Continui lista de companii aeriene si rutele lor noi, fie recent deschise in 2017, fie anuntate pentru 2018 cu compania aeriana poloneza LOT, o companie aeriana care, dupa o perioada destul de proasta pana la inceputul deceniului, a reusit sa isi revina si sa devina una dintre cele mai importante companii aeriene legacy din estul si centrul continentului. Este o companie care poate fi un model de redresare pentru Tarom – este tot o companie aeriana a unui fost stat comunist, iar in Polonia este o competitie acerba din partea low-costurilor (acolo, se dueleaza Wizz Air cu Ryanair, la noi, mai degraba Wizz Air cu Blue Air) si, culmea, este tot o companie de stat (cu presiunile politice de rigoare). Dar spre deosebire de Tarom, LOT a reusit sa se restructureze, sa-si construiasca o retea regionala consistenta capabila sa incarce rutele trans-continentale. Adica, ce ar trebui sa faca si Taromul. Dar nu vreau sa continui cu ce ar trebui sa faca Tarom urmand exemplul LOT, ci sa revin la subiectul acestei serii de articole – noi destinatii proaspat lansate sau in curs de lansare ale LOT.
2017 – deja lansate
Stuttgart, Germania – capitala Suabiei se afla un pic cam nemeritat in umbra Munchenului, care atrage o buna parte din turisti. Dar si Stuttgartul are frumusetea lui, in plus, este poarta de intrare spre locuri foarte faine, cum ar fi muntii Padurea Neagra (de unde izvoraste Dunarea) si la doar 60 km de castelul Hohenzollern – de unde provine si dinastia regala romana.
Berlin, Germania – pare ciudat, dar LOT nu lega capitala poloneza de cat germana. Nu stiu care e logica, cert este ca din decembrie, exista zboruri directe intre Varsovia si Berlin. Si iata ca LOT poate fi luat in considerare daca nu vrei sa zbori cu low-cost la Berlin.
Goteborg, Suedia – al doilea oras ca marime al Suediei este o destinatie logica de business si partial de turism. Desi orasul e dragut, nu se compara nici pe departe cu Stockholm, in plus, e cam departe de Copenhaga, de exemplu, un alt oras foarte fain pentru city break-uri.
Kaliningrad, Rusia – istoricul Konigsberg, capitala Prusiei de Est, orasul lui Kant, si-a preluat din nou statutul de enclava, dar de data asta nu a Germaniei, ci a Rusiei. Reincarnat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial sub denumirea de Kaliningrad, orasul a fost complet rusificat, dar nevoia de a genera bani din turism a dus la restaurarea unei parti din vechiul Konigsberg german.
Astana, Kazahstan – orasul viitorului in viziune kazaha este noua capitala a Kazahstanului, construita din pamant, din stepa rece undeva spre Siberia. Construit cu viziunea de a fi capitala unei tari cu mult, chiar prea mult gaz, se distinge ca fiind orasul futurist al Asiei Centrale – turnuri spectaculoase, cladiri impunatoare… un Dubai al Siberiei de Sud.
Newark, Statele Unite – pe vremea cand calatoream prin SUA in delegatie, preferam aeroportul Newark mult mai maretului, dar si haoticului JFK. Newark era un aeroport mai compact, mai simplu de inteles si legat extrem de eficient printr-un tren de centrul New York-ului – mai precis, de Madison Square Garden. Desi Newark se afla in statul invecinat, New Jersey, este mult mai aproape de New York 😊.
Los Angeles, Statele Unite – yap, LOT zboara si in California, in celebra urbe a ingerilor. Trebuie sa te uiti doar la cateva filme, ca sa iti doresti sa ajungi la Hollywood 😊. Sau la plajele Pacificului. Sau la Beverly Hills. Sau cate si mai cate.
2018 – zboruri care vor incepe in curand
Zboruri din Varsovia
Oslo, Norvegia. Primul zbor: 25 martie 2018. Pare surprinzator, dar LOT nu zbura la Oslo. Evident, exista competitie pe aceasta destinatie, este deservita atat de Wizz Air (care zboara insa pe aeroportul Torp la 120 km sud de Oslo), dar si de Blue Air (care zboara pe aeroportul principal), dar LOT ofera doua conexiuni pe zi (care pot fi legate usor de cele trei zboruri spre Bucuresti) si un orar OK pentru calatorii de business.
Nurenberg, Germania. Primul zbor: 7 mai 2018. Am citit pe undeva ca Sighisoara este denumita Nurenberg-ul Transilvaniei. Eu as denumi Nurenberg drept Sighisoara Bavariei. Un superoras istoric, perfect refacut, este o adevarata plimbare prin istorie. Iar pentru fanii istoriei celui de-Al Doilea Razboi Mondial, este o destinatie obligatorie pentru a vedea unde a avut loc marele proces postbelic care a dus la pedepsirea unor mari criminali de razboi nazisti.
Singapore. Primul zbor: 15 mai 2018. Un nou zbor long-haul al celor de la LOT operat de flota sa de Boeing-uri Dreamliner. Pe langa faptul ca Singapore este un oras foarte interesant de vizitat (si in care poti sta si o saptamana si sa nu te plictisesti), este si un hub foarte bun de folosit pentru a vizita tarile din jur – Malaysia, Indonezia, chiar si Filipine sau Thailanda, care nu sunt prea departe.
Kaunas, Lituania. Primul zbor: 21 mai 2018. Kaunas este al doilea oras al Lituaniei si in perioada interbelica cand capitala Vilnius a fost parte din Polonia a jucat rolul de capitala temporara. Pe de o parte, Kaunas are un mic centru vechi cu un flavour central european, dar si cladiri vag somptuoase, construite in anii 20 – 30 pentru a face din Kaunas o capitala.
Skopje, Macedonia. Primul zbor: 1 iunie 2018. Stiu, pare ciudat sa zbori spre nord spre Varsovia si apoi sa cobori din nou la sud pana in Macedonia, dar nu exista prea multe legaturi aeriene intre Romania si Macedonia, asa ca ma bucur sa mai existe inca una noua. Am fost prima oara in Skopje la finalul anilor 90 cand era o urbe gri si obosita. Am revenit acum vreo 2 ani cand am descoperit un centru halucinant din marmura aducand mai degraba cu Ashgabat (ma rog, cred ca s-a dorit recreerea unei cetati grecesti antice „ideale”). Dar e interesant de descoperit…
Podgorica, Muntenegru. Primul zbor: 1 iunie 2018. Capitala muntenegreana este cunoscuta ca un oras care il vei uita instantaneu. Nu am ajuns s-o vizitez, dar cei cativa pe care stiu ca ar fi fost in Podgorica mi-au spus ca nu am ratat nimic. In schimb, pot sa va spun ca ratati foarte mult, daca nu vizitati coasta muntenegreana. Este absolut incredibila, poti descoperi singurul fjord din sudul Europei (golful Kotor), un mini-Dubrovnik (Budva), dar si multe alte locuri de neuitat. Multi zic ca Muntenegru e o Croatie mai ieftina. Au partial dreptate … pentru ca vibe-ul muntenegrean este altul. Si merita simtit.
Hanovra, Germania. Primul zbor: 4 iunie 2018. E drept, exista zboruri directe intre Bucuresti si Hanovra operate de Wizz Air, dar in caz ca nu vreti sa zburati cu low-cost sau nu va convine orarul, LOT poate fi o optiune. Hanovra este faimos pentru targul sau de tehnologie (unul dintre cele mai tari din lume), dar chiar daca nu vii pentru targ, vei descoperi un oras interesant cu o zona istorica, frumos restaurata. Pentru iubitorii de masini, nu ratati orasul Wolfsburg aflat in apropiere, unde veti descoperi nebanuite atractii turistice in jurul maretului brand Volkswagen. Cititi articolul din linkul de mai sus, iar daca sunteti fani automobile, nu se poate sa nu va doriti sa vizitati Wolfsburg !
Zaporojia, Ucraina. Primul zbor: 2 iulie 2018. Desi am lucrat mai bine de un an in Ucraina, sincer, nu stiu mare lucru despre Zaporojia. Este un oras la sud de fostul Dnepropetrovsk (rebotezat Dnipro, dupa caderea regimului pro-rus al lui Yanukovici) si in proximitatea zonei ocupate de separatistii rusi din Donetk (doar 230 km despart Donetkul de Zaporojia). Este un oras marisor (are aproape 800.000 de locuitori, in crestere si „datorita” refugiatilor). Nu este unul dintre marile staruri ale turismului ucrainean (nu era nici in perioada in care linia frontului nu era in apropiere), dar ruta a fost gandita pentru traficul de business. Va fi cea de-a sasea ruta deservita de LOT in Ucraina din hub-ul de la Varsovia si va contribui la cresterea numarului de pasageri pentru restul retelei.
Billund, Danemarca. Primul zbor: 2 iulie 2018. Billund devine din ce in ce mai popular. Atat pentru o comunitate romaneasca in crestere, cat si pentru ca aici se afla primul parc de distractie Legoland din lume. Iar lego este o legenda nu numai printre copii, ci si pentru adulti.
Zboruri din Budapesta
Anul trecut, am aflat cu stupefactie ca LOT a decis sa lanseze zboruri transatlantice din … Budapesta! Prima oara, am crezut ca e o eroare de traducere, dar asa era. LOT lansa curse din capitala Ungariei spre New York si Chicago, beneficiind de faptul ca Ungaria nu mai are o companie legacy care ar fi putut zbura direct spre SUA, dupa disparitia Malev. Personal, cred ca este o decizie riscanta. Zborurile trans-continentale sunt fezabile atunci cand exista o retea de rute (asa-numitele feedere) care sa umple zborurile pe rute lungi cu pasageri din regiune. LOT nu are nicio ruta de feeder din Budapesta, opereaza doar zboruri din Cracovia si Varsovia spre Budapesta, dar exista zboruri transatlantice si din cele doua orase poloneze direct spre SUA. Asa ca, desi aceste rute nu sunt deservite direct, cred ca este un pariu riscant. Sa vedem daca va functiona (eu as opina ca nu, dar nu sunt Mama Omida).
Zborurile sunt spre
New York. Primul zbor: 3 mai 2018
Chicago. Primul zbor: 8 mai 2018
Cam astea sunt noile zboruri LOT. It’s a lot … Si se pare ca vor mai veni.
Din Romania, LOT opereaza din Bucuresti (cu trei zboruri pe zi) si din Cluj-Napoca.
Oslo
Hanovra
Kaunas
Berlin
Skopje
Singapore
New York
Chicago
azi am vazut un tip in tramvai in Timisoara care semana perfect cu tine…
Oi avea vreun frate geaman necunoscut 🙂 Eu sunt acasa, in Bucuresti 😉
Ruta transatlantica de la Budapesta o sa meargă excelent, aeroportul la orice ora e plina de hoarde de americani aroganti, dornici sa arunce banii pe apa Dunării. Se vede ca nu prea frecventezi acest aeroport si de aceea ti se pare riscanta. De la Budapesta sunt si zboruri spre Canada. Si nu uita ca pasaportul unguresc garantează obtinerea vizei pt state fix in 10 minute.
In 2017, 110.000 pasageri au zburat intre Budapesta si New York (circa 40,000 din Bucuresti, ca idee). Asta inseamna circa 9000 pe luna (evident, mult mai multi in perioada de varf de vara). Este putin probabil ca un zbor direct sa obtina mai mult de 40% market share, adica vreo 3600 de pasageri pe luna. Un 787-800 are 250 pax. LOT a anuntat 4 zboruri pe saptamana, deci 16 pe luna / 32 flights in total. Deci o capacitate de 8000 de pasageri pe luna. Sa zicem ca vor un LF de 80%, deci ar trebui sa transporte 6400 pax per luna. Asta inseamna o cota de piata de 75% care e nerealist. In plus, BUD este low yield market.
Chicago este inca mai trist cu doar 30,000 pasageri pe an. E drept, LOT va avea doar 2 zboruri pe saptamana, deci ofera o capacitate de 52,000 seats per an. Trebuie sa obtina o cota de piata de 175% (sau o cota de piata de 90% si sa dubleze piata peste noapte).
De aceea nu cred ca va avea succes.
Liniile de stat nu lucrează cu lf atât de ridicate, plus ca va avea code sharing. Am fost in avioane wide body cu zece pasageri… Depinde si la ce pret o sa oferteze, dar faptul ca e fără escala e un atu. Iar Chicago este cel mai mare oras unguresc din state… Deci trebuie sa meargă.
Atata timp cat ungurii din Chicago nu au vrut la Budapesta in 2016, nu or sa dea navala deodata in 2018. Sau poate da, sa sarbatoreasca Centenarul Romaniei Mari 🙂
Code sharing ? Cu cine ? Cu Malev ? Daca voiau code sharing, zburau in Newark, nu in JFK si code shareuiau cu United care are hub in Newark. Sa code shareuiesti in Chicago (United hub), pierzi toata Coasta de Est.
servicii slabe . am zburat cu lot in 2013 Varsovia- Toronto. bauturile se plateau, nu stiu cum e acum, cabin crew fitoase. evit compania asta
Daca crezi ca LOT are servicii slabe spre Toronto,incearca Air Canada ROUGE din Bucuresti.O sa spui ca Wizz Air e un fel de Emirates dupa experienta asta.Iti poti imagina conditii de Ryan Air la un zbor transatlantic de 11 ore?Air Canada Rouge iti va oferi placerea sa le descoperi….
Chicago si NY sint pline de unguri.Iar ungurii n-au nevoie de viza pt USA.Polonezii au nevoie de viza.In rest,toti romanii din Transilvania zboara doar din Budapesta,Otopeniul e pentru mitici only.