Iata ca dupa ce Norwegian a inceput sa opereze zboruri Bucuresti – Oslo din vara lui 2023, compania low-cost norvegiana se extinde in Romania – va opera nu doar spre Oslo, ci si spre Stockholm si Helsinki cu incepere din primavara lui 2025, mai precis din data de 1 mai 2025 (Stockholm) si 3 iunie (Helsinki).
Norwegian sau mai precis, Norwegian Air Shuttle este o companie low-cost din Norvegia, a doua companie aeriana ca marime din Scandinavia dupa SAS. Este a patra companie low-cost din Europa ca numar de pasageri dupa Ryanair, Wizz Air si Easyjet si a noua din Europa ca numar de pasageri. A fost o companie care a vrut multe, dar a reusit putine, dar in urma renuntarii la tot soiul de idei exotice si revolutionare, s-a reinventat ca una din marile companii low-cost europene, dominand zona nordica a continentului. A fost fondata ca o companie regionala in 1993 de niste fosti angajati ai companiei falimentare Busy Bee, zburand intre diverse aeroporturi din Norvegia. Dupa 2002, inspirati de modelul low-cost, au decis sa se extinda – au inceput zborurile internationale, au achizitionat o companie suedeza si au deschis o baza noua in afara Norvegiei – la Varsovia (au inchis-o dupa cativa ani).
A urmat o perioada de dezvoltare furibunda si dezordonata. A plasat cea mai mare comanda de avioane din istoria de pana atunci a Europei – 222 avioane inclusiv 100 Boeing 737-MAX cand inca acestea nici nu erau produse. A inceput zboruri intercontinentale low-cost (spre Asia si America de Nord) si a introdus internet gratis la bordul avioanelor intr-o vreme in care nici marile companii de lux ale lumii nu ofereau internet nici pe bani. Dar expansiunea mult prea rapida si agresiva, costurile foarte mari cu forta de munca pentru o companie scandinava si oprirea de la zbor ale MAX-urilor in urma dezastrelor din Etiopia si Indonezia au lovit Norwegian si in fine, COVID a dus Norwegian in faliment. In martie 2020, Norwegian a anulat cam toate zborurile, a inchis baze, a dat afara mii de oameni si a cerut ajutor de stat Norvegiei si garantii de stat Suediei.
In perioada COVID, a vandut avioane, a anulat comenzi, a renuntat la toate subsidiarele (inclusiv la exotica Norwegian Argentina) si a decis sa ramana un operator low-cost in Europa cu baze in Scandinavia. Si asta face pana in ziua de azi, operand in nordul continentului si extinzandu-se incet, incet cu rute noi, dar fara achizitii exotice. Ultima achizitie a fost compania regionala norvegiana Wideroe, cunoscuta prin faptul ca are cea mai buna punctualitate din lume. De la 156 avioane si 10,000 angajati in 2018 a ajuns la 51 avioane si 3300 angajati in 2021, dar de atunci, numarul acestora a crescut, astazi operand aproape 90 avioane. In acest moment, opereaza doar avioane Boeing 737, atat 800NG, cat si MAX-uri.
Cum ziceam, Norwegian a inceput sa opereze zboruri Bucuresti – Oslo din iunie 2023 si incepand cu primavara 2025, mai precis, cu data de 1 mai, va opera zboruri Bucuresti – Stockholm (in competitie cu Wizz Air, dar, atentie, Wizz Air aterizeaza pe aeroportul Skavsta, aflat la 105 km de centrul capitalei suedeze, in timp ce Norwegian va opera pe aeroportul Arlanda, principalul aeroport al orasului, aflat la 40 km de centru) si din 3 iunie, Bucuresti – Helsinki (va fi unicul operator pe aceasta ruta).
Am aruncat un ochi pe zboruri si preturile incepe de la 40 euro pentru Stockholm (per sens, la tariful cel mai mic) si cam 65 euro pentru Helsinki.
Norwegian are 3 tipuri de tarife:
Low fare: include un bagaj de cabina de maxim 10 kg care trebuie pus sub scaunul din fata calatorului
Low fare+: include doua bagaje de cabina care combinat sa nu aibe mai mult de 10 kg si pe care le puteti pune atat in compartimentul destinat bagajelor de deasupra, dar si la picioare si un bagaj de cala de 23 kg – platiti cam 30 euro pe sens fata de tariful „low fare”
Flexible: doua bagaje de cabina care combinat sa nu aibe mai mult de 15 kg si pe care le puteti pune atat in compartimentul destinat bagajelor de deasupra, dar si la picioare, doua bagaje de cala de cate 23 kg fiecare, rezervarea locului in avion si rambursarea pretului biletului de avion in caz ca nu mai vrei sa calatoresti – platiti cam 180 euro per sens fata de tariful „low fare”.
Compania ofera de asemenea si zboruri cu tranzit – de exemplu daca vrei sa zbori la Helsinki intr-o zi in care nu e zbor direct, poti totusi zbura, schimband avionul la Stockholm – tarifele sunt mai mari, dar nu mult mai mari, am vazut uneori chiar si diferente de doar 10 – 15 euro, dar probabil daca nu optati pentru bagajul cel mai ieftin, diferenta va fi mai mare.
Biletele pot fi deja achiztionate de aici ––> https://www.norwegian.com/en/
Pentru mai multe informatii cu privire la destinatii, gasesti aici pentru Helsinki si mai ales despre Tallinn, superba capitala a Estoniei, aflata la 2 ore cu ferry-ul de Helsinki.
Sursa info: FlightMode