Cateva idei pentru a-ti face zborurile lungi cat mai confortabile

 P2390616.JPG

Am zburat pentru prima oara peste Ocean in 2002, cu o cursa Zürich-Miami. Pana atunci, zburasem de mai bine de 200 de ori, dar numai distante scurte, cred ca cea mai lunga cursa a mea fusese un Bucuresti-Barcelona. Evident, ma gandeam cum o fi intr-unul dintre avioanele alea gigant pe care le vazusem pe marile aeroporturi ale Europei – Boeing 767, Boeing 777 sau nou-aparutele Airbusuri pe distante lungi… Cum am urcat la bord, am fost izbit de numarul de scaune, dar serviciile au fost faine. Mi-aduc aminte, am zburat alaturi de un baietel de vreo 10 ani, pus de maica-sa in avion sa-l preia bunica-sa in Miami care nu vorbea decat germana si spaniola. La germana eram cam bata, in schimb, m-a ajutat enorm sa invat spaniola in cele 8 ore de zbor pana la Miami :). Dar am iesit din avion si un pic tehui…

Nu e nici un secret ca zborurile lungi nu sunt cele mai placute lucruri pe lume. Dar companiile aeriene se dau peste cap pentru a le face cat mai confortabile, mai putin plicticoase si, de ce nu, mai interesante. In ultimii ani, multi transportatori au bagat cu sutele de milioane pentru a-si imbunatati cabinele din avioanele long-haul, iar printre cei care au reusit sa isi remodeleze complet cabinele sunt cei de la Austrian Airlines care si-au imbunatatit temeinic cabinele de la Boeingurile 767 si 777, atat la clasa business, cat si la economy.

Hai sa fac o lista de sfaturi pentru zborurile voastre pe distante lungi (sa dea Domnul sa aveti cat mai multe).

  1. Alege-ti locul. Intereseaza-te in prealabil care este modelul de avion cu care vei zbura (de multe ori, figureaza pe biletul tau electronic). Dupa aceea, arunca o privire pe site-ul Seat Guru. Ei iti vor spune care sunt cele mai bune locuri posibile in functie de avion si companie! Fa-ti check-inul online si alege acele locuri daca poti. Acum, cand am plecat spre Asia, am reusit sa am locuri la geam, atat pe zborul intereuropean, cat si pe cel transcontinental.
  2. E bine sa dormi. In momentul cand urc la bordul avionului, imi schimb ora de la ceas pe fusul orar al destinatiei. Desi in Europa este ora 18:00, in Thailanda este trecut de miezul noptii… incearca sa dormi imediat dupa ce mananci. Ia cu tine o perna gonflabila si culca-te. Cum ziceam, unele companii aeriene au investit in scaune cat mai ergonomice si placute. Printre ele si Austrian.
  3. Omoara-ti plictiseala. Nu intotdeauna poti sau vrei sa dormi. Pe vremuri, trebuia sa-ti iei carti, walkmanul sau mai stiu eu ce in caz ca nu iti placea filmul rulat pe ecrane… Acum, au aparut ecranele proprii, cu ecran din ce in ce mai mare. De exemplu, Austrian tocmai a pus ecrane mai mari si in business, si in economy.
  4. Ia un bagaj de mana cat mai mic – in general, nu e problema de loc, avioanele mari au locuri de bagaj de mana mai mari, dar, daca te trezesti cu multe bagaje de mana, nu cred ca e prea confortabil sa il tii pe al tau vreo 8 ore intre picioare!
  5. Ia-ti niste guma de mestecat pentru a-ti simti gura proaspata. In principiu, nu poti sa-ti aduci pasta de dinti si, cu toate ca unele companii aeriene au pasta de dinti la toaleta, e mai bine sa iti aduci tu o guma de mestecat. Mai ales ca apa de la toaleta nu e potabila.
  6. Daca ai nevoie de o mancare speciala (gen dietetica, pentru diabetici, sau ai chef de o mancare halal sau kosher), anunta compania aeriana in avans.
  7. Misca-te cat timp esti in avion. Oricat de super confortabil ti-o fi scaunul (mai ales daca stai la business si ti-l poti transforma in pat), este obligatoriu sa te misti, sa iti pui sangele in miscare. Te plimbi pe culoare sau faci putina gimnastica pe scaun.
  8. Participa la exercitiile de gimnastica sugerate de compania aeriana. Unele companii aeriene iti pun niste filmulete cu ce gimnastica sa faci in zbor. Nu sunteti penibili daca urmati ce zice programul. Dimpotriva, va veti simti mai bine!
  9. Incearca sa te hidratezi. Avioanele zboara la 10.000-11.000 de metri deasupra marii si cabina este presurizata. Aerul, in general, se recicleaza la altitudinea respectiva si devine foarte uscat! Bea apa, evita alcoolul (desi vei fi tentat de alcoolul moca :)) sau bauturile racoritoare, si asta din cauza continutului ridicat de zahar. Si hidrateaza-ti si alte parti ale corpului – ochii cu picaturi de ochi, nasul cu picaturi de nas si buzele cu rujuri speciale.
  10. Daca e sa aduci ceva sa mananci la bord, atunci adu fructe. In general, meniurile contin fructe, dar niciodata nu e rau sa mai iei o portie de vitamine naturale.

Cam astea ar fi sfaturile mele. Daca voi, cei care ati mai zburat long-haul, aveti mai multe sfaturi, va rog sa le postati in comentarii… Si verificati pe net care sunt companiile care si-au imbunatatit, recent, flotilele de avioane. De exemplu, Austrian tocmai a dat drumul la primele 767 si 777 cu noua cabina, iar daca cineva a zburat recent cu ei, il rog sa-mi spuna.

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • My two cents…

    1. Eu pe cursele lungi intotdeauna ma descalt. Imi iau o pereche de sosete groase extra pentru ca, desi nu e mereu cazul, pe avion iti poate fi frig (in special daca nimeresti la geam), pentru ca la 10000 m altitudine afara sunt in jur de -50 grade Celsius si chiar daca nu esti friguros simti cumva treaba asta atingand partea interioara a ferestrei. Descaltandu-te si purtand o pereche de ciorapi comozi si suficient de grosi iti permite sa te simti confortabil si chiar sa iti poti flexa genunchii si pune unul din picioare sub tine (da, unii stau sau chiar dorm comod in pozitia aceasta).

    2. Pe unele persoane le deranjeaza chiar si un fir subtire de lumina sau o lumina difuza, de aceea e bine sa ai la indemana niste masti speciale negre pentru ochi (majoritatea companiilor aeriene le furnizeaza gratuit pe zborurile transcontinentale).

    3. In cazul in care aveti probleme cu dormitul, nu strica sa aveti o pastila-doua de melatonina. In majoritatea tarilor se gasesc fara prescriptie la orice farmacie. Nu este un medicament ci un hormon produs in mod natural de organism care printre alte beneficii (antioxidant, imunostimulator) ajuta somnul.

    4. Cine are este bine sa isi ia pe avion tableta. Un joc, o carte sau un film bun sau chiar vizionatul unor simple poze poate ajuta la alungatul plictiselii.

    eugen 14 februarie 2013 17:04 Răspunde
  • daca nu te-au ‘recompensat’ inca cei de la austrian trebuie sa o faca imediat. daca nu o fac numai zbor cu ei never ever

    florin 14 februarie 2013 17:40 Răspunde
  • Salutare Imperatore,

    Este bine venit acest articol pentru cei care nui au zburat niciodata pe distante lungi (peste 10 ore de zbor fara escala).
    Eu de exemplu am zburat anul trecut cu Lufthansa din Germania pana in Bangkok la economy clas si au conditii foarte proaste, ori am nimerit eu un avion din anii „70 ,spatiul dintre scaune mic , fara nici un monitor, parca eram intr-un autobuz vechi, pana si mancarea a lasat de dorit, ca sa nu mai spun ca la intoarcere am sta 1 zi in Bangkok ca se stricase un computer de bord.

    In schimb am fost multumit de Singapore Airlines , am zburat cu ei cand am fost acum 2 ani in Indonesia-Bali cu plecare din Frankfurt, ofera conditii incomparabile la economy clas, distanta mai mare intre scaune, monitor pe fiecare scaun(filme, muzuca, documentare, jocuri, internet,),mancare buna, borset cu periuta si pasta de dinti, sosete ,prosop.

    Nicu Popa 14 februarie 2013 19:55 Răspunde
    • Singapore Airlines a fost singura companie la care am primit inghetata HagenDas la economy acu vreo 10 ani mergand de la Singapore la Manila. Foarte buni.

      George 14 februarie 2013 20:03 Răspunde
  • Port totdeauna cu mine dopuri de urechi, e adevarat ca adeseori compania asigura o tashcutza cu detoate dar dopurile lor is destul de tari si dupa un timp ma dor urechile de ele. Asa ca imi duc dopuri cat mai moi, perna gnoflabila si oboloane alea de panza pentru ochi. Echipat cu toate aste uneori dupa 6-7 ore de zbor imi pare rau ca e gata ca eu inca as mai dormi. Dotarile personale pot face chiar si un zbor low-cost agreabil. Am bagat un low cost de 14 ore pe defuncta ruta Kuala Lumpur – Paris a lui AirAsia. Durere

    George 14 februarie 2013 20:00 Răspunde
  • Eu am jucat poker pe televizor, din Istanbul până în Melbourne 🙂
    Am câştigat o grămadă de bani 😛

    TravelBadgers 14 februarie 2013 20:38 Răspunde
  • Amsterdam-Dallas, cu KLM, Airbus A330, la economy class. Super-servicii, 2 mese, gustari, bauturi, sistem de entertainment excelent. Un pic incomod la dus: am stat pe mijloc, in randul cu 4 locuri, si distanta dintre scaune mi s-a parut cam mica…
    Cu un film artistic, un documentar si ceva muzica, vremea a trecut mai repede decat as fi crezut. Miscarea e obligatorie dupa 4-5 ore de zbor, la fel si hidratarea. Pe langa apa pe care am consumat-o din belsug, am mai „scapat” si vreo 2 Heineken la 330 ml si n-a fost rau. M-au ajutat sa trec mai usor peste turbulente 🙂

    Wish2Go 14 februarie 2013 22:32 Răspunde
  • Pe langa cele scrise de voi…..eu mai am grija ca :
    1.- Locul meu sa fie langa culuar.Este adevarat ca pierd privelistea oferita de locul de la fereastra…..dar castig o mai mare mobilitate a picioarelor.Si mai castig faptul ca nu trebuie sa cer permisiunea vecinului /vecinilor -atunci cand parasesc locul sau revin!
    2.-Locul sa nu fie pe ultimul rand,acolo unde scaunele sunt aproape lipite de perete,neexistand posibilitatea de rabatare;
    4.-Si evident,daca pot urmaresc un loc liber pe scaunele de langa EXIT-uri,pentru ca spatiul alocat este mai mare !

    dan 16 februarie 2013 21:09 Răspunde
  • Mare importanta la SeatGuru. Pe A330 de la Qatar, fiind mai vechi) au pus cutia pentru controlul monitoarelor in fata pasagerului de la geam. De aici rezulta o mobilitatea foarte mica. Mai ales daca zborul este de noapte chiar nu are nici un rost la geam.
    Dopuri de urechi, „acoperitoare” pentru ochi si sosete (ca sa te poti descalta) le-am primit de la Qatar (stiam asa ca nu mi-am mai luat).
    Referitor la dormitul pe scaunul de la culoar, incearca sa te aranjezi astfel incat sa nu iti iasa picioarele sau genuchii in afara altfel te-ai putea trezii cu ditamai caruciorul de mancare peste el (s-a intamplat la mine tot la Qatar unde genuchiul imi iesea un pic in afara). Poti face asta bagand picioarele mai adanc sub scaunul pasagerului din fata si folosing patura ca sa te invelesti si pe care sa ai grija sa o pui inainte sa pui centura (scapi astfel si de eventualele verificari daca centura e pusa). Incearca sa nu dormi mai mult de 3 ore legat pentru ca poti sa afectezi circulatia. Mai bine pui alarma, te trezesti, te plimbi un pic si apoi cei un ceai si la nanica inapoi.
    Deasemenea te poti plimba pe culoare. Eu faceam asta cand nu se mai servea mancarea si poti sa faci un tur de avion.

    Matrixu 20 februarie 2013 13:49 Răspunde
  • Noi trecem „balta” de vreo 2 ori pe an, dar mai zburam in State, Caraibe pret de cateva ore. Cand se poate ne cumparam locurile online, si cautam Exit row-urie unde ai mai mult spatiu la picioare. Daca calatoresti cu copii nu poti lua locuri la Exit row, dar poti incerca sa ceri Bulk Head row – astea sunt pastrate in general pentru cei cu copii mici- extra spatiu la picioare.
    O pastila de Ambien face minuni:) , adica te duce in lumea viselor in cateva minute- doar daca e prescris de medic, bineintes.
    Stai hidratat, carti de citit, tableta, perna… si daca ai bani
    zbori la Business class:)

    Monica 20 februarie 2013 14:38 Răspunde
  • Sfaturile date de Cezar si de ceilalti comentatori sunt foarte bune, insa am mari rezerve in ceea ce priveste Austrian Airlines. In sensul ca nu as generaliza, cred ca tine mult de noroc. Eu de exemplu am avut cel mai prost zbor cu ei, Viena – Toronto in August 2011. E adevarat ca nu a fost unul din modelele mentionate de Cezar in articol (a fost un Airbus parca), insa serviciile au fost atat de proaste incat de atunci am evitat sa mai zbor cu ei (exceptand Bucuresti – Viena unde e cat se poate de normal).
    Ca si confort, tot ce au oferit a fost o patura plus pernuta aia foarte prafuita. Insa ne-a terminat la entertainment, unde pe niste ecrane mici si puricoase incepea din cand in cand cate un film, acelasi la toti, nu puteai avea nici o optiune in sensul asta decat sa-l inchizi. Si mai aveai radioul cu 3-4 canale de muzica. Asta cei norocosi, fiindca se putea si mai rau (am fost un grup de 8 persoane si 3 dintre noi aveau sunetul stricat la scaun, deci ori vedeai film in surdina, ori te uitai pe pereti, radio exclus).
    Si un frig/curent de am racit jumatate dintre noi. Inteleg ca la aceste zboruri long haul aerul trebuie reciclat (nici nu se poate altfel) insa ei chiar au exagerat. Nu am putut intelege de ce asta este o companie de 4 stele.
    La polul opus (tot la 4 stele) se afla Turkish Airlines. Am zburat de cateva ori cu ei (cel mai lung zbor 13 ore Hong Kong – Istanbul) si a fost delicios… confort, mancare buna si entertainment ca la carte. Si nimeni din cei cu care am vorbit pana acum si au zburat cu Turkish nu au fost dezamagiti.
    Peste 2 saptamani o sa am primul zbor cu 5 stele (Qatar), sunt foarte curios daca va fi ceva peste Turkish.
    Legat de sfaturile generale pe zbor lung, as insista mult pe miscare si hidratare (fara alcool) si de asemeni pe spalat pe dinti, pe ochi, chiar si pe sub brate daca se poate, schimbat tricoul, si poate chiar si o aspirina la fiecare 5-6 ore. De asemeni sosete groase cum mai spunea cineva pe aici – nu este sanatos sa stai in incaltaminte atatea ore, trebuie sa te descalti, insa in orice zbor lung va fi frig (aerul reciclat) asa ca fara sosete groase sau papucei grosi de casa vei raci serios. Si fara sosete stramte, sau haine incomode, totul trebuie sa fie cat mai larg si comod, sangele trebuie sa circule (si nu e de glumit, acum cativa ani aveam un coleg mai indepartat (de la alta filiala) care a murit chiar inainte de aterizare in San Francisco… calatorise la costum, pantofi si niste sosete deloc comode…)
    Eu nu pot dormi deloc in miscare (am zburat si 25 ore pana in Sydney si nu am putut inchide un ochi) asadar entertainment-ul este esential pentru mine.
    La modul general, daca trebuie sa ajungeti din punctul X in Y si aveti 2-3 varine de zbor cu diferente de pret de 100-200 Euro, eu cel putin nu as alege neaparat cea mai ieftina varianta, ci as alege varianta cu compania de zbor cea mai promitatoare – daca se poate, una de 5 stele (din pacate sunt foarte putine si rareori OK la buget) iar de la 4 stele nici nu as mai sta pe ganduri daca ar fi Turkish la mijloc. Si tot inainte de pret (daca ma incadrez in buget) as mai avea un criteriu dupa companie, si anume timpul de zbor. Daca de exemplu as zbura catre Asia as cauta ceva cu schimbare in est (Istanbul, Qatar, etc) si in nici un caz nu as schimba la Paris, Amsterdam sau Londra, as pierde 5-7 ore ceea ce la un zbor lung conteaza uneori mai mult decat 100-200 euro.
    Calatorii placute!

    Bogdan 21 februarie 2013 11:01 Răspunde
  • Am zburat cu Blue Air cu o aeronava Boeing 737-500 , pe bune era mai frumos in autocarul cu care am venit la aeroport decat in acel avion , totusi a fost un zbor scurt doar de 2 ore , Bucuresti-Roma si retur .
    este o presiune cam mare a aerului , nu ne mai auzeam inrtre noi in momentul când a inceput sa reduca din altitudine pentru aterizare , poate avioanele noi nu mai simti asa presiune.

    Voinescu Mihai 21 septembrie 2014 20:29 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii