Acum cativa ani, cu un pic inainte de pandemie, Wizz Air anunta ca a venit vremea sa faca pasul geografic urmator. Creat in 2004 odata cu aderarea a unui grup de 10 tari din Europa de Est la Uniunea Europeana, investitorii care au creat Wizz au identificat o oportunitate de aur – dintr-odata, zeci de milioane de est-europeni puteau calatorii fara probleme, puteau sa se angajeze fara probleme in Vestul Europei, puteau sa circule si acestia aveau nevoie de transport rapid si ieftin. Asa a aparut Wizz Air care a debutat cu zboruri din Polonia la doar cateva saptamani dupa acest val masiv de aderare. Trei ani mai tarziu, adera si intarziata Romanie, asa ca milioane de romani dintr-odata se trezeau cu posilbitatea de a calatori.
Initial, scopul central al Wizz a fost sa transporte lucratori romani, polonezi, cehi in Occident, etc, legand principalele orase ale Europei de Est cu principalele orase unde acestia se asezau sa munceasca. Sa lege Estul de Vest. Aproape un deceniu mai tarziu, odata ce milioane de est-europeni au fost scosi din foame de UE, acestia au inceput sa-si doreasca sa si calatoreasca in scopuri de recreere – in destinatii de vacanta. Ceea ce pana atunci era un vis erotic imposibil de indeplinit pentru imensa majoritate a est-europenilor. Asa ca Wizz Air a inceput sa opereze nu numai spre Londra, Paris, Madrid si Roma, ci si spre insule grecesti, Tenerife, Georgia, Jeddah, Aqaba si asa mai departe.
Ei bine, pe la final de 2019, Wizz Air a anuntat o miscare surprinzatoare. Facea un pas in afara regiunii europene unde devenise deja un competitor imens si anunta deschiderea unei filiale in Abu Dhabi. Asa, in teorie, suna bine, chiar logic. Zona Golfului Persic nu era un teren virgin, existau deja companii aeriene low-cost (Air Arabia, Fly Dubai, Fly Nas, etc), dar nu chiar ultra-low-cost si oricum, piata duduia in continuare si milioane de oameni aveau nevoie de transporturi ieftine. Dar, chiar si atunci in 2019, am sustinut ca Wizz Air nu o sa faca pureci prea multi pe acolo.
De ce ?
Simplu. Wizz Air este obisnuit cu piete libere, cu spatiu aerian liber, cu posibilitatea de a lua decizii rapide si fara prea multa birocratie si politicaraie guvernamentala. Daca Wizz vrea ca maine sa zboare de la Satu Mare la Tivat, nici o problema. Daca nu are deja companie care sa ofere servicii la sol, gaseste una instantaneu, negocierile cu aeroporturile sunt in general rapide (asta in cazul in care Wizz nu doreste niste conditii speciale si niste bani “de marketing”) si ii da drumul la treaba. E decizie buna sau proasta, e a lor si daca nu merge, Wizz-ul nu are prea multe regrete in a inchide o ruta. Sunt sute de exemple.
Ei bine, asta nu se prea poate in Abu Dhabi si in Orientul Apropiat. In primul rand, Wizz Air a trebuit sa isi deschida o filiala locala in Abu Dhabi, iar in conformitate cu legislatia emirateza, trebuia sa aibe un partener care sa detina 51% din business. Iar Wizz-ul doar 49%. Evident, Wizz-ul a batut palma cu un partener local important – Abu Dhabi Developmental Holding Company (acesta este un fond gigantic de investitii a emiratului Abu Dhabi care investeste in diverse business-uri banii care provin din petrol. Ca idee, acum se ocupa de investitii de 150 miliarde de dolari intr-o gramada de probleme si are 77.000 angajati).
Desi sunt convins ca intelegerile ca Wizz-ul se ocupa de management si marketing au fost scrise, citite si aprobate de o gramada de avocati care doar cand stranuta castiga vreo 5000 euro, o societate mixta e o societate mixta. Nu poti face orice ca si cand ai avea 100% din business. Si sunt convins ca d. Varadi a avut mult de tras cu partenerii abudhabezi – care au o alta cultura inclusiv a afacerilor.
Dupa pauza fortuita impusa de COVID. Wizz-ul chiar s-a apucat de treaba. A adus avioane, a pregatit echipaje si a dat drumul la zboruri. Inclusiv spre Bucuresti. Iar unii dintre voi chiar ati beneficiat de zboruri la preturi destul de mici, in special spre Maldive si Uzbekistan. Zburai la Abu Dhabi, eventual dormeai o noapte acolo si plecai spre Male sau Samarkand. Si eu am facut asa cand am fost in Socotra – am zburat cu Wizz la Abu Dhabi, am dormit o noapte si a doua zi, am zburat din Socotra din Abu Dhabi. La retur, am stat vreo 2-3 nopti in Dubai sa ma mai vad cu unul, cu altul.
Dar foarte surprinzator, Wizz nu a zburat niciodata anii acestia spre India, Pakistan sau Bangladesh. Sa punem lucrurile in perspectiva. Din cate stiu, cam 75% din populatia traitoare in emiratele petroliere de la Golful Persic e formata din persoane din subcontinent: India, Pakistan, Bangladesh, Nepal. Rutele spre subcontinent sunt El Dorado-ul companiilor aeriene (si groaza echipajelor de cabina). Nu stiu cat la suta din pasagerii din Abu Dhabi pleaca spre aceste tari, dar eu suspectez ca nu sunt mai putin de 50%. Inclusiv cand a fost anuntat noul Wizz Air Abu Dhabi cu surle si trambite, d. Varadi a vorbit despre noua era al lui Wizz care va zbura intre Abu Dhabi si India. Dar nu am vazut nici un zbor in toti acesti 5 ani. Oare de ce ?
Asa cum iarna nu e ca vara, nici Asia nu e ca Europa. In Europa, exista asa numitul “cer deschis” in care oricine zboara oriunde daca este inregistrat in Europa. Poti baga o ruta in cateva zile daca ti se pune pata. Ei bine, prin Asia nu se poate – trebuie sa obtii aprobare a ambelor guverne, iar aceste aprobari se dau in functie de cate curse au companiile aeriene din cele doua tari – daca intre India si Emirate sunt sa zicem 300 curse zilnice (posibil sa fie si mai multe), cam 150 ar trebui sa fie ale companiilor emirateze si 150 ale companiilor indiene (si India are companii aeriene mari, desi posibil sa nu fi auzit de ele – IndiGO, Spice Jet, Air India). Sau ma rog, nu e nevoie sa fie fix 150 – 150, dar trebuie sa fie pe undeva pe acolo, trebuie sa fie un echilibru asa ca fiecare drept de zbor este negociat aprig.
Ce suspectez eu este ca desi domnului Varadi i s-a promis ca va zbura spre India, nu a primit drept de zbor. De aceea a zburat spre niste destinatii de nisa gen Kyrgyzstan, Uzbekistan, Maldive (daca ma refer spre destinatii extra-europene) si nu spre mega-pietele India si Pakistan. Uzbekistan are 35 milioane de suflete, pe cand India + Pakistan + Bangladesh au 1,9 miliarde !!!
In al treilea rand, surprise, surprise, in timpul negocierilor intre Wizz si Abu Dhabi (si probabil discutiile au avut loc timp de ani de zile), Air Arabia, cea mai mare companie low-cost din Golful Persic, fondata de emirul din Sharjah a anuntat ca stabileste o baza in Abu Dhabi in parteneriat cu Etihad, compania nationala din Abu Dhabi. Hopaaa. Lui Wizz nu ii e frica de competitie, competitie mai ascutita ca in Europa nu e decat in Asia de Est, dar sunt convins ca Air Arabia i-a cam dat la gioale. Dovada ca Air Arabia Abu Dhabi a primit dreptul sa zboare spre India, Pakistan si Bangladesh, pe cand Wizz Air, ioc. Patronul lui Air Arabia este emirul din Sharjah care oricand il suna pe emirul din Abu Dhabi cand are vreo problema. Si acesta sigur ii raspunde, mult mai usor decat domnului Varadi.
Personal, nu ma asteptam ca rabdarea domnului Varadi sa tina asa de mult, asa ca anuntul de acum cateva zile ca de la 1 septembrie 2025, Wizz Air Abu Dhabi se va desfinta si toate zborurile spre Abu Dhabi, fie ca sunt din Romania, Georgia sau Kyrgyzstan vor fi anulate nu a fost surprinzator, cel putin pentru mine. Ma rog, nu pot spune ca sunt incredibil de multi romani afectati. Wizz Air va continua sa zboare in Dubai pentru ca acel zbor a fost si va fi operat de baza din Bucuresti, doar daca d. Varadi ii va face cu ou si cu otet pe deja fostii parteneri emiratezi. Dar cum il cunosc, nu este tipul sa faca asta, iar comunicatul de PR care anunta renuntarea Wizz-ului la aventurile sale arabesti a dat vina pe … riscurile geopolitice ! Come on… Sau pe faptul ca nisipul desertului afecteaza motoarele mai mult decat ploile britanice. Hello, sunt companii mult mai mari cu baza in tinuturi pline de nisip si nimeni nu a inchis pentru ca e nisip la Abu Dhabi, Kuwait sau Doha. Dar ma rog, trebuie sa spui ceva politically correct sa lasi loc de dat salaam aleikum.
Ce face Wizz-ul atunci. Simplu, revine la patria-muma. Nu ma refer aici doar la Ungaria sau mai degraba Polonia, ci la toate tarile din Europa de Est. Inclusiv la Romania. Si asta este bine, zic eu. Pentru ca ma astept sa apara din ce in ce mai multe rute inedite si deci interesante. Si anunturile de noi rute si baze nu s-au lasat asteptate.
In primul rand, Wizz Air a redeschis baza de la Suceava (pe care o suspectam moarta si ingropata) si surprinzator, Bucuresti Baneasa.
Dar sa vedem care sunt noutatile:
Din Bucuresti Otopeni: Erevan (din 26 octombrie), Koln (din 26 octombrie), Frannkfurt Hahn (din 30 iulie), Brindisi (din 26 octombrie), Pescara (din 28 octombrie), Gdansk (din 27 octombrie), Wroclaw (deja inceput), Porto (din 28 octombrie), Bratislava (din 28 octombrie), Gran Canaria (deja a inceput). O gramada si foarte interesante
Din Bucuresti Baneasa: din 26 octombrie, Wizz Air va opera 9 rute din Baneasa. 4 din ele (Bergamo, Barcelona, Charleroi si Torino) vor fi operate atat din Otopeni, cat si din Baneasa (deci, atentie pe ce aeroport aterizezi sau de unde decolezi), iar unele sunt in exclusivitate din Baneasa: Basel, Frankfurt, Memmingen, Nisa si Atena.
Din Cluj-Napoca: Heraklion (deja inceput), Castellon (deja inceput).
Din Timisoara: Larnaca (din 13 octombrie), Frankfurt Hahn (din 14 octombrie), Nurnberg (din 13 octombrie), Napoli (din 14 octombrie), Roma Fiumicino (deja inceput) si Basel (din 14 octombrie).
Din Craiova: Memmingen (deja inceput), Bari (deja inceput), Roma Fiumicino (deja inceput)
Din Sibiu: Viena (de la 1 august), Frankfurt Hahn (din 2 august), Hamburg (din 1 august), Roma Fiumicino (deja inceput), Madrid (din 3 august), Basel (din 2 august) si Birmingham (din 28 octombrie)
Din Brasov: Memmingen (din 26 octombrie), Nurnberg (din 13 octombrie) si Napoli (30 septembrie).
Din Suceava: Viena (din 30 septembrie), Charleroi (din 16 decembrie), Larnaca (din 18 decembrie), Karlsruhe (din 15 decembrie), Bologna (din 16 decembrie), Bergamo (din 15 decembrie), Roma Fiumicino (deja inceput), Venetia (din 16 decembrie), Birmingham (din 15 decembrie).
Din Chisinau: Larnaca (din 12 august), Billund (din 28 octombrie), Karlsruhe (din 28 octombrie), Atena (din 27 octombrie), Bari (din 27 octombrie), Bergamo (din 28 octombrie), Napoli (din 29 septembrie), Maastricht (din 27 octombrie), Katowice (deja inceput), Varsovia Modlin (deja inceput), Wroclaw (din 13 august), Barcelona (din 11 august).
Din Iasi, Bacau, Constanta, Satu Mare si Tg. Mures nu sunt rute noi.
Din Baia Mare, Tulcea, Arad, Tuzla, Caransebes si Balti, Wizz Air nu opereaza.
Deci, personal eu ma astept la mult mai multe rute interesante si chiar surprinzatoare ale Wizz. Unele care nu dureaza mult si pe care trebuie sa le zbori cat se poate de repede (Erevan nu cred ca va surpravietui prea mult), altele care pot ramane pe termen mai lung. Wizz va avea in curand niste avioane Airbus 321 XLR din care a venit un singur avion, dar are nu mai putin de 39 comandate pana in 2029. Iar avioanele acestea au o raza de zbor neasteptat de mare pentru un avion relativ mic – poate ajunge fara probleme din Romania in India, Zanzibar si poate chiar si coasta de est a Americii.
Iar o destinatie noua pe care am citit ca poate aparea este Omanul. Sa asteptam sa vedem si mai ales sa speram ca va fi pace… Ca asta este principalul nor negru la orizont.
Erevan va supravietui, aste punctul de escala catre Moscova. Si pasageri catre aceasta destinatie vor fi multi.
Si Istanbul este punct de escala. Iar traficul intre Rusia si Romania este nesemnificativ, doar cativa membrii AUR sau SOS.
cand crezi ca ar putea Oman ? La ora actuala ce variante ar fi pt Oman ?
Se pare ca Muscat. https://gulfnews.com/business/aviation/oman-airports-in-talks-with-wizz-air-for-direct-europe-to-muscat-flights-1.500204335