Prin culisele Taromului

6. eu cu un avion ATR 42 al Tarom.JPG

Acum o saptamana, fix la o zi dupa ce ma intorceam din periplul sud-est asiatic, am avut parte de un eveniment fain – o excursie prin culisele Taromului. Practic, un tur de familiarizare cu ce se intampla in spatele zborurilor Tarom. Compania nationala nu era la primul eveniment de acest fel, a mai fost unul in octombrie, organizat pentru presa si bloggeri, dar atunci ma aflam in Nepal si, din pacate, nu am putut sa particip. Dar, in urma unor reactii pozitive, Taromul a avut o idee excelenta, si anume sa-si deschida portile si marelui public… si cum nu pot sa intre toti cei care si-au dorit, a avut loc un concurs pe Facebook, iar numarul participantilor a fost limitat. Si, cu aceasta ocazie, am fost invitat si eu :).

Ce pot sa va spun despre vizita… Inainte de a detalia exact ce am vazut, pot sa spun ca am fost izbit cel mai mult de pasiunea celor care lucreaza aici. Am fost prin diverse companii si institutii, fie in vizita, fie cu treburi, in unele colective era o atmosfera faina, in altele, mai putin, dar la Tarom am simtit ca oamenii sunt realmente pasionati de ceea ce fac, ca iubesc ceea ce fac si, mai ales, sunt mandri. Le place foarte mult sa lucreze in industria de transport aerian, de altfel, o industrie extrem de dinamica si de interesanta. Am avut ocazia sa intru putin si in interiorul British Airways, cu ocazia unui info-trip in Caraibe si la Londra, si am simtit acelasi “vibe”, aceeasi pasiune, aceeaşi placere. Si, unde e pasiune si placere, nu pot decat sa iasa lucruri bune.

Dar haideti sa o luam prin culisele Taromului… Primele culise deschise, exact deasupra locului de ridicat bagaje din terminalul vechi – de sosiri. Aici, doi comandanti si doua doamne-sefe de echipaj ne-au spus cam cum se desfasoara o sedinta inainte de fiecare zbor (de fapt, la un moment dat, chiar a venit o alta echipa pentru un zbor care urma sa aiba loc in curand). In general, echipajele se schimba dupa un algoritm destul de complicat – fiecare membru al echipajului nu poate zbura decat un anumit numar de ore, cu perioada fixa de odihna… evident, exista cineva care tine toate evidentele, asa ca echipajele se schimba de la zbor la zbor. Se trece in revista ruta, problemele raportate de aeroporturi (mai ales in zilele acestea pline de zapada din belsug), daca exista sau nu VIP-uri la bord etc. De asemenea, exista si echipaje de rezerva in stand by, in caz ca vreun membru al echipajelor titular devine indisponibil din diverse cauze. Echipajul nostru a trecut in revista o prezumtiva cursa Bucuresti – Iasi, unde, desi se anunta gheata pe pista, grosimea ei era inca destul de mica pentru a opera. Orice zbor are alocate si niste aeroporturi de rezerva in caz ca nu se poate ateriza la destinatie. Pentru Iasi, probabil, e vorba de Bacau si Suceava sau exista alternativa reintoarcerii la Bucuresti.

Dupa sedinta sa-i zicem tehnica, am pornit spre pista. Aici, am avut de asteptat mai mult sa trecem prin controlul de securitate, care, credeti-ma, a fost de „n” ori mai lung si mai atent decat in cazul ca as fi venit cu un boarding card gata de imbarcare… Dar, pana la urma, suntem intr-un aeroport si orice se poate intampla, asa ca e mai bine asa, desi, uneori, pare ridicol, dar nu e. Ne-am imbarcat intr-un autobuz si am ajuns in zona de parcare a avioanelor mici ale Taromului, ATR-urile 42, care sunt folosite pe distante scurte, zboruri interne sau prin vecini… Spre deosebire de datile in care urcam grabiti in avion, cu ajutorul unuia din cei doi comandanti, am trecut in revista avionul, uitandu-ne la toate partile lui dupa vreo problema… Ei bine, nu am gasit niciuna – ma rog, eu n-as fi gasit-o, dar comandantul ar fi gasit-o sigur.

Apoi am urcat la bord si fiecare a avut parte de cate o vizita in cabina pilotilor, in care de obicei nu intra nimeni. Eu am mai fost in cabina unui Boeing 777, evident, mult mai mare decat al unui ATR, dar marea majoritate a comenzilor sunt pe acolo… Si cum afara era un ger de crapau pietrele, comandantul a si dat drumul la un motor sa faca ceva caldura… si ca experienta zborului sa fie completa, am si fost serviti cu meniul Tarom (e drept, cel de pe zboruri medii)… Iar ca pasager, pot spune ca asta este unul dintre punctele forte ale Tarom in comparatie cu orice alta companie europeana care opereaza la noi – pe cursele europene, Taromul da mancare calda si buna – spre deosebire de o ciocolatica sau vreun sandvici obosit… dintotdeauna Tarom a dat de mancare si sper ca, si in viitor, pasagerii Tarom vor primi mancare calda (sper ca FMI nu va veni sa comenteze si in acest caz cum recent si-au bagat coada mai mult sau mai putin neavizata in flotilla Tarom).

Urmatorul stop – mai lung si sincer, pentru mine care sunt complet atehnic – hangarul de reparatii. In acest moment, se aflau la revizie un Boeing 737 si un ATR 42 al Tarom, precum si un avion al unei companii elvetiene (Taromul este acreditat sa execute reparatii si mentenanta la mai multe tipuri de avion)… sincer, nu prea pot sa va povestesc prea multe din ce am vazut, dar totul pare sa se faca, asa cum se spune, ca la carte, iar cand un avion iese pe poarta imensa a hangarului, este in cele mai bune conditii pentru zbor… am vazut anumite aparate despre care gazdele noastre (foarte pasionate, de altfel, ce sa-i faci, pasiune de ingineri) ne-au spus ca nu ar fi foarte multe in Europa si, pentru anumite tipuri de verificari, noi si parca belgienii am avea asa ceva – evident la un aparat de zbor sunt foarte multe componente care trebuie verificate si sunt extrem de multe tipuri de teste pentru aceste componente.

Iar la plecare, mi-am completat colectia de machete de avioane (mai am unul mic de la Air China si inca unul de la Qatar Airways). Dar n-am plecat doar cu o macheta, ci cu o experienta frumoasa, o incursiune in lumea fascinanta a unei companii aeriene. Am plecat convins ca siguranta zborului este asigurata de Tarom (si ca zborul este in general sigur?)… Nu! Oricum, eram convins de asta inca dinainte, de aceea nu am nicio emotie la decolari sau aterizari, mai ales cand acestea sunt executate de un pilot Tarom :).

Echipaj Tarom

Echipajul se prezinta

Sedinta premergatoare zborului

Sedinta de dinaintea oricarui zbor

Marketing Tarom

Gazdele noastre de la Tarom – multumiri de invitatie 🙂

Autobuzul care sa ne duca la avion

Autobuzul care sa ne duca la avion

ATR 42 Dambovita

Avionul vizitat – aeronava ATR 42 „Dambovita”

Avionul, la control !

Hai sa incepem inspectia

Spatele avionului

Domnul comandant in toiul explicatiilor

Flapsuri ATR 42

Flapsurile, flapsurile !

Elice ATR 42

Elicea

Unde se pune cherosenul

Sa verificam si nivelul de kerosen, daca nu e destul, mai trecem pe la un PECO

Aterizare avion Tarom

Intre timp, in jurul nostru, aterizau avioane

Avion Tarom ATR 42 la Otopeni

Un alt ATR al Tarom

Sa ne suim in avion

Sa urcam in avion, dara…

Interior Tarom ATR 42

In interiorul avionului

Panou de bod ATR 42

In cabina pilotilor

Catering Tarom

Catering Tarom

Mancare calda la Tarom

Cald si bun

Hangarul de reparatii

In hangar, la mentenanta, Boeing 737 „Deva”

Sub un avion

Ne urcam pe schele

Sa ne urcam pe schele

Boeing 737 Deva vazut de sus

Pentru a admira Boeing-ul de sus

Coada avionului

Daca-l trag de coada, miorlaie ?

Laborator incercari Tarom

Prin laboratoarele de testare a componentelor (soft-ul e dezvoltat in Romania)

Categorii:
Evenimente

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii