Am fost pe primul zbor Wizz Air spre Varsovia

41. Palatul Regal din Varsovia

Trebuie sa recunosc ca nu am fost prea des prin Varsovia. Am fost doar de doua ori, o data cu treaba si o data am stat doar o dimineata in tranzit spre Cracovia, si am prins o vreme foarte intunecata. M-am mai uitat din cand in cand la preturi de bilet de avion spre Varsovia, dar, ca un facut, niciodata nu am gasit la scoruri care sa ma faca sa ma scarpin de card – asa ca am tot dat zi dupa zi, luna dupa luna, an dupa an… Anul acesta, m-am hotarat sa plec in vacanta in Tarile Baltice, prin care mai fusesem, dar, de fiecare data, pe fuga si stiam ca ascund niste locuri superbe, asa ca am stabilit ca punct de plecare Varsovia, capitala Poloniei. Si cand incepeam sa caut optiuni mai ieftine decat LOT, poc, m-a lovit anuntul – Wizz Air anunta deschiderea cursei Bucuresti – Varsovia. Pret? Pai, am gasit si la 120 lei one-way (urma sa ma intorc din Helsinki) fix in jur de 1 iulie, in plin sezon. Ce putea fi mai fain ? Si, intamplator, am fost chiar pe zborul inaugural.

Ma asteptam ca oamenii de la Wizz Air sa organizeze ceva, nu stiu, un tort, un banner, o primire cu apa, dar totul s-a desfasurat ca un zbor normal. Am plecat la ora care trebuia, am ajuns la ora care trebuia, zbor lin, totul a fost OK. Avionul, relativ plinut, pentru o ruta noua (as zice trei sferturi plin), atentie, insa, zborul Bucuresti – Varsovia este operat de un avion din baza Wizz de la Varsovia, deci, pentru mancare, bauturi si tax free puteti plati doar in euro si zloti, nu si in lei, cum, probabil, sunteti obisnuiti pe zborurile dinspre si spre Romania care, imensa majoritate, sunt operate de avioane si de echipaje din bazele romanesti ale Wizz Air (cred ca doar Bucuresti – Budapesta este operat de un avion de la o baza externa si anume cea din capitala Ungariei). Si m-am bucurat sa schimb niste vorbe cu un cititor care, si el, beneficiase de superpreturile de la Wizz pentru a petrece un weekend lung in capitala Poloniei. Ma bucur ca, in fine, Wizz a inceput sa zboare si in destinatii din Europa de Est – spre Budapesta sau Varsovia. Astept insa si zboruri spre Kutaisi, Chisinau, Praga sau Bratislava… ca tot cumpara zeci de avioane!

Spre deosebire de Ryanair, care opereaza pe aeroportul varsovian de la Cuca Macaii, Wizz-ul aterizeaza pe principalul aeroport, Chopin, din Varsovia, aflat in centru. De altfel, daca stai la geam si avionul aterizeaza pe traseul corect, poti sa faci o groaza de poze faine cu centrul dominat de cladiri inalte ale capitalei poloneze. Controlul de frontiera a fost destul de rapid si pentru a ajunge in oras, aveai optiunea unui tren destul de rapid, dar am preferat sa iau taxiul (se apropia o ploaie, plus ca eram si obosit) asa ca, pentru 40 de zloti, am fost debarcat fix in fata hotelului Ibis Centrum, (40 euro/zi/camera dubla), un hotel fain, curat, confortabil, la vreo jumatate de ora de mers pe jos (sau patru statii de tramvai) de centrul vechi

Polonezii au o relatie love-hate cu capitala lor. M-am intalnit cu multi polonezi de-a lungul vremii care, toti, mi-au recomandat sa evit Varsovia si sa ma duc oriunde altundeva: „Cracovia, Wroclaw, Gdansk sunt absolut superbe”. Asa ca ramasesem cu antirecomandarile astea undeva pe cerebelul mic, pana am ajuns pentru prima oara in Varsovia, in 2009. Si am ramas surprins sa descopar ca dracul nu era atat de negru, dimpotriva, era chiar alb… pentru ca Varsovia este un oras fain, unde poti gasi multe locuri de care sa te bucuri si experiente pe care sa le ai. Desigur, nu e Praga, dar merita, merita, merita vizitata. Mie mi-a adus cumva aminte de Berlin. Atat Berlinul, cat si Varsovia au fost pulverizate, facute praf si pulbere in Al Doilea Razboi Mondial. Ambele orase au renascut din ruine si, mai ales dupa caderea comunismului, s-au pus pe dezvoltare. Fiind o ruina in 1945 si picand pe mana planificatorilor comunisti, Varsovia a fost gandita ca un oras aerisit, cu bulevarde ample. Probabil, pana in 1989, era la fel de cenusie si de saracacioasa ca orice capitala comunista, dar dupa 1990, arhitectii s-au putut desfasura si autoritatile au meritul sa fi pastrat acelasi oras aerisit.

Principala cladire din Varsovia continua sa fie Palatul Stiintei si Culturii, o cladire construita in anii ’50 in stilul goticului-socialist (similar celor„cele 7 surori din Moscova” sau Casei Scanteii din Bucuresti). Ca si Casa Poporului (aka Palatul Parlamentului), este o cladire urata de polonezi… sau, cel putin, de cei mai in varsta… tanara generatie pare mai relaxata, e drept ca nu a trait perioada comunismului, asa ca cladirea prezentata drept „darul marelui popor sovietic oferit poporului-frate polonez” nu le ofera aceiasi fiori. Un banc care circula pana prin anii ’90 spunea ca locul cel mai frumos din Varsovia este in interiorul Palatului Culturii… pentru ca este unicul loc din Varsovia din care nu se vede Palatul Culturii! Ei bine, intre timp, Palatul Culturii care domina tot orasul nu mai este asa de proeminent – in ultimii ani, a fost inconjurat de cladiri de inaltimi similare, cladiri din otel si sticla care cumva il ascund.

A doua zi dupa ce am aterizat in Varsovia, fiind si o vreme superba (vezi fotografii), primul lucru a fost sa merg chiar la Palatul Culturii. Daca versiunea damboviteana, Casa Scanteii, a fost sediul tuturor publicatiilor din Bucuresti si o tipografie imensa, Palatul Culturii si Stiintei a fost intotdeauna un sediu pentru muzee, spectacole si evenimente, asa ca are mult mai multa viata decat monstrul de la capatul soselei Kiseleff. Interiorul este un pic haotic pana nimeresti la casa de bilete, apoi, urci cu liftul pana in varf. De unde, daca prinzi o vreme la fel de buna cum am prins-o eu, poti admira tot orasul… iti va fi clar, ca este un oras planificat, iti dai seama de dimensiunile sale, de spatialitate si, mai ales, de faptul ca are inca foarte mult potential de dezvoltare. Si nu in extremitati, ci chiar in centru.

Dar sa revin la partea clasica, a vechii Varsovii. Cum scriam, Varsovia a fost distrusa complet in Al Doilea Razboi Mondial – mai intai, germanii au bombardat orasul, in septembrie 1939, apoi, au avut lupte crancene in timpul Revoltei din Varsovia, in vara lui 1944, si apoi, pana sa intre sovieticii in oras (sau in ce a ramas din el), armata germana a demolat orasul cu o abnegatie de care numai nemtii sunt in stare. Dar orasul a fost refacut. Cea mai interesanta poveste este cea legata de refacerea orasului vechi, ma rog, a centrului vechi, care a fost refacut in totalitate, folosindu-se ca model niste picturi de secol XVIII ale italianului Bernardo Bellotto. Varsovia ar arata astazi foarte diferit daca Bellotto nu ar fi pictat orasul pe la 1700… Dar si asa, orasul nu a fost complet reconstruit – daca te uiti cu atentie, nu mai exista pivnitele tipice cladirilor vechi, unde se pastra la rece mancarea in anotimpul cald… Acestea nu au fost reconstruite si, daca cineva s-ar apuca sa sape, inca ar descoperi multe cadavre din 1944…

Un alt obiectiv turistic de prim ordin este Palatul Regal. Ras si el de pe fata pamantului inca din 1939, imediat dupa ocuparea orasului de germani, a avut de asteptat anii ’70, pentru reconstructie. Desi Parlamentul Republicii Populare Polone a votat o lege inca din anii ’40 care prevedea reconstruirea Palatului, comunistii s-au codit sa investeasca in simbolul monarhiei si independentei poloneze. Atunci, in anii ’70, un comitet civic a hotarat sa stranga bani prin contributii voluntare… Milioane de zloti s-au strans intr-un timp-record din Polonia si diaspora, iar cei care erau stramtorati au venit sa lucreze noptile sau in zilele libere, iar palatul a fost reconstruit fara niciun zlot din partea Partidului Comunist… doar pentru povestea aceasta, si merita vizitat… numeroase obiecte de arta au fost salvate insa, fiind cele originale, fie ca au fost furate de nazisti si recuperate dupa razboi, fie ca au fost ascunse de cei care au lucrat in palat inainte de 1939, unele cu pretul vietii (marea majoritate au fost dezgropate dupa 1989, nu dupa 1945, de frica ca, in loc sa ia drumul Berlinului, sa nu ia drumul Moscovei).

Si pentru ca Varsovia (ca si Berlinul) traieste inca sub pecetea trecutului destul de recent, dar dureros… cel mai popular muzeu al orasului este cel al Insurectiei de la Varsovia. In timpul razboiului, o parte din armata poloneza care s-a refugiat in Romania a luat drumul Vestului si a luptat in multe batalii, inclusiv in unele unde au fost „carne de tun” (vezi batalia de la Monte Cassino in Italia sau cand polonezii au avut de capturat un „pod prea indepartat” in operatiunea Market Garden din Olanda), formand Armata Exterioara. In Polonia, s-a format Armata Interna, care astepta momentul in care sa se ridice la lupta. Acel moment s-a crezut ca a venit in momentul in care esaloanele inaintate ale Armatei Sovietice au atins Vistula, intrand in suburbiile capitalei poloneze. In acel moment, Armata Interna s-a ridicat, incepand luptele cu nazistii… Evident, nu avea destul armament, oamenii erau relativ putini, dar nu a contat, vremea eliberarii sosise… Si in ciuda apelului guvernului polonez in exil si a puterilor occidentale, Armata Rosie s-a oprit la Vistula, urmarind ca la spectacol luptele din Varsovia. Motivatia oficiala a fost ca liniile de aprovizionare erau prea lungi si sovieticii nu mai puteau inainta cativa kilometri. In realitate, Stalin a dorit ca Armata Interna sa fie distrusa si sovieticii sa nu aiba de-a face cu o armata „aliata”, dar potrivnica si plina de glorie. Au preferat sa asiste la zdrobirea Insurectiei si apoi la distrugerea sistematica a orasului… apoi au intrat la pas printre cadavre si ruine (populatia care a supravietuit a fost deportata imediat).

Povestea Insurectiei o poti descoperi in Muzeul Insurectiei, muzeu pe care il recomand sa-l vizitati chiar si daca nu va place istoria. Este al doilea muzeu de istorie polonez pe care l-am vizitat (primul este fabrica lui Schindler, cel cu lista, din Cracovia) si pot spune ca ideea acestor muzee este geniala. Nu vezi nici exponate, niste poze cu niste inscrisuri mai mult sau mai putin seci, ci traiesti epoca… treci dintr-o camera in alta care te face sa pasesti in trecut, in anii ’40… exista numeroase mici exponate si crampeie din orase, poze si sunete care te fac nu numai sa afli, ci sa si traiesti evenimentele… auzi focurile de mitraliere, aproape poti pune mana pe pistoalele construite artizanal de membrii Rezistentei, treci printre ruine, vezi ziarele si proclamatiile acelor zile, pasesti printre barricade, iar deasupra ta zboara un B-24 Liberator, un avion american folosit la greu in ultima conflagratie mondiala – mai multe Liberatoare au parasutat armament insurectiei, in ciuda interdictiei sovietice, decoland din Italia si intorcandu-se inapoi pe deasupra Europei ocupate (un raid a aterizat totusi in liniile sovietice).

Sunt convins ca mai sunt multe locuri faine de descoperit in Varsovia. Si, in mod cert, care sa te binedispuna… Printre care, locurile care m-au facut sa zambesc, am dat pana si de un restaurant dedicat comunismului – peretii sunt impodobiti cu imagini ale liderilor comunisti din secolul precedent (Ceausescu apare razand, cu mana pe sanii unei doamne – ma rog, o pozitie imposibila pentru foarte pudicul dictator de la Bucuresti), iar meniul este format din mancarurile favorite ale diversilor „conducatori” – evident, am comandat o friptura la gratar de vita, prezentata ca fiind favorita Geniului Carpatilor!

Acum, ca si Wizz opereaza ruta Bucuresti – Varsovia alaturi de LOT, ma astept ca preturile zborurilor dintre capitala Romaniei si a Poloniei sa scada vizibil… deja 200 si ceva de lei, cat ar fi costat Wizz la inceput de iulie, mi se pare un superpret… asa ca va recomand sa puneti si Varsovia pe lista de destinatii posibile – chiar si pentru un weekend mai mult sau mai putin lung… Pentru ca veti descoperi un oras admirabil, cu o poveste extrem de interesanta, si unde te vei simti excelent. Si vei descoperi ca si o tara mare ex-comunista se poate descurca chiar foarte bine din punct de vedere economic…

Imagini Varsovia

01. Aeroport Otopeni

Poarta de imbarcare spre Varsovia

02. Decolare Bucuresti

Decolare peste Bucuresti,. Ma rog, Otopeni, dar se vede clar si nordul Bucurestiului

03. Aterizare Varsovia

Aterizarea spre Varsovia

04. Aeroport Chopin Varsovia

Am sosit pe aeroportul Varsovia Chopin !

05. Wizz Air - Varsovia

Unde inainte trasese o mama de ploaie 🙂

06. Hotel Ibis Centrum Varsovia

Gazda din Varsovia – Hotei Ibis Centrum

07. Camera Ibis

Un hotel fain si la un pret bun

08. Lideri comunisti

Restaurantul „comunist” din Varsovia” cu liderii comunisti petrecand

09. Nicolae Ceausescu Varsovia

Ceausescu nu e infatisat ca fiind prea sfios

10. Meniu Ceausescu

Mancarea favorita a geniului carpatin

11. Mancarea favorita al lui Ceausescu

Care cam asa arata

12. Palatul Regal - Varsovia

Noaptea prin Varsovia

12. Piata orasului vechi Varsovia

Prin orasul vechi

13 Panorama Varsovia

Palatul Culturii si Stiintei nu mai e singurul care domina orizontul

14. Palatul Culturii si Stiintei

Maretul dar al lui Stalin

15. Palatul Culturii Varsovia

Seamana cu Casa Scanteii

16. Interior

Inclusiv interioarele pur sovietice

17. Panorama orasul vechi

Dar panorama din varf este chiar faina !

18. Strada Regala

Peste tot au rasarit cladiri noi si moderne

19. Stadion Varsovia

Stadionul pe care a avut loc Euro 2012

20. Centru nou Varsovia

Centrul nou – amplu si spatios

21. Cladiri Varsovia

cu cladiri moderne

22. Drumul Regal

Drumul Regal din centrul Varsoviei

23. Drumul Regal Varsovia

24. Palat prezidential Varsovia

La Palatul Prezidential

25. Centrul vechi

Centrul vechi – complet refacut dupa razboi

26. Centrul vechi Varsovia

27. Palat Regal

Palatul Regal a fost si el reconstruit

28. Palat Varsovia

29. Biserica Varsovia

30. Sirena Varsovia

Sirena din Varsovia, simbolul orasului

31. Piata Orasului vechi

Piata Orasului Vechi

32. Muzeul Insurectiei

Muzeul Insurectiei

33. Muzeul Insurectiei din Varsovia

Unde nu numai ca citesti povestea ridicarii polonezilor, ci o si simti

34. Tipografie

Tipografia unde s-au tiparit afisele si ziarele Insurectiei

35. Avion Liberator

Un avion Liberator

36. Ruta

si rutele sale de aprovizionare a polonezilor

36. Straini care au luptat in insurectie

Prin muzeu

37. Presa straina

Presa internationala

38. Sirena in insurectie

In insurectie a murit si sirena. Sau mai precis fata care a fost model pentru una din sculpturile sirenei

Wizz-logo

Comentarii

  • Mirela16 spune:

    Din descrierea ta, pare interesant sa vezi Varsovia, desi eu niciodata nu am avut un impuls nebun sa fac asta😊

  • TravelPouch spune:

    Bune preturile pe ruta OTP – WAW (deocamdata). Am prins si eu doua bilete, unul la 198 de lei dus-intors si altul la 238 de lei dus-intors. Totusi, sunt preturi de dumping, in mod sigur vor creste daca se consolideaza cererea si vanzarile.

    Nu cred ca LOT-ul va lasa mult la pret. Este cu totul alt model de business, opereaza cu avioane mici (Embraer 175 si 195), au trei curse zilnice si un procent covarsitor dintre pasageri reprezinta paxii de conexiune pentru long-haul. Asadar, desi opereaza pe aceeasi piata / ruta, de fapt cred ca Wizz si LOT nu concureaza decat pe un segment marginal de trafic.

    A propos de long-haul cu LOT, poate nu ar strica un articol despre modelul lor de business. Au deja 8 aeronave de lung curier (toate 787, inmatriculate SP-LRxyz (probabil ca LR vine de la Long Range 🙂 si au cateva rute deja consolidate: Chicago, Los Angeles, New York, Toronto, Seul, Tokyo + chartere in Cuba, India, Tailanda. Unde nu mai spun ca vor „baza” un 787 la Budapesta si vor zbura de acolo catre New York, spre disperarea celor care inca mai plang dupa Maleev. Asadar, ar fi binevenit un articol care, prin comparatie cu ce fac cei de la LOT, sa explice pe sleau tututor de ce Taromul nu are nicio sansa pe lung curier.

    Unde nu mai spun ca aeroportul Chopin functioneaza foarte bine ca hub pentru conexiuni. Nu vad acelasi lucru intamplandu-se la Otopeni, daca sa zicem ca printr-o minune ar creste peste noapte paxii de conexiune plimbati de Tarom.

    Si da, astept si eu mai multe conexiuni est-est operate de Wizz. Bucuresti – Chisinau is long overdue!

    • Imperator spune:

      O sa fi surprins, dar sa stii ca marea majoritatea a pasagerilor LOT merg la Varsovia. In plus, aparitia de zboruri directe spre tinuturi scandinave (Copenhaga, Helsinki, Malmo, Oslo, Goteborg de la anul) au mai lovit din traficul de tranzit al LOT, care, e drept, a castigat de pe urma retragerii Air Berlin.

      LOT-ul zice ca nu va fi afectat, eu cred ca in 6 – 12 luni, va simti presiunea Wizz.

      Relativ, la ce spui cu privire la modelul de business LOT, ai mare dreptate. Tarom ar trebui sa se uite cu mare atentie la ce a facut LOT ca a facut tare bine. Problema Tarom este ca nu are destul network de proximitate pentru a se putea lansa in zboruri intercontinentale. Lansarea unor zboruri acum sau in perioada imediat urmatoare fara un network substantial regional este egal cu falimentul Tarom intr-o perioada de maxim 2 ani. Relativ la bazarea unui 787 la Budapesta mi se pare o idee mult prea riscanta. Este un zbor point-to-point si nu stiu cat de mult potential exista atata timp cat LOT nu are un network sa feed-uiasca aceste zboruri. Sau poate vor sa deschida o filiala LOT Hungary cu tot tacamul ? Atunci, ar avea sens.

      Paxii de conexiune al Tarom nu exista atata timp cat strategia companiei este sa zboare point-to-point si asta o face vulnerabila low-costurilor. Continuarea politicii point-to-point nu o sa impinga Taromul in faliment maine (cum este cazul lansarii zborurilor trans-continentale, ci in urmatorii 5 ani).

      O sa scriu si articolul acela, sa vad daca cei de la Ministerul Transporturilor sunt ferm decisi sa trimita Taromul dupa Malev si Balkan sau e doar gargara.

      • TravelPouch spune:

        Se pare ca nu este gargara – Tarom tocmai ce a publicat anuntul de leasing pentru 3 aeronave widebody, cu 2 motoare, capacitate intre 225 si 270 de locuri, si range de minim 5200 de mile nautice. Nu mai vechi de 2012. Probabil ca vor fi Boeing 787 sau Airbus A330 – http://www.tarom.ro/anunt-leasing-aeronave.

        Sa le uram succes celor de la Tarom, desi sunt extrem de sceptic ca miscarea asta va mai reduce din pierderi. Din contra.

        Intre timp am zburat si eu la Varsovia cu Wizzul, ambele zboruri pline ochi, niciun loc liber. La dus am avut peripetii, la Varsovia era o mare furtuna cu tunete si fulgere si cum timpul de hold estimat era de 2 ore comandantul a decis sa aterizam la Lublin. De acolo, transfer cu autocarul prin Polinia rurala pana la Varsovia, unde am ajuns cu 5 ore intarziere. Anyhow, thank you captain for keeping us safe. Pour les connaisseurs – stiti vorba aia din „Sully”: „A delay is better than a distaser”. 🙂

        La intors a fost totul in ordine, am ajuns cu aproximativ 40 de minute mai devreme. Transilvania s-a vazut superb din avion, Clujul, Sibiul, apoi bariera de munti. A fost o dupa-amiaza clara si senina, vizibilitate practic nelimitata acolo sus.

        Revenind la Tarom – Cezar, eu zic sa te apuci de scris la articolul comparativ LOT versus Tarom :)))

  • Madalina Marin spune:

    Merita vizitate si Palatul Wilanowski (iarna se organizeaza si Royal Garden of Light, cu diverse teme) si Copernicus Science Center, unde ti se explica interactiv numeroase fenomene naturale.

    La nivel national si nu numai, se circula ieftin cu Polskibus (1 zlot = 1 leu), e usor de pus la cale un itinerariu mai amplu.

    De asemenea, bucataria poloneza este foarte gustoasa (si greoaie): coltunasi cu diverse umpluturi (pierogi), clatite de cartofi (placki), ciorba acra de secara cu carnati albi si oua (żurek), ciorba de castraveti murati, bors de sfecla, cas afumat cu dulceata de merisoare (oscypek), untura tartinabila aromatizata (smalec), varza calita cu pork knuckle (bigos), prune in ciocolata, cheesecake (sernik), votca fructata etc.

  • Florin spune:

    LOT si Wizz nu au acelasi tip de client. LOT are client de business mai mult decat Wizz. Wizz e de vacanta short si de „capsunari” (vezi cursele de Milano, Roma, Madrid si mai nou Malmo). Eu unul zbor de 2 ori pe saptamana cu LOT la Varsovia si de acolo la Poznan si nu voi trece la Wizz pt ca au o mare problema: cand cumperi bilet de pe siteul lor nu poti sa plasezi comanda decat daca alegi achizitie/facturare pe persoana fizica; pana acum vreo 3 luni mergea si pe firma, acum s-au smecherit si te pun sa suni la call-center (0.6 EUR/min) si sa ceri schimbarea datelor de facturare (5 EUR). Poate le spune cineva ca este ilegal ce fac; eu inca nu am avut timp de reclamatii la ANAF dar o sa o fac.

    • Imperator spune:

      De acord, focusul lui Wizz este ethnic si leisure, dar au si destul „business”, in plus, sa stii ca depinde foarte mult de ruta. Daca zbori spre Bruxelles sau Geneva o sa fie un contingent masiv de corporatisti pe zbor. Daca tu ai treaba la Poznan, aia e altceva, esti un pasager tipic de tranzit si nu iti va conveni Wizz-ul pentru ca LOT iti ofera transfer garantat si orar corelat.
      Iar povestea cu faptul ca traficul de business nu va alege niciodata low-costul cam asa ziceau si legacy airlines acum vreo 15 ani pe cand aparusera d-alde Ryanair, Easyjet, etc 🙂
      Nu stiam de asta cu factura. Ma interesez.

  • […] ce am facut in Varsovia, am scris deja aici, hai sa zicem acesta ar fi fost episodul 1, actualul articol fiind un episod 2 […]

  • Mianna spune:

    n-ai zis nimic de bancile care-ti canta Chopin – sper ca inca mai sunt, ca erau haioase 🙂

  • Mianna spune:

    si intr-adevar muzeul insurectiei e impresionant! am fost in Varsovia de 2 ori, in delegatie, dar de fiecare data am avut grija sa imi ramana o zi in care sa vad orasul. prima data am vazut centrul vechi, a doua oara muzeul insurectiei. colega mea poloneza s-a aratat mirata de alegerea mea – ea inca nu il vazuse.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest