Aviația în vremea corona – Blue Air își aseptizează avioanele la maximum

Blue Air Bucuresti Valencia

Ieri de dimineață, am trecut pe la biroul celor de la Blue Air, împreună cu mai mulți ziariști, pentru a ni se povesti ce face Blue Air în vremuri de epidemie. Evident, pe lângă măsurile luate de compania românească pentru ca nimeni să nu ia corona de la bordul avionului (sau, mă rog, să minimizeze la maximum riscurile de contractare a bolii), am discutat și despre alte lucruri – cum ar fi ce se întâmplă cu livrarea de MAX-uri, dar și despre planurile de expansiune ale „albaștrilor”. Dar hai s-o iau una câte una.

PROTEJAREA PASAGERILOR BLUE AIR LA BORD

Blue a investit în ultimele zile pentru a aduce niște echipamente moderne de dezinfectare rapidă a avioanelor, dar și prin implementarea unor proceduri de rotire a avioanelor, pentru a se asigura că avioanele sunt sterilizate înaintea zborurilor. Deci, care sunt cei cinci pași de aseptizare a avioanelor:

  1. Filtrele HEPA. Asta nu e ceva nou, cam toate avioanele le au și vin din fabricație. În principiu, aerul pe care îl inspirați în avion când sunteți la 10.000 de metri altitudine este 50% aer recirculat și 50% aer din afară. Tot aerul trece prin aceste filtre care, conform testelor, „prind” 99,7% din orice particule, dar și viruși care ar putea „zbura” prin cabină. În plus, aerul se mișcă prin cabină de sus în jos, din tavan spre podea și nu lateral (trecând de la un om la altul), așa că probabilitatea de infectare este redusă. De altfel, se spune că sunt mai puține „șanse” de infectare într-un avion decât într-un mall, în aeroport, să nu menționez un vas de croazieră. Toate avioanele Blue Air au aceste filtre schimbate la timp (sunt consumabile) și în bune condițiuni.
  2. Nebulizatoare. Jur că nu am auzit niciodată de așa ceva și, evident, din reflex am băgat un search pe Google – ei bine, sunt niște aparate care produc aerosoli. Ei bine, aceste aparate pot produce aerosoli cu apă sărată pentru cine știe ce afecțiuni medicale, dar pot pulveriza și substanțe de dezinfectare. Aparatele cumpărate sunt printre cele mai eficiente din lume – complet automatizate, ele pot pulveriza în aer o substanță dezinfectantă – cabina unui avion este astfel complet dezinfectată în 5-6 minute și trebuie ca interiorul să fie ermetic închis timp de 15 minute. În prezent, aceste nebulizatoare sunt folosite în fiecare seară după ultima cursă a zilei, în toate avioanele Blue Air, iar în cazul zborurilor dinspre Italia, după fiecare cursă înainte de cursa următoare. Deci, dacă vine un avion de la Verona și pleacă mai departe spre Londra, va fi dezinfectat în acea oră în care stă la sol. În cazul pulverizării din timpul nopții, avionul rămâne ermetic închis toată noaptea, pentru a se asigura că este complet aseptic.
  3. Ozonificatoare – aparent, aceste aparate produc ozon. Atunci când ozonul atinge suprafețe, el neutralizează virușii care sunt deja pe suprafețe. Și aceste aparate sunt folosite în toate avioanele Blue Air.
  4. Șervețele dezinfectante – odată ce toți pasagerii sunt așezați, echipajul de cabină (stewarzii) oferă șervețele dezinfectante tuturor pasagerilor.
  5. Gel dezinfectant în toalete – vreți să vă dezinfectați mai mult? În toalete există gel dezinfectant. Doriți măști? Cereți-le stewardeselor și veți primi (am înțeles că mai ales pe cursele de Italia, majoritatea pasagerilor vin cu măștile lor).

În plus, din punct de vedere operațional, avioanele care zboară spre aeroporturi din „zona roșie” (Milano Malpensa și Verona Vilafranca) nu vor mai ajunge spre noi destinații în ziua respectivă și vor fi duse direct la dezinfectare peste noapte.

 

Acestea sunt măsurile pentru ca oamenii de la Blue să fie siguri că nimeni nu se va îmbolnăvi la bordul avioanelor. Evident, nu poți fi sigur 100%. Dacă lângă ține se așază cineva bolnav și tușește lângă ține, în cel mai aseptic loc din lume tot ai un anumit risc de contractare a unei boli virale.

 

CE SE ÎNTÂMPLĂ DACĂ VREȚI SĂ VA SCHIMBAȚI DATELE DE ZBOR

Spre deosebire de toți ceilalți competitori din România, în cazul Blue Air, pentru zborurile pecare le-ați cumpărat deja și care ar trebui efectuate până pe 15 martie, veți putea amâna zborul fără să mai plătiți o taxă de schimbare.

Poate unii știți, poate alții nu. În mod normal, dacă vrei să-ți schimbi data de zbor la un bilet deja achiziționat, trebuie să plătești o taxă de schimbare de 40 euro + diferența de preț (în caz că există) între noul bilet și biletul pe care l-ai achiziționat. Cum ziceam, pentru zboruri până pe 15 martie pot fi schimbate datele de zbor fără această taxă de 40 de euro.

Poți să schimbi biletele pentru următoarele destinații din Italia: Milano Malpensa, Bergamo, Verona, Torino, Bologna și Firenze. Nu pentru celelalte aeroporturi italiene spre care Blue Air operează. Deci NU spre Roma, Bari, Napoli, Catania etc. !

 

Ca exemplu, să zicem că ai un zbor pe 13 martie și vrei să-l schimbi pentru 25 mai. Biletul tău a costat 30 euro, iar pentru data de 25 mai, acum biletul costă 50 euro – în mod normal, ar trebui să plătești taxa de schimbare + diferența de preț, adică 40 + 20 euro = 60 euro, acum trebuie să plătești doar 20 euro.

Aceasta este o decizie unilaterală a Blue Air pentru clienții lor. Dacă va uitați, niciunul dintre ceilalți competitori (Wizz sau Ryan) nu a renunțat la această taxă, motivând că nu există nicio interdicție de călătorie în zonele respective, iar aeroporturile sunt deschise și operaționale.

În funcție de evoluția situației, renunțarea la taxa de schimbare se poate prelungi și dincolo de 15 martie, deci urmăriți anunțurile companiei.

ATENȚIE – schimbarea datei de călătorie nu se poate face on-line, ci doar prin call center, prin telefon. Pregătiți-vă să așteptați ceva mai mult, pentru că este evident că există o avalanșă de cereri. Deci, calm :).

În acest moment, nu există curse sau rute anulate, dar este foarte probabil ca Blue Air să reducă într-o anumită măsură capacitatea, în condițiile în care vânzările pe destinația Italia se prăbușesc. Deciziile de reducere de rute / frecvențe vor fi anunțate în următoarea săptămână.

 

CE SE ÎNTÂMPLĂ CU PLANURILE DE DEZVOLTARE BLUE AIR

După cum poate unii dintre voi va gândiți, coronavirusul este o lovitură puternică asupra întregii industrii aeriene. Acum este momentul în care încep să crească vânzările, acum este momentul în care aproape toate companiile Europei trec pe profit (mă rog, mai puțin cele știute neprofitabile), acum este momentul în care companiile aeriene fac bani pentru a supraviețui. Și fix acum a lovit coronavirusul.

Planul de dezvoltare Blue Air era foarte clar, cu niște jaloane stabilite.

Din 2019, urma să vină primele avioane Boeing 737-MAX (care sunt cu 20% mai eficiente decât Boeingurile mai vechi). În 2020, urma să fie emise obligațiuni la bursă pentru a finanța următoarea etapă de dezvoltare a Blue Air (pentru 2021), iar în 2022, urma ca Blue să iasă la bursă pentru încă un salt de dezvoltare.

După cum bine știți, MAX-urile sunt consemnate la sol și cei de la Blue nu mai mizează pe ele până la anul (anul acesta, trebuia să fie livrate șapte avioane noi care ar fi redus cheltuielile semnificativ, dar care nu mai vin), așa că au continuat să zboare cu avioanele deja existente. Decizia cu privire la momentul lansării obligațiunilor va fi luată în următoarele două săptămâni.

În mod normal, în acest moment, Blue Air ar fi trebuit să opereze 12 Boeing 737-800NG și 7 Boeing 737-MAX – deci să existe o flotă uniformă și eficientă. Așa, din lipsă de avioane, Blue Air operează 2 avioane Boeing 737-300, 2 avioane Boeing 737-400 (unul ar putea fi retras), 5 avioane Boeing 737-500 și 11 avioane Boeing 737-800NG (ar putea să mai vină unul în curând, dar asta depinde de evoluția situației determinate de coronavirus și de eventuala tăiere de capacitate).

 

Cam astea sunt știrile seci. În rest, ca și data trecută, am plecat cu impresia că Blue Air se află în mâini bune. De oameni care știu ce fac și care pot trece peste crize într-una dintre cele mai competitive și turbulente industrii globale – AVIAȚIA.

 

O să încerc să obțin informații cu privire la măsurile luate și de Ryanair, și de Wizz Air.

 

Categorii:
Companii aeriene

Comentarii

Lasă un răspuns la Laurens Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii