Incet, incet, Blue Air a intrecut Taromul si a devenit cea mai mare companie aeriana romaneasca

Blue Air

Acum peste un deceniu, parea o gluma… Pe o piata unde Taromul conducea autoritar si unde nu existau decat Tarom si cateva companii straine care operau la Bucuresti, aparea o noua companie privata, numita Blue Air. Cei de la Blue Air voiau sa aduca ideea de low-cost in Romania si, spre deosebire de alte companii care aparusera si apusesera ca niste comete in anii ’90 (cum au fost Dac Air si altii), chiar pareau pusi pe treaba. Printre cei de la Blue Air, erau si niste oameni care stiau cu ce se mananca aviatia. Si nu numai ca stiau, dar spre deosebire de Tarom care schimba directorii generali, consilii de administratie si top management ca pe ciorapi (doar anul asta, au schimbat 3 CEO si inca nu s-a terminat anul), Blue Air a avut o continuitate spectaculoasa nu numai in industria aviatica – Gheorghe Racaru, CEO-ul Blue Air ocupa pozitia aceasta de la infiintare, din 2004, iar printre angajati, veti gasi multi oameni din 2004, 2005, 2006…  

Rezultatul ? Dupa mai bine de un deceniu cu suisuri si coborasuri, Blue Air nu numai ca continue sa zboare, dar a devenit cea mai mare companie aeriana romaneasca. De ce ziceam ca e cea mai mare companie romaneasca? Blue Air are acum 26 de avioane, toate Boeing 737, iar Tarom nu are decat 23, dintre care doua (cele doua Airbusuri 310) vor fi retrase, in sfarsit, in toamna asta. Acum doi ani, Blue Air avea 9 avioane, azi are 26. Acum doi ani, Tarom avea 23 de avioane, azi tot 23 de avioane are, aceleasi, si se implinesc deja 15 ani de cand fiecare ministru al transporturilor declara ca „flotila Tarom trebuie schimbata si uniformizata”.

Acum doi ani, Blue Air avea 3 baze (Bucuresti, Bacau si tocmai redeschidea Larnaca), azi are 6 baze (s-au adaugat foarte activa baza Torino, iar in Romania, Iasi de anul trecut si Cluj-Napoca, de la toamna). Pe cand Blue Air s-a extins si in strainatate, devenind, cred, singura companie multinationala romaneasca (mai era Rompetrol, pe vremea lui Patriciu), Tarom doar a deschis o a doua baza la Iasi, unde acum lupta din greu cu alti doi competitori.

Acum doi ani, Blue Air avea 26 de rute, iar acum are 70 de rute, dintre care nu mai putin de 25 de rute in primavara aceasta (va dati seama ce efort de expansiune spectaculos!), in timp ce Taromul are doar 44 de rute. Si nu e nicio surpriza ca in prima jumatate de an Blue Air a avut 1,4 milioane de pasageri (aproape o triplare fata de aceeasi perioada de an in 2014) si inca nu incepusera chiar toate rutele noi, deci cel mai probabil vor fi mai multi in a doua jumatate a anului 2016. Taromul a transportat, in tot anul 2015, un numar de 2,5 milioane de pasageri, deci daca am presupune cele doua jumatati de an egale in trafic de pasageri, ar fi vorba cam de 1,2 – 1,3 milioane de persoane… adica, un numar mai mic decat Blue Air.

Acum cativa ani, parea o gluma de spus la bere, dar nu a fost o gluma. Niste oameni acolo au muncit, au muncit serios si ceea ce parea o gluma buna e o realitate – Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriana romaneasca. Bravo lor! Si sa speram ca Taromul o sa invete niste lectii… pentru binele aviatiei romanesti si al celor care zboara in Romania.

 

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii