Blue Air sparge monopolul Tarom al curselor interne: Bucuresti – Iasi din 25 octombrie 2015

Blue Air

De ani de zile incoace, aud sau citesc pe diverse retele sociale sau bloguri plangeri ca preturile biletelor de avion ale Tarom pe cursele interne sunt prea mari. Am citit de sute si mii de ori intrebari de ce Bucuresti – Londra este mai ieftin ca Bucuresti – Cluj Napoca. Raspunsul este simplu – NU EXISTA COMPETITIE. Este una din legile esentiale ale economiei libere (sau de piata, sau capitalism, sau cum vreti sa-i spuneti). Cand nu exista competitie, monopolistul poate sa decida ce pret vrea el. Consumatorul nu are o alta optiune. Vorba americanului „My way or highway”. Asa si cu preturile pe zborurile interne. Exista o singura companie care opereaza astfel de zboruri si poate dicta ce preturi vrea. Ti se par mari ? Ia matale trenul sau practica yoga intr-un maxi-taxi.

Intrebarea vine atunci de ce nu vin alti operatori sa zboare pe zboruri interne ? Pai au mai fost incercari. Daca mi-aduc bine aminte, la un moment dat, Blue Air a zburat Bucuresti – Timisoara. Wizz-ul nu s-a bagat niciodata. De ce ? Sunt mai multe motive. Principalul este numarul de pasageri. Atat Blue Air, cat si Wizz Air au o flotila uniforma de avioane. Unii au Boeing 737, altii au Airbus 320. Astea sunt avioane de medium courier cu 170 – 180 locuri. Pentru ca o companie low cost sa faca bani, trebuie sa zboare cu un grad de incarcare de peste 85%. In plus, tinand cont ca exista foarte mult trafic business, trebuie sa zbori de cel putin 2 ori pe zi – dimineata, la prima ora si seara. Oare vor zbura 350 oameni zilnic intre Bucuresti si Iasi ? Am dubii. Si companiile aeriene au aceleasi dubii.

Al doilea motiv – consumul de carburant pe sute de kilometri este foarte mare. Un zbor Bucuresti – Cluj operat de un B737 sau A320 dureaza sub o ora. Un avion consuma mai mult la aterizare si decolare. Pe un Bucuresti – Cluj, de abia decolezi ca hop, imediat trebuie sa si cobori. Deci, costuri clar mai ridicate.

Al treilea motiv – aeroporturile noastre au taxe aeroportuare relativ ridicate. Hai sa zicem, mai nou, au inceput sa vaneze companii aeriene care sa opereze pe aeroporturile respective, au mai scazut taxele, dar orisicat.

Ei, in conditiile astea, nu pot decat sa salut curajul Blue Air de a se lansa pe ruta Bucuresti – Iasi. Cu 2 zboruri pe zi. Cu avioane Boeing 737 (Taromul opereaza pe marea majoritate a zborurilor interne avioane mai mici gen ATR 42 sau 72). Dar hai sa va dau amanuntele complete

Primul zbor: 25 octombrie 2015

Curse: 2 pe zi

Dimineata

Iasi – Bucuresti 7:00 – 8:00

Bucuresti – Iasi 7:30 – 8:30

Seara

Iasi – Bucuresti 19:30 – 20:30

Bucuresti – Iasi 20:30 – 21:30

 

Tarif: incepand de la 47,50 euro pe segment, adica 95 euro dus-intors, in banii astia intrand un bagaj de mana de 10 kg, un bagaj de cala de 32 kg si un snack. Am simulat chiar acum si asa e… un dus intors oricand prin octombrie sau noiembrie imi da 412 lei adica vreo 90 – 95 euro.

Ce pot sa zic este ca in mod cert vor mai fi zboruri din Iasi. Si nu ca stiu „de pe surse”, dar e logic. Uitati-va la zborul de dimineata. Cursa ajunge la Iasi la ora 8:30 si se intoarce la Bucuresti la 19:30. Sunt 11 ore intre zboruri si nici o companie nu-si permite sa tina un avion 11 ore in plina zi cu echipajul jucand table in Iulius Mall. Deci, in mod cert, vor mai fi zboruri din Iasi. Si iata ca aeroportul Iasi care mai acum 1 an si ceva era molcom, acuma zbarnaie de avioane – aici opereaza mai multe curse Tarom, Wizz si acum Blue. Sa speram ca vor avea succes. Toti !

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • Cezar, tentative nu numai Blue-ul a operat candva intern , daca imi aduc bine aminte prima data pe CLJ, folosind B734,B735, apoi au lansat TSR, CLJ, ARW cu aeronave SAAB340 si SAAB2000 inchiriat de la Carpatair (YR-SBM parca), LF-urile au fost mereu ridicate acolo, intradevar din motive operationale -economice au fost scoase ; referitor la WIzz au operat si ei prin 2010-2011 pe CLJ cu A320.

    Cristi 16 iulie 2015 19:27 Răspunde
  • depinde de blue air… daca va anula des zboruri pentru ca nu au clienti (cum a facut wizzair pe cluj-bucuresti), atunci poti sa-ti iei adio de la ei, omul va prefera tot tarom. macar cu tarom stii ca zboara, si daca nu esti la cursa de la 12 te pune la cea de la 16…

    oana 16 iulie 2015 19:32 Răspunde
  • Tot nu inteleg „efervescenta” de pe Iasi. Cineva va pierde. Curand. Si big money! TSR si CLJ sunt lasate pe mana Wizz. Reactia Tarom este cel putin tampita!
    Wizz a avut pasageri relativ pe cursa CLJ-OTP insa era la o ora total prost aleasa, dupa-amiaza…

    Mihai 16 iulie 2015 20:54 Răspunde
  • Nu uitati ca Iasul a fost capitala tarii si de pe Iasi zboara si Austrian , Aegean si Air Bucharest !!!!!!

    Ma 16 iulie 2015 21:21 Răspunde
  • Ultimele 2 zboara doar regim charter. Pe TSR sau CLJ ai si Corendon, Freebird, AtlasJet etc…
    Nu exista nicio logica ( cunoscuta) pt Iasi.

    Mihai 16 iulie 2015 22:22 Răspunde
  • Exista o cerere mult mai mare decat ne imaginam noi pe cursele interne, iar Blue lanseaza ca urmare a unor solicitari indelungate si studii atent facute cursa de IAS-OTP, nu departe urmand si alte interne + mini-baza de pe IAS cu rute ce le veti descoperi curand.

    Cristi 16 iulie 2015 23:15 Răspunde
  • Daca facem o comparatie pertinenta cu alte mijloace de transport si luam in vedere in primul rand concurentul principal CFR sa zicem : clasa I – 35eur , dus-intors – 70eur. Blue -OTP-IAS-OTP-90-100eur, desigur la tariful de pornire, iar pentru cei care nu vor sa piarda o noapte prin IAS platind inutile cazare+diurna, sigur este alternativa cea mai sigura si ideala.

    Cristi 16 iulie 2015 23:18 Răspunde
  • Eu zbor se doua ori pe luna CLJ OTP. Pot sa va spun ca avioanele sunt arhipline! In doar doua curse de jumătate de an am văzut locuri libere.

    Tavi 17 iulie 2015 1:12 Răspunde
  • Eu am zburat CLJ-OTP cu Saab 340 al Blueair (ma rog inchiriat de la Regional Air Service) cu 70 RON one-way. Cu Wizz nu am apucat dar mi-as dori sa merg la capitala de pe Aeroportul Iancului

    V 17 iulie 2015 8:55 Răspunde
  • Sunt binecunoscute arogantele si complexele de superioritate ale ardelenilor („miticii”) ,( prea putini justificate de parcul industrial Tetarom si festivalul Tiff) fata de moldoveni (in special, dar si fata de restul romanilor).
    Ce uita acesti ipochimeni e faptul ca industria din Moldova renaste, dupa anii de umilinte pesediste, iar legaturile cu Basarabia vor fi tot mai multe … Inclusiv foarte multi romani si ucrainieni din tinutul Herta tot spre Iasi ii vor „trage ata”…
    Deci „ciocu’ mai mic”, rezolvati-va problemele cu boc si cu gunoaiele ca nu (mai) sunteit voi buricu’ Romaniei !

    Cristian 17 iulie 2015 12:25 Răspunde
  • Cristian, usor cu acuzele ca nu suntem in dezbateri politice si economice aici.
    Este imbucurator ca avem posibilitatea sa zburam la preturi decente si intern, iar in mod firesc Cluj, Timisoara vor urma ca destinatii interne, iar o legatura din punct de vedere economic din aceste doua destinatii spre IAS ar fi viabila.

    Cristi 17 iulie 2015 12:34 Răspunde
  • Au introdus si Roma, Paris si Londra. Deja Londra va fi operata de 3 operatori.

    alex 17 iulie 2015 12:35 Răspunde
  • Initiativa e laudabila, dar mai degraba ar conecta Buc de vest cu low cost. Inspre Moldova se mai circula decent cu masina, sunt 2 benzi etc, dar sa treci Carpatii e un cosmar, 8 ore cu masina pana la Oradea sau 14 ore cu trenul, iar costurile pe masura. Cred ca o ruta Buc-Oradea ar fi de luat in calcul, trenurile sunt pline zilnic iar un bilet este 250-300 lei

    Petre 17 iulie 2015 15:12 Răspunde
    • Pana una alta, Oradea e inchisa 🙂 Sa fie gata pista si dupa redeschidere, sper sa fie mai mult trafic decat acel Tarom zilnic

      Imperator 17 iulie 2015 16:52 Răspunde
  • Dar dacă Blue Air va aduce cele 5 avioane Embraer pe care se zvonește ca le-a comandat? Vezi articolul din 8 Iulie de pe http://www.aeronews.ro. Atunci sa vedem reacția celor de la Tarom!

    Marian 18 iulie 2015 23:44 Răspunde
    • Sa vedem, sa traim. Cu Embraerele alea nu va zbura la Londra sau Paris, curse care tocmai le-a anuntat.

      Imperator 19 iulie 2015 12:18 Răspunde
  • Pingback: Blue Air anunta un nou hub la Iasi: curse spre Londra, Paris, Roma si Bucuresti

  • Eu unul nu-mi amintesc de cursa interna Wizzair din 2010-2011 despre care se vorbeste aici, si in 2010 chiar circulam la Cluj. Imi amintesc insa de cursele interne BlueAir catre CJ si TM, si de momentul cand a inceput „picajul” BlueAir, ziua cand au anulat toate zborurile interne (eram in aeroport, trebuia sa plec la CJ) si de atunci nici nu au mai operat intern, au mai inchis si curse externe… etc.
    Sunt curios totusi, cum au spart monopolul Taromului? Cum de au fost lasati?
    Sa fim sinceri, stim clar ca in spate exista intelegeri la nivel inalt ca Tarom sa aiba anumite curse „eliberate” de concurenta lowcost, cum ar fi Budapesta, Munchen (Memmingen low cost) operate pentru vreo 8 luni si de Wizzair, si curse care erau tot timpul pline, brusc s-au inchis fara nicio explicatie. Asa ca am ramas cu Tarom si platim pana la Budapesta minim 250 EUR.

    WWT 19 iulie 2015 13:14 Răspunde
    • Budapesta a fost o cursa extrem de proasta pentru Wizz. Costurile sunt foarte mari deoarece cursa este scurta, iar Taromul a taiat pretul cat timp zbura Wizz. Cum ziceam si in articol, o companie low-cost nu-si permite zboruri sub 2 ore cu avioanele pe care le au. Memmingen nu a avut insa clienti, gradul de incarcare era cel mai mic din cursele de la Bucuresti.

      Imperator 19 iulie 2015 13:24 Răspunde
    • Uite WWT – https://wizzair.com/ro-RO/about_us/news/9iop8104. Eu am zburat pe aceasta ruta de 3 ori in trecut, insa chiar daca aeronavele aveau un LF satisfacator, iti pot spune ca orarul de zbor era total nepotrivit. Poate LCC-urile sa schimbe ceva acum daca vor opera mai multe destinatii interne.

      Cristi 20 iulie 2015 19:02 Răspunde
  • Inteleg si are logica ce spui tu cu zborurile sub 2 ore, dar nu cred ca asta a fost motivul. De pe Budapesta au multe zboruri sub 2 ore, si as da exemple ca Budapesta – Varsovia (1h10 min), Cluj/Tg Mures (tot 1h), Roma, Milano (undeva la 1h30) …
    Iar pe Memmingen am zburat de 2 ori si alti prieteni de mai multe ori si erau zborurile pline…

    WWT 19 iulie 2015 15:55 Răspunde
  • Nu zic ca low costurile nu zboara sub 2 ore, mai exista cazuri, dar sunt niste exceptii. Bucuresti – Budapesta pierdea bani la greu si nu se putea batea cu Tarom care are avioane mult mai potrivite pentru zborul asta – ATR 42 sau 72. Iar aia cu Memmingen, iti zic din surse sigure. Nu stiu daca ai zburat zilnic cu cursa respectiva, dar LF-ul era cel mai mic din Bucuresti.

    Imperator 19 iulie 2015 16:29 Răspunde
  • De cel putin 6 ani Wizz Air opereaza cu succes cursele TGM-BUD cu A320 la preturi incepand cu 10 euro bilet. Iar distanta intre TGM-BUD CLJ-OTP sau OTP-BUD este aproape la fel. Deci, si cursele astea pot fi operate cu asemenea succes.

    nichita 21 iulie 2015 11:49 Răspunde
  • Pingback: Ce inseamna competitia: Avionul de Iasi costa cat un bilet de tren - Tips & Tricks

  • Pingback: Cat mai costa avionul Bucuresti-Iasi

  • Nu inteleg de ce atata harababura, cand poti calatori linistit cu trenul. 250 lei dus intors, asta vine sub 60 de euro.

    Gulihaah Navarhbo 11 ianuarie 2016 15:31 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii