Dar, surprinzator „dolce vita farniente” a continuat si sunt convins ca va continua si acum. Ca si dupa 2001, 2004, 2006, 2011, 2014 si asa mai departe, se vor imbunatati controalele de securitate, poate vor dura mai mult, dar nu cred pentru ca este critic pentru economia mondiala ca transportul sa fie foarte eficient in ceea ce priveste timpul.

      Campionatul European ? Se va desfasura, singurul risc fiind o revolta de masa in Banlieue. Eu o sa ma duc la meciul de la Lyon cu Albania pentru ca din pacate in timpul primelor meciuri voi fi in Peru. Si am avut bilete la deschidere, la meciul cu Franta, dar ce sa-i faci… asta e ! De asemenea, in mod indiscutabil, turismul in Bruxelles isi va reveni in cateva luni. Crezi ca New Yorkul, Madridul, Londra, Ierusalimul, Parisul, Moscova, Oslo, Burgas sunt pustii ? Recent am fost prin Londra si Paris si nu mi s-au parut sa fie pustii, dimpotriva. In februarie, Istanbulul era cam gol, adica nu erau turisti straini, in schimb erau zeci de mii de turisti turci. O sa-si revina si Istanbulul. Intr-adevar exista riscul sfarsitului lumii care e anuntat cam odata la vreo 2 ani.
      Despre Ryanair daca ai auzit ceva interesant de la conferinta de presa al lui MoL spune-mi si mie. Si nu-mi spune ca au anuntat zboruri Lamezia – Crotone ca chiar nu e de interes 🙂 In schimb, astept sa vad daca zborurile Bucuresti – Timisoara chiar se vor concretiza ca am si uitat de cand au anuntat ca „acuma vor fi la vanzare”. Ma rog, mai e timp pana la 1 noiembrie 🙂 Vrei sa scriu zilnic vreun articol cu titlul „Nici azi Ryanair nu a pus in vanzare biletele Bucuresti – Timisoara” ? Cand am ceva de interes, scriu.

      Despre redirectionari, intr-adevar Taromul trebuia sa aterizeze fortand orice baraj de securitate la Bruxelles, indiferent de atentat sau nu. La fel si Blue, nici n-ar trebui sa se bage in seama cu looseri astia care nu aterizeaza la Bruxelles sustinand ca aeroportul e inchis, ei sa aterizeze in forta, naiba nu o sa-i doboare aviatia militara, iar pistele oricum sunt goale pe Zaventem, pot sa aterizeze si fara turn. Si de ce naiba transporta pasagerii cu autobuzul pana la Liege sau Maastricht, ar trebui sa foloseasca elicoptere sa nu se mai prezinte la Fara de Nord cu 4 ore inainte de zbor.
      Despre peninsula SInai, eu imi aduc aminte de vreo 10 – 20 atentate in ultimul deceniu. La care din ele te referi ?

      Imperator 26 martie 2016 14:42 Răspunde
  • Cristian, cu 4 ore inainte trebuie sa fii doar la plecarea din Bruxeles pentru a se face trasferul. Daca preferi sa ajungi singur la Liege sau Maastricht poti fi cu 2 ore inainte, ca la orice zbor.

    Alex 27 martie 2016 11:00 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii