Dupa cum am mai scris de cateva ori, de cateva luni incoace sunt implicat in constructia strategiei de pozitionare si comunicare a Tarii Fagarasului, dar si in implementarea ei. Despre ce s-a facut, a scris prietenul Mihai Barsan aici, dar dupa ce am publicat articolul, m-am gandit – ia sa vad alte destinatii turistice din Romania ce or fi facut ? In paralel, povesteam si cu Eva, o bloggerita de travel din Ungaria pe care o cunosc de cativa ani, care bate si ea toate meridianele lumii si care si ea, ca multa lume vara asta si-a descoperit cu precadere tara proprie. Am intrebat-o daca asociatiile de promovare a diverselor regiuni si orase din Ungaria au facut ceva in perioada asta pandemica in care ungurii (ca toti europenii de altfel) si-au vizitat cu precadere tara. Mi-a zis ca da, unii lucruri banale care trebuiau sa le faca de altfel de mult timp (gen deschiderea unui cont de Instagram), altii ceva mai complex. Si m-am gandit sa contactez diverse asociatii de promovare din Romania sa-i intreb ce au facut – nu numai anul acesta pacatos, dar si in general si care sunt planurile de viitor, post-pandemie. Despre ce face o astfel de asociatie si la ce foloseste am scris acum cateva saptamani aici.
Am inceput cu ce era imi era mai simplu – cu Oradea. Ii stiu pe cei de acolo, am colaborat in 2 proiecte cu Asociatia Pentru Promovarea Turismului in Oradea si Regiune, ii stiu ca fiind niste profesionisti de clasa – au facut o treaba cu care orice regiune din Europa s-ar putea mandri. Asa ca l-am sunat pe Mihai Jurca, Presedintele APTOR (Vist Oradea) sa imi povesteasca despre ce au facut pana acum, despre anul 2020, despre cum functioneaza si ce vor face in sa speram primul an post-COVID… Si vreau sa vi le impartasesc si voua.
APTOR este o asociatie creata in 2015 dupa model austro-german. Ce imi place la Oradea este ca in tot ceea ce fac nu incearca sa reinventeze roata (fie ca e vorba de asociatii turistice sau managementul parcarilor). Se uita la care sunt cele mai bune exemple din Europa si le reaplica in oras. Si asta se vede – Oradea este indiscutabil unul din orasele cu adevarat europene ale Romaniei.
Asociatia este un parteneriat public-privat, fondat de Primarie, Agentia de Dezvoltare Oradea, Zona Metropolitana, dar si cativa parteneri privati (Hotelurile Ramada si Double Tree, Hotelul President din Baile Felix, dar si Centrul Comercial Lotus Center). 93 – 94% din fonduri provin din fondurile Primariei – dar atentie, de fapt aceste fonduri vin din banii generati de sectorul turistic din Oradea.
Care sunt sursele de finantare:
- Taxa de oras – 3% din banii platiti de turisti pentru cazare in Oradea se duc de la Primarie, iar de la Primarie in bugetul Asociatiei de Promovare. In acest fel, Asociatia de Promovare este direct cointeresata ca in oras sa vina mai multi turisti si sa stea mai multe nopti.
- Evenimentele produse de Asociatie – toate evenimentele facute de Primaria Oradea sunt de fapt facute de Asociatie. Si ca orice companie de evenimente (de la mega-UNTOLD pana la orice concert privat in vreun colt uitat de tara), Asociatia obtine bani de la sponsori care sunt atrasi sa sprijine evenimentul, dar si procentaj din incasarile comerciantilor care vand diverse lucruri si mancare la evenimente. Din nou, pentru a fi un parteneriat win-win, nu se plateste o suma fixa pentru prezenta, ci procentaj din vanzari, mai precis 16%. “Asa fac toti marii producatori de evenimente din Romania” mi-a zis Mihai Jurca. Ultimul eveniment produs de Asociatie a fost Piata de Craciun din 2019 (anul asta, evident, nu va mai fi nici o piata de Craciun) care a dus la un profit de 130.000 euro. Acesti bani au fost reinvestiti in actiuni de promovare si dezvoltare.
- Fonduri europene – anul acesta, Asociatia a castigat un proiect trans-frontalier impreuna cu parteneri din Ungaria, Austria si Slovenia prin care va fi construit un centru de informatii turistice deasupra parcarii deschise anul asta in centru langa Sinagoga Sion, dar vor exista mai multe elemente cum ar fi o aplicatie de realitate augmentata – turistii din Oradea vor putea calatori in timp in Piata Unirii, iar Oradea va fi conectata si pe trasee turistice europene.
Care este bugetul ? Circa 7 milioane lei (1,4 milioane euro), din care 5,3 milioane lei pentru evenimente. Ca idee, nu stiu cat e bugetul de promovare a Romaniei, dar am gasit un articol care spunea ca in 2017, bugetul a fost de 5,5 milioane de euro, dintre care au fost cheltuiti de fapt 2 milioane euro, restul fiind returnati guvernului. Deci, Oradea are un buget turistic comparabil cu cel al Romaniei. Si sunt 100% sigur ca este de mii de ori mai eficient cheltuit.
Ce face in general Asociatia
Tot ce tine de turism si evenimente culturale au fost “cedate” de Primarie Asociatiei.
- Promovarea propriu-zisa – de la participari la targuri (cum sunt cele de la Bucuresti, Budapesta si Debretin) la site (apropos, Oradea are un site nou – https://www.visitoradea.com/ ) sau campanii pe social media. Asociatia s-a implicat in co-promovare impreuna cu diversi parteneri – cum a fost Radio ZU pentru actiunea Orasul Faptelor Bune sau Blue Air cand compania romaneasca a inceput zborurile dintre Bucuresti si Oradea in vara acestui an.
- Actiuni care tin de infrastructura turistica locala – de la brosuri la signalistica (s-a inceput cu centrul orasului, se va extinde in continuare, apoi si spre alte zone), intocmirea dosarelor pentru ca unele unitati administrative din zona metropolitana sa devina statiuni balneara de interes local sau national), etc.
- Atragerea de companii aeriene / deschiderea de rute noi catre aeroportul Oradea. Se stie ca atunci cand un oras are un aeroport si este conectat cu cat mai multe orase ale Europei sau lumii, vin turistii. Aeroportul orasului fiind la Consiliul Judetean, a fost “ingropat” de fosta conducere care s-a luptat sa nu existe nici un zbor la Oradea. In 2020, Primaria a primit acceptul pentru a subventiona rute noi atat din partea Guvernului, cat si a Comisiei Europene, primind unda verde pentru a subventiona deschiderea a 4 rute cu 800.000 euro. Licitatia a fost castigate de Ryanair care este obligata ca pentru un an sa opereze zboruri din Oradea spre Londra, Dusseldorf, Roma si Bologna. Zborurile trebuiau sa inceapa din decembrie, dar au fost amanate datorita restrictiilor datorate pandemiei (calatorii spre Italia si UK intra in carantina, asa ca traficul este nul). Inceputul zborurilor a fost amanat pana in februarie, dar daca lucrurile treneaza, zic eu ca s-ar putea sa mai apara o amanare. In plus, se discuta cu alti operatori pentru a conecta Oradea cu Europa si nu numai (Blue Air deja opereaza Bucuresti – Oradea din vara).
- Alte actiuni de promovare – infotrip-uri cu influenceri si ziaristi din Romania si nu numai (in special, Ungaria o piata foarte importanta pentru Oradea datorita proximitatii, dar si semnificatiei cultural-istorice).
Care au fost rezultatele
Cum ziceam, Asociatia este evaluata dupa numarul de turisti adusi la Oradea si numarul de nopti, iar bugetul este strans legat de performante.
2015 (anul fondarii: 160.000 turisti
2018 (cand eram zboruri internationale): 230.000 turisti
2019 (cand aeroportul Oradea nu a mai avut operatiuni): 215.000 turisti
Sa va zic ca Oradea are doar 203.000 locuitori ? Cati bani credeti ca ar intra intr-o Romanie cu 21 milioane de turisti, daca exemplul Oradei s-ar replica la nivel national ? Si s-o spunem pe aia dreapta – Oradea nu are potentialul a multe, multe alte regiuni sau orase ale Romaniei, da riata ca devine una din destinatiile de prim ordin prin profesionalism si investitii.
Ce a facut Visit Oradea in 2020
Ei bine, multe asociatii au somat asteptand sa treaca pandemia, dar fix acuma era momentul in care acestea trebuiau sa se dea peste cap sa atraga turistii romani. In vara asta cand multe tari erau inchise, iar altele impuneau diverse restrictii, calatorii romani au fost practic “captivi” in tara. Ei bine, Oradea a fost una dintre acele destinatii care au fost foarte active.
Cand am intrat in starea de urgenta – in carantina generalizata. Evident, orice evenimente au fost anulate (si urmau sa aibe loc niste evenimente importante la Oradea in 2020) si echipa Visit Oradea s-a ocupat de procurarea de echipamente sanitare din China in momentul in care toate statele lumii cautau cu disperare masti, manusi si echipamente de protectie. Cei de la Oradea au reusit sa obtina o cantitate importanta de materiale, sa contracteze TAROM sa zboare la Shanghai de unde au adus materialele cand in restul Europei era cam jale. O parte din masti au fost vandute si catre public la pretul de cost, prioritate avand evident spitalele oradene.
De asemenea, a fost compilat un manual din surse externe (Germania, Franta, dar si alte state) cu privire la bunele practici pentru sectorul HORECA in conditii de pandemie – atunci cand inca nu existau norme venite de la Bucuresti.
De asemenea, Oradea (alaturi de Sibiu) a primit si certificatul de “European Safest Destinations” in urma unui audit a proceselor si masurilor luate la nivel local.
Imediat dupa ridicarea restrictiilor de circulatie, Visit Oradea a incercat sa atraga turistii romani la Oradea prin
- Campanii pe social media – Facebook, Instagram, bloguri, vizand potential calatori din top 10 orase ale Romaniei.
- Lansarea cursei Blue Air Bucuresti – Oradea si o campanie de promovare tintind Bucurestiul.
- Oferirea de bonusuri pentru turistii care stateau minim 2 nopti intr-o structura de cazare din Oradea – transport in comun gratuit pentru 48 ore (se obtinea printr-un cod trimis prin SMS), intrare gratuita la toate muzeele din oras (tot asa pe baza unui cod). Pana la inceputul lui septembrie, aproape 1000 de turisti au beneficiat de facilitatea care este valabila pana la 31 decembrie 2020.
- Stimularea agentiilor de turism sa trimita turisti la Oradea. Se puteau primi 2 – 8 lei de turist in functie de numarul de stele al hotelului in care era gazduit. 15 agentii de turism au semnat contracte si masura ar putea fi prelungita si anul urmator.
- A fost refacut complet site-ul https://www.visitoradea.com/
- Munca de informare a HORECA cu privire la deciziile si restrictiile stabilite de CJSU Bihor.
Rezultatele ? Scaderea cu doar 20 – 30% a numarului de turisti in Oradea fata de aceeasi perioada a anului precedent in conditii de pandemie, dar si in conditiile in care o buna parte din turisti au evitat centre urbane mari, alegand locuri mai putin vizitate.
Planuri 2021
Pai sa ne vedem la anul si sanatosi. Oricum, atat eu, cat si Mihai Jurca credem ca se va putea reveni la o noua normalitate mai “normala” undeva de prin vara, asa ca toate evenimentele sunt programate doar dupa 1 iulie prin reluarea festivalurilor deja traditionale.
Principalul eveniment din Oradea va fi organizat in iulie 2021 – Battles of the Nations. Este un soi de campionat mondial al celor care recreeaza batalii istorice – asa-numitul “Historical Reenactment” si Oradea il va organiza – cu sau fara spectatori in functie de COVID. Dar eu zic ca vor fi spectatori :).
Finalizarea lucrarilor in Cetate – inclusiv prin constructia unui IMAX care sa reaminteasca ca acum cateva secole prin Oradea trecea Meridianul Zero inainte de a fi mutat la Greenwich. Daca vreti sa stiti cum trecea Meridianul Zero la Oradea timp de 200 ani, puteti citi aici.
De asemenea, se vor porni noi proiecte pentru a transforma Oradea intr-o destinatie balneara importanta – construirea unui parc balnear, dar si o serie de parcuri tematice – pentru a crea si premisele unui turism medical si de distractie in Oradea, nu numai cel cultural-istoric.
Continuarea muncii de promovare a Oradei in Romania si in Ungaria, dar si a unui buget de promovare a orasului in destinatiile de unde va opera Ryanair – Dusseldorf, Milano, Bologna si Londra pentru a asigura viabilitatea rutelor.
Si sunt convins ca acestea nu vor fi ultimele. Si sunt convins cand voi reveni la Oradea, fie ca va fi la anul sau peste trei ani, voi regasi un oras plin cu noutati – doar fata de luna iulie cand am fost la Oradea, s-a deschis muzeul Darvas La Roche si cred ca s-a terminat zona pietonala / biciclete din centru de pe malul Crisului Repede. Si probabil au mai aparut niste noutati in Oradea.
Puteti afla mai multe despre Oradea aici.
Voi continua seria de articole despre destinatii turistice din Romania si ce au facut si mai ales ce vor face pentru a se promova atat in Romania, cat si in strainatate.
Imagini Oradea
Cetatea Oradea. Foto: Calin Stan
Cetatea Oradei 🙂
Cetatea
Piata Centrala – Piata Unirii
Biserica cu Luna
Peste tot se lucreaza
Sinagoga Sion, recent refacuta.
Muzeul Tarii Crisurilor
Muzeul Farmaciei
Catedrala romano-catolica
Oradea – Art Nouveau
Statuia scriitorilor italieni
Panorama pietei centrale din Turnul Primariei
Oradea by night
Aquapark (pozele sunt din 2017, in 2020 era inchis)
poeti maghiari nu scriitori italieni! pana nu se supara cineva…