3 luni de la alegeri, 2 luni de guvern nou. Revolutia bunei guvernari se amana pentru 2024 ?

TV

Ne aflam la 3 luni de la alegeri si 2 luni de la formarea in chinuri a unui guvern nou, un guvern Slava Domnului fara PSD, si inca mai important, existenta unui Parlament cu PSD in opozitie – nu intr-o opozitie nesemnificativa, nu cu cativa deputati adica cum ar merita un partid care a distrus tara de 75 ani de cand este la putere (din 1945 pana acum, singurele perioada in care a lipsit de la putere au fost 1996 – 2000, 2004 – 2008 si candva un pic prin 2010-2012 parca, deci au fost la putere in minim 66 ani din ultimii 75), dar ma rog. Noul guvern (nascut cu forcepsul datorita unor ambitii uneori prostesti) este format din PNL – USR (UDMR nu se pune, ala e partidul aliat cu toti). Evident, am votat cu actuala putere, evident am avut mari asteptari de la “new kid on the block” al politicii romanesti, USR-PLUS care a promis o Revolutie in felul de a guverna in Romania si o reforma profunda a unui stat complet anchilozat si evident, am urmarit si urmaresc cu mai mare atentie ce  decizii au fost luate sau nu au fost luate in domeniile pentru care am o atentie mai mare – Transporturi si Turism. Si sincer, cel putin pana acum, rezultatele sunt dezamagitoare. Da, trebuie sa o spun ca un om care am votat cu apasare si am semnat toate petitiile USR PLUS.

Nu, nu ma astept ca Nasui sa fi adus deja milioane de turisti romani care sa inunde Romania, nu ma astept ca Drula sa fi terminat deja 4000 km de autostrada, nici ca pe Voiculescu sa-l doara mana de la atatea panglici taiate la inaugurari de spitale si policlinici de secolul XXI in toata tara pentru ca este evident ca nu au putut sa faca asta si nimeni nu ar putea sa o faca. Constructia de autostrazi in Romania este un dezastru din anii ‘70 (iar reteaua de drumuri a fost una dintre cele mai proaste din Europa de la retragerea autoritatilor romane in perioada imparatului Aurelian – ca veni vorba, noi inca mai existam ca popor datorita faptului ca am avut o infrastructura ingrozitoare in ultimele doua milenii), nimeni nu a mai reformat sistemul sanitar de la doctorul Carol Davila incoace, deci minuni nu se pot face peste noapte. Dar, semnele de inceput de “domnie” a voievozilor USR PLUS in cateva ministere nu prea imi dau multe sperante. Si am sa va zic si de ce. Minister dupa minister, om dupa om.

 

Ministerul Transporturilor – dl. Catalin Drula. Cum unora le place berea, altora calatoritul sau cartile, domnul Drula este pasionat de autostrazi. O pasiune constructiva si salutara. Sa ai un om ministru intr-un domeniu de care este realmente pasionat este un lucru pozitiv. Un lucru negativ insa este ca dl. Drula nu a fost numit Ministrul Autostrazilor (ar fi fost o pozitie ideala, de altfel), ci Ministrul Transporturilor, iar aici, autostrazile sunt doar o particica dintr-un ecosistem mult, mult mai mare. Un sistem care trebuie integrat si care trebuie sa ofere un transport cat mai rapid posibil in conditii de siguranta.

L-am urmarit pe dl. Drula in marea majoritate a aparitiilor publice de cand e ministru. Cei care administreaza pagina de  Facebook a ministerului fac o treaba excelenta in a dibui toate aparitiile publice ale ministrului lor (si asta nu o fac de ieri, de azi, o fac inca de pe vremea ministrului de o trista aducere aminte Cuc), asa ca orice interviu chiar si in cele mai obscure locuri sunt reflectate pe larg pe pagina ministerului.

Dar ce descoperi in aceste interviuri?

Ca omul vorbeste ore si ore in sir despre subiectul favorit – autostrazi. Nimic altceva. Eventual, drumuri expres. Da, stie, da, pare decis, da, are o viziune si o dorinta de a lasa autostrazi in urma, dar alte tipuri de transporturi pur si simplu nu exista pentru dl. Drula. Cred ca daca s-ar inchide toate aeroporturile si companiile aeriene din Romania, dl. Drula nici nu ar sesiza. Decat cand probabil ar trebui sa plece in vacanta. Problema e alta – din pacate noi ne apucam de autostrazi cand altii se apuca de nivelul urmator. Dl. Drula anunta si pe buna dreptate ca nu vom ajunge la Brasov pe autostrada inainte de 2030, dar in 2030, strategii transporturilor din “first world” se vor uita la masini electrice fara sofer si la vehiculele personale aeriene. Daca nu am terminat autostrazile pana in 2000, astea construite acum nu vor mai fi prea necesare in orizontul de timp 2040 – 2050. Nu zic sa nu le faca, e o infrastructura de baza, dar m-as astepta ca un ministru tanar, vorbitor de limbi straine si citit sa se gandeasca si la nivelul urmator care e … in curand. Sigur, nu o sa mai fie ministru al transporturilor atunci (poate in alta pozitie, poate nu o mai fi in politica), dar daca chiar vrea sa faca o Revolutie, strategiile trebuie deja facute. Pentru ca investitiile in transporturi se fac azi pentru maine. Ma rog, asa se face in lumea “bunei guvernari”. La noi, atat dl. Drula cat si restul colegilor pun la cale niste investitii pentru ieri.

Dl. Drula nu a scos mai mult de doua propozitii legate (sau nu l-am auzit eu) despre transportul aerian. A anuntat doar ca Taromul va da nu stiu cati oameni afara si ca ar trebui sa avem faianta si WC-uri noi in aeroportul Otopeni si niste femei de serviciu mai vrednice (in mod surprinzator nu s-a referit si la calitatea detergentilor, un element determinant in planurile pe termen lung). Asta pare sa fie strategia pe 4 ani a Ministerului in domeniul aviatic. Concedieri la TAROM si sa nu mai puta a pipi in Aeroportul Henri Coanda. Ceea ce nu stie dl. Drula este ca de cam jumatate de secol aviatia este principalul motor al economiei mondiale, nu mai sunt masinile. Transportul aerian aduce investitori (chiar si cand dl. Drula va inaugura cel de-al 10.000-lea kilometru al retelei de autostrazi romanesti, iar de la Paris la Bucuresti se va ajunge exclusiv pe autostrada, intre Bucuresti si Paris tot 2300 km vor fi, si tot 26 – 28 ore vei face cu masina si nu vad nici un investitor sa aibe luxul sa faca 28 ore dus si 28 ore intors de dragul Romaniei), aduce turistii, aduce idei, aduce inovatie.

Cuvantul cheie in lumea de astazi il reprezinta conectivitatea si mobilitatea transnationala si transcontinentala. Iar dl. Drula nu a scos nici o silaba despre cum vede el ramura transporturilor nr. 1 din lume. Este ramura cea mai lovita de COVID. Este ramura care poate sa dispara in Romania – e foarte posibil ca in urmatoarele luni sa nu mai avem nici o companie aeriana romaneasca si sa se inchida si  marea majoritate a aeroporturilor. Nu e imposibil ca sa nu mai existe nici coordonare de trafic aerian in Romania – in caz ca dl. Drula ar inchide ROMATSA, traficul aerian ar fi dirijat de Eurocontrol cu ajutorul controlorilor de trafic din Bulgaria si Ungaria (ca alti vecini nu sunt in UE). Aviatia este transport critic pentru orice tara din lume, dar dl. Nasui sustinea acum cateva luni ca TAROM ar trebui inchis. OK, dl. Drula inchide TAROM-ul daca asa vrea colegul sau de partid, dar as fi foarte curios care este strategia pentru transportul aerian al USR PLUS in acest caz. Pentru ca in afara de spalarea temeinica a WC-urilor nu pare sa aiba vreuna.

Transportul feroviar – daca toti se plang de autostrazi, ei bine, reteaua de autostrazi si sosele din Romania este la ani lumina distanta de sistemul feroviar. Viteza medie de deplasare a trenurilor in Romania este sub cea din anii ‘80, iar pe unele rute, trenurile merg cu o viteza inferioara decat a trenurilor din vremea Regelui Carol I. In Europa si Asia, reteaua de cai ferate este una alternativa, mult mai rapida si mai putin poluanta la transportul rutier si chiar si la cel aerian. Este o retea care decongestioneaza orasele (atunci cand exista o retea de cai ferate sub-urbane), decongestioneaza autostrazile (atunci cand ajungi cu trenul mult mai repede decat cu masina), decongestioneaza aeroporturile (cand ai trenuri de mare viteza). Si in plus, sunt o retea strategica de backup in caz ca nu se mai poate zbura (vezi eruptia vulcanului islandez care, apropos, se poate repeta in orice moment). In plus este modul de transport pe care Uniunea Europeana vrea sa se concentreze in efortul de stopare a schimbarii climatice. L-am auzit pe dl. Drula baguind ceva despre o cale ferata pe la Deva si cam atat. In rest, nimic. Nici o viziune, nici o idee, nimic de substanta.

Sunt absolut convins ca a face o strategie gandita pe termen lung care sa aduca transporturile in Romania macar la nivelul Ungariei nu se face batand din pinteni. Implementarea ei nici atat. Dar toate pozitiile publice ale ministrului arata ca nu ii pasa de nimic in afara de pasiunea vietii domniei sale – autostrazile. Si din pacate, asta este grav, este dezamagitor si nu are de-a face cu “revolutia bunei guvernari”.

 

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului – dl. Claudiu Nasui. Un alt ministru nou, tanar, provenit din grupul profesionistilor care au lucrat in diverse corporatii inainte de a decide sa intre si sa deratizeze politica si administratia de tot soiul de fosile si cleptomani. Din nou, un tip care vorbeste bine, stie engleza, foarte probabil este si inteligent. Marea lui problema este ca si-a luat in brate atatea domenii incat nu le poate duce. Si evident ca are tendinta sa arunce la coada acele domenii de care nu are habar. Unul dintre ele, cel de-al treilea domeniu din noul brand al ministerului – “turismul”.

OK, nu ar fi primul ministru al turismului care sa aiba in responsabilitate turismul si sa nu aiba habar. Credeti ca Nuti Udrea avea habar de turism cand a ajuns Ministru al Turismului ? Dar Nuti avea trecere pe la absolut toate autoritatile de stat, facea rost de bani (nu discut metoda) si asculta. Da, unul din putinii ministrii care au ascultat la sfaturi si sugestii. Da, i se aplica vorba aia devenita definitorie pentru politica romaneasca “a furat, dar a si facut”, dar multe chestii bune in turismul romanesc chiar au fost facute de Nuti. Deci, da, poti sa ai un sef al turismului din afara sistemului, dar unul cu leadership, implicare si cojones.

Nu il acuz pe dl. Nasui ca se ocupa de turism doar duminica cand ia pranzul. Are o groaza de lucruri pe cap – de la masurile de salvare a diverselor ramuri economice cele mai lovite de pandemie (si e un haos generalizat acolo) pana la strategiile de dezvoltare ale economiei (ma rog, asta sper ca face). Dar daca nu are timp de turism, ma asteptam ca sa numeasca pe cineva bun acolo – un om care sa se priceapa sau cu calitati de lider. Evident, si apropiat de USR PLUS ca d-aia au castigat alegerile. Ei bine, ieri am descoperit cu uimire ca noul secretar de stat care se ocupa de turism este dl. Paul Ene care pe langa turism, se mai ocupa si de schemele de ajutor de stat – ati ghicit, domeniul care arde rau zilele astea si va mai arde ani buni si de promovare a economiei (o denumire vaga si atat de ampla incat dl. Nasui ar putea si sa plece acasa din motive de redundanta).

De cand sunt prin zona turistica, am cunoscut sau am auzit de multa lume, dar niciodata de dl. Ene, asa ca l-am intrebat pe Linkedin cine este d. Ene. Si am descoperit. Este un tanar de 30 si ceva de ani care toata viata lui a lucrat in IT – aparent si ca IT-ist, IT-ist, dar mai ales ca project manager si account manager (adica omul care tine legatura cu clientii si care in IT trebuie sa aiba niste cunostinte temeinice de IT pentru a putea interactiona cu acestia). Prima reactie – ah, bon, dl Nasui avea nevoie de cineva care sa-i instaleze Windows-ul si sa-i mai repare calculatorul cand se blocheaza si l-a pus secretar de stat la turism sa-l aibe in apropiere.

L-am trolat un pic pe d. Ene pe pagina de Facebook. Da, este unul din acei oameni activi care pe langa munca s-a implicat in lupta politica si este foarte onorabil – a luat gaze in plamani pe 10 august, a strans semnaturi pentru “Fara penali in functii publice”, i-a sustinut pe Barna la presedentie si Nasui la parlamentare, a injurat PNL-ul cand trebuia, a facut misto de Veo si de duamna Firea cand toti faceam. Sunt absolut convins ca a investit extrem de mult timp si pasiune in onorabila lupta impotriva PSD, dar in “Revolutia bunei guvernari” cred ca este nevoie nu numai de oameni credinciosi si care au luptat pe baricadele anti-Dragnea, ci si de lideri care sa se si priceapa.

Studiind CV-ul domnului secretar de stat de la diverse proiecte si eventual si turism, poti intui ca omul este un manager de proiect bun si care probabil o fi fost si un excelent account manager (nu stiu, nu il cunosc). Problema e alta – singura lui tangenta cu turismul este ca se duce de 1 Mai in Vama si ii plac muntii si poate nici asta nu ar fi o problema mega-tragica. Problema este ca in acest moment turismul este in metastaza si are nevoie ca de aer de un LIDER care sa schimbe radical lucrurile – iar CV-ul dlui. Ene nu arata ca ar fi condus vreodata pe cineva, fiind mai mult un om de suport (cam tot ce scrie in CV este “support, support, support” – de la Radio Romania la Axway). Daca ar fi fost intr-un moment cand turismul mergea pe pilot automat, banii curgeau, investitiile duduiau, poate, mai treaca mearga, dar suntem in anul 2021 !

In anul de gratie 2021, turismul este intr-un moment de cotitura la nivel global cum nu a mai fost din 1945. Este momentul in care nevoile consumatorilor se reaseaza si turismul isi va gasi cu totul alte coordonate decat cele de pana acum. Este de asemenea momentul oportunitatilor unice in ultimul secol cand miliarde de oameni cu bani care au stat inchisi in case de un an vor sa rupa lantul. Este momentul liderilor, a vizionarilor, a celor care sa revolutioneze, a game changers-ilor. Turismul romanesc a fost cel putin dupa 1980 – 1981 “nascut speranta si mort talent” si da, ar putea deveni un motor al economiei romanesti si ar putea pune paine pe masa la foarte multi romani, dar pentru asta ne trebuie niste lideri de preferinta care sa se si priceapa la turism si nu un project manager chiar si stralucit.

Si din pacate, pentru “revolutia bunei guvernari”, viitorul turismului suna rau (sa semi-plagiez un slogan publicitar de acum ceva timp)

 

Ministerul Sanatatii – dl. Vlad Voiculescu. Am auzit de la oameni care il cunosc personal ca e un tip extrem de inteligent si inspirational. Ca munca lui in ONG-uri a fost geniala si i-a inspirat pe multi. Ca desi nu e doctor (adevarul este ca nici nu trebuie sa fie un doctor in fruntea Ministerului Sanatatii), a lucrat extrem de mult cu sistemul medical de la noi si de aiurea. Evident, are parte de o munca al lui Sisif. Din anii 1930, sistemul sanitar romanesc a fost la padure – mai intai din cauza razboiului, apoi din cauza comunismului. Mi-aduc aminte cand eram copil, oamenii spuneau ca mai bine te duci la un spital cu echipamente de pe vremea Regelui Carol II ca sunt mult mai bune decat cele facute de brava economie socialista in plina prabusire. Si ca oricum cea mai mare sansa sa te imbolnavesti in Romania lui Nicolae Ceausescu era sa intri intr-un spital – ma rog, e posibil si acuma.

In plus, pandemia COVID a demonstrat ca foarte putine tari din lume au sisteme medicale performante. Tari precum SUA, UK, Italia la care toti ne uitam cu o admiratie de-a dreptul religioasa au demonstrat ca au niste sisteme de ocrotire a sanatatii vraiste, fiind facute complet KO de virus. Regele e gol si trebuie imbracat nu numai in Romania, ci si in UK, Franta sau Spania.

Ei bine, da, Vlad Voiculescu are in fata un task istoric – si da, daca il rezolva, indiscutabil, statuia lui va fi in multe orase ale Romaniei, iar orasele vor fi pline de Bulevardul Vlad Voiculescu la sfarsitul secolului XXI. Sa speram ca asa va fi.

Dar nu la reformarea si modernizarea sistemului sanitar romanesc ma voi referi acum ca nu ma pricep, ci despre o chestie mult mai banala – COVID-ul si accesul in Romania atat a cetatenilor romani, cat si a celorlalti europeni. USR PLUS este un partid de IT-isti si un partid care a sustinut pe buna dreptate ca vrea sa digitalizeze administratia publica. Lucru absolut obligatoriu. Dar, din pacate, dl. Voiculescu si oamenii din subordine continua sa ceara ca declaratia on-line sa fie depusa cu timbru fiscal de 2,15 bani la biroul de la etajul 2 care este deschis zilnic intre orele 10 si 13 exceptand miercurea, vinerea si evident in weekend. Glumesc, dar cam asa arata sistemul actual romanesc de track & trace si intrare in tara, in vremuri covidice.

In intreaga lume (inclusiv in Bangladesh unde exista un sistem on-line bine pus la punct) cand intri intr-o tara completezi on-line o declaratie in care iti dai cateva date personale, unde ai fost, ce ai facut si unde ai de gand sa te duci. Si primesti un QR code. Ceva de genul asta am experimentat si in Grecia sau Maldive unde am fost in ultimele cateva luni. In Maldive, sistemul este inca mai avansat decat in Grecia pentru ca iti incarci si rezultatele unui test RT-PCR, devenit obligatoriu cam peste tot si ceva AI il verifica daca este pe bune sau e fake.

Intrarea in tara se face prin scanarea acelui QR code care iti spune automat – da, poti sa intri, welcome to Zambia, sau te trimite acasa in izolare pentru 7, 10 sau 14 zile… Automat, adresa declarata intra in baza de date a celor care trebuie sa verifice ca stai in izolare (politia, directia de sanatate publica, vraciul local, variaza de la tara la tara) si nu mai stai sa completezi hartii pe vreun colt de masa in ninsoare la granita rutiera sau claie peste gramada in aeroport.

Ei bine, Romania este singura tara din Europa care nu are asa ceva. De fapt, are, exista (am completat o declaratie on-line cand am venit in iulie din Praga), dar este complet nefunctionala. Nu s-a uitat nimeni la ea si am senzatia ca generarea unui QR code este de domeniul SF. Da, perioada actuala este extrem de stresanta pentru toata lumea, inclusiv pentru cei care se aventureaza sa calatoreasca – fie pentru destindere, fie pentru a-si vedea rudele, fie pentru a calatori in interes de serviciu, fie pentru ca au o urgenta. Si un minister condus de un partid de IT-isti ar putea gandi un sistem on-line eficient care sa reduca la minimum cozile in punctele de frontiera, dar si sa eficienteze munca DSP-ului de track & trace – vitala daca avem chef sa oprim pandemia cat mai repede.

 

Pe un ton totusi optimist, sper totusi in mai bine. Cel putin oamenii USR PLUS au in spate studii adevarate, au lucrat in companii de varf, stiu limbi straine, sunt umblati si sper sa ramana cu ochii deschisi si sa nu fie orbiti de putere (prea tare, hai sa fim realisti). Nu vorbim de ministrii PSD care nu stiu adresa facultatii absolvite, vorbesc engleza mai rau ca soferii de ricse din India si a caror singur obiectiv in administratia publica este sa isi cumpere vile, masini 4×4 si vacante in Caraibe. Eu inca sper… Speranta moare ultima.

Categorii:
Diverse

Comentarii

  • Buna ziua stimate domn,

    Am scris foarte rar pe blog ul Dvs pe care-l urmaresc pentru sfaturi de calatorii (si am observat de mai mult timp care sunt optiunile Dv politice).
    Daca ati avut impresia ca cei de la usr+ chiar vin cu un suflu nou si daca ati avut asteptari mari imi vine sa cred ca sinteti de o naivitate crasa :). Imi pare rau sa va dezamagesc dar aproape toti cei pe care i-ati enumerat mai sus sint odrasle ale unor oameni sus pusi din fostul regim (de trista amintire 😀 😀 :D): si Vladut si Nasui (chiar si domnul Ciolos). Si faptul ca unii au lucrat intr-o corporatie cu ce-i recomanda la locul de munca din minister ? Uitam totusi ca pentru administratie avem nevoie de oameni cu o anumita pregatire, faptul ca stii sa faci un slide sau un sheet in excel nu te recomanda pentru orice alt job.
    Uitam pe de alta parte ca politica chiar asta insemana: insemana negociere si interese (care, da, uneori duce si la coruptie) – intr’adevar – nu ceva care sa fie palpabil si sa atinga interesele cetateanului.

    Pana nu iesim din modul asta de gandire simplist: pésédé = rau / ceilalti = bun nu vom ajunge departe. Din pacate toata gandirea noastra si toti manifestantii de pe ambele baricade din ultimii ani au impartasit si au dus mai departe dualismul asta retard si inutil.
    La fel si cu comunisti (stanga) = rai / capitalisti (TOT ce e dreapta) = bun sau TOATA perioada comunista = rau (nu s-a facut nimic, nu s-a creat nimic pozitiv, doar s-au distrus vieti) si perioada interbelica (pe care vad ca multi o iau ca etalon) = bun iarasi nu ajungem departe.
    Aveti dreptate: comunismul la noi a avut una dintre cele mai odioase manifestari (cel putin la nivel personal) dar nu putem (si nu ar fi corect) sa aruncam totul la lada de gunoi a istoriei si sa nu ne asumam timpurile si faptul ca am trecut prin asta – si sa mergem mai departe – nu putem de altfel sa aruncam toata vina pe comunism/comunisti pentru ce ni se intampla acum.

    Iar guvernul de care spuneti este nou, dar sa nu uitam ca o coalitie de dreapta este la putere din oct 2019 (15 luni) si chiar nu e corect sa punem toate problemele pe „greaua mosntenire”.

    Si daca ati semnat toate initiativele usr+ iar cred ca sinteti naiv (nu va speriati, cu totii am cazut in plasa asta 🙂 ): „nu vrem penali in functii publice” ar fi trebuit sa fie „nu vrem penalii LOR in functii publice”.

    Va urez o zi buna,
    V.

    v 25 februarie 2021 13:01 Răspunde
  • Nu iau in brate pe nimeni. Totusi e greu de crezut ca nu vedeti evidentele care va contrazic:
    – noul guvern cu usr ul pe care-l blamati nu au nici 6 luni la putere, restul a fost o amestecatura cu parlament psd in spate;
    – greaua mostenire este acumularile de greseli, nepasare si furt din ultimii 30 ani, majoritatea sub psd.
    – jumate din usr are mai multa scoala facuta pe bune decat au avut toti fsn-pdsr-psd istii. Si multi au meserii bune la baza ceea ce f putini psd isti au.
    – sunt de preferat oricand, oriunde pt ca printre ei cu greu gasesti vreunul puscariabil in vreme ce printre psd isti cu greu gasesti unul care sa-si merite libertatea de care inca se bucura.

    Am trait in comunism si nu imi asum decat ca nu am avut ocazia la care sa lovesc regimul din interior dar mi-am luat revansa la revolutie.

    Si mocirla in care traim azi isi are radacinile in cei 45 ani de mizerie comunista.

    Asadar, nu stiu daca usr plus sunt viitorul dar sigur stiu ca psd = cancerul social si politic care trebuie sa dispara pt totdeauna

    Traveltov 25 februarie 2021 15:06 Răspunde
  • Eu cred ca optiunile politice, atat ale lui Cezar, cat si ale noastre, ale celor ce citim si comentam impresiile si informatiile turistice, nu-si prea au locul pe acest blog. Ar fi ideal sa ne mentinem pe tematica de turism, calatorii si cea ce decurge din acestea.
    Adrian
    P.S. Studiile, limbile straine vorbite, experienta profesionala in multinationale nu reprezinta o certitudine ca persoana ce le detine, este animata de bune intentii, odata ce ajunge intr-o demnitate publica.

    Adrian 27 februarie 2021 20:43 Răspunde
  • Stati cuminți! Vorbiti de Ene. Păi Ene Nubare nicio facultate, iar daca testat game se numeste it-ist, ei bine și el e it-ist. Singura data cand a coordonat…a fost la Radio…Pai normal, daca șima-sa si sor-sa lucra acolo.
    În rest, un nemernic care si-a onorat politic toti aliații si colegii, atenti3 madam Spatar.

    Suricina 28 iunie 2021 9:56 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii