Hai sa clarificam cum e cu compensatiile in caz de intarziere / anulare a zborurilor. Si, da, poti primi pana la 600 de euro compensatie

Flight Claim

De vreo doi-trei ani incoace, am inceput sa vad in bula mea de Facebook (care cuprinde multi calatori, trebuie s-o recunosc), discutii despre compensatii in cazurile in care cursele au intarzieri sau sunt anulate. Multa lume m-a intrebat si asupra sistemului si daca are dreptul sau nu, multa lume e confuza si multi nici nu stiu despre cand si ce se poate obtine. Asa ca m-am gandit sa incerc sa clarific in articolul de fata. In primul rand, vreau sa spun ca dreptul la compensatii a fost reglementat de Uniunea Europeana (va dati seama ca nimeni dintre legislatorii romani nu ar fi fost interesati de asa ceva) prin Regulamentul CE  261 / 2004, asa ca este vorba de o lege la nivelul intregii Uniuni Europene. Dar decat sa cititi tot textul legislativ stufos, mai bine va spun pe scurt despre ce este vorba.

In ce caz ai drept la compensatii

  1. Daca avionul tau a intarziat mai mult de 3 ore la ATERIZARE. Atentie, e vorba de ora aterizarii, pentru ca e posibil ca o cursa sa decoleze cu o intarziere de 3 ore si jumatate, dar sa aterizeze pe aeroportul de destinatie cu 2 ore si 45 de minute intarziere. Deci, sa urmariti ora de aterizare.
  2. Daca ai fost informat de anularea cursei cu sub 14 zile pana la ora / data zborului. E posibil sa primesti un mail, asa ca atentie la mail (inclusiv la spam, e posibil sa mai intre acolo). Mai exista niste exceptii, vezi mai jos:

Atentie: nu ai drept la compensatii:

  1. a) Daca ai fost informat despre anulare intr-un termen cuprins intre 2 saptamani si 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care sa iti permita sa pleci cu cel mult 2 ore inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de 2 ore dupa ora de sosire prevazuta;
  2. b) Daca ai fost informat despre anulare cu mai putin de 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care sa iti permita sa pleci cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta;
  3. c)Daca operatorul de transport aerian poate face dovada ca anularea este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate, in ciuda adoptarii tuturor masurilor posibile (lovituri de stat, vulcani care erup, incendii, conditii meteo extreme).

 

Teritorialitate

Ai dreptul la compensare daca:

  1. Zborul are decolarea de pe un aeroport UE (deci inclusiv orice aeroport din Romania) indiferent ce companie il opereaza. Deci, daca zbori de la Bucuresti la Istanbul, ai dreptul la compensatie indiferent daca zbori cu Tarom sau Turkish Airlines;
  2. Zborul pleaca din afara Uniunii, dar zborul este operat de o companie din UE. Deci, daca zbori de la Istanbul la Bucuresti cu Tarom, ai dreptul la despagubire, daca zbori Istanbul-Bucuresti cu Turkish Airlines, nu ai dreptul la nici o despagubire in caz de intarziere. Valabil si daca zbori din SUA sau de pe orice alt continent spre orice aeroport din Uniunea Europeana si ajungi cu intarziere mai mare de 3 ore – daca zbori cu companie aeriana inregistrata in UE atunci ai dreptul la compensatie, daca zbori cu companie din afara UE nu ai dreptul la compensatie.
  3. Atentie, din 29 martie 2019, Marea Britanie va iesi din UE, deci zborurile catre si spre aceasta tara vor deveni zboruri in afara Uniunii. Vei putea primi compensatii in cazul zborurilor Tarom, Blue Air, Ryanair, dar nu pentru British Airways! Atentie, Wizz Air si-a inregistrat o companie in Marea Britanie si si-a deschis un hub la Luton, deci trebuie sa verifici daca zborul este operat de Wizz Europe sau de Wizz UK.

 

Ce zboruri sunt acoperite:

TOATE ZBORURILE, inclusiv cele charter (dar supunandu-se acelorasi reguli de teritorialitate). De exemplu, daca zburati cu avion Blue Air sau Tarom din Antalya sau Bodrum si intarzie, aveti dreptul la compensatii atat la dus, cat si la retur, in caz ca intarzie in ambele cazuri. Daca zburati cu un avion al companiei Corendon, Atlas Global sau Sun Express, nu aveti dreptul la compensatie, decat pentru zborul de dus (cu plecare de pe orice aeroport din Romania).

 

Excluderi:

Toate intarzierile si anularile datorate unor conditii necontrolabile de companiile aeriene: conditii meteo nefavorabile, greve (inclusiv ale angajatilor companiei in cauza), eruptii vulcanice, lovituri de stat sau stare de razboi, atentate teroriste, incendii, cutremure. Problemele operationale, inclusiv problemele tehnice ale aeronavelor, sunt situatii clare in care companiile aeriene trebuie sa plateasca compensatii

 

Cati bani ai dreptul

– 250 de euro pentru zboruri pe distante sub 1.500 km. Deci, zboruri ca Bucuresti – Roma / Milano / Viena Timisoara , Satu Mare, Chisinau;

– 400 de euro pentru zboruri pe distante intre 1.500 si 3.500 km. Deci, zboruri ca Bucuresti – Barcelona / Paris / Londra / Dubai / Lisabona;

– 600 de euro pentru zboruri pe distante de peste 3.500 km (cu intarziere de min. 4 ore). Din Romania, exista doar 2 rute directe care  au peste 3.500 km, si anume Bucuresti – Montreal / Toronto (operate de Air Canada Rouge, deci esti elegibil doar pentru zborurile care decoleaza din Bucuresti), dar din marile aeroporturi europene, exista numeroase zboruri cu peste 3.500 km. De exemplu, daca pleci in America, Asia, Africa sau in orice alta destinatie din lume aflata la peste 3500 km distanta si zborul ti-a intarziat peste 4 ore, chiar daca ai primit hotel si mancare gratuit de la compania aeriana, esti eligibil sa primesti si 600 de euro compensatie.

 

Cum iti obtii banii

Ai, in principiu, doua optiuni –

 

  1. Sa ii ceri direct companiei in cauza, dar asteapta-te la amanari, negocieri, in cazul unor companii chiar abureli (am auzit de El Al, dar poate e si cazul altora). Daca aveti timp, chef si competente juridice, mult timp de pierdut si de negociat cu ei, plus cunostinte de aviatie si argumente atunci cand primesti raspunsuri indoielnice sau chiar nereale, puteti sa le cereti direct;
  2. Sa ii ceri folosind serviciile unei companii specializate in obtinerea de compensatii, care are angajati avocati si care se pricepe sa faca asta.

 

Flight Claim este o astfel de companie. A fost fondata de un avocat olandez, Cees Werff, care a lucrat ani la rand la ING (inclusiv in Romania, intre 2003 si 2004) si a deschis Flight Claim mai intai in Olanda, in 2014, deschizand apoi mai multe birouri in tari din Europa, inclusiv in Romania. In Romania, opereaza din 2016, iar firma-mama se numeste Claims Corporation Network, cu sediul la Amsterdam.

Ce face FlightClaim.ro – dupa ce ii trimiti o cerere cu informatii despre zbor si o imputernicire, aceasta contacteaza compania aeriana in cauza. Fiintand din 2014, are deja toate contactele, asa ca stie exact cine trebuie sa fie contactat, care este procedura, ce trebuie sa faca in caz de refuz si cum trebuie sa puna problema cu companiile aeriene si ce documente si dovezi sa le trimita pentru a demonstra ca au dreptate. In general, cazurile se rezolva relativ repede, dar in situatia in care respectiva companie aeriana refuza sa onoreze cererea (si asta se intampla in general in cazul companiilor extraeuropene cu putine zboruri in Europa, dar si in cazul companiilor aeriene low-cost europene), FlightClaim.ro are o echipa de avocati prin toata Europa (si nu numai) si se poate ajunge la proces… evident, pe tine nu te costa absolut nimic, pana in momentul in care primesti banii.

Onorariul FlightClaim.ro este competitiv cu ce gasesti pe piata, si anume 25% din intreaga suma recuperata + 25 euro / polita. NU SE PLATESTE NIMIC la inceput, ci doar in caz de succes.

 

Pentru mai multe informatii si pentru a deschide un dosar de despagubire, clic aici ———–> Flight Claim

Pot fi contactati si prin email la office@flightclaim.ro , prin mesaje pe pagina de Facebook, sau prin Whatsapp la numarul 0746 937 941.

 

Atentie: aceste reguli se aplica pentru toate zborurile din ultimii 3 ani, deci daca ati avut zbor anulat sau intarziat in ultimii 3 ani sunteti eligibili pentru a primi compensatia, conform informatiilor de mai sus.

 

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Exceptand cazul in care dai de un judecator corupt, care iti poate anula cererea si va trebui sa platesti nu doar cheltuielile de judecata, dar si spaga platita de avocat.
    Am avut un proces similar si Lufthansa acum imi cere 2400EUR cheltuieli de judecata pentru un proces la care partile nu se prezinta, fiind judecat in camera de consiliu…
    Asta dupa ce am stat 98 de ore in greva foamei in aerportul din HK…
    Nu intamplator in 11 ani au fost doar 3 procese de acest fel in Romania.
    Ce se arata la televizor cu DNA e frectie la picior de lemn, coruptia e in floare in tot sistemul judiciar.

    Antal 14 iunie 2018 10:09 Răspunde
  • Cu firmele astea online am avut si eu de-a face, la Ryanair (care platesc oricum fara sa comenteze) s-au „descurcat”, dar la BlueAir mi-au zis ca nu vrea compania sa plateasca si ca nu au avocati in Romania sa ii dea in judecata. Cu alte cuvinte, cand e simplu doar sa faci o cerere iti iau 25%, cand se complica treaba nu se baga. Pai asa puteam si eu sa fac cerere direct (lucru care l-am facut ulterior la BlueAir, care mi-au zis ca nu am dreptul). Dupa care, simplu si nu mi-a luat decat 5 minute, am depus online o plangere la ANPC, dupa 2 saptamani primeam mail de la companie sa le dau datele de contact sa imi vireze banii. Aviz amatorilor, nu va legati la cap cu firme online care doar iau 25% degeaba.

    Bla 21 iunie 2018 14:24 Răspunde
    • Buna, cum ai logat claimul cu ANPC? In formularul online nu exista variante pentru firme cu sediul in afara Romaniei. Multumesc!

      Lorena Nastase 25 octombrie 2018 17:42 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii