Astazi, un pic cam devreme dimineata pentru gustul meu a avut loc prima conferinta de presa a Wizz Air de dupa inceperea pandemiei (ma rog, nu mai mi-aduc aminte sa mai fi fost vreo alta). Am aflat si motivul orei aceleia matinale, principala protagonista a conferintei de presa, d. Evelin Horvath, Acting Network Officer la Wizz Air (n-am intrebat-o ce inseamna pozitia asta, dar cred ca se ocupa de gasirea de rute noi, iar cuvantul „Acting” imi spune ca au promovat-o, dar doar cu pozitia, nu si cu salariul) trebuia sa prinda un avion sa plece pe undeva. Dar astea sunt amanunte putin importante, hai sa va zic ce s-a anuntat.
Ca de obicei, s-a trecut in revista ce face Wizz in Romania si mai ales in Bucuresti. E prima conferinta de presa in care Wizz-ul nu ne spune ce cota de piata are (cineva a soptit ca are circa 33%. Ultima cifra pe care am vazut-o inainte de pandemie – mai precis, din septembrie 2019, cota de piata era de 38%, deci posibil Wizz sa fi scazut un pic), dar ne spune cate rute au – din Bucuresti au 56 rute spre 20 tari. D. Horvath ne-a spus ca si inainte de pandemie tot cam atatea erau, dar ca numarul de frecvente era mult mai mare (daca tin bine minte, erau 4-5 zboruri pe zi spre Londra Luton ca idee). Nu am gasit exact cifra de numar de destinatii de dinainte de pandemie, dar probabil are dreptate (plus / minus 1-2 rute). De asemenea, numarul de avioane e relativ constant – Wizz are 12 avioane in Bucuresti (azi au anuntat ca vine 1 in plus), iar inainte de pandemie, avea tot 12 si il anuntase pe al 13-lea, dar a fost cu ghinion ca urma sa vina pe la mijlocul lui 2020 si dupa cum bine stim, ne-a palit COVID-ul. Poate ajung acum la al 13-lea, spre final de 2022 :). Sper de data asta sa fie cu noroc.
Ce noutati s-au anuntat ? Pe langa aducerea celui de-al 12-lea avion, doua rute noi au fost anuntate din Bucuresti – doua noi noute, nu mi-aduc aminte sa mai fi fost – spre Preveza, in Grecia (deserveste Lefkada) la vara si Rimini, Italia incepand din toamna. Prima ruta de „leisure”, cea de-a doua pentru a acoperi o zona mai putin deservita pentru populatia de origine romana din zona.
Am intrebat daca Wizz Air-ul va mentine zborurile spre Dubai. Inainte de pandemie, in 2019, Wizz Air anunta cu surle si trambite deschiderea unei baze operationale in Abu Dhabi de unde urma sa zboare spre multe destinatii din Asia, Africa de Nord, Orientul Mijlociu si Europa Centrala si de Est, iar planul initial era sa renunte la zborurile de Dubai. A venit pandemia si dupa lockdown-ul mondial din primavara lui 2020, Dubaiul a fost mult mai liberal si deschis, in timp ce Abu Dhabi a introdus masuri draconice, iar accesul a fost mult mai restrictionat pentru mult timp. Evident, asta a dat toate planurile Wizz peste cap, iar faptul ca Dubai era deschis, i-au facut pe violeti sa revina in celalalt Emirat – inclusiv pe aeroportul principal, Dubai International si nu pe aeroportul Al-Maktoum pe care au operat pana in pandemie (adevarul este ca si Dubaiul a mai luat o pauza cu dezvoltarea acestui aeroport care urma sa fie, evident, cel mai mare din acest sistem solar si acuma este extrem de putin utilizat – doar cateva curse pe zi mai opereaza in acest aeroport aflat undeva in the middle of nowhere). Ei bine, raspunsul a fost franc (putin obisnuit la Wizz) – inca se analizeaza daca sa mai zboare la Dubai sau nu. In Abu Dhabi se va zbura indiscutabil, prezenta lui Wizz acolo este strategica, indelung negociata si pe termen lung, dar Dubaiul sa vedem.
Si ca vorbeam de Abu Dhabi, am intrebat daca Wizz-ul va oferi transfer pentru zborurile spre est, spre subcontinentul indian. Recent, Wizz a anuntat zboruri din Abu Dhabi spre un aeroport obscur din Sri Lanka (ma rog, Wizz zboara in general pe aeroporturi de mana a doua si mai ieftine) si probabil ar exista calatori interesati sa zboara cu Wizz din Romania in Sri Lanka via Abu Dhabi. Raspunsul a fost nu, dar se analizeaza si daca va da bine la cifre, se va oferi si transferul, dar „in stil low cost” ca sa o citez pe d. Horvath (adica, platibil. Daca nu, cumperi bilete point-to-point Bucuresti – Abu Dhabi si Abu Dhabi – Sri Lanka si e pe riscul tau daca pierzi avionul plus, ia bagaje, fa check in din nou la Abu Dhabi).
De asemenea, d. Horvath a confirmat ca Wizz Air se uita acum strategic spre destinatiile de vacanta (asa zisul segment „leisure”). Wizz Air a fost fondat cu ideea de a conecta Europa de Est cu Europa de Vest, deservind numarul din ce in ce mai mare de cetateni din Europa de Est care se duceau la munca in Europa de Vest (ma rog, plus familii, prieteni, etc). Este ceea ce la nivel international se numeste segmentul „ethnic„. In Romania, Wizz nu a fost niciodata interesat de leisure, din Budapesta, da, dar din Romania niciodata pana prin 2016 cand a mai aparut un Tenerife, dar si acela a aparut datorita faptului ca autoritatile din insulele Canare au dat Wizz-ului o groaza de bani. De altfel, acesta e motivul pentru care au aparut si zborurile spre Eilat parca prin 2018. Dar erau niste rute izolate, determinate de deal-urile cu autoritatile turistice locale. In 2020, au aparut surprinzator niste rute complet neasteptate – gen Santorini sau Mykonos, iar acum, in 2022, d. Horvath a spus ca rutele de leisure din Romania vor deveni o parte a strategiei de rute Wizz Air. Dovada este ca cel putin in 2022 vor fi nu mai putin de 6 destinatii in Grecia deservite din Bucuresti (Corfu, Creta, Mykonos, Zakynthos, Santorini si ultima pe lista, cu voia dvs., Preveza / Lefkada), dar si Aqaba (care reincepe in 1 noiembrie 2022), Grand Canaria, Palma de Mallorca si Tenerife.
Evident, d. Horvath a promis mai multe rute – ne-a si intrebat pe cei din sala daca ii recomandam ceva. Eu i-am recomandat rutele anuntate si care nu au fost niciodata operate (Bergen, Salzburg sau Cracovia) ori unele care chiar au fost operate pentru o perioada de timp, dar s-a renuntat la ele (Budapesta ori Kutaisi). A zis ca noteaza. Sunt absolut convins ca cei de la Wizz monitorizeaza non-stop si lanseaza rute noi tot timpul. E o echipa intreaga care asta face. Iar d. Horvath asta a facut ani de zile si la Ryanair, deci e o specialista in dezvoltarea de rute. Acum intrebarea este – cat de „aventurosi” vor fi Wizz-ii in a anunta rute noi si care n-au mai fost vreodata sau cat de „safe” vor juca. Vom vedea.
PS. La conferinta a fost si d. Valentin Iordache, unul dintre cei mai profesionisti, dar si simpatici oameni din aviatie, purtatorul de cuvant al Companiei de Aeroporturi Bucuresti. A confirmat ca noul terminal al Aeroportului Henri Coanda va fi gata la anul si la multi ani, cand ne-o creste barba alba si va face plopul pere si rachita micsunele, iar data de inaugurare va fi cu un pic inainte de implementarea teleportarii in masa. Pana atunci ne vom plange ca platforma e prea mica si nu mai e loc de avioane. „Atata s-a putut”.
Multumim de informatii, dar sunt stricte pentru Bucuresti. Trebuia sa o intrebi pe doamna si despre planurile de zbor de pe celelalte aeroporturi din Romania.
Nu au fost toate confirmate, au zis ca vor reveni.
Iaca, azi au anuntat Torino, Napoli si Corfu din Cluj-Napoca 🙂
🙂 gand la gand
Sunt curios ce profitabilitate au rutele low-cost spre destinatiile de vacanta, atat de la Wizz, cat si de la Blue Air. Ma gandesc ca cine vrea sa-si petreaca vacanta pe o insula greceasca isi va cumpara de la o agentie un pachet zbor charter+cazare cu mese incluse. Ar fi mai ieftin si mai eficient asa.
Sunt destui care vor sa calatoreasca independent. Sunt multi care vor sa calatoreasca din insula in insula. Am zburat cu Wizz-ul spre Mykonos, Santorini si Zakynthos in ultimii 2 ani si era plin pana la ultimul loc din avion.
Buna seara !
Am facut o rezervare pentru Dubai, cu Wizz Air, si acum am vazut ca se aterizeaza in Abu Dhabi, si nu in Dubai.
Stii ceva de acest lucru ?
Wizz-ul mai aterizeaza pe aeroportul Dubai ?
Multumesc anticipat pentru raspuns.
Da, mai aterizeaza, dar trebuie sa ia curand o decizie daca vor mai zbura in Dubai sau doar in Abu Dhabi