Eurolines Romania trece in tabara FlixBus. Ce inseamna asta pentru calatoriile din Romania

Zilele trecute, la etajul 21 al Hotelului Intercontinental (apropo, o panorama foarte frumoasa a Bucurestiului!), a avut loc prima conferinta de presa importanta din domeniul turismului, pentru sezonul de toamna, 2017. Protagonisti au fost Eurolines Romania si FlixBus, care au anuntat un mare parteneriat. Pe langa cuvintele frumoase si bla-bla-ul de rigoare, am reusit sa aflu mai multe detalii si, mai ales, de ce miscarea este importanta. Cu aceasta ocazie, am sa ma refer putin la situatia transporturilor rutiere din Romania si la directia in care acestea ar putea merge.

Daca de Eurolines Romania ati auzit, probabil, omul de afaceri Dragos Anastasiu promovand acest brand de decenii bune, de FlixBus nu ati auzit chiar toti. FlixBus este un reprezentant al „noii economii”, bazate pe internet si, mai ales, pe marketing. FlixBus este un soi de Booking, Airbnb sau Uber al transporturilor rutiere. Asa cum Booking nu detine nicio camera de hotel, desi este cel mai mare vanzator de camere de hotel din lume, asa cum Airbnb nu detine niciun apartament sau Uber, vreun taxi, nici FlixBus nu detine nici macar o anvelopa de autocar. Este o companie de tehnologie si marketing care strange sub acelasi brand sute de transportatori si vinde bilete prin toata Europa. FlixBus se ocupa de marketing, politica de preturi, servicii si relatii cu publicul. Autocarele si mentenanta acestora sunt treaba partenerilor locali, cateva sute. Eurolines Romania va fi unul (am zis unul, nu va fi singurul partener roman, pentru ca FlixBus este deja in Romania de mai mult timp) dintre partenerii locali care pun la bataie autocare.

 

FlixBus este o companie germana. A fost fondata in anul 2011, iar prima ruta pe care opereaza este din 2013. Momentul in care FlixBus a „explodat” a fost cand Germania a abrogat o lege datand de pe vremea lui Hitler, care proteja caile ferate Deutsche Bahn de competitivitatea transportatorilor rutieri, pe rutele mai lungi din Germania. In acesti patru ani, FlixBus a acaparat cam tot transportul intern din Germania, acum controland aproximativ 80% din piata. Evident, se afla in atentia autoritatilor anti-monopoliste.

Principiile sunt fix ca la companiile low-cost din aviatie: preturile sunt dinamice, incep de la 1 – 2 euro, daca iti cumperi biletul in avans sau prinzi vreo promotie, si se fac multi bani din asa-numitele „ancillaries” – alte lucruri care sunt vandute la bord – gen snacks, bautura etc. La bord, se afla insa toalete (care nu costa, cum avea de gand candva Ryanair-ul), wifi si se ia un bagaj gratuit.

In conferinta de presa de la Bucuresti, au anuntat ca, de la 1 septembrie, vor exista 200.000 de conexiuni zilnice spre 1.200 de destinatii din Europa. Cum functioneaza? Simplu. FlixBus are niste hub-uri mari prin care trec numeroase autobuze si prin care se transfera pasagerii. Vrei, de exemplu, sa mergi de la Lipova la Zagreb? Simplu! Iei autobuzul care merge spre Italia si opreste in Ljubljana, iar de acolo iei autocarul FlixBus spre Zagreb. Am simulat si am vazut ca un Lipova – Zagreb, pe 15 septembrie, costa 268 lei si dureaza 16:35 ore (vei sta o ora si jumatate in autogara din capitala Sloveniei). Multe destinatii sunt deservite direct din Romania, fara sa mai schimbi, dar cele fara legaturi directe vor fi deservite prin conexiuni despre care cei de la FlixBus spun ca vor fi foarte scurte.

Am intrebat cum vad competitia cu low-cost-urile. Am testat, in timpul conferintei de presa, un Bucuresti – Berlin, in ultima zi a lunii septembrie, de exemplu. Cu FlixBus, costa 308 lei (67 de euro) si dureaza 31:45 ore (schimbi in Frankfurt, nu sunt autocare directe), iar cu Ryanair costa 40 de euro si faci doua ore si un sfert. Da, diferenta este ca, la FlixBus, ai bagajul inclus, iar la Ryanair, mai trebuie sa mai dai 20 euro, dar si asa, costa 60 euro si faci doua ore, iar cu autobuzul faci 31 ore si costa 67 de euro! Cine va fi atat de prost sa calatoreasca cu autobuzul?

 

Ei bine, Romania nu incepe si nu se termina in Bucuresti sau in Cluj-Napoca, de unde poti sa iei o tona de zboruri low-cost. Calatorul roman locuieste si in Bicaz, Odorheiu Secuiesc sau Lipova (tot am luat-o ca exemplu). Lipova nu are aeroport, nici Odorheiu. Si, poate, oamenii nu vor sa ajunga intr-un oras european cu aeroport deservit de zeci de companii aeriene. Revin la Lipova. De exemplu, pentru destinatia Avignon, daca vrei sa iei avionul, trebuie sa te duci la Budapesta, sa iei un Wizz pana la Nisa si abia de acolo, cu trenul, la Avignon. Sau la Bucuresti si de acolo zbori la Nice sau la Lyon, cu Blue Air si cu trenul, mai departe. Transferurile acestea costa si dureaza, poate nu chiar 30 de ore, dar, in mod cert, costurile si orele se aduna. Deci, exista o piata si pentru autocare (dl Anastasiu spunea ca a transportat 150.000 de pasageri, anul trecut).

In conferinta de presa, am sesizat o neconcordanta intre targetul descris de reprezentantul FlixBus si targetul care poate folosi serviciile transportatorului rutier. Tipul de calator FlixBus a fost prezentat ca un calator tanar, disperat dupa gadgeturi, aplicatii mobile si cu nasul permanent in telefon, pentru a freca Facebook-ul si Instagram-ul, un soi de hipster. La noi, cea mai mare parte o vor reprezenta capsunarii sau cei care pleaca la rude care lucreaza in strainatate, adica oameni care nu sunt cei mai tehnici de pe Pamant (ma rog, majoritatea stiu sa foloseasca Facebook-ul, sa vada ce poze mai pun rudele si prietenii, sau Skype-ul, sa vorbeasca acasa, dar nu isi traiesc viata on-line). Eurolines Romania vine cu o puternica retea de agentii in Romania, dar din ce am observat in strainatate, Eurolines cam lipseste din magazinele romanesti unde se vand multe bilete de autobuz si unde e prezent Atlassib. Ei bine, si Atlassib este partener FlixBus, asa ca, probabil, reteaua de vanzari off-line este si ea acoperita.

O alta problema este ca Romania nu are autostrazi si este o tara mare. Din Iasi pana la granita de vest, te sinucizi, iar din Bucuresti, chiar daca ai autostrada pe mai bine de 50% din traseul pana la Nadlac, tot faci o groaza de timp. Reprezentantul FlixBus mi-a dat cel mai prost raspuns posibil, cand l-am intrebat cum vede competitia cu companiile aeriene… Mi-a spus ca intre Munchen si Milano sunt patru companii low-cost si, totusi, ei vand bilete de autobuz in draci. Pai, mein Freund, de la Munchen la Milano faci sase ore si jumatate cu autocarul, pe cand sa zbori low-cost trebuie sa mergi de la Munchen la Memmingen, de acolo sa zbori, cel mai probabil, in Bergamo (chiar si Malpensa e departe)… Nu as fi surprins ca e mai rapid sa mergi cu autocarul decat cu avionul (sa nu amintesc si controalele de siguranta interminabile, check-in etc.). Din Bucuresti la Berlin faci 31 de ore cu autocarul si doua ore cu avionul. Si sa merg pe jos de acasa in Otopeni si din aeroportul Schonenfeld pana in centrul Berlinului, tot as face mai putin.

 

Da, FlixBus se poate bate cu companiile low-cost de aviatie, in Romania, in cazul oraselor medii si mici, fara aeroport si in cazul legaturii spre orase mici si mijlocii din Europa. Si este o piata serioasa. Nu pleci cu autocarul in city break in Europa, ci doar daca te duci sa stai mai mult. Si atunci, probabil, piata acoperita este pe o raza de, hai sa zicem, 1.000 km din Romania. Da, din Oradea la Mainz e OK, dar Bucuresti – Madrid este pentru masochisti (sunt si dintre aceia destui, nu ma indoiesc, tinand cont de popularitatea lui „50 shades of Grey” 🙂 ).

Dl Anastasiu a mentionat, de asemenea, schiorii. Toti schiorii care pleaca iarna in Austria se deplaseaza cu masina proprie. Vor lua FlixBusul. Nu a spus-o pe fata, dar ne-a lasat sa intelegem. S-o vad si pe asta. Imi aduc aminte ca Taromul a avut o promotie ani in sir cu schiuri transportate gratuit spre destinatii de iarna (gen Munchen, Sofia, Zurich) si chiar a introdus curse speciale Bucuresti – Salzburg (si Blue Air a avut, acum cativa ani). Tinand cont ca nici Blue, nici Tarom nu au recidivat, asta imi spune ca nu prea au fost de succes. Romanul e prea obsedat de masina lui, iar odata ajuns in Kaprun, are nevoie de masina sa mai mearga ici si colo, pe la diverse partii, unde nu ajunge FlixBus-ul. Sa traim s-o vedem si pe asta.

 

Cred insa ca marea bataie a pestelui va fi pe cursele interne. CFR-ul este in metastaza si nu pare capabil sa se resusciteze, iar zborurile interne, care au rupt piata, nu sunt fezabile decat pe anumite rute (intre marile orase). Actualmente, in Romania, transportatorii trebuie sa ia o licenta pe o anumita ruta – sunt companii multe si marunte, unele cu microbuze mai mult sau mai putin descentrate, probabil se dau spagi la greu pentru aceste licente, iar multi le au din vremuri imemoriale. De aceea, in Romania, nu exista una sau mai multe companii de transport rutier mari, cu retele nationale, rute interconectate, conditii civilizate, cum sunt in multe tari europene (am fost acum vreo doua luni prin tarile baltice, era o placere sa mergi cu Lux Express – curat, cafea si ceai gratis, toaleta, reviste, filme, internet). Dar in Romania, se prefera faramitarea si licentierea unor firme mai mult sau mai putin fantoma.

Am auzit din surse destul de calificate ca, in unu-doi ani, piata romaneasca se va dereglementa (vrem-nu vrem, probabil tot Bruxelles-ul ne impune sa renuntam la sistemul de spagi si de servicii proaste) si, atunci, companiile mari vor veni in forta si vor rade tot, prin servicii de varf, prin autocare faine, prin preturi mici si prin orare care sa ofere conexiuni rapide si sigure cam peste tot in tara. Memento asteapta momentul asta, iar FlixBus pare sa se alinieze. Si in acel moment, vom avea si noi un sistem de transport rutier bine pus la punct. Cu sau fara autostrazi :).

Am tot scris despre FlixBus. Ce se intampla cu Eurolines Romania? Eurolines pare ceva similar cu FlixBus – cu retea de autocare peste tot prin Europa, operate de parteneri locali, cu o retea inca mai ampla decat are acum FlixBus. Dar Eurolines, desi exista intr-o forma sau alta din 1951, a cam pierdut cursa. Nu este o companie, ci un ONG care leaga companii independente din aproape 30 de tari europene. Evident, asta o face foarte putin flexibila, probabil pot aparea numeroase conflicte intre diversi parteneri, iar tehnologia este antica. FlixBus, pe de alta parte, controleaza toata reteaua (rute, orare), marketingul, vanzarile si relatiile cu publicul, urmand fix aceleasi standarde. Companiile locale nu sunt independente, sunt doar furnizorii de autocare, soferi si logistica. Intregul show este derulat de FlixBus. Cum zicea si dl Anastasiu, FlixBus este nivelul urmator si nu a vrut sa rateze trenul. De la 1 septembrie, toate rutele Eurolines Romania vor fi deservite de FlixBus, iar daca vreti sa va mai uitati dupa autocarele albe ale Eurolines pe soselele patriei, nu o sa le mai vedeti. O sa vedeti mai degraba autobuzele verzi ale FlixBus.

Asa ca nu pot decat sa salut intarirea FlixBus in Romania si conectarea tarii noastre la cea mai dinamica retea de transport rutier din Europa. Sa vedem rezultatele (dl Anastasiu mizeaza pe dublarea numarului de calatori) si sa asteptam dereglementarea pietei romanesti rutiere. Este cazul sa se intample toate acestea.

 

Biletele pot fi achizitionate on-line de pe site-ul FlixBus.

 

Sursa imagine

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Antal spune:

    As aminti aici insa faptul ca gasisem o cursa de la Sighisoara la Brasov la pretul de un euro, dar care dura 28 de ore. Pai si pe jos poti face distanta aceasta in 28 de ore!

  • Geo spune:

    Pt ca tot ai pomenit si de ei… Numai sa nu fie ca Memento… Te suna cu doua zile înainte si iti spun ca ti-au mutat cursa la care facusei rezervare cu 5 ore mai devreme. Si daca nu iti convine, iti dau banii inapoi.Situatie intalnita de mine pe o cursa care trebuia sa plece la aeroport la ora 5 dimineața. Au mutat-o la ora 0 in ideea ca nu va deranja pe nimeni sa nu mai doarma deloc in noaptea respectivă; bonus… Sa mai stea 5 ore in plus atârnache prin aeroport.

    • Imperator spune:

      In momentul asta, Memento functioneaza undeva la limita legalitatii. Din cate stiu, ei nu au licenta de transport persoane, asa ca nu au chiar rute / orare batute in cuie pentru ca toate cursele lor sunt pozitionate oficial ca si curse turistice. Dar, intr-adevar daca fac prostii de genul invocat de tine, o sa le strice mult la brand in momentul dereglementarii pietei.

  • rodica.petre spune:

    Păcat ca nu au autocare pe traseul Iasi-Chisinau, ar face multi bani.

    • Imperator spune:

      Cand s-or dezvolta, posibil sa apara si autocare Iasi – Chisinau, poate si Bucuresti – Chisinau. FlixBus inca nu opereaza in Moldova, dar tinand cont viteza de expansiune, pot sa apara curand.

  • Mihai M spune:

    Folosit Flexibus, pe ruta Venetia – Aeroport Milano Bergamo, foarte ok, mai ieftin si mai rapid decat combinatia tren la Milano Centrale + Autobuz catre aeroport.

  • Cristina spune:

    De fapt pe mine mă bătea gândul să plec cu autocarul într-un citybreak. În octombrie sunt în România și mă gândeam la un mic periplu prin țară, iar din Oradea să iau Eurolines spre Bratislava. Nu am fost în capitala Slovaciei și asta mi s-a părut o oportunitate bună.
    Am mai folosit Eurolines cu secole în urmă, pe vremea când aveam sub 26 de ani și mi-au dat și reducere pe ruta Amsterdam – Bruxelles și retur 🙂

  • Alex spune:

    Deci Eurolines a transportat intr-un an ceva mai putini pasageri decat transporta Wizz-ul cu un A320 in aceeasi perioada…
    Aveam impresia ca transporturile rutiere inca atrag multa lume, posibil sa nu fie asa.

  • […] de tranzit ca puncte de destinație, așadar probabilitatea de a se marșa pe această facilitate speculată de unul dintre cei mai populari bloggeri de călătorii din România este foarte […]

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest