Reglementarile din Grecia cu privire la anulari datorate COVID-19 – se vor oferi exclusiv vouchere in loc de rambursarea banilor

15. Mykonos City

Zilele trecute, Guvernul Greciei a publicat in Monitorul Oficial reglementarile cu privire la serviciile turistice si de transport anulate din cauza COVID-19. Reglementarea doreste sa protejeze industria turistica si de transport de la faliment (se estimeaza ca 65% din unitatile de cazare din Grecia pot fi inchise fara acest ajutor, dar si 90% din agentiile de inchiriere masini, motociclete, ATV-uri, etc), dar concomitent sa protejeze drepturile consumatorilor si banii acestora.

In consecinta, in cazul rezervarilor (si avansurilor platite partial sau total) hotelurilor si agentiilor de turism grecesti, se vor emite vouchere valabile 18 luni pentru servicii care ar trebui sa se desfasoare intre 25 februarie si 30 septembrie 2020. Acestea acopera rezervarile care conform contractelor pot fi anulate, dar se recomanda si in cazul rezervarilor nerambursabile.

Concret – daca ati platit un sejur in valoare de 1000 euro catre o agentie de turism greceasca (direct sau via o agentie de turism din Romania, Germania sau Bourkina Faso), veti primi un voucher in valoare de 1000 euro valabil 18 luni. Daca in aceste 18 luni, doriti sa beneficiati de servicii in valoare de 800 de euro, voucherul le va acoperi, iar restul de 200 euro va fi rambursat prin transfer bancar la expirarea celor 18 luni. Daca serviciile dorite depasesc suma stabilita de voucher, veti plati diferenta. Deci, revenind la exemplul precedent, daca aveti un voucher de 1000 euro, si serviciile solicitate costa acum 1200 euro, veti plati 200 euro in plus.

Daca nu mai doriti sa folositi deloc voucherul (sa renuntati sa calatoriti in Grecia in urmatoarele 18 luni), veti primi intreaga suma dupa 18 luni.

In cazul biletelor de avion emise de o companie greceasca (Aegean, Olympic sau oricare alta), iar calatoria urma sa se desfasoare in perioada 25 februarie – 30 septembrie 2020, veti primi un voucher in valoare de suma platita. Suma poate fi folosita pentru orice destinatie operata de compania respectiva, nu neaparat ruta pentru care ati platiti biletul. La finalul perioadei de 18 luni, daca nu ati folosit voucherul complet, veti primi banii inapoi.

In cazul biletelor de ferry, se aplica acelasi principiu ca in cazul biletelor de avion, dar perioada pentru care puteti anula si primi voucher este mai lunga: 25 februarie – 31 octombrie 2020.

Mai multe informatii aici.

Nota: Voucherele sunt valabile timp de 18 luni de la data emiterii.

 

Masuri similare au fost luate si de alte state europene pentru a-si proteja industria turistica de la disolutie, dar si a apara drepturile turistilor / pasagerilor. Zilele acestea o sa incerc sa vad ce tari au dat legislatie noua si care sunt reglementarile in cazul fiecarei tari. Ce pot sa va spun, Romania nu are nici o reglementare de nici un fel in cazul pachetelor, rezervarilor platite hotelurilor sau a biletelor de transport de orice fel anulate din motivul COVID-19.

Categorii:
Stiri COVID-19

Comentarii

  • Radu spune:

    Nu prea e corect deloc. Exemplu clar: ai platit integral sejur de 1.000EUR (la intamplare, refolosind exemplul), care, datorita platii integrale pana la o anumita data, are un discount de, sa zicem, 30%. Adica practic tu achiti un sejur de 1300EUR cu 1000EUR. Tu banii i-ai dat inainte de aceste probleme (cu multe luni inainte), si respectivul hotel sau agentie de voiaj i-a putut folosi fara opreliste in toata aceasta perioada. Acum, cu varianta – voucher, turistul nu mai beneficiaza de vreun fel de discount datorat platii in integrale in avans (adica, ai platit 1000EUR, iei servicii de 1000EUR, cu toate ca ai fost de buna credinta si ai platit in avans), si faptul ca banii respectivi sunt folositi in toata perioada asta de catre hotel/agentie, fara vreun beneficiu pt turist. Chiar nu cred ca este corect. Tu cum vezi lucrurile?

    • Alina spune:

      Eu cred ca este o solutie favorabila ambelor parti, tinand cont ca nimeni nu a preconizat situatia actuala! Si ca operator dar si ca beneficiar, practic, in cazul acesta sunt in aceeasi situatie ce nu putea fi evitata! Parerea mea este ca toata lumea are pierderi, asta este situatia si trebuie sa fim rabdatori si intelegatori!

      • Radu spune:

        Alina, imi pare rau pt pierderile din domeniile afectate direct, de acord ca trebuie sa fim rabdatori si intelegatori. Dar este un business, cu suisuri si coborasuri. De ce trebuie ca aceste coborasuri sa fie suportate de clientul final, care nu are nicio vina ca a achitat in avans? Sa o luam altfel – daca era un boom economic, si se ieftineau niste materii prime folosite in industrie, se faceau discounturi suplimentare? De ce trebuie sa fim intelegatori si sa suportam tot noi, consumatorii, pierderea unui business? Eu sunt de acord sa suport pierderile la companiile in care investesc, ori nu am nicio investitie atata timp cat doar am achitat un pachet in avans, si pt care nu mi se pare sa primesc inapoi un voucher, indiferent de valabilitate.

    • Imperator spune:

      Indiscutabil si mai incolo si la anul, vor exista reduceri si discounturi (early booking sau altele). Exista posibilitatea ca la anul sa primesti servicii in valoare de 2000 euro la pretul voucherului de 1000 euro. Da, exista un risc, dar este un risc relativ redus.

      • Lucian spune:

        Asa va fi cu siguranță! Cei care au platit înainte sunt pierzatori !!
        Eu care plătesc acum plec cand vreau , unde vreau si voi lua servicii de 2000 de euro la 1000 de euro. Foamea va fi mare in Grecia anul acesta !

        • Imperator spune:

          Consensul general in industrie este sa creasca preturile cu circa 15 – 25% pentru a acoperi costurile crescute de operare. La anul, da, e posibil sa scada preturile, sa vedem cu cat

        • Dănuț spune:

          Lucian, PROBABIL pt oriunde pe continentul european este convenabil ce spui tu. Dacă pleci prin Pacific si chiar vrei sa vezi multe…crede-mă : e nevoie de un plan foarte bine pus la punct, cu multe luni inainte. Eu am căzut in această capcană și am plătit pt o mega vacanță, cu croaziera de 2 saptamani, cu 2 cabine, cu alte 2 saptamani cu croaziere in jurul Noii Zeelande si runde de golf si cu diving…mult ! Mult, mult de tot !
          Dar pt NOI lumea mai are doar vreo 25-30 țări de vizitat. După ce vom isprăvi de vizitat acele țări…voi fi cât de leneș se poate și voi aprofunda vizitarea Germaniei, a Spaniei – țări unde nu mă voi teme de izolare…
          Acum am luat O ȚEAPĂ DE ZILE MARI !
          Dar e prima și ultima…
          PS : nu as miza in locul tău pe servicii in Grecia “ la jumătate – punct – ro “, dacă mă înțelegi.

  • Gauss23 spune:

    S-a si gasit primu prost sa comenteze

    • Radu spune:

      E doar un comment la acest articol, prin urmare cred ca la al meu te referi. Daca ceva nu e clar din ce am scris, intreaba, nu jigni, chiar daca adminul ti-a acceptat commentul..

  • Dănuț spune:

    Nu e DELOC CORECT. Sigur, e o soluție pt Grecia, dar dacă ea s-ar extinde universal, ar fi total incorect.
    Dacă ai ca in cazul meu un pachet de servicii individualizat , care are corelații cu mai multe țări și una sau mai multe țări nu mai acceptă turiști in croaziere, ce să fac eu cu voucherul pe care il pot folosi in celelalte țări ?
    Nu sunt interesat să revin in “ alte țări “, ci am plătit EXCLUSIV PT ACEA COMBINAȚIE UNICĂ de croazieră + servicii la sol. Dacă de exemplu anul viitor se anulează, sau fiul meu nu poate pleca de la universitate pt așa ceva ( logic, nu ? )…atunci de ce e “ corectă “ varianta amânării ?
    Cum să afirmăm ca un furnizor de servicii are DREPTUL să oprească banii incasati drept plată pt furnizarea unui serviciu pe care nu il presteaza ?
    Hai sa-ti dau alt exemplu : in perioada 18-26.03 mi-am rezervat o excursie la Oradea, pt a urmări 3 piese de teatru, la Regina Maria : Crestini, Revizorul ( cu trupa Iosif Vulcan ) și E frumos in toamna la Venezia ( cu o companie bucureșteană ). Dacă ei replanifică spectacolele in așa fel încăt să fie in prima, a doua si a patra săptămână a lunii septembrie…cu ce mă ajută pe mine asta ?
    De cand furnizarea unui serviciu platit cu anticipație devine o chestiune la bunul plac al timpului liber al furnizorului ?
    Ok, e stare de criza. Ok, dar de ce in starea asta de criza banii mei sa nu stea in buzunarul meu, ci in contul lor ?
    E criza DOAR PT EI ?
    Ok, nu voi saraci…era vorba de vreo 250 euro ( cu tot cu transport ), nu asta reprezinta miza, ci Principiul.
    Ok, pt mine care eram un spectator anual pt vreo 12-15 spectacole de teatru si nu mergeam niciodata singur…teatrul a intrat in tagma șuților. Pt mine nu mai există !
    In turism ( cu siguranță voi mai călători mult ) nu voi mai achita niciodată nimic decât cu 3-7 zile înainte de obținerea acelui serviciu. Sunt convins ca voi găsi locuri libere peste tot. Dacă până acum îi tratam ca pe niște parteneri de incredere, de acum ii voi trata ca pe niște potențiali infractori. De care trebuie sa-ti pazesti geanta cu bani / carduri, cheile, telefoanele, pașaportul…

    • Imperator spune:

      Totul e o decizie economica. Pentru multi furnizori de transport, turism, industria entertainmentului si altele care nu-mi vin acum in minte au de luat decizia fie returneaza la cat pot de multi banii si apoi intra in faliment si dizolvare, iar restul nu primesc nimic, ori amana.
      La nivel macro, deciziile sunt luate pentru a evita dezastrul national – returnarea tuturor banilor ar duce conform calculelor cele mai optimiste la inchiderea a circa 65% din unitatile de cazare, a 95% din inchirieri masini, 100% a atractiilor turistice platite (evident o plaja pustie a fost si va fi intotdeauna gratis) care antrenand apoi industriile conexe ar duce la o rata a somajului de circa 60% la nivel national (desi doar 15 – 20% din populatie lucreaza in turism, foarte multe businessuri s-ar inchide pentru ca nu ar mai avea obiectiv sa existe si deci Grecia s-ar prabusi (criza financiara din 2015 – 2016 ar fi un soi de epoca de mega-prosperitate economica fata de ce ar putea urma). Si multe alte tari au parte de acelasi risc – de la Malta la Spania si Portugalia, de la Estonia la Croatia sau Muntenegru. Asa ca trebuie sa impace si capra si varza cumva pentru a-si salva economia de la disolutie. Lucru care evident ar arunca si Germania, Anglia ori Scandinavia intr-o criza nemaintalnita (perioada 1945 – 1948 ar parea o epoca de aur).

      Relativ la a plati serviciile in avans, desigur, aproape in orice loc vei putea gasi o camera plina cu igrasie pentru ca in general cam astea sunt vandute ultimele (sau raman nevandute). Iar in cazul unor mari evenimente (gen Untold in Cluj sau Noptile Albe in St. Petersburg sau mai stiu eu ce), intotdeauna se poate dormi in parc sau in masina. Ca peste tot – early booking, iei ce vrei, last minute, iei ce mai ramane.

      • Dănuț spune:

        Serios ? Adică TU ÎȚI IMAGINEZI VREO SECUNDĂ ca eu locuiesc in locuri sub 4 stele ??? Chiar așa, îți imaginezi ca aș sta undeva in condiții improprii ? De doua ori am refuzat cazarea, i-am spus ca ori imi returnează banii, ori ii fac publice condițiile . De fiecare dată mi-au returnat banii – o dată in Elveția și a doua oară in Sri Lanka.
        Mergând la discuția cu falimentul – de când sunt eu asociat cu un investitor și trebuie sa il sustin, impotriva vointei mele, sa nu falimenteze ?
        Este pur și simplu revoltător – se numește jaf la drumul mare.
        Desigur, imi voi invăța lecția. Si ma voi asigura ca niciodata nu voi mai cauționa un asemenea risc…
        Ce fac alții e treaba lor.
        Revenind la Grecia, pot sa-i inteleg, dar…hai sa punem problema si altfel : indiferent cand si cum reincepe turismul criza economica va fi brutala peste tot. Eu am aroganța să afirm ca nu voi fi afectat, cel putin pt urmatorii 3-4 ani.
        Dar eu nu sunt turist “ de Grecia “. De obicei turiștii de Grecia au o alta stabilitate profesională și financiară. Dacă anul viitor cu greu isi vor cauta de lucru si vor fi in situatia unui alt job exit…concediul din Grecia CRED ca va fi ultima dintre grijile lor.
        Repet : inteleg ( sper ca ma creditezi cu asta ) mecanismul economic, dar axa care ar trebui sa functioneze NU AR TREBUI sa fie agent de turism – turist, ci…agent de turism – Guvernul caruia ii plateste impozit.
        Altfel, desigur vorbim despre o nationalizare nemascata deloc a veniturilor .
        Ok, zdrobesc niste cuvinte grele la adresa unora si…trec mai departe. Dar până acum am afirmat despre mine ca sunt mizantrop, in sensul ca preferam sa discut cu institutii si nu cu oameni.
        De acum devin anarhist, in sensul ca ma voi asigura ca institutiile nu vor mai fi platite anticipat din banii mei. Si destul de probabil, nici ca vor avea vreun control asupra lor.
        In ciuda vicisitudinilor, voi continua sa calatoresc. Dar de azi incolo, NUMAI IN CONDIȚIILE MELE. Nicidecum bazat pe incredere din partea mea pt bonitatea si onestitatea lor !

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest