Incet, incet, Blue Air a intrecut Taromul si a devenit cea mai mare companie aeriana romaneasca

Blue Air

Acum peste un deceniu, parea o gluma… Pe o piata unde Taromul conducea autoritar si unde nu existau decat Tarom si cateva companii straine care operau la Bucuresti, aparea o noua companie privata, numita Blue Air. Cei de la Blue Air voiau sa aduca ideea de low-cost in Romania si, spre deosebire de alte companii care aparusera si apusesera ca niste comete in anii ’90 (cum au fost Dac Air si altii), chiar pareau pusi pe treaba. Printre cei de la Blue Air, erau si niste oameni care stiau cu ce se mananca aviatia. Si nu numai ca stiau, dar spre deosebire de Tarom care schimba directorii generali, consilii de administratie si top management ca pe ciorapi (doar anul asta, au schimbat 3 CEO si inca nu s-a terminat anul), Blue Air a avut o continuitate spectaculoasa nu numai in industria aviatica – Gheorghe Racaru, CEO-ul Blue Air ocupa pozitia aceasta de la infiintare, din 2004, iar printre angajati, veti gasi multi oameni din 2004, 2005, 2006…  

Rezultatul ? Dupa mai bine de un deceniu cu suisuri si coborasuri, Blue Air nu numai ca continue sa zboare, dar a devenit cea mai mare companie aeriana romaneasca. De ce ziceam ca e cea mai mare companie romaneasca? Blue Air are acum 26 de avioane, toate Boeing 737, iar Tarom nu are decat 23, dintre care doua (cele doua Airbusuri 310) vor fi retrase, in sfarsit, in toamna asta. Acum doi ani, Blue Air avea 9 avioane, azi are 26. Acum doi ani, Tarom avea 23 de avioane, azi tot 23 de avioane are, aceleasi, si se implinesc deja 15 ani de cand fiecare ministru al transporturilor declara ca „flotila Tarom trebuie schimbata si uniformizata”.

Acum doi ani, Blue Air avea 3 baze (Bucuresti, Bacau si tocmai redeschidea Larnaca), azi are 6 baze (s-au adaugat foarte activa baza Torino, iar in Romania, Iasi de anul trecut si Cluj-Napoca, de la toamna). Pe cand Blue Air s-a extins si in strainatate, devenind, cred, singura companie multinationala romaneasca (mai era Rompetrol, pe vremea lui Patriciu), Tarom doar a deschis o a doua baza la Iasi, unde acum lupta din greu cu alti doi competitori.

Acum doi ani, Blue Air avea 26 de rute, iar acum are 70 de rute, dintre care nu mai putin de 25 de rute in primavara aceasta (va dati seama ce efort de expansiune spectaculos!), in timp ce Taromul are doar 44 de rute. Si nu e nicio surpriza ca in prima jumatate de an Blue Air a avut 1,4 milioane de pasageri (aproape o triplare fata de aceeasi perioada de an in 2014) si inca nu incepusera chiar toate rutele noi, deci cel mai probabil vor fi mai multi in a doua jumatate a anului 2016. Taromul a transportat, in tot anul 2015, un numar de 2,5 milioane de pasageri, deci daca am presupune cele doua jumatati de an egale in trafic de pasageri, ar fi vorba cam de 1,2 – 1,3 milioane de persoane… adica, un numar mai mic decat Blue Air.

Acum cativa ani, parea o gluma de spus la bere, dar nu a fost o gluma. Niste oameni acolo au muncit, au muncit serios si ceea ce parea o gluma buna e o realitate – Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriana romaneasca. Bravo lor! Si sa speram ca Taromul o sa invete niste lectii… pentru binele aviatiei romanesti si al celor care zboara in Romania.

 

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Tarom are 23 de avioane, dar toate sint ale lor, achitate in totalitate, nu inchiriate ca cele 26 ale Blue Air! Apoi, 90% din angajatii Blue Air, inclusiv CEO-ul dl. Racaru, sint fosti angajati ai Tarom-ului. Daca s-ar face o evaluare corecta, Blue Air-ul, care e o companie de carton (ca milionarii de carton), valireaza cam cit 10% din Tarom! In ceea ce priveste managementul: jos palaria in fata celor de la Blue Air! Tarom este condus de o gasca de impostori, incapabili sa managerieze si sa inteleaga industria aviatica! Totul merge din inertie datorita renumelyu si a pozitiei de Companie Nationala!

    Tomcat 24 august 2016 17:22 Răspunde
    • Sa iti mai dau exemple de companii de carton: Ryanair, Wizz Air, Air Asia, Tiger. Ups, Ryanair are 350 avioane. Nici unul nu-i al lor. Unii zic ca e cea mai mare companie din Europa. Sa inteleg ca e o fantoma ? Valoreaza nimic ?

      Imperator 24 august 2016 17:40 Răspunde
  • Si ca veni vorba cu avioanele Taromului. Ele nu au fost cumparate de Tarom, ci de statul roman. Asta se intampla inainte de 2007, deci puteau sa faca asta. Acum nu mai pot. Si exista intrebari la nivel de UE daca intr-adevar Tarom este proprietarul avioanelor si nu statul roman. Acum ar fi considerat ajutor de stat care nu e permis. Deci nu as fi 100% sigur ca avioanele Taromului sunt ale Taromului.

    Imperator 24 august 2016 17:43 Răspunde
  • no offence, dar se vede clar tendinta ta din multe articole, ca ai ceva impotriva celor de la Tarom. Asa cum sunt, mi-a placut tot timpul sa zbor cu ei, chiar si cu acel A310 anul trecut la Madrid .

    Cristian 25 august 2016 0:49 Răspunde
  • Cristian, Zboruri cit mai plăcute în continuare sa ai 🙂 dar „se vede clar tendința”, cind „no offence” TU spui A310 OTP-MAD e OK?? :-)) Succes!

    Radu 25 august 2016 6:32 Răspunde
  • Nu, mai sunt multinationale romanesti: De exemplu rcs rds.

    ik 25 august 2016 8:39 Răspunde
  • Zbor saptamanal in interes de serviciu (Tarom sau Blueair) cursa de 2h:25m si vad lucrurile asa:
    Lumea e mult mai selecta la Tarom: se citeste, se doarme. Eu prefer sa dorm insa la Blueair este imposibil: chiote, urlete, ragete.
    La Blueair (un plus) iti poti cumpara loc pe randul de iesire, la Tarom trebuie sa ajungi devreme ca le dau la orisicine (in mod normal ar trebui date clientilor platinum, gold, silver).
    La Tarom mai raman locuri libere, deci se poate sa nu stea nimeni langa tine, la Blueair e intotdeauna full.
    La ambele nu exista diferente la intarzieri.
    La Tarom chiar daca ai priority la bagaje pe aeroportul Otopeni (este unic cred un Europa) nu functioneaza. Domnul de la banda nu intelege ca anumite bagaje trebuie aduse mai repede. Blueair nu are.
    Cam atat. Personal aleg Tarom: liniste, spatiu.

    frecvent 25 august 2016 17:47 Răspunde
    • Blue Air este companie low-cost. Tarom este legacy airline, ar trebui sa aibe o diferenta sesizabila in conditiile oferite.
      Blue Air are 1,4 milioane pasageri pe jumatate de an (probabil va bate spre 2 milioane in a doua jumatate). Tarom are 1,2 milioane.

      Imperator 25 august 2016 18:00 Răspunde
  • Cum de am uitat de stewardese:
    La Blueair sunt mai eficiente, muncitoare, imbarca pasagerii foarte rapid, gasesc repede loc la bagaje. La Tarom sunt intotdeauna depasite cand este aglomerat.
    La Tarom parca sunt mai stilate, zambesc mai misto, parfum mai bun, multe reusesc o engleza neutra cand prezinta masurile de siguranta, vocea mai calda, mai suava.
    La Blueair cam toate vorbesc engleza cu foarte puternic accent balcanic, cu un R din ala puternic de te zgarie pe timpane. Trebuie sa-si imbunatateasca putin tehnica de respiratie si sa nu mai gafaie in microfoane ca nu este placut.

    frecvent 25 august 2016 18:09 Răspunde
  • @Cristian: in articol problema cu A310 nu era ca-i un avion urat sau incomod, ci ca-i foarte ineficient. Eu inteleg ca ti-a placut sa zbori cu el dar asta nu inseamna ca zborurile cu el aduc profit Taromului.

    Ele au fost cumparate cand statul roman mai credea ca o sa zboare spre Asia si America de Nord.

    Experienta mea cu BlueAir-ul a fost de obicei ok cu exceptia unui zbor anulat in aceeasi si pentru ca nu erau pasageri suficienti. Asta era in 2010 cand BlueAir n-avea tocmai un an bun.

    Cat despre calitatea pasagerilor, evident ca la Tarom oamenii sunt mai spalati ca asta se intampla pe in alte tari. Cu low cost sunt oarecum zburatorii de duminica si cu alea de linie cei ce zboara mai des. Asta si pentru ca in mentalitatea colectiva exista ideea ca low costurile sunt tocmai low cost ceea ce nu e deloc adevarat daca alegi sa zbori cu ceva mai mult decat chilotii de pe tine.

    Am zburat dupa peste 10 ani din nou cu Ryan Air si la checkin o doamna a platit cam 10-15 euro ca nu-si facuse checkinul online plus inca 60-70 euro pentru ca avea bagaj de cala si nu si-l luase in avans. Si banuiesc ca-s cel putin cam 10 cazuri din astea pe un zbor. Evident, e problema pasagerului ca nu a stiut sa citeasca inainte.

    Iulian 28 august 2016 11:18 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii