Cipru, aproape live… corespondenta de la Nadir

08. Portul Aya Napa

Dupa ce a bantuit prin Anglia pe vreme de iarna, infrigurat, Nadir a hotarat sa se incalzeasca cumva, asa ca a ales Cipru… Si ne povesteste ce a vazut si ce a facut pe acolo.

De ce am decis sa imi fac concediul in Cipru? Oscilam intre insulele „clasice” grecesti si Sardinia sau Sicilia. Am ales Ciprul datorita climei blande (in aprilie, sa ne intelegem), istoriei zbuciumate a insulei, gastronomiei locale si peisajelor marine.

 

Compania nationala Tarom are zboruri zilnice spre Larnaca, la fel Blue Air si Wizz Air, alaturi de Aegean Airlines (via Atena). Pretul unui bilet dus-intors incepe de la aproximativ 65 de euro. Eu am ales Taromul, desi orarele de zbor sunt „infernale”: pleaca de pe Otopeni la 22:30, ajungand in Larnaca la 0:45, si pleaca din Cipru la 3:40, ajungand in Romania la 6:00.

Am stat sapte zile, timp suficient pentru a explora majoritatea locurilor de interes turistic, dar si pentru a face vreo doua zile plaja si cumparaturi.

 

Cum mi-am impartit timpul si, automat, noptile de cazare:

– 3 nopti in Larnaca la Hotelul San Remo, 2 stele, unde pretul unei nopti de cazare variaza intre 25 si 75 euro pe noapte, depinzand de sezon, evident,

– 5 nopti in Limassol, la hotelul Navarria, de 3 stele, pretul cazarii variind intre 45 si 155 euro pe noapte. In ambele a fost inclus micul dejun pentru doua persoane.

 

Timpul din Larnaca l-am impartit egal intre acest oras si minunatul Ayia Napa, iar timpul din Limassol intre acesta, doua zile, si destinatiile Nicosia, Pafos si muntii Trodos, cate o zi.

 

Transportul intre orase l-am efectuat cu Intercity buses, pretul unei calatorii intre orase fiind de 4 -5 euro per sens, depinzand de distante. Iar transportul in Limassol l-am asigurat cu autobuzele locale, pretul unei calatorii fiind de  1,5 euro, iar abonamentul pentru o zi, 5 euro. Curios ca o calatorie locala, in oras, costa la fel, 1.5 euro, ca o calatorie in afara orasului, cum ar fi in muntii Troodos, aflati la mai mult de 40 km distanta. De fapt, am aflat ca transportul in zonele rurale este subventionat de statul cipriot, tocmai pentru a mai impulsiona dezvoltarea tarii.

 

Mesele sunt relativ scumpe, un fel de mancare dintr-o taverna pornind de la 7-8 euro si ajungand chiar pe la 20 de euro pentru un fish meze – un mix de mai multe feluri de peste si fructe de mare. O cafea costa min. 1.5  pana la 4 euro, iar un pahar de 0,5 l de bere, nu mai putin de 3 euro (incercati berea locala Keo, ca e foarte buna si aromata).

 

Cateva impresii generale despre Cipru:

– au vreo 8-9 luni de sezon, primele chartere pline cu turisti incepand sa soseasca din aprilie, terminandu-se in noiembrie;

– sezonul propriu-zis, ce incepe in mai si se termina in octombrie, este foarte calduros si uscat, cu temperaturi ce ajung deseori la 45 de grade Celsius;

– comunitatea romaneasca era si inca este destul de mare, numarand cel putin, dupa unele estimari, 70.000 – 80.000 de suflete, majoritatea fiind bine integrati in societate;

– cei mai multi turisti sunt rusi, limba lor fiind a treia, sau poate chiar a doua, vorbita, majoritatea operatorilor economici avand angajati care te apeleaza in limba lui Dostoievski;

– economia da oarecare semne de revenire, desi multe magazine sunt goale, cautand inca chiriasi, iar lucratorii din servicii, cu precadere taximetristii, ospatarii si vanzatorii din magazinele de suvenire, sunt de-a dreptul disperati in goana lor dupa clienti.

 

Si acum, cateva cuvinte despre fiecare oras.

 

Larnaca e principala poarta aeriana a tarii, celalalt aeroport fiind in Pafos, situat la 120 km distanta unul de altul, iar in partea de nord fiind Ercan, in Nicosia. Larnaca are urmatoarele puncte de atractie:

– cele doua plaje, Finnikoudes si Mackenzie, situate una dupa alta, de pe prima plaja pleaca si autobuzele spre toate celelalte destinatii;

– castelul, cam mic, dar merita vizitat;

– biserica Sf. Lazar, care e un „must see”;

– Hala Sultan Tekkesi, o moschee veche cladita de otomani, dupa ce au cucerit insula, in 1570, pe locul unde au ajuns si arabii pe la 750, condusi de califul Omer;

– ar mai fi centrul orasului, dar nu e ceva deosebit.

Doua locuri unde am mancat foarte bine merita mentionate, restaurantele Militzis si Bonacha, unul situat spre nordul castelului, pe faleza, evident, iar celalalt, in port.

 

Ayia Napa merita vizitata din cel putin trei motive:

– frumusetea salbatica a Capului Greko din apropiere;

– pentru a admira portul local, Marina Bay;

– vizitarea manastirii din localitate, edificata si in functiune inca de la mijlocul sec. al XIV-lea.

 

Majoritatea oraselor importante sunt situate pe coasta, exceptie facand Nicosia, fiind asezate cat mai mult pe lungimea plajelor. De multe ori, dealurile stancoase sunt in imediata vecinatate a marii, creand, astfel, o imagine de neuitat. Avioane dese brazdeaza cerul de un albastru intens, iar marea este limpede, curata si calda, incepand chiar din martie.

Inchei acest prim articol cu cateva impresii despre singura capitala divizata din lume, din pacate, Nicosia, sau Lefkosia.

Dupa cum stiti, in 1974, in urma unui puci organizat de nationalistii greci, presedintele tarii, arhiepiscopul Makarios al III-lea, a fost rasturnat de la putere, desi fusese ales prin vot democratic in 1960. In haosul care a urmat, guvernul de la Ankara si-a trimis trupele, care au ocupat toata partea de nord a insulei, creand astfel Republica Turca a Ciprului de Nord, stat recunoscut pe plan international doar de Inalta Poarta.

Desi de atunci se poarta negocieri de pace, nu s-a ajuns inca la vreo solutie in aceasta problema. Din cauza aceasta, capitala tarii este impartita in doua, fiind extrem de vizibile locuri imprejmuite cu sarma, soldati cu arme, fortificatii militare, bariere etc.

Grecii ciprioti, cand fac referire la partea de nord, o denumesc ca zona ocupata a tarii, fiind vizibil afectati ca nu le mai apartine. Principala zona comerciala este situata in jurul strazii Ledra, care, de alfel, este si fosta denumire a orasului medieval, loc plin de magazine, restaurante, magazine de suvenire, vanzatori ambulanti etc., plin de culoare si de agitatie. La un moment dat, toate acestea se termina si ajungi la punctul de control, unde prezinti documentul de identitate. Sunt cateva case nelocuite, intr-un contrast puternic cu ce ai vazut pana atunci, iar apoi trebuie sa stai la coada pe partea turca, sa iti prezinti documentul de identitate. Imediat, intri intr-o alta lume, mai prafuita, mai saraca, unde sunt prezenti intens oameni din fortele de securitate turce. Acum, aceeasi strada, Ledra, se numeste Lokmacilar si esti practic in alt loc, in alte timpuri. Uluitor sentiment, pe care trebuie sa il incercati neaparat.

 

Principalele puncte de interes ale capitalei cipriote sunt, inclusiv cele din partea „ocupata”:

 

– Muzeul national de istorie al Ciprului, plin de statui antice, bijuterii, monede, statuete, harti etc. Acest muzeu nu trebuie ratat, pentru a trece in revista momentele importante ale istoriei locului,

– strada Ledra si imprejurimile, cu zona Fanemeroni;

– Famagusta gate;

– Biserica Sf. Ioan, in apropierea Palatului Arhiepiscopului Makarie, cu cele doua muzee din incinta acestuia.

In partea ocupata:

– Buyuk Han, un loc pitoresc plin de restaurante, amintind de un caravanserai din lumea celor 1001 de nopti, un loc numai bun pentru cumpararea de suvenire sau placerea unei cafele tucesti,

– coloana venetiana;

– moscheea Selimiye, obtinuta prin transformarea unei foste biserici cladite pe vremea cruciatilor in lacas de cult musulman. Alaturi de aceasta se afla Bedestan, loc unde au loc minunate spectacole cu dervisii rotitori.

 

In concluzie, vizitarea intregii insule e necesara pentru o imagine completa a tarii, a obiceiurilor, a culturii si a istoriei multimilenare.

Imagini Cipru

01. Plaja Finnikoudes

Prin Larnaca

02. Plaja de langa castel

Promenada de pe malul Mediteranei

03. Catedrala Sf. Lazar

Biserica Sf. Lazar din Larnaca

04. Marina Aya Napa

Prin Aya Napa

05. Manastire Aya Napa

Manastirea din Aya Napa

07. Marina Aya Napa

Mediterana

08. Portul Aya Napa

Marina din Aya Napa

09. Muzeul de Istorie - Cipru

Muzeul de istorie al Ciprului

10. Muzeul de Istorie a Ciprului

11. Nicosia turceasca

Dincolo de granita, in Cipru turcesc

12. Buyuk Han - Nicosia

Buyuk Han, acest Han al lui Manuc din Nicosia

13. Poarta Famagusta - Nicosia

14. Moscheea Omeriye

Poarta Famagustei din Nicosia

15. Nicosia

Prin Nicosia veche

Comentarii

  • Marinela spune:

    Laudele cu care vin amicii care se mai duc prin Cipru nu sunt degeaba, se pare. Cred ca o sa iau tara drept posibila destinatie de vacanta pentru sezonul asta sau anul viitor. Din cate vad, nici preturile nu ar fi asa de mari, nici macar pentru avion.

  • cristi spune:

    Plaje cu nisip fin si intrare lina in apa pretabile pentru copii sunt in Cipru?
    Ms

  • Nadir spune:

    Da Cristi. Intrarea in apa e relativ lina, aproape peste tot unde am incercat. Nisipul e mai putin fin decat la noi in tara dar e ok – fara pietre.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest