Saptamana trecuta am fost cateva zile prin zona Brasovului. In fiecare an, vreau sa iau un pic de aer de munte, eventual sa vad si un pic de zapada (ca la Bucuresti a devenit o raritate) si sa ma mai plimb un pic. Cum ziceam de multe ori – nu tin sa vad toate tarile lumii, nu sunt intr-o cursa infernala sa bifez numai lucruri noi, imi place sa revin in multe locuri pentru ca pur si simplu ma simt bine acolo, ca vreau sa vad ce s-a mai schimbat sau pur si simplu am chef de o iesire. Asa ca saptamana trecuta am plecat spre Brasov si am stat in hotelul in care stau de obicei cand ajung la Poiana Brasov – la Hotel Royal Poiana Brasov. Dar sa derulez povestea a ce am facut si vazut.
Am plecat spre Brasov undeva luni de dimineata dupa ora 10:00. Soseaua destul de degajata si desi dupa Ploiesti au aparut destul de multe autovehicule, s-a mers destul de sportiv. Evident, mai existau niste bombardieri cu BMW-uri, unul am senzatia ca l-am vazut la stiri in viteza ca ar fi intrat intr-un pom si a facut deliciul televiziunilor de “stiri”, dar in rest, a fost liniste si pace. Si putin trafic.
Prima oprire am facut-o la Predeal. Am parcat in istorica si ampla parcare de la gara, destul de pustie. In Predeal mi-am petrecut o gramada de vacante de vara si iarna in copilarie, dar nu cred ca am mai ajuns dupa Revolutie prea des. Odata la un eveniment Paralela 45, ultima oara cand chiar am stat in Predeal a fost prin 2001. Nu am ajuns in zona Clabucet, m-am invartit doar prin centru – de la gara pana la hotel Rozmarin, unul din marile hotelurile istorice. Orasul la fel de praf ca pe vremea lui Ceausescu. Da, a aparut o biserica vis-à-vis de gara, cateva hoteluri noi pe langa DN, dar toata zona garii, ziceai ca nimeni nu s-a mai atins de 40 – 50 ani. Magazine obosite, strazi pustii, iar podul istoric care supratraverseaza calea ferata mai sus de gara zici ca se prabuseste. Cineva s-a si prabusit efectiv – daca nu mai insel, un BMW s-a prabusit peste caile ferate, distrugand o parte din pod – niste garduri imprejmuiau locul prin care masina s-a aruncat peste sine. Aparent, soferul a scapat in viata.
M-am pus din nou la drum si am plecat spre Brasov. Dupa ce am traversat orasul – brasovenii nu prea inteleg cum se conduce cand ai de-a face cu mai mult de 2 benzi pe sens, dar am reusit sa scap din haos, am luat-o in sus spre Poiana Brasov. Ca de obicei, am oprit la parcarile acelea de unde ai toata panorama Brasovului. Unul din acele locuri faine unde iti vine sa stai si sa admiri peisajul un timp indelungat. Dar cum se insera, voiam sa ajung totusi in Poiana Brasov sa imi iau camera in primire.
Din pacate, Poiana Brasov la inceput de martie este moarta si ingropata. Sus, pe Postavaru era zapada fara nici o problema, in Poiana, in statiune nici un strop, dar daca voiai sa schiezi, nu era nici o problema. Din pacate, turisti zero. Chiar si in hotelul in care am stat, la Hotel Royal, am fost singurul oaspete. Da, doar eu in tot hotelul. Dar si asa, hotelul era incalzit, am dormit excelent si am avut parte de mic dejun de-a dreptul personalizat. Hotelul cum ziceam si pe Facebook este chiar foarte fain – pe langa camerele care arata foarte bine, personalul este mai mult decat prietenos. Este un loc in care tot vin si ma simt ca acasa.
Problema majora a Poienii Brasov este ca e lipsita de viata, de activitate, de evenimente. Este inerta. Este moarta. Cu o zi inainte ca eu sa ajung la Poiana Brasov, a avut loc festivalul Massif care inteleg ca a fost bine organizat, dar a punctat zero la atragerea turistilor – hotelurile din Poiana au fost goale, iar restaurantele pustii. Aparent, tot publicul a venit din Brasov si zonele limitrofe, deci au venit la pranz si au plecat seara dupa show. Da, sunt convins ca Masiff a fost organizat mega-profesionist, e organizat de aceeasi firma care face si UNTOLD-ul care e un mega-succes la Cluj sau Neversea care inteleg ca atrage turisti la Constanta, dar Masiff la Poiana Brasov a fost un fiasco din punct de vedere al dezvoltarii turismului in Poiana. A fost un festival facut pe genunchi – am auzit pentru prima oara de el pe 10 decembrie 2022 cand nu se stia ce si cum, primele trupe din playlist au aparut prin a doua jumatate al lui ianuarie, deci cu o luna inainte de festival – la UNTOLD se stiu o buna parte din trupele care vin anul urmator a doua zi dupa ce se termina editia din anul curent.
Ma rog, probabil la anul, va fi organizat mai bine, cei de la UNTOLD stiu ce au de facut, dar alta e intrebarea. S-a gandit cineva ce trebuie sa fie Poiana Brasov? A facut cineva vreo cercetare sa inteleaga care e publicul-tinta pentru Poiana Brasov ? Care e profilul turistilor si ce isi doresc acestia. Ca poate Massif e ca bata-n balta si nu are nimic de-a face cu turistii pe care Poiana poate sa-I atraga. In plus, pentru a revitaliza o statiune, nu e vorba doar de un festival care sa se desfasoare 3 zile si la revedere, e nevoie de un program bine pus la punct de evenimente pentru tot sezonul de iarna, cat si cel de vara. Ca asa, doar un festival, nu face mare lucru pentru a revigora cu adevarat Poiana Brasov.
Evident, am coborat si in Brasov. Nu neg, este unul dintre orasele mele favorite in Romania. Ca regatean, a fost primul oras ardelean cu zona istorica pe care l-am vazut si mi-a ramas undeva la corazon. Da, recunosc, Brasovul este plin de restaurante foarte bune, au chiar o concentratie mai mare decat alte orase romanesti de restaurante bune pe metro patrat, dar din nou, urbea este prafuita rau – pana si cladirile de pe strada Republicii, principala strada de promenada nu au fost toate refacute, iar pe strazile orasului, tristate mare… adica nimic interesant care sa atraga turistii. Da, Brasovul este probabil cel mai important oras turistic al Romaniei, dar doar in virtutea a ce au primit de la stramosi si natura. Nu pare sa aibe nici o idee de dezvoltare turistica, nici o viziune, merge pe pilot automat pe principiul “lasa si asa”.
Cu cateva saptamani inainte de a veni la Brasov, am aflat ca statul a redobandit Cetatea Brasovului inchisa de cativa ani datorita unui diferend juridic cu ARO Palace – apoi a fost un spectacol d-ala politicianist cu “noi salvam cetatea si o dam brasovenilor”, pana la urma, happy end, cetatea va fi data brasovenilor, dar am dubii ca cineva din conducerea orasului are vreo idee ce sa faca. Da, evident, trebuie sa fie consolidata, reparata, refacuta, dar parca vad ca ramane asa – ca cetatea Rupea, refacuta impecabil cu bani europeni care este complet lipsita de viata. Cine trece prin zona, opreste si la cetate ca, deh, e greu sa o ratezi si daca ai timp, te opresti sa o vezi, dar cam atat. Si imi e teama si ca cetatea Brasovulul va avea aceeasi soarta trista.
Prin urbe, am auzit ca sunt niste asteptari imense din partea aeroportului Brasov. Dupa lupte seculare care au durat vreo doua decenii, se pare ca aeroportul ar deveni operational candva anul acesta. Autoritatile au trambitat 15 iunie 2023 ca data de deschidere, dar cred ca e a treia sau a patra data anuntata si care tot a fost amanata din “motive logistice”. Adevarul ca 2023 nu este chiar un an bun de deschidere de obiective de infrastructura mare si de impact – anul electoral este in 2024 si inca ce mega-an electoral – cu alegeri locale, generale, prezindentiale si euro-parlamentare si cum sa inaugurezi ceva semnificativ in 2023. Pana la anul uita toti, mai ales daca nici nu va fi folosit.
Hai sa zicem ca mai devreme sau mai tarziu, aeroportul va deveni operational, asta este indiscutabil, dar problema majora este daca va fi populat cu curse de avion. Ca nu aeroportul zboara, ci companiile aeriene. Si acestea nu par sa dea navala, dimpotriva. Si hai sa fim seriosi, singura companie aeriana care mai exista in Romania este Wizz. Si acestia nu vor veni decat daca vor primi milioane de euro (e vorba totusi de un aeroport nou-nout, mult prea aproape de vechea baza de la Sibiu sau de Bucuresti), iar Consiliul Judetean nu a lansat nici un proiect de finantare de companii aeriene. Daca ar fi facut-o, ar fi trebuit sa o faca oficial. Am citit prin presa ca s-au intalnit cu tot soiul de companii aeriene, unele dintre ele fara nici o sansa sa zboare vreodata la Brasov, dar oricum, trebuie incercat.
Ce este cert: agentia de turism Paralela 45 a anuntat niste zboruri charter, dar acestea vor duce turisti din zona Brasovului in Antalya si Creta, iar daca aeroportul nu se deschide, asta e, vor fi trimisi sa zboare de la Bucuresti sau Sibiu. Dar chiar si daca vor fi operate zborurile, acestea nu vor aduce turisti straini la Brasov, nici macar unul, si in principiu, aeroportul Brasov are obiectivul declarat ca sa aduca turisti straini.
Acum vreo 2 zile, dupa ce m-am intors din Poiana Brasov, au aparut stiri triumfale cum ca o companie complet necunoscuta numita Dan Air (pe patron il cheama Dan de aici si numele), a anuntat nu stiu cate zboruri spre o gramada de destinatii din Brasov. Lasati-ma sa fiu sceptic. Nu neaparat ca am vazut de-a lungul anilor Air Vallee la Iasi, Fly Romania la Tulcea si Join Intercontinental Airlines pe la Arad, ci pentru ca nu prea vad mari sorti de izbanda. Dan Air este o companie aeriana fondata acum cativa ani care ofera servicii ACMI si uneori chartere – adica inchiriaza aeronave proprii cu tot cu echipaj altor companii aeriene care au nevoie temporara de capacitate suplimentara – e un business de miliarde de euro la nivel global, un business de multe ori profitabil, un business care functioneaza – de altfel Dan Air are 4 avioane – doua sunt inchiriate si zboara pentru Air Serbia si Jazeera (o companie din Kuwait), altele 2 sunt trase pe dreapta si nu stiu cat de functionale sunt. Dar e o companie care functioneaza de cativa ani si probabil bine. Problema cu Dan Air este ca pana acum nu a avut niciodata zboruri regulate si business-ul de ACMI e destul de diferit de operarea de curse regulate. In al doilea rand, nu au canale de distributie de vanzare a biletelor – acestea nu sunt vandute de stewardeza la urcarea in avion – e o munca sisifica pentru a pune la punct un site propriu care la ora la care au fost anuntate zborurile nu exista si hai fie vorba intre noi, nu este un canal principal pentru mai nici o companie aeriana. Ceea ce este crucial pentru orice companie aeriana este sa apara in GDS-uri – adica in sistemele globale de vanzare de bilete. Si integrarea cere resurse serioase si luni, uneori poate si ani de munca. Am inteles ca pana atunci, biletele vor fi vandute la o agentie de turism prin Brasov pe dreapta. Welcome to 1994 ! Si nu in ultimul rand, nu cunosc nici o companie aeriana care sa aibe chiar si un succes modest cu doar un zbor pe saptamana per destinatie. Asta e posibil daca zbori in destinatii de vacanta (gen Corfu, Zakynthos, Corfu) unde in general pasagerul se duce pentru o vacanta de 7 zile, dar nu cand zbori spre orase europene si zici ca vrei sa aduci turisti. Iar Dan Air a anuntat o gramada de destinatii cu un singur zbor pe saptamana (parca spre Budapesta ar fi doua zboruri pe saptamana). Si nu in ultimul rand, toate oficialitatile asteapta ca din aeroportul Brasov sa se verse mase nenumarate de turisti straini. Pai daca biletele se vand doar in spatele Turnului Sfatului din Brasov, iar promovarea in strainatate este zero, am dubii ca vor aparea prea multi turisti straini – nici macar din aceea care din greseala au cumparat bilete de Craiova in loc de Cracovia – cel putin zborurile de Craiova sunt in GDS :).
Am fost si la Rasnov la invitatia unui amic pe care nu l-am mai vazut de ani de zile. In Rasnov chiar s-a mai facut ceva – Dino Park este un success incontestabil, fiind printre cele mai vizitate atractii turistice din tara. Rasnovul este solid pe lista evenimentelor la nivel national prin Festivalul de Film si Istorii si prin Rockstadt Extreme Fest (ca veni vorba, suntem la mijloc de martie, festivalul e la inceput de august si deja se vand bilete si se stiu trupele care vor canta – la Massif s-a aflat playlist-ul final cu vreo 2 saptamani inainte, iar bilete habar n-am de cand s-au vandut, dar nu cu mai mult de 1 luna si jumatate inainte de festival). Un alt obiectiv turistic care ar putea atrage multa lume este Cetatea care este in reconstructie, dar s-a luat o pauza. Inteleg ca e o problema cu faptul ca preturile materialelor de constructie a explodat (cu peste 100% in ultimele 18 luni), iar firma care are un deviz aprobat daca ar continua lucrarile la pretul stabilit ar da imediat faliment. Aud ca primaria nu stie cum poate sa actualizeze bugetul (la un moment dat, o situatie similara a fost si la constructia de autostrazi, dar inteleg ca s-a deblocat), asa ca cetatea a ramas in pom si pomul pe dealul care domina Rasnovul. Acum nu stiu daca autoritatile locale asteapta alegerile urmatoare pentru a se debloca situatia, dar cetatea daca va fi si va fi “vie”, va fi un alt obiectiv turistic de prim ordin. Un alt obiectiv turistic minunat complet nefolosit (mint, e folosit cateva zile pe an) este complexul sportiv de sarituri cu schiurile. Nu am fost niciodata sa-l vad, l-am vazut acum si arata de nota 10. Are doua mari probleme – una e lipsa de tribune, cand sunt competitiile, doar cateva suflete pot vedea sariturile, iar in afara de Cupa Mondiala de Sarituri cu Schiurile, prin complex bate complet vantul. Si e pacat, pentru ca multe se pot face aici – de la promovarea acestui sport superb tinerei generatii pana la tot soiul de evenimente sportive si de distractii. Sa nu mai pomenesc de Cheile Rasnoavei, un alt loc unde poate deveni capitala est-europeana a sporturilor de adrenalina. Sunt nenumarate locuri de escalada, e si o Via Feratta amenajata pe acolo, dar se poate face mult, mult mai multe.
Am fost si la Sf. Gheorghe, la doi pasi de Brasov. Sincer, nu am realizat nici o secunda ca Sf. Gheorghe este atat de aproape de Brasov. Cand am coborat din hotelul Royal din Poiana Brasov si am pus GPS-ul in functiune, initial am crezut ca da eroare – arata ca sunt fix 59 minute pana in piata centrala din Sf. Gheorghe. Pfff… si a avut dreptate ! Acum nu stiu daca am facut fix 59 minute, dar e la maxim o ora de Poiana (si probabil 45 minute de municipiul Brasov). Am gasit un orasel micut, linistit, cochet, bine pus la punct. Acum nu stiu cat potential turistic o avea ca nu am vazut cine stie ce chestii care sa atraga masele, dar cel putin era curat, cochet si bine aranjat.
Dar judetul Covasna are indiscutabil multe lucruri de aratat care sa atraga turistii din Romania si nu numai. In primul rand este foarte aproape de Brasov, unde de bine, de rau, vin numerosi turisti romani (si un numar neasteptat de mare de straini, probabil datorita lui Dracula inventat de irlandezul ala caruia Brasovul ar trebui sa-I construiasca o statuie). Are si o pozitionare de marketing interesanta – Covasna, Tinutul Conacelor. Chiar faina si care chiar m-a facut mai acum cativa ani sa dau o tura prin judet, dar din pacate, am descoperit ca judetul Covasna este mai degraba “Tinutul Conacelor Inchise”- unele sunt hoteluri cu staif unde evident ca nu pot intra turisti asa, hodoronc tronc, altele sunt inchise si disputate (cum e cel de la Arcus), altele pur si simplu nu sunt deschise publicului. Aparent, sunt 160 de conace in tot judetul (deci pozitionarea este perfect justificata), dar daca ma intrebati, habar n-am vreunul pe care sa va recomand ca e vizitabil. Da, mai sunt multe chestii faine in judet – de la ape minerale la munti superbi, de la muzeul Haszmann Pal din satul Cernat care e un soi de combinatie de muzeu al satului cu muzeul tehnicii (asta e totusi pe lista conacelor, iata am gasit unul), dar judetului ii lipseste ceva “pleznitor” – un magnet wow care sa puna lumea in miscare ca turistii din Brasov sa zica – “e musai sa merg si in Covasna baremi o zi sa vad …”. Ca daca vin o zi, peste un an, vor veni si sa doarma o noapte, mai incolo cateva nopti si la un moment dat sa vina pentru o vacanta intreaga. Dar pentru asta trebuie inventat, construit ceva WOW. In jurul acestui magnet se poate apoi construi, dezvolta, creste. Nu am nici o idee, dar am vazut multe cazuri – de la leaganul din Banos, Ecuador la hamacele din Minca, Columbia, terminand cu Castelul de lut de la Porumbacu de Sus care a facut ca intreaga zona sa creasca enorm. Si cum ziceam, avem si in Romania exemple – fie investitii serioase gen Salina de la Turda ori Dino Parc, fie intamplari datorate unei “nebunii media” – cum ar fi cascada Bigar (ma rog, nu a prea dus la dezvoltarea zonei desi putea la greu cat timp a fost Bigar si nu Smolar) ori o initiativa care are un mare potential – Via Transilvanica cuplata cu “Anii Drumetiei” promovati de Sibiu cu foc. Si imi trece prin minte si I Giardini di Zoe de langa Deva sau Oradea, orasul Art Nouveau “ca afara”. Dar toate aceste initiative pline de succes au avut in spate investitii, inclusiv in marketing si comunicare.
Am plecat din zona cu destul aer curat luat in plamani, cu un pic de zapada intinsa si cu ideea ca vechiul slogan de tara al Braziliei se potriveste si la noi “Brazil is the country of the future. And it will always be !”. Sper ca cel putin la Brasov, in Covasna, la Rasnov va fi si al prezentului. Poate si la ruinatul Predeal.
Imagini zona Brasovului – Predeal, Brasov, Poiana Brasov, Sf. Gheorghe, Rasnov
Gara Predeal – cand a fost inaugurata, era o minune a arhitecturii moderne. Nici acum nu arata rau pe dinafara
Clabucetul si incalzirea globala
Vechiul pod spre Cioplea – unde e cazut gardul, a sarit masina 🙂
Celebra panorama a Brasovului de pe drumul spre Poiana
Hotel Royal Poiana Brasov – cum zice cliseul „acasa departe de casa”, dar care chiar se aplica
Aceasta a fost camera mea
Piata Sfatului – reconfigurarea ei este un prilej de mari controverse prin comunitatea brasoveana
Brasov by night. Pitoresc, dar lipsit de viata
Poarta Scheilor
Cladirea Consiliului Judetean superb luminata
Piata Sfatului vazuta de langa Turnul Alb
Centrul orasului Sf. Gheorghe – cochet, curat, dragut
Centrul orasului este de fapt un parc
Statuia lui Mihai Viteazul care vrea sa reliefeze ca unii din aliatii lui fideli au fost secuii (putini stiu, dar secuii au luptat alaturi de Mihai Viteazul si la Calugareni, si la Giurgiu, si la Selimbar, si la Miraslau). Cladirea din spate este insa horror
Restaurantul INdiVINO din centrul Sf. Gheorghe este chiar fain !
Prin Rasnov sunt multe locuri faine – Sweet Dreams Cottage
Un Dom
Casa – chitara
Cuibul de lemn
Iar panorama muntilor este pur si simplu superba
Cheile Rasnoavei
Nu se vede prea bine, dar sunt cocotate niste fire pentru bungee jumping
Trambulinele de sarituri cu schiurile. La fel de pustii
Loc de activitati ar fi garla
Cetatea Rasnov
In plina reconstructie „inghetata”
Piata centrala din Rasnov – si aici e complet pustiu
La Predeal nu te duci să vizitezi centrul, pentru că nu ai ce vedea. Acolo te duci pentru traseele de trekking, ca să mergi și să arzi calorii pe dealurile din jur.