Am ajuns si la o inaugurare de vas – Norwegian Bliss ! (Episod 1)

Norwegian Bliss

Norwegian Bliss, NCL

Daca m-ati fi intrebat acum cativa ani despre navele de croaziera, as fi zis ca am in plan o croaziera cu ocazia implinirii rotundei varste de 70 de ani. Intre timp, am fost de doua ori intr-o croaziera (prima oara, pe vasul Liberty of the Seas de la Royal Carribean, prin Mediterana, si a doua oara, cu MSC Opera pe la fiordurile norvegiene) si am inceput sa-mi schimb impresia. Am avut ocazia sa ma intalnesc cu Ioan si Casiana de la Croaziere.net, care nu numai ca m-au invitat intr-o croaziera si, acum, la lansarea aceasta de vas, dar si mi-au povestit extrem de multe amanunte despre industria de croaziere. Da, exista croaziere pentru seniori, unde media de varsta sare binisor de 70 de ani, dar exista o gramada de vase, companii si concepte care se adreseaza si unor categorii de varsta mai tinere – exista croaziere-party, exista croaziere gastronomice, exista croaziere pentru iubitorii de jazz, exista croaziere pentru copii (presupun, tip Disney), exista croaziere pentru swingeri (nu e vorba de dansatori), exista tot soiul de croaziere pentru tot soiul de tipuri de calatori. Ideea este aceeasi – esti intr-un hotel all-inclusive, dar care se plimba de colo-colo, si in fiecare zi (sau, ma rog, in marea majoritate a zilelor), te trezesti dimineata in alta parte. E drept, personal simt ca de foarte multe ori perioada petrecuta in port este prea scurta, dar asta depinde foarte mult si de port … de exemplu, Roma nu se vede de pe un vas de croaziera, dar Pisa, da!

Si, cum ziceam, am fost de doua ori in croaziera. Asa ca mi s-a parut o experienta cu adevarat interesanta cand am fost invitat sa iau parte la inaugurarea unui vas de croaziera. Mai precis, era vorba de primul drum de croaziera a vasului Norwegian Bliss al companiei Norwegian Cruise Line (sau, pe scurt, NCL), un vas nou-nout, tocmai scos din santierele navale din nordul Germaniei. Vasul este destinat, pentru urmatorii doi-trei ani, pietei americane (adica, va naviga prin Alaska vara si prin Caraibe iarna, trecand din cand in cand prin canalul Panama – asta, datorita faptului ca panamezii si-au largit, recent, canalul). Dar pentru ca a fost construit in Germania, cei de la NCL s-au gandit sa invite o serie de parteneri (agentii de turism, in general), dar si presa, iar cei de la Croaziere.net m-au invitat sa fiu unul dintre putinii romani care au asistat la aceasta navigare inaugurala. Nu a fost o croaziera lunga, doar doua nopti (am avut, practic, cam o zi si jumatate la bordul vasului Norwegian Bliss), de la Bremerhaven din nordul Germaniei pana in Southampton, in Anglia. Din Southampton, a imbarcat primii pasageri platitori (pe minicroaziera de doua nopti, au fost doar invitati), plecand direct spre New York intr-un, cum se numeste in limbajul de croaziera, „voiaj de repozitionare” – multe zile pe ocean, doar doua opriri (Azore si Halifax, Canada), dar preturile la astfel de voiaje sunt in general mult sub pretul obisnuit al unei croaziere clasice.

Doua cuvinte despre NCL. Desi se numeste „Norwegian”, Norwegian nu mai e norvegiana. A fost, e adevarat, fondata de un magnat norvegian, impreuna cu un om de afaceri israelian, in 1966. Israelianul s-a retras, la un moment dat, dar a ramas in businessul vaselor de croaziera fondand Carnival, probabil cea mai mare companie de croaziere din lume. Norvegianul Knut Kloster a vandut si el firma, care a tot fost data din mana in mana, cert este ca in zilele noastre este cunoscuta ca fiind o companie americana (actionarul majoritar este un fond de investitii american listat la bursa din New York), cu sediul la Miami. Ma rog, unul dintre ele, firma fiind inregistrata si in Bermude 😊, unde este, de fapt, sediul central.

NCL detine trei branduri – Norwegian, care este brandul cel mai mare – asa-numit „de mass-market”, dar si Oceania (o linie de croaziera pentru gurmanzi; in lumea croazierelor, se stie ca ofera de departe cea mai buna mancare), si Regent (o linie de croaziera superpremium, de mare lux). Norwegian are 16 vase in operatiune, inclusiv nou-lansatul Bliss, iar la anul va mai lansa un supervas, pe Norwegian Encore.

In piata de mass-market, Norwegian este o companie premium, in competitie cu Royal Carribean (ca sa mentionez un brand mai cunoscut in Romania) si pozitionata peste MSC (care este totusi liderul de piata in Romania, datorita preturilor). Promit insa ca o sa revin la finalul articolelor cu o comparatie intre cele trei croaziere cu care am fost.

Dar nu pot sa nu subliniez inainte de orice ca NCL are un concept excelent – asa-numitul free style. Nu trebuie sa ai o ora fixa la care sa te prezinti la masa, nu trebuie sa porti un anumit tip de imbracaminte formala, iar pachetele sunt all-inclusive: toata mancarea, in vreo sapte restaurante, toate bauturile, inclusiv alcoolice si cocktailuri, si o ora de internet pe zi (ma rog, n-a mers senzational). Practic, daca nu vrei sa te duci in vreun restaurant special sau la vreun show special, nu mai platesti nimic. Inclusiv bacsisul este inclus in pret!

 

Doua cuvinte despre Norwegian Bliss – este cel de-al noualea vas de croaziera ca dimensiune din lume, are 330 de metri lungime, 20 de punti (sau etaje, cum vreti sa le numiti), 2.038 de cabine si poate gazdui pana la 4.000 de pasageri (in croaziera inaugurala as zice ca nu am fost mai multi de 1.000 de oameni, din toata Europa, dar si cativa veniti de prin Orientul Apropiat sau India). Ce este important de mentionat este ca echipajul este format din 2.000 de oameni (deci un membru al echipajului la maximum doi calatori, adica va puteti astepta la un serviciu personalizat si atent. Ca idee, MSC Musica are 728 de oameni în echipaj la 2.679 de pasageri, deci un ratio de 3,68 pasageri / membru echipaj), 80% din cabine au sea-view (mi se pare o caracteristica excelenta), iar 40% au balcoane!

Cam atata cu cifrele. Evident, exista mult mai multe cifre, dar nu cred ca este relevant. Cum ziceam, un indicator important sa-ti dai seama de nivelul de atentie este raportul pasageri / echipaj, iar acesta este 2 – o cifra excelenta, care indica un serviciu de varf.

 

Am plecat spre Hamburg dis-de-dimineata cu Lufthansa (via Munchen). Nu mai zburasem de vreo cinci ani cu Lufthansa si chiar eram curios cum arata, mai ales ca de vreun an este singura companie europeana care a primit 5 stele de la Skytrax (toate celelalte companii aeriene de 5 stele sunt din Orientul Apropiat sau Asia). Ce pot sa zic, m-a impresionat serviciul on-line – am primit mailuri constant cu portile de imbarcare si mi s-a parut unic in lume (cel putin, pentru mine), am primit eticheta de bagaj electronic pe e-mail la cateva minute dupa ce l-am lasat la ghiseul de check in, atat in Otopeni, cat si la Londra Heathrow (de unde am zburat inapoi, acasa). Wow… Adevarul este ca unul dintre cosmarurile calatoritului (si mi s-a intamplat de doua ori in viata) este sa-ti pierzi eticheta de bagaj si sa nu vina bagajul!

La bord, a fost ok, avionul, spatios, mi s-a parut ca am avut destul de mult loc la picioare, mancare nu cine stie ce (un soi de croissant pe Bucuresti – Munchen, un baton pe Munchen – Hamburg), dar am avut parte de un spectacol al muntilor Alpi la aterizare. Mi-am luat loc la geam pe partea stanga a avionului, taman pentru a admira Alpii bavarezi la aterizare. Si am avut ce admira! Aeroportul din Munchen – totul, organizat si pus la punct, totul, nemteste … aerisit, relaxat si, nu in ultimul rand, insorit! Stiu, nu se intampla atat de des in Germania, dar nu ma pot plange, am avut parte de o vreme absolut superba!

La Hamburg, am fost asteptati de o echipa de transfer si de o groaza de autocare care urmau sa transporte sute de invitati pana la Bremerhaven, aflat la vreo doua ore de mers cu autocarul… Am motait, am mai admirat miile de mori de vant, in fine, am ajuns, intr-un final, la Bremerhaven. Ce am deplans a fost faptul ca nu am avut timp sa arunc o privire prin Hamburg, un oras de care am auzit numai lucruri faine, dar in care nu am ajuns niciodata.

 

Am ajuns langa vas… Daca ati vazut vreun vas de croaziera (nu neaparat sa fi si calatorit cu unul), apai, stiti sentimentul acela sa vezi ditamai matahala de 20 de etaje care pluteste pe mare! Pare inexpugnabil, dar uneori te intrebi si cum poate pluti un monstru de genul asta. Si, totusi, pluteste, si pluteste bine… de data asta, am prins o vreme superba, nici nu am simtit marea, dar la prima croaziera pe Liberty of the Seas, ne-a lovit o furtuna … si ditamai gigantul se cam legana, si inca bine.

Portul de la Bremerhaven nu este chiar obisnuit cu imbarcari de mii de persoane, cert este ca am cam stat o ora la imbarcare pentru check in. Fiind o croaziera speciala, nu am mai avut parte de lasat bagaje si primit in camera, le-am luat cu noi. Si mai bine a fost 😊.

Prima surpriza a fost ca am avut parte de o cabina cu balcon… Woow… Maxim lux. O cabina mare, frumoasa, practic, pentru o familie cu unu-doi copii (aveam si pat, si canapea), ditamai baia si, mai ales, balconul pe care sa ies si sa ma bucur de frumusetea si aerul marii! Si mai ales ca am avut parte si de soare! Si desi nu sunt tipul sa zac undeva, am ceva in mine care ma impinge sa ma duc, sa vad, sa experimentez ceva non-stop, m-am bucurat sa stau minute in sir pe balconul acela minunat, mai ales in soarele jilav al diminetii.

A fost un crescendo al experientelor. La prima croaziera, pe Royal Carribean, am avut o camera interioara, unde am avut, pentru prima si ultima oara in viata, sper, un atac de claustrofobie. E drept, scurt, mi-am dat doua palme virtuale si am zis: „What the fuck! Nu suntem pe Titanic… am vazut ca aveam un geam care dadea la bulevardul principal al vasului, cu restaurante, baruri, magazine si lumini, m-am linistit. Pe MSC Opera, am avut o camera cu fereastra la mare. A fost excelent, pentru ca vedeam marea… acum, o si miroseam, nu doar o vedeam. Si am avut o camera mare, mare, mare… intr-adevar, Ioan si Casiana aveau dreptate – Norwegian este fita… si este fain.

Am dat drumul la televizor si pe programul de „adventure” am dat peste unul dintre filmele mele favorite din seria „Pirates of the Carribean”! Sincer, mi-ar fi placut mult sa-i vad pe Jack Sparrow si compania cap – coada, dar asta o pot face si acasa sau pe vreo cursa de avion long-haul. Am descoperit si programul care ne dadea pozitia permanenta a vasului si am inchis televizorul… Trebuie sa descopar acest vas gigantic.

 

Cu ocazia primei croaziere, am avut parte de o zi pe mare, fara sa ne oprim nicaieri. Initial, ma gandeam ca ma voi plictisi de moarte, dar nu a fost asa… a fost cea mai intensa din cele cinci zile de croaziera, pentru ca am vrut sa vad „totul”… iar intr-un vas imens de croaziera, cu zeci de restaurante (nu mai stiu cate erau pe Liberty of the Seas, dar pe Norwegian Bliss erau nu mai putin de 24!), baruri, locuri de distractie, karting, laser tag, spectacole de tot soiul, panorama, piscine, spa-uri etc., etc, nu le poti acoperi pe toate intr-o singura zi… iar eu, pe Norwegian Bliss, le-am vazut, in viteza, intr-o zi si jumatate de munca grea.

Si nu pot sa inchei primul episod fara a mentiona ca Norwegian Bliss (dar si alte vase Norwegian) au o parte distincta, numita Haven. Este un soi de business class din vas, ei zic ca este locul unde „you feel like small ship on a big ship). Este o zona despartita de restul vasului, unde se afla numai apartamente, restaurant special, singura piscina interioara de pe vas (deci, ploua, ninge, te arunci in piscina), punti separate, totul, separat… pentru cei cu mai multi bani si care vor mai multa liniste si mai putini oameni. Alesii din Haven pot sa se amestece si cu plebea, dar si sa se retraga in liniste la Haven.

Primul lucru pe care l-am facut pe vas, insa, a fost facut de… Casiana de la croaziere.net, care stie ea ce trebuie facut, dupa primii pasi pe vas… ne-am dus glont la un ecran si am rezervat locurile la spectacole, la laser tag, la karting si la restaurantul japonez de pe vas. Cum ziceam, sunt 24 de restaurante pe Norwegian Bliss – unele sunt fara rezervare si mancarea e inclusa (cu tot cu bautura, desigur), dar unele, asa-numitele „specialty”, sunt cu rezervare si se platesc separat. In cazul acestei croaziere, nu, totul era inclus, pentru ca agentii de turism si presa sa inteleaga ce si cum (inclusiv Haven-ul a fost deschis tuturor). Casiana a rezervat la Teppanyaki, un restaurant grill japonez cu spectacol… dar despre asta si ce poti gasi pe Norwegian Bliss, in episodul urmator…

Imagini Norwegian Bliss

Rasarit De Soare

Ce poate fi mai frumos decat un rasarit de soare pe aripa de avion ?

Allianz Arena

Am survolat si Allianz Arena !

Alpii Bavarezi

In departare, Alpii bavarezi

Germania Din Avion

Toata Germania este impanzita de centrale eoliene

Wifi In Lufthansa

Pe cursele Lufthansa, ai wifi… diverse pachete

Aeroport Hamburg

Suntem asteptati la Hamburg

Transfer Hamburg Bremerhaven

La drum spre vas, la Bremerhaven !

Norwegian Bliss

Wow… intotdeauna vasele de croaziera sunt mega-impunatoare

Norwegian Bliss NCL

La doi pasi de monstru

Norwegian Bliss Mini Suite

Aceasta a fost cabina mea. Oficial, se numeste mini-suite. Are 23 metri patrati si un balcon de 4 metri patrati

. La Bord

La lifturi

NCL Mini Suite

Camera mea

Mini Suite With Balcony Norwegian Bliss

Cu balcon, cu lumina si aer sarat de mare !

Balcon Norwegian Bliss

Nici nu stiti ce mult mi-a placut balconasul asta ! 40% din cabinele de pe vas au balcoane !

Balcon

 

Televizor Norwegian Bliss

Ce ai de ales de pe ecranul televizorului

Fata Pirat

Am nimerit unul din filmele mele favorite – Pirates of the Carribean (ultimul)

Jack Sparrow

Si irezistibilul Jack Sparrow

Punti Norwegian Bliss

20 punti !

Restaurante Gratis Norwegian Bliss

Restaurantele gratuite (adica incluse in pretul croazierei)

Restaurante Pe Bani Norwegian Bliss

Si cele unde trebuie sa platesti in plus – si sa faci rezervare

Teppanyaki Norwegian Bliss

Ne-am miscat rapid sa punem mana pe un Teppanyaki 🙂

Bremerhaven Port

La plecarea din bord, s-au strans cateva sute de localnici sa ne zica „la revedere”. Ciudat.

Bremerhaven

Cam asa arata Bremerhaven

Comentarii

Lasă un răspuns la Imperator Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii