Cate ceva despre zborurile spre Bruxelles sau despre Blue Air vs Tarom

Blue Air vs. Tarom

Era marti, 22 martie dimineata. Eram in clinica MedLife din Titan pentru niste analize (da, sunt in spital, articolul acesta e scris de acolo) si, stand linistit la coada, imi vad “explodand” Facebook-ul. Era ora 8:04. Cu 4 minute inainte, doua explozii lovisera in zona de check in a aeroportului principal din capitala Belgiei – Aeroportul Bruxelles – Zaventem. Zona este spulberata, lasand in urma zeci de morti si raniti, dar asta duce la inchiderea instantanee a aeroportului. Acesta este inchis inca la ora la care scriu (sambata) si, din cate stiu, va fi inchis si duminica, dar nu se stie inca daca va fi redeschis sau nu lunea. Dar nu despre asta voiam sa scriu, ci despre cum au reactionat cele doua companii aeriene romanesti care opereaza pe aeroportul Bruxelles – Zaventem.

De vreo doi ani incoace, sincer, Blue Air ma surprinde placut din ce in ce mai mult. Flota s-a triplat, a deschis baze operationale in strainatate (Larnaca si Torino), a fost prima companie aeriana privata care a deschis o cursa interna (Bucuresti – Iasi), de atunci a multiplicat rutele interne cu o viteza uimitoare, a deschis rute noi, unele de-a dreptul inovative (fie ca e vorba de Firenze, de Castellon sau de Lyon), reactioneaza imediat in cazul in care apar oportunitati noi (vezi deschiderea Lisabonei) si asa mai departe. Ei, bine, Blue Air a reactionat la fel de spectaculos si in cazul zborurilor de Bruxelles. Blue Air, spre deosebire de Wizz Air, opereaza pe aeroportul principal Zaventem, acolo unde zboara si Taromul, de altfel.

Pe 22 martie, in ziua atentatului, Blue Air avea cursa doar din Bacau spre Bruxelles, nu si din Bucuresti. Aceasta a fost anulata, dar pasagerii au primit posibilitatea de a fi re-rutati sau sa mai astepte pana la zborul urmator. Dar celor de la Blue Air le-a trebuit doar cateva ore sa se organizeze.

Pe 23 martie, cand putine companii aeriene din toata lumea cautau posibilitati de re-rutare, Blue Air zbura la Liege, aflat la circa 100 km de Bruxelles, iar pasagerii erau transportati cu autocarul pana la Bruxelles. In plus, cei care se pregateau sa ia zborurile inapoi spre Romania, erau ridicati gratuit de la Gare de Nord din Bruxelles si transportati gratuit pana la Liege (trebuia sa se prezinte cu trei ore inainte de ora decolarii in cazul zborului din Liege sau cu patru ore in cazul zborului operat din Maastricht). Ulterior, aeroportul de rezerva folosit a fost Maastricht, dar Blue Air a transportat si va transporta gratuit pasagerii intre Maastricht si Bruxelles. Totul a fost pus la punct in timp record si uitandu-ma la reactiile de pe Facebook, inclusiv ale unor pasageri, totul a fost organizat impecabil. Si sunt sigur ca zborurile spre Bruxelles ale lui Blue Air vor continua sa fie operate, indiferent de cat timp va fi inchis aeroportul din Bruxelles.

Pe 22 martie, cursa Tarom Bucuresti – Bruxelles era in zbor pe undeva deasupra Germaniei, cand bombele au explodat in Zaventem. In urma inchiderii aeroportului, avionul a fost re-rutat de Eurocontrol spre aeroportul Schiphol – Amsterdam, unde, de altfel, a si aterizat. Dupa aceea, a urmat haosul… Judecand dupa informatiile pe care le-am vazut pe Facebook si din diverse alte relatari, instructiunile catre pasageri nu au existat. Cei care mai zburasera la viata lor s-au adresat birourilor de transfer KLM si, daca voiau sa se intoarca in tara, li s-a schimbat biletul, intorcandu-se in cursa Tarom fie in seara respectiva, fie a doua zi. In plus, Taromul a introdus un avion Airbus 310, cel mai mare din flotila Tarom (in general, cursa de Amsterdam este operata cu avioane mai mici), pentru a putea lua cat mai multi pasageri. In schimb, transportul spre Bruxelles nu exista (de sub aeroportul Amsterdam exista trenuri directe spre Bruxelles, dar in ziua atentatului si, probabil, in cea urmatoare, trenurile nu au operat din motive de siguranta) sau, daca exista, nimeni nu stia de unde poate fi luat.

Zborurile ulterioare ale Tarom spre Bruxelles au fost anulate (si raman anulate pana la redeschiderea aeroportului). Pasagerii spre Bruxelles pot opta sa isi amane calatoria sau sa zboare intr-un alt aeroport din zona (Amsterdam, Londra, Frankfurt, Paris), dar ca sa ajunga la Bruxelles, este treaba fiecaruia cum se descurca. In schimb, cursa de Amsterdam e operata de un avion A310, cu o capacitate de peste 200 de pasageri.

O companie este low-cost, alta este legacy. Una s-a dat peste cap si de a doua zi a operat zboruri pe aeroporturi alternative aflate aproape de Bruxelles (sunt convins ca au incercat si la Charleroi, dar aeroportul este full de curse deja existente, iar Brussels Airlines, principala companie aeriana a Belgiei, si-a mutat operatiunile la Liege si Antwerpen, probabil de aceea si Blue s-a mutat la Maastricht dupa ce in primele zile a aterizat la Liege, cred ca aeroportul belgian lucreaza la capacitate maxima), dar distanta de parcurs este similara (sunt 100 km de la Liege la Bruxelles si 120 km intre Maastricht si Bruxelles). Asa ca “jos palaria!” pentru “operatiunea Bruxelles” a Blue Air !

Despre Tarom, ce pot sa zic. Stim ca in ultimele zile a avut loc un cutremur la conducerea Tarom. Fostul CEO, belgianul Christian Heinzmann, a fost indepartat de la conducere de Consiliul de administratie si a fost inlocuit cu fostul director financiar Gabi Stoe. Dar cred ca Taromul are nevoie de o scuturare structurala, nu doar de o schimbare la varf. Taromul trebuie sa se reinventeze de sus pana jos … de la customer relations la rute, de la servicii oferite la viteza de reactie, de la marketing la servicii in avion si in afara lui. Taromul are un nume si continua sa fie iubit de milioane de romani, dar are nevoie si de o schimbare majora, si asta, repede. Sper sa se intample. Si repede !

Sursa foto

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii