De cativa ani buni, sunt invitat de cei de la Qatar Airways in tot soiul de infotripuri prin jurul lumii. Evident, de fiecare data scriu mai mult despre destinatii pentru ca ele sunt motivul pentru care ai zbura, dar cum acum cateva zile s-au anuntat rezultatele concursului anual organizat de Skytrax pentru cele mai bune companii din lume si din nou, Qatar Airways a castigat pentru a 6 oara in ultimii 9 ani (si de 3 ani consecutiv) titlul de cea mai buna clasa business din lume, m-am gandit sa va arat mai mult cum este viata la business class la Qatar Airways. Si din perspectiva mai multor modele de avioane pentru ca desi unele lucruri sunt comune, evident, exista diferente in functie de modelul de avion.
Companiile aeriene au in general mai multe clase.
Evident, toate companiile aeriene au clasa economy (companiile low-cost au numai clasa economy cu mici exceptii – gen Air Asia X sau Fly Dubai).
De vreun deceniu incoace, a aparut si clasa „premium economy” – ideea este ca ai servicii ca la economy, dar ai mult mai mult loc la picioare si scaunul se inclina mai mult, dar nu la 180 grade. Acest tip de serviciu este disponibil numai pe avioane care efectueaza zboruri lungi. Qatar Airways nu are aceasta clasa intermediara.
Cam toate companiile aeriene clasice au si clasa business – servicii mai bune, mancare mai buna, loc mai mare la picioare, acces in business lounge, ma rog, fiecare companie incearca sa ofere ce are mai bun sa justifice pretul ridicat.
Cateva companii ofera cea ce se cheama first class. Teoretic, este cel mai luxos loc din aer, cu mancare facuta de chefi Michelin, vinuri de colectie, iar anumite companii ofera cabine private pentru cei care platesc si 10,000 euro pentru un zbor.
Al-Baker, CEO-ul si practic fondatorul Qatar Airways intr-una din declaratiile sale de multe ori controversate spunea ca nu prea intelege rostul lui first class si care ar trebui sa fie diferenta fata de business class. Da, Qatar Airways are un first class limitat (pe foarte putine avioane, cred ca doar pe A380), dar Al-Baker a zis ca el vrea ca sa se concentreze pe clasa business sa o faca aproape de standardele unui first class. Si se pare ca i-a iesit. Business class-ul lui Qatar Airways a fost votat ca cea mai buna din lume timp de 3 ani consecutiv (2016, 2017, 2018) si de 6 ori in ultimii 9 ani. Recent, in 2017, Qatar Airways a lansat o inovatie, asa-numita Q-Suite care face posibil ca 4 locuri din business class sa formeze un soi de mini-cabina, deci perfect pentru un grup de 4 amici sau o familie cu 2 copii. Ma rog, nu stiu exact cum functioneaza, nu am vazut-o, este prezenta doar pe cateva avioane B777 (am senzatia ca doar pe ruta Doha – Londra), cert este ca ma voi rezuma sa va prezint cum arata si ce se intampla in cazul clasei business class „standard”, clasice ale Qatar Airways. Asa ca sa o iau avion cu avion 🙂
Dar la inceput sa va povestesc despre „ritualurile” standard care le gasesti pe toate tipurile de avioane cu care am zburat.
Nu puteam ca la prima poza sa nu pun o poza exterioara … evident, din Bucuresti 🙂
Intrarea se face fie pe o poarta separata (poza e din Doha) sau inainte de imbarcarea restului pasagerilor in aeroporturile fara astfel de facilitati (cum e Bucurestiul)
In mod evident, exista un sistem de entertainment cu literalmente mii de optiuni – filme, seriale, emisiuni TV, documentare, jocuri, muzica, posibilitate de shopping, etc, etc
Si da, pentru un mega-fan, e o placere sa gasesti toate filmele din seria Star Wars (inclusiv ultimul, The Last Jedi !)
Dar si clasice, cum e „Moarte pe Nil” din 1978
Am uitat, evident, permanent poti vedea unde te afli pe harta
Indiferent de cursa si avion, primesti 2 meniuri – de mancare si bauturi
Meniul de mancare – poti sa alegi din mai multe optiuni
Si un extras din meniul de bauturi. Da, Qatarul este o tara musulmana, dar la bord, poti bea alcool
Si ca idee, iata colectia de vinuri (se improspateaza frecvent)
Evident, poti comanda si sampanie
Dar favoritele mele sunt de departe … ciocolatile Godiva. La un moment dat, s-a schimbat furnizorul, am fost foarte trist, dar de vreo 2 ani incoace, s-a revenit cu Godiva 🙂 Si poti cere cate vrei 🙂
Inainte de decolare, esti intampinat cu sampanie, juice sau apa. Evident, fac ravagii prin mint lemonade 🙂
Acum, daca zbor la 5 stele, hai si o sampanie 🙂
Dar mint lemonade is the best
In afara de presa din Qatar si cea internationala, poti primi si un ziar din destinatia spre care zbori. Evident, nu este ziarul original, dar este ultima editie proaspat printata pentru pasagerii business class. In cazul zborurilor de la Doha spre Bucuresti, chiar daca decolezi dis-de-dimineata, primesti ziarul Romania libera din ziua respectiva. De ce Romania libera nu stiu, cert este ca poti citi un ziar romanesc la prima ora zburand spre Romania 🙂
Airbus 320
Este tipul de avion care opereaza pe ruta Bucuresti – Doha – Bucuresti si evident pe numeroase alte rute de short si mid-haul ale Qatar Airways care nu au un trafic mult prea mare (cum este cazul Romaniei)
Welcome to business class !
In cazul A320, este destul spatiu la picioare, dar scaunele nu se transforma in paturi
Primesti insa diverse produse – gen dopuri de urechi, masca contra luminii, ciorapei de calatorie
Din meniul de pranz – supa crema
Creveti cu somon
si nelipsita prajitura
Airbus 330
Airbus 330 este un avion care zboara pe distante lungi si e folosit pe rute care nu au un trafic mult prea mare sau sunt noi. De exemplu, am zburat cu un Airbus 330 pe ruta Doha – Chiang Mai, una dintre cele mai noi rute ale Qatar Airways inaugurata asta-iarna. Evident, daca numarul de pasageri creste, ruta poate primi un avion mai mare. Un A 330 poate transporta in jur de 300 pasageri, pe cand ce un Boeing 777 poate ajunge si la peste 400 pasageri.
Cam asa arata scaunele cand te urci. Cu perna, cu o patura consistenta
Pozele sunt din 2 curse diferite
Gata de servire 🙂
Sa incepem deci cu aperitivul
Ceva somon, asa, de deschidere
Era micul dejun, asa ca a aparut si omleta de rigoare
Selectie de fructe
Cam asa arata cabina pe timp de odihna … unii dorm, altii se uita la filme
In cazul A330, scaunul se poate transforma in pat
Fiind vorba de zboruri lungi, primesti de 2 ori mancare – mic dejun, pranz sau cina, in functie de orele la care zbori
Si nu se poate fara Godiva 🙂
Boeing 777
Boeing 777 este probabil cel mai popular model de avion intre cei care lucreaza in industria aviatica. Este si unul dintre cele mai incapatoare avioane (in anumita configuratie, sare de 400 de pasageri), evident sub un B747 (d-ala cu cocoasa) sau giganticul A380 (avionul cu doua „etaje”). Evident, un avion supra-etajat este clar mai spectaculos pentru pasageri (si mie imi plac mult mai mult), dar aparent echipajele adora B777-le. Hai sa vi-l arat, am zburat cu un astfel de model de avion din Bali la Doha.
Sunt doua compartimente business class – sunt identice
Spatiu garla
Inaintea de decolare de la Bali
Spatiu la picioare
Cam asa arata cabina pe timp de seara inainte de decolare. De remarcat stewardeza care sta in genunchi. Am intrebat pe una de ce sta in genunchi si mi-a zis ca motivul este sa fie la acelasi nivel cu pasagerul ca acesta sa nu-si ridice capul prea mult sa il doara gatul !
Ready to go 🙂
De data asta, am optat pentru suc de portocale 😉
Paine si unt vin cu fiecare mancare
Cina e servita 🙂
Am inceput cu o supa-crema
Daca tot am decolat de pe o insula, e cazul sa mananc niste peste
Nelipsitul desert
Iubesc menta in orice forma – inclusiv ceai 🙂
Cam asa arata scaunul convertit in pat
Micul dejun incepe cu fructe. Inainte de culcare am fost intrebat daca vreau sa fiu trezit la micul dejun si cu cat timp inainte de aterizare
Un mic dejun zdravan inainte de aterizarea la Doha
Un pic de ceva dulce
Boeing 787 – Dreamliner
Dreamlinerul este ultimul model al celor de la Boeing. Construit din materiale compozite, asigura un consum redus de carburant, fiind mai economicos. Desi este avion de distante lungi, nu transporta extrem de multi pasageri. In cazul Dreamlinerelor lui Qatar Airways, capacitatea este de 254 pasageri, dar este mult mai comfortabil (ca idee, Airbusul 321 al lui Wizz Air transporta 230 pasageri, marginal mai putini decat un Dreamliner). Fiind si ultimul model, cabina business a celor de la Qatar este si cea mai spectaculoasa pe care am vazut-o (nu am zburat cu nici un Airbus 350, care este replica Airbusului data Dreamlinerului si care este de fapt ultimul mare tip de avion, lansat pe piata – primul Dreamliner a decolat in 2011, primul client fiind compania japoneza ANA, iar primul zbor comercial al unui Airbus 350 a fost in 2015 si a fost operat de Qatar Airways). Qatar Airways are 30 de astfel de avioane in flota, alte 30 fiind comandate. Am zburat acum cativa ani cu un Dreamliner de la Delhi la Doha (era prima oara cand am zburat cu un Dreamliner), si recent pe ruta Doha – Kuala Lumpur.
Cum arata cabina de business class a unui Dreamliner
Dupa decolare, lumini de noapte
Exista si un bar unde permanent gasesti sampanie, fructe si flori 🙂 (ultimele nu sunt comestibile ;))
Iata si fructele
Si de data asta am ales peste
Fructe – mai ales ca sunt cele care imi plac cel mai mult 😉
Un pic de inghetata nu strica 🙂
Zbor de noapte
Panoplia de reviste
Iaurt grecesc cu miere la micul dejun
Selectie de fructe
Friptura cu cartofi
La revedere, Qatar Airways 🙂 Pe curand 😉
Arata foarte bine dar sincer ma surprinde ca a iesit pe primul loc. Vad cateva mari dezavantaje:
1. Scaun ingust si neavand acces direct la culoar pentru cel de la geam (doar pe B787 ai acces direct);
2. Lipsa de intimitate, stand foarte aproape de vecin (doar in cuplu ar fi un avantaj) iar ceilalti pasageri vad prea mult din spatiul tau personal;
3. Spatiu de stocare lucruri personale relativ mic.
QR nu e departe de KL, TK, LH, avand 6 scaune pe rand. In schimb SQ ofera 4 scaune pe rand, ceea ca se traduce in mult spatiu, comfort si intimitate. Nu zic ca e rau QR dar doar ma mira ca a iesit pe primul loc.
SQ a iesit pe 2. Nu ma pot pronunta ca nu am zburat niciodata cu SQ.