Despre falimente in turism

Faliment

Turismul romanesc a mai luat un upercut in plina figura cu garda jos, asa, la ceas de toamna. Daca, spre deosebire de anii trecuti, cand o agentie de turism intra in incetare de plati de obicei in plin sezon, anul acesta, falimentul anului a aparut in luna octombrie, intr-o luna in general molcoma din punct de vedere turistic. Si nu a fost orice faliment – a fost, dupa cum declara ministrul turismului „cel mai mare faliment de dupa 1990 incoace din turism”. Cifrele initiale anuntate sunt de 7,5 milioane de euro, dar, probabil cand se va da drumul la insolventa, vor aparea mai multi la masa credala. Oricum, cifrele sunt spectaculoase.

De ce a dat faliment Omnia? Nu stiu, cert este ca a intrat in criza de bani asa de mare incat patronul s-a aruncat de la etaj si a murit. Nu il cunosteam pe dl Negru, din auzite parea un tip foarte de treaba, extrem de profesionist si pasionat de ce face. De ce a dat faliment? Am citit cele mai fantasmagorice explicatii din mass-media mainstream de 2 lei care e in Romania – de la pierdut banii la Las Vegas in cazinou (mi-a adus aminte de legenda urbana crezuta cu sfintenie de toti in perioada lui Ceausescu conform careia Nicu Ceausescu a pierdut herghelia de la Mangalia la cazinou in Las Vegas. Inutil sa zic ca nici un cal nu auzise de asta si toate cabalinele erau bine mersi la malul Marii Negre) la bani pierduti pe femei (hmmm, cu 7,5 milioane s-ar fi culcat probabil cu toate Miss World din istorie). Ultima explicatie am auzit-o tot de la domn ministru, cum ca dl. Negru ar fi pierdut banii pe bursa. Acum, probabil, ministrul si-a bagat nasul prin mai multe hartii decat o fac muritorii de rand, dar mi se pare un picut ciudat – bursa romaneasca a bubuit in primavara asta si corectiile din toamna nu au fost dezastruoase (prabusirea va fi la anul, dupa toata topaiala fiscala a PSD-ului). Sa fi bagat bani pe burse externe? Nici cele mai mari din strainatate nu o duc rau. Ma rog, vom afla la un moment dat.

Dupa falimentele de anii trecuti, aparusera niste sfaturi de la diversi consultanti in turism cum sa te prinzi ca ceva nu e kosher cu o agentie. In primul rand, sa te uiti la vechime. Omnia era pe piata de ani buni (mai precis, din 1993), fiind una dintre cele mai vechi agentii de turism din Romania. Sa te uiti daca exista clienti. Omnia avea vanzari in crestere si clienti fideli (sunt, poate, sute de oameni care au mers in zeci de circuite Omnia Turism in ultimele doua decenii). Sa te uiti in bilanturile agentiei. Daca erai expert contabil si te uitai pe bilanturile contabile din ultimii ani, ai fi descoperit ca firma a avut profit in fiecare dintre ultimii 11 ani (exceptand o pierdere minuscula in 2007). E drept, exista o crestere spectaculoasa a datoriilor in 2016, dar nimic sa te nelinisteasca – firma a avut datorii mai mari si in perioade in care avea cifra de afaceri mai mici si totul a fost ok. Marja de profit este mult mai mare decat media pe industria turistica, avea aproape 50 de angajati (numarul fiind stabil), sediul il stia toata lumea. Sa vezi daca au fost niste tururi suspendate fara motiv. Tururile se executau, e drept, aparusera niste discounturi cam mari pentru tururile din 2018 si incepuse sa vanda pana si Revelion 2019, dar nici asta nu era ceva care sa traga semnale de alarma. Deci in conformitate cu criteriile specialistilor, Omnia Turism era o firma 100% stabila, sigura, de incredere. Si totusi a dat faliment, lasand aproape 8.000 de oameni fara vacante.

 

Falimentul este o normalitate a civilizatiei umane de dupa inventarea mediilor de schimb (a banilor). Oricine intra intr-o actiune antreprenoriala isi asuma niste riscuri. Au existat falimente imense – Lehman Brothers a dat faliment in 2008, lasand in spate pierderi de 691 de miliarde de dolari (adica de 92.000 de ori mai mari decat Omnia Turism). Au existat firme in insolventa care fie au disparut, fie au fost reorganizate, dar creditorii si clientii au pierdut miliarde – General Motors, Delta Airlines, Enron, Chrysler, Texaco, WorldCom. Mai aproape de industria turismului, cartea de istorie este plina de companii aeriene glorioase care au dat faliment – PanAm, Spanair, Swiss Air, Malev, SABENA si, ultima pe lista, cu voia dvs., Air Berlin. Au existat state in faliment – Imperiul Roman, Franta lui Napoleon, Suedia si Danemarca dupa caderea lui Napoleon, China, de multe ori, Argentina, la sfarsitul secolului trecut si altele. Romania a fost in incetare de plati (insolventa) in 1933, in faliment partial in 1981 si la doi pasi de faliment in 1999 (s-a salvat doar pentru ca Radu Vasile a reusit sa vanda Dacia companiei Renault, lovind doua obiective dintr-o lovitura – a salvat Romania de faliment, a salvat si Dacia de la inchidere).

 

Motivele sunt cam aceleasi la nivel micro sau macro – prostul management sau/si mediul economic. Omnia Turism a existat si a fost un tur operator important in piata turistica timp de aproape 25 de ani. Deci nu se poate spune ca unicul actionar – director general a fost un prost manager. Poate ca a facut greseli, poate ca a bagat bani pe bursa, poate ca a facut cine stie ce investitii paguboase in te miri ce. Cert este ca a intrat in faliment. Falimente ca Omnia au mai fost (e drept, nu la nivelul lui Omnia) si vor mai fi. E o regula a economiei din momentul in care oamenii au inventat banii.

 

Dar intrebarea este: ce trebuie sa faci pentru a nu-ti pierde banii?

Raspunsul este simplu si a venit tot de la Uniunea Europeana pentru ca, la fel ca in multe cazuri, daca nu vine de la Bruxelles, pe aparatul guvernamental de stat si de Partid l-ar durea la basca. Exista cazuri de falimente in industria turistica europeana pe langa care Omnia Turism e o firimitura nesemnificativa, mai ales in ultimii 15 ani, asa ca cei de la Comisia Europeana au dat o directiva de travel care ordona clar statelor membre sa introduca niste mecanisme de asigurare a pachetelor de calatorii vandute de industria turistica! E vorba de Directiva 2015/2302 din 25 noiembrie 2015. Din 2015, au trecut, iata, doi ani, dar niciun ministru sau secretar de stat nu a catadicsit sa faca mare lucru. Cei de la ANAT au tot facut si refacut propuneri de asigurare a pachetelor de vacanta, dar mai nimeni nu le-a luat in seama. A fost mai important ca guvernul si Parlamentul sa lupte pentru legalizarea traficului de influenta in Romania, iar spaga sa fie proclamata obligatorie prin lege, decat sa fie protejati cetatenii.

 

Poate ca unii dintre voi ati auzit de asigurari – gen asigurari storno. Acelea nu te ajuta in caz de faliment, acelea te ajuta doar daca din motive intemeiate (cum ar fi imbolnavire, moartea unui apropiat, concediere) nu mai poti pleca in vacanta contractata. Acea asigurare nu acopera riscul de faliment.

Exista posibilitatea ca atunci cand ti-ai platit serviciile turistice cu cardul de credit (ATENTIE – cardul de credit, nu cel de debit), compania de card de credit (VISA, Master Card sau altele) sa iti returneze banii. Dar si aici sunt niste limite.

Exista si o asigurare de insolventa turistica, pur facultativa, lansata de cei de la Gothaer. Dar aceasta nu a fost destul promovata si cred ca nici 10% din agentii de turism din Romania nu au auzit de ea. Dar, din nou, e facultativa, ca si asigurarea de sanatate pentru calatorii. Iti asumi ca daca iti rupi piciorul in America o sa dai din banii tai 10.000 de dolari pentru ca nu vrei sa dai 50 lei pe o asigurare de calatorie.

 

Pentru a asigura stabilitate si incredere in industria turistica romaneasca, trebuie insa generalizat un sistem de asigurare obligatorie (nu facultativ), care sa acopere turistii in caz de insolventa. Asa cum e la banci – in acest moment, daca o banca da faliment, orice cetatean care are la banca respectiva conturi si depozite de pana la 100.000 de euro va primi toti banii inapoi in maximum 30 de zile (a dat Domnul ca de cand a aparut Fondul sa nu mai dea faliment nicio banca. Dar inainte e un pomelnic intreg – poate ca numele Dacia Felix, Banca Internationala a Religiilor, Bancorex va spun ceva). Si nu vorbim de o industrie mica – anul trecut, romanii au cheltuit 1,9 miliarde de euro pe pachete de turism in strainatate (cel putin, asa sustine Gothaer), creand zeci de mii de locuri de munca directe si sute de mii indirecte.

 

ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism) a inaintat o propunere legislativa inca din octombrie 2016, dar de abia pe 30 august 2017 a aparut o ordonanta de urgenta referitoare la garantarea pachetelor, care insa, evident, nu a intrat in vigoare pentru ca inca nu exista normele de aplicare. Daca PSD s-ar fi ocupat mai putin cu scaparea hotilor de puscarie si mai mult cu protejarea consumatorilor, pagubitii din urma  falimentului Omnia ar fi fost deja acoperiti de o forma sau alta de asigurare. Asa, fiecare primeste cam 4 dolari din fiecare pachet achizitionat.

Ca idee, iata articolul 24, cel relevant:

 

Art. 24. –

(1) Agențiile de turism care își desfășoară activitatea pe teritoriul național și comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora au obligația să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăților efectuate de către sau pe seama turiștilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenția de turism se află în dificultate financiară, definită conform dispozițiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenția de turism asigură și garanții pentru repatrierea turiștilor.

(3) Sistemele de garantare a răspunderii agențiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcționa distinct sau asociat.

(4) Garanția este efectivă și acoperă costurile previzibile în mod rezonabil, inclusiv costurile estimate ale repatrierii.

 

Deci, vorbim de faptul ca agentiile de turism trebuie sa aiba scrisori de garantie bancara, polite de asigurare sau alte instrumente legale (fond de garantare sau orice altceva). Sa asteptam si normele de garantare… si sa speram ca, macar peste fix doua luni, toate pachetele sa fie garantate de agentiile de turism. Dar sunt curios daca toate aceste norme vor acoperi si alte cazuri – falimente de companii aeriene, feroviare sau rutiere, falimente de structuri de cazare sau falimente de intermediari on-line care nu opereaza din Romania (gen Booking, Airbnb sau altele). De urmarit …

Sursa foto

Categorii:
Diverse

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii