Descoperind Germania (ep. 2). Wolfsburg, orasul Volkswagen

39-volkswagen-autostadt-wolfsburg

Volkswagen, Autostadt Wolfsburg

Auzisem de Wolfsburg mai de mult, dar cum nu sunt un mare aficionado al automobilelor, nu stiam ca este orasul Volkswagen (dar stiam ca Munchen e orasul BMW si Stuttgart e orasul Mercedes). Auzisem de echipa de fotbal care, la un moment dat, a ajuns in prima liga din Bundesliga si datorita faptului ca aici a jucat Dorinel Munteanu. Deci, pentru mine Wolfsburg era orasul „Dorinel Munteanu”. In schimb, atunci cand am primit programul de vizitare de la cei de la Biroul de Promovare Turistica a Germaniei si am vazut scris ca vom vizita Wolfsburg, sediul Volkswagen, am pus mana pe internet sa aflu mai multe.

Stiam ca Volkswagen a fost ideea lui Hitler, care a dorit sa-i egaleze pe americani… Pana la Hitler, Germania producea numai limuzine si doar cei cu bani isi permiteau o masina, marea majoritate a populatiei nu putea sa-si ia decat o motocicleta. Asa ca atunci cand totul a devenit „al poporului” in Germania, Fuhrerul s-a gandit sa faca si o masina „a poporului”. La americani, erau numeroase masini „pentru popor”, de ce nu ar fi si in Germania? Asa a aparut proiectul Volkswagen (inseamna fix „Masina poporului”) si un oras dedicat. Hitler a ordonat ca noua masina sa fie construita intr-un oras construit special pentru marea uzina. Desi un anumit castelas Wolfsburg apare in analele Evului Mediu, data de fondare oficiala a orasului este 1 iulie 1938, sub numele de Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (credeti ca ati putea retine asa ceva? Inseamna Orasul Masinilor KdF din Fallersleben). Numele de Wolfsburg a fost dat insa de britanici, care au cucerit zona in primavara lui 1945 – curios totusi, inseamna „Orasul lupilor”, iar lupul jucase un rol important in propaganda nazista (lui Hitler i se spunea si „Lupul”).

Masina Volkswagen insa nu a mai apucat sa vada lumina autobahn-urilor pe vremea lui Adolf, pentru ca, dupa ce au fost construite cateva bucati care nu au fost livrate vreodata clientilor, a inceput razboiul, iar fabrica a trecut la productia de autovehicule pentru armata si nu pentru popor. Cei mai multi dintre cei care au lucrat aici au fost prizonieri de razboi sau muncitori-„oaspeti” adusi cu sila de prin Franta si din alte tari cucerite, iar langa Wolfsburg a aparut si un lagar. Proiectul Volkswagen a fost salvat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial de un ofiter britanic care, dupa ce a incercat sa ofere fabrica lui Ford si Rootes (un producator britanic de automobile care a fost achizitionat de Chrysler acum cateva decenii si a disparut in cartile si muzeele de istorie ale automobilelor) a pus fabrica pe roate… si astazi, Volkswagen, desi a fost mult timp o companie de stat, a devenit unul dintre cei mai mari producatori de automobile din lume (in momentul de fata, Volkswagen este detinut in proportie de 52% de Porsche – cel care a proiectat modelul „Beetle”, 20% de landul Saxonia Inferioara si 17% de Qatar).

Cum ziceam, Volkswagen a construit un oras aici. Pana in anii ’50, Volkswagen a fost si mama, si tata, orasul nu a avut nici primar, nici administratie locala, orasul fiind practic o anexa a fabricii. Evident, intre timp s-a dezvoltat si a ajuns un „oras adevarat”, dar unde totul graviteaza in continuare in jurul Volkswagen – echipa de fotbal joaca pe stadionul „Volkswagen”, majoritatea populatiei lucreaza la Volkswagen, totul e Volkswagen, care produce aici pana si carnati… Da, carnatii „Volkswagen”.

Dar la Wolfsburg nu ne duceam sa vizitam stadionul sau orasul (unde oricum nu e mare lucru, din punct de vedere turistic), ci Autostadt, varianta volkswagiana a lui DisneyLand – un parc tematic! Ideea Autostadt-ului a aparut in 1994, cand se stia ca vecina Hanovra va gazdui EXPO 2000 si ca va primi, cu aceasta ocazie, un flux masiv de vizitatori, asa ca iata ce s-au gandit cei de la Volkswagen: sa faca un parc tematic lipit de fabrica de automobile, pentru a intari imaginea de marca a producatorului german. Zis si facut. In primavara lui 2000, aproape simultan cu inaugurarea expozitiei mondiale a fost inaugurat si Autostadt, care astazi atrage nu mai putin de doua milioane de vizitatori, anual.

Pentru iubitorii de automobile este o Nirvana. Aici poti vedea un bloc intreg cu modele vechi de automobile (evident, vei gasi toata gama de Volkswagen-uri, precum si alte masini, inclusiv legendarul Ford T, prima masina produsa in serie), dar si pavilioane dedicate fiecarui brand detinut de Volkswagen: Porsche, Skoda, Lamborghini, Audi si SEAT. De fapt, poti sa stai o zi intreaga in Autostadt, dar noi, din pacate, nu am avut decat cateva ore, timp in care am trecut printr-o expozitie high tech in cladirea principala, care se referea la impactul masinilor asupra ecologiei si la munca de a reduce acest impact… intreaga discutie si prezentarea mi-au deschis cumva ochii asupra viitorului, dar si asupra faptului cat de limitati si de nestiutori suntem noi acasa… din cauza ca Romania nu are, din pacate, o presa. De niciun fel. Pasul urmator in industria automobilelor il reprezinta automobilele electrice si toate statele Europei se pregatesc pentru aceasta miscare (o motiune din parlamentul german a anuntat cateva zile ca, in 2030, Germania nu va mai accepta inmatricularea masinilor cu motoare conventionale, ci doar pe a celor electrice). In plus, cealalta dezvoltare este crearea si generalizarea masinilor fara sofer, care va reduce mult ambuteiajele si numarul accidentelor. Iar prioritatea absoluta adusa transportului public (rutier si feroviar) pare SF la noi.

Cea mai interesanta parte din excursie a fost sa descopar cum cei de la Volkswagen au creat un ceremonial special pentru cumparatorii de masini noi. Pentru cumparatorii de Volkswagen din Germania, Olanda si Austria, exista posibilitatea ca acestia sa intre in posesia mult-doritelor automobile nu acasa sau la dealerul de unde au achizitionat, ci la Wolfsburg, printr-un „ritual” special si dorit de multi – se pare ca un sfert din cumparatori decid sa bata drumul pana la Wolfsburg, pentru a-l parcurge. Si e o idee geniala de marketing, de a face din achizitia marcii un eveniment de neuitat (ghidul ne spunea ca a fost un caz in care nu mai putin de 18 persoane au venit sa asiste la preluarea unui Volkswagen Polo de catre una dintre rudele lor).

Masinile noi sunt suite intr-unul dintre cele doua turnuri numite Auto-Turme – niste blocuri de 20 de etaje cu fatada din sticla, care le fac perfect transparente. Cand clientul vine, i se arata masina aflata undeva in acest turn, la etajul 14… si este cu adevarat impresionant. Cele doua turnuri, care au o capacitate de 400 de masini, fiecare, sunt „golite” aproape zilnic – intre 500 si 600 de masini pe zi sunt livrate clientilor care vin la Wolfsburg. Masinile vin din fabrica adiacenta printr-un tunel subteran si sunt urcate in turn cu una dintre cele mai rapide macarale din lume. Si stiti ce mi s-a parut genial si nu am vrut sa ratez? Exista o cabina pentru turisti care este cocotata pe una dintre macaralele care ridica si coboara masini pana la un view point la etajul 20! De unde vezi tot Autostadt-ul, iti dai seama cat de mare poate fi fabrica Volkswagen din Germania si ai panorama intregului oras.

Clientii primesc un bilet de intrare gratuit la Autostadt, deci pot sa aiba full Volkswagen experience si mancare intr-unul dintre restaurante. Acum, in functie de aranjamentele facute de fiecare dealer, pot fi si ceremonii speciale, deschis de sampanie si orice altceva… Evident, pe spezele dealerului. Deci omul, dupa ce isi vede masina sus, in turn, eventual urca si in turn, se duce la punctul de livrare, unde numele ii este anuntat pe monitoare in acelasi stil in care sunt anuntate cursele aviatice in aeroporturi. Evident, fiecare client isi stie ora la care trebuie sa se prezinte si la ce terminal, apoi coboara si isi ia in primire odorul, adica Volkswagenul. Il conduce un pic si apoi poate sa traga intr-un garaj special si sa-si continue Volkswagen Experience in Autostadt!

Am mancat si eu intr-unul dintre restaurantele din Autostadt, un „impinge tava” (sunt, parca, vreo 7–8 restaurante cu diverse specificuri), dar aici se gasea si celebrul carnat Volkswagen… intr-o tara asa de iubitoare de carnati, Volkswagen nu produce doar automobile, ci si carnati! Dar acestia se vand exclusiv la Autostadt.

Desi, cum spuneam, nu sunt un mare fan al automobilelor, vizita la Volkswagen m-a incantat. Am descoperit ce inseamna marketingul de varf in industria auto, am intrevazut cumva viitorul transporturilor, am vazut niste masini superbe atat istorice, cat si niste Porsche-uri mai fatoase in futuristul pavilion dedicat masinilor de lux si, mai ales, am ramas incantat de ritualul de preluare a unei masini noi. Jos palaria, Volkswagen!

 

Si pentru ca Wolfsburg traieste din tehnica si din tehnologie, cei de la Volkswagen s-au gandit sa ii atraga spre stiinta si pe copiii orasului, viitorii constructori de automobile, asa ca au construit un muzeu stiintific interactiv numit Phaeno. In mod cert, toate experientele de acolo incanta copiii, dar tot sigur e ca si marea majoritate a adultilor da in mintea copiilor – mi-au placut la nebunie tot soiul de dracovenii, iar arhitecta cladirii este celebra irakiana Zaha Hadid. Am scos aburi, m-am amuzat tragand la cosul de baschet cu niste ochelari ciudati pe ochi, mi-am imortalizat umbra, am lasat computerul sa-mi descopere sexul, varsta si gradul de fericire, in fine… sunt nu mai putin de 250 de experiente pe care le poti avea in Phaeno… deci inca un loc in care poti petrece o zi intreaga. Iar daca ai vreun copil pasionat de asa ceva, e musai sa-l duci. Mai ales ca, in curand, Wizz va incepe sa zboare direct din Bucuresti la Hanovra, iar Hanovra este la doar 75 km de Wolfsburg.

Imagini Wolfsburg

01-fabrica-volkswagen

Fabrica Volkswagen e vizibila cam de oriunde din Wolfsburg

02-autostadt-wolfsburg

Autostadt, acest Disneyland al celor de la Volkswagen

02-intrare-autostadt

La intrare

03-autostadt-wolfsburg

Hai sa incepem vizita

04-masina

In interiorul unei masini

05-procentaj-masini

Inca 79% din calatorii se efectueaza cu masina. Se intentioneaza ca procentajul sa scada la circa 50% in urmatoarele doua decenii

06-viitorul-automobilelor

Aici am aflat multe despre viitorul automobilului

07-muzeul-automobilelor-volkswagen

Iar daca am vorbit despre viitor, hai sa dam o fuga si in trecut

08-maina-epoca

prin istoria automobilelor

08-masina-epoca-wolfsburg

09-masina-1932

Se faceau niste super limuzine in 1932… dar Hitler voia o masina pentru toti

10-masina-interbelica

Nu, nu chiar asta 🙂

11-volkswagen-beetle

Ci Beetle (sau „Broscuta” cum a fost numita in Romania). Primele masini au fost produse in 1938, ultima in 2003 in Mexic

12-volkswagen-van

Un alt clasic al Volkswagen

13-pavilion-porsche

Futuristul pavilion Porsche din Autostadt

14-porsche-autostadt

Masini de masini 🙂

15-porsche

16-autoturm

Cel mai interesant loc din Autostadt – asa numitele Auto Turm

17-autoturm-autostadt

18-auto-turm-wolfsburg

Pline cu masini noi, gata de livrare pentru clientii Volkswagen din Germania, Austria si Olanda

19-interior-turn-auto

Puse ca in biblioteca 🙂

20-vizita-autoturm

In acest „container” poti sa urci pana la etajul 20

21-interiorul-capsulei

22-volkswagen-wolfsburg

Toate aceste masini vor fi livrate in circa 24 ore

23-panorama-autostadt

Panorama Autostadt

24-fabrica-volkswagen

Fabrica de automobile

25-aici-se-ridica-volkswagen

Zona de livrare a masinilor

25-livrare-volkswagen

Sunt chemati clientii

26-livrare-volkswagen-wolfsburg

La terminalul 1, M. Herzog este chemat sa-si ridice masina 🙂

27-restaurant-autostadt

Unul din restaurantele Autostadt

28-carnat-volkswagen

Si carnatul Volkswagen 🙂

29-phaeno-wolfsburg

Welcome to Phaeno

30-phaeno

Unde poti avea vreo 250 experiente

31-panorama-phaeno

31-umbre

32-fulger

33-detectare-varsta

O fi corect ?

34-gata-de-salt

Gata de salt

35-saritura

Si pozele in aer

36-extraterestrii

Niste extraterestrii

37-dansul-focului

Nu e un templu al focului, desi ar parea 🙂

38-relax

Timp pentru relaxare 🙂

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii