Blue Air sparge monopolul Tarom al curselor interne: Bucuresti – Iasi din 25 octombrie 2015

Blue Air

De ani de zile incoace, aud sau citesc pe diverse retele sociale sau bloguri plangeri ca preturile biletelor de avion ale Tarom pe cursele interne sunt prea mari. Am citit de sute si mii de ori intrebari de ce Bucuresti – Londra este mai ieftin ca Bucuresti – Cluj Napoca. Raspunsul este simplu – NU EXISTA COMPETITIE. Este una din legile esentiale ale economiei libere (sau de piata, sau capitalism, sau cum vreti sa-i spuneti). Cand nu exista competitie, monopolistul poate sa decida ce pret vrea el. Consumatorul nu are o alta optiune. Vorba americanului „My way or highway”. Asa si cu preturile pe zborurile interne. Exista o singura companie care opereaza astfel de zboruri si poate dicta ce preturi vrea. Ti se par mari ? Ia matale trenul sau practica yoga intr-un maxi-taxi.

Intrebarea vine atunci de ce nu vin alti operatori sa zboare pe zboruri interne ? Pai au mai fost incercari. Daca mi-aduc bine aminte, la un moment dat, Blue Air a zburat Bucuresti – Timisoara. Wizz-ul nu s-a bagat niciodata. De ce ? Sunt mai multe motive. Principalul este numarul de pasageri. Atat Blue Air, cat si Wizz Air au o flotila uniforma de avioane. Unii au Boeing 737, altii au Airbus 320. Astea sunt avioane de medium courier cu 170 – 180 locuri. Pentru ca o companie low cost sa faca bani, trebuie sa zboare cu un grad de incarcare de peste 85%. In plus, tinand cont ca exista foarte mult trafic business, trebuie sa zbori de cel putin 2 ori pe zi – dimineata, la prima ora si seara. Oare vor zbura 350 oameni zilnic intre Bucuresti si Iasi ? Am dubii. Si companiile aeriene au aceleasi dubii.

Al doilea motiv – consumul de carburant pe sute de kilometri este foarte mare. Un zbor Bucuresti – Cluj operat de un B737 sau A320 dureaza sub o ora. Un avion consuma mai mult la aterizare si decolare. Pe un Bucuresti – Cluj, de abia decolezi ca hop, imediat trebuie sa si cobori. Deci, costuri clar mai ridicate.

Al treilea motiv – aeroporturile noastre au taxe aeroportuare relativ ridicate. Hai sa zicem, mai nou, au inceput sa vaneze companii aeriene care sa opereze pe aeroporturile respective, au mai scazut taxele, dar orisicat.

Ei, in conditiile astea, nu pot decat sa salut curajul Blue Air de a se lansa pe ruta Bucuresti – Iasi. Cu 2 zboruri pe zi. Cu avioane Boeing 737 (Taromul opereaza pe marea majoritate a zborurilor interne avioane mai mici gen ATR 42 sau 72). Dar hai sa va dau amanuntele complete

Primul zbor: 25 octombrie 2015

Curse: 2 pe zi

Dimineata

Iasi – Bucuresti 7:00 – 8:00

Bucuresti – Iasi 7:30 – 8:30

Seara

Iasi – Bucuresti 19:30 – 20:30

Bucuresti – Iasi 20:30 – 21:30

 

Tarif: incepand de la 47,50 euro pe segment, adica 95 euro dus-intors, in banii astia intrand un bagaj de mana de 10 kg, un bagaj de cala de 32 kg si un snack. Am simulat chiar acum si asa e… un dus intors oricand prin octombrie sau noiembrie imi da 412 lei adica vreo 90 – 95 euro.

Ce pot sa zic este ca in mod cert vor mai fi zboruri din Iasi. Si nu ca stiu „de pe surse”, dar e logic. Uitati-va la zborul de dimineata. Cursa ajunge la Iasi la ora 8:30 si se intoarce la Bucuresti la 19:30. Sunt 11 ore intre zboruri si nici o companie nu-si permite sa tina un avion 11 ore in plina zi cu echipajul jucand table in Iulius Mall. Deci, in mod cert, vor mai fi zboruri din Iasi. Si iata ca aeroportul Iasi care mai acum 1 an si ceva era molcom, acuma zbarnaie de avioane – aici opereaza mai multe curse Tarom, Wizz si acum Blue. Sa speram ca vor avea succes. Toti !

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii