IDEE: Cities break, nu city break. Ce-ar fi sa vedeti doua orase intr-o excursie scurta

Amsterdam

In ultimul deceniu, datorita multiplicarii rutelor aeriene directe din Romania (nu numai din Bucuresti, ci si de prin alte colturi de tara), dar si cresterii veniturilor, pe langa vacanta „clasica” de vara, multi dintre noi au simtit nevoia sa se mai duca intr-o vacanta scurta – fie un weekend, fie un weekend lipit cu ceva zi libera de sarbatoare, fie luand o luni si o vineri, si, astfel, asa-numitele city breakuri au inceput sa devina populare – nu numai vara: am vazut foarte multi pasionati de calatorie ca pleaca in city breakuri si in extrasezon cand preturile sunt mai mici, hoardele de turisti, mai subtiri, iar vacanta aia mare de vara sau de revelion e inca departe si, parca, parca, ai mai vrea sa schimbi peisajul. Anul asta, am fost doar intr-un astfel de city break, la Genova, dar am avut parte de calatorii ceva mai lungi.

In general, multi dintre voi ati fost intr-un city break, vizitand un oras mare, ca Paris, Barcelona, Roma, Berlin, unde adevarul este ca poti sa stai si o saptamana si sa nu te plictisesti, dar, pentru variatie, cred ca e bine sa va ganditi si sa va mai duceti undeva in apropiere – puteti cumva sa descoperiti si altceva, nu numai megaorasul in care va duceti, si practic simtiti mai mult din tara respectiva. Asa ca m-am gandit ca in articolul de azi sa va fac niste recomandari de „cupluri”, de „cities break”… Criteriu de alegere? Sa fie la o ora unul de altul. Si, eventual, unul sa fie un oras agitat, un oras mare, iar celalalt sa fie un orasel mai linistit.

 

Viena – Bratislava. Capitala Austriei si capitala Slovaciei se afla la o aruncatura de bat una de alta. Pana in magicul an 1989, printre ele trecea Cortina de Fier, dar, intre timp, lucrurile s-au schimbat si poti ajunge in doar o ora de la una la alta – nu mai exista control vamal, graniceri, exista autostrazi si trenuri de viteza. Bratislava se afla la sub 100 km de Viena.

Viena este, probabil, bine-cunoscuta – aici, vei descoperi atmosfera aceea simandicoasa, aristocratica, imperiala, distinsa a Habsburgilor – palate (Schonbrunn si Hofburg), catedrale somptuoase, restaurante cu mancare excelenta, unul dintre cele mai vechi parcuri de distractie din Europa, multe, multe lucruri de facut si vazut.

Bratislava este o capitala mai putin cunoscuta, dar daca ajungi acolo, chiar e un oras haios. Cu un centru vechi relaxat si dragut, cu o citadela care domina orasul, cu o biserica emblematica pentru… Ungaria (aici au fost incoronati nu stiu cati regi maghiari) si mai ales cu tot soiul de statui haioase peste tot prin centru, este un oras dragut, care merita vazut. In plus, multa lume alege sa se culce in Bratislava si sa faca incursiuni de o zi in Viena, un oras mult mai scump.

 

La Viena, se poate ajunge cu avionul din Bucuresti, dar si din alte puncte din tara cu companiile Tarom, Austrian Airlines si, incepand cu toamna asta, cu Laudamotion (partener Ryanair).

 

Munchen – Nurnberg. Sunt cele doua orase definitorii ale Bavariei – daca Munchen este o metropola moderna si agitata, Nurnberg a reusit sa-si pastreze orasul vechi practic neatins (ma rog, a fost reconstruit dupa Al Doilea Razboi Mondial), fiind un soi de Sighisoara a Bavariei. Din nou, faci cam o ora cu trenul intre cele doua orase.

Munchen este capitala mondiala a berii, iar Oktoberfest este festivalul care incununeaza aceasta pozitie. Poti lua la picior centrul vechi, dar Munchenul se lauda si cu muzee de arta, cu muzeul BMW si cu Allianz Arena, futuristul sau stadion de fotbal (poti vizita insa si mai vechiul Olympiastadion, construit pentru Jocurile Olimpice din 1972).

Nurnberg si-a pastrat caracterul sau medieval de cateva secole. Cum ziceam, aduce cu Sighisoara, o citadela catarata pe un deal, in spatele zidurilor descoperind ulitele si atmosfera vremii. Pentru iubitorii de istorie, se poate vedea si localul unde a avut loc procesul principalilor criminali de razboi nazisti.

 

La Munchen, poti ajunge cu avionul din diverse orase din Romania, cu Tarom, Lufthansa si Blue Air. Wizz Air leaga Bucurestiul de Nurnberg.

 

Amsterdam – Haga. De ani buni, tot citesc pe diverse site-uri despre Amsterdam, „capitala Olandei”. Nu, nu e blogul Vioricai Dancila, pentru ca inca nu s-a dus sa se intalneasca cu „presedintele Olandei”, ci chiar site-uri serioase, dar, ma rog. Da, Amsterdam este cel mai cunoscut oras al Olandei, este centrul sau de afaceri, dar nu e capitala. Capitala este Haga, unde se afla parlamentul, guvernul si regele. Si e la o ora de mers cu trenul, masina, autobuzul si, probabil, la nu mai mult de trei ore de mers cu bicicleta 😊.

Amsterdam este, indiscutabil, orasul cel mai vizitat din Olanda – pe de o parte, are arhitectura aceea tipica pentru multe orase din zona – canale, cladiri frumusele de vreo 200 – 300 de ani, muzee cu unele dintre faimoasele picturi ale omenirii, dar si atmosfera de oras liber, fara prejudecati si gata de nebunii (vezi Cartierul Rosu si „prajiturile” lui).

Haga insa este un oras mult mai linistit… nu prea exista canale in Haga, in schimb, exista acea arhitectura organizata, bine pusa la punct, exista si Madurodamul, primul parc de machete de cladiri faimoase din lume si, mai ales, plaja de la Scheveningen. Si este orasul perfect de vizitat in contrast cu sturlubatecul Amsterdam. Ca sa spun cinstit, ca fost rezident in Regatul Tarilor de Jos, Amsterdam nu este un oras reprezentativ pentru Olanda, este cu totul si cu totul altceva. Olanda, ca atmosfera, este reprezentata mai bine de Haga.

 

Aeroportul cel mai mare al Olandei, Schiphol, se afla fix intre Amsterdam si Haga, asa ca poti ajunge in fiecare oras, rapid, cu trenul. Din Romania, nu sunt zboruri decat din Bucuresti, operate de KLM si Tarom.

 

Bruxelles – Bruges. Din nou, o capitala, un oras modern si traind in viteza, si un oras incremenit in timp, un oras molcom, un oras romantic.

Bruxelles, capitala Belgiei si a Europei, a reusit sa prezerveze doar un mic centru vechi, cu o mare piata (numita fix asa, Groote Markt – Piata Mare) in centru. De jur imprejur, vei descoperi un adevarat cartier gastronomic, intr-o tara unde este imposibil sa gasesti un restaurant prost. Fructele de mare, berea si pralinele sunt insa de faima planetara. Pe langa centru, poti descoperi muzee interesante (cum este cel al aviatiei), dar si zone faine mai ales prin nordul orasului.

Bruges este denumit de multi cel mai romantic oras din Europa si, daca prinzi o zi in care nu este asaltat de multimi de turisti, chiar asa si este. Impanzit de canale discrete, de cladiri ca de turta dulce, cu lebede pe lacuri, cu calesti, cu strazi pietruite, Bruges este o dulceata de oras! Nu uita sa te urci in Belfort, turnul istoric care domina centrul vechi – vei avea la picioare intregul oras!

 

Numeroase companii aeriene leaga Bruxelles de cateva orase romanesti. Atentie, Bruxelles are doua aeroporturi – aeroportul cel mare, Nationaal Zaventhem, cel mai aproape de oras si legat de cale ferata, este vizitat de Tarom si Blue Air, in timp ce aeroportul low-cost, aflat langa orasul valon Charleroi, este vizitat de Wizz Air si Ryanair.

 

Lyon – Avignon. Stiu, Franta este foarte… pariso-centrica, dar sa stiti ca mai exista orase dragute si locuri faine de vizitat intr-un „cities break” si prin alte parti. De exemplu, Lyon, cu pietele sale largi, cu cladirile in stil, da, parizian, cu orasul sau vechi strecurandu-se intre dealul Fourviere si maretul fluviu Rhone, plin cu delicatese gastronomice… este de asemenea orasul unde se lanseaza mult-asteptatul Beaujolais, cel mai cunoscut vin „tanar” al unei tari unde vinul este o religie, nu o licoare).

Daca Lyon este orasul cu viata trepidanta, metropola, Avignon este orasul incarcat de istorie, cu cladiri masive, majoritatea provenind din vremea cand Avignon a fost centrul catolicismului la nivel mondial. Da, poate unii nu stiu, dar „Papa de la Roma” s-a mutat la un moment dat la Avignon… timp de decenii, au existat si doi papi: papa de la Roma si antipapa de la Avignon. In urma perioadei papale, au ramas un impresionant palat (din pacate, gol, a fost jefuit de revolutionarii de la 1789) si un oras superdragut, cu ulite sucite si rasucite. Nu uita sa vezi si celebrul pod si sa te prostesti cantand „Sur le pont d’Avignon”.

 

Avignon nu are aeroport, in schimb, Lyonul are. Singura companie aeriana care zboara din Romania este Blue Air, care opereaza curse Bucuresti – Lyon.

 

Voi ce alte „cities break” ati mai facut si v-au placut? Sau aveti vreunul in plan?

Cities break ?

Viena

Viena – Hofburg

Bratislava

Bratislava – una din statuile haioase care impanzesc orasul

Munchen

Munchen – Primaria

Nurnberg

Nurenberg – biserica

Amsterdam

Amsterdam – gara centrala

Haga

Haga – Parlamentul

Bruxelles

Bruxelles – turnul Primariei

Brugge

Brugge – panorama din Belfort

Lyon

Lyon – panorama centrului

Avignon

Avignon – palatul papilor

Categorii:
Diverse

Comentarii

  • bruxelles cu amsterdam ,am facut mai mult de 1 ora dar este o distanta rezonabila

    ioan 7 septembrie 2018 10:04 Răspunde
  • Amsterdamul este oficial capitala Olandei. In primul rand asa scrie in constitutie.
    Si daca verifici de exemplu situ-ul oficial al Netherlands Board of Tourism and Conventions, tot Amsterdamul este trecuta drept capitala:
    https://www.holland.com/global/tourism/destinations/amsterdam.htm

    Adela 7 septembrie 2018 10:57 Răspunde
  • Copenhaga-Malmo

    Iulian 7 septembrie 2018 23:08 Răspunde
  • Capitala Netherlands este Amsterdam,scris in Constitutie.Care-i capitala Africii de Sud?(pe unde-au trecut olandezii astia,au lasat numai “ incurcaturi” cu capitalele).2 orase apropiate de vizitat,asemanatoare ca limba,dar f diferite ca atmosfera?Buenos Aires si Montevideo.Sau poate Hong Kong si Shenzen?Vrei sa vezi diferente socante la doar o aruncatura de piatra(la modul adevarat)?San Diego(California)-Tijuana(Mexic) si El Paso(Texas)-Juarez(Mexic)-nici nu-ti trebuie mijloc de transport sa treci intre ele,poti s-o faci mergind pe jos-iar diferentele sint cutremuratoare…

    antonioro 8 septembrie 2018 8:11 Răspunde
  • Sare in ochi cel care și ca destinație de avion low cost are trei orașe în nume: basel-mulhouse-freiburg. Și numai departamentul Haut Rhin din Alsacia, cu Mulhouse, pare atractiv, daca mai bagi bucățelele din jur, din Elveția și Germania, ai prea mult de ales.

    ik 9 septembrie 2018 1:00 Răspunde
  • Au, Cezar! Amsterdam nu e capital Olandei?

    si zici ca acolo ti-ai inceput periplul mondial, si nici macar atata n-ai aflat?

    Mianna 9 septembrie 2018 23:05 Răspunde
  • Pe Olanda ar merge chiar un triplet: Amsterdam + Haga + Rotterdam: 3 orase total diferite !!!

    In Belgia la fel: Bruxelles + Bruges (+ Gent) + Antwerp.
    Din punctul meu de vedere Gent + Bruges pot fi cuplate in aceeasi zi (maxim 2) pe acelasi bilet de tren: Bruxelles – Gent – Bruges (exista line care leaga cele 3 orase)

    valentin 10 septembrie 2018 17:31 Răspunde
    • N-as zice ca le poti vedea intr-o zi… sunt orase faine, de savurat, de descoperit, de trait, nu de bifat.

      Imperator 10 septembrie 2018 21:52 Răspunde
  • deci persisti in idea gresita ca Amsterdam nu e capitala Olandei? 🙂

    Mianna 16 septembrie 2018 2:43 Răspunde
  • ***** Despre Viena – Bratislava

    Cele mai bune 2 restaurante (in fiecare oraș) pentru …fotografi !!!

    Dacă în cel vienez încă nu am ajuns încă,cel din Bratislava e cel mai rafinat,exclusivist,adevarat, restaurant pe care l-am văzut…însă nu pentru el am fost acolo ci pentru ce se află 2 etaje deasupra lui ,o platforma de observație a orașului de unde vei avea cea mai frumoasă panoramă a orașului de la 95 m …dacă merită sau nu vreo 8 EUR de persoană fiecare decide …vă las un link:
    https://www.welcometobratislava.eu/ufo-bridge-tower/

    ****** Despre Amsterdam

    Capitala oficială este Amsterdam chiar dacă finaciară,administrativă,executivă e Haga.La fel cum ,de ex.,Africa de Sud are 3 capitale: Cape Town (legislativă),Pretoria (administrativă),Bloemfontein (judiciară)

    Costello 9 octombrie 2018 14:05 Răspunde

Lasă un răspuns la antonioro Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii