Pura Vida – Parcurile Nationale din Costa Rica

25-parc-national-costa-rica

Costa Rica

Dintre toate tarile central-americane, cred ca Republica Costa Rica ii atrage pe cei mai multi turisti. Evident, exceptand Mexicul, care este o tara foarte intinsa, dar daca este sa ma uit din Belize pana in Panama, probabil ca destinatia nr. 1 este Costa Rica. Am fost acum doi ani acolo si pot sa spun ca este o destinatie de basm pentru iubitorii de natura. Nu va asteptati la vreo experienta urbana, la celebrele city breakuri, Costa Rica nu are niciun oras demn de a petrece mai mult de o ora, doua in el (San Jose, capitala, are un centru care poate fi vazut, dar este in general un oras de tranzit spre magnificele parcuri nationale). In schimb, parcurile nationale sunt de neuitat. Asa ca m-am gandit sa trec in revista acele parcuri nationale pe care le-am vazut si unde m-am bucurat de natura, flori, animale salbatice si de multi, multi fluturi!

Parcul National Corcovado – este jungla aceea salbatica la care am visat cand eram copil. Acea padure de nepatruns, mustind de viata, plina de copaci inalti, prin care cu greu mai poti vedea cerul. Corcovado este cea mai mare padure primara, neatinsa de om, de pe coasta Pacificului a Americii si una dintre cele mai mari din lume. In consecinta, nu este un parc pe care sa-l parcurgi cu usurinta. Am mers pe jos 43 de kilometri prin jungla, in doua zile. Dar ceea ce vezi, simti, mirosi este de neuitat. Ai un pic de Indiana Jones in vine? Corcovado este raspunsul! Pentru mai multe informatii, citeste un articol mai vechi de-ale mele, despre Corcovado.

Parcul National Manuel Antonio – este parcul national cel mai usor de vizitat, este jungla pentru a te duce cu copiii sa prinda gustul aventurii, este, de asemenea, locul unde vezi cele mai multe animale si pasari exotice pe o raza destul de mica. Aici am vazut-o pentru prima oara in viata pe iubita mea ciocanitoare Woody, tucani si, mai ales, pe cei mai simpatici ratoni sau maimute-capucin. Un avantaj enorm al lui Manuel Antonio este faptul ca are niste plaje superbe, o apa cristalina si, dupa ce te intorci de la vanatoarea (foto, evident) de ratoni, tucani si maimute, te poti arunca in cea mai faina apa posibila. Pentru mai multa inspiratie, arunca o privire pe un articol despre Manuel Antonio.

Parcul National Tortuguero – ne mutam de la Pacific la Caraibe. Daca coasta pacifica a Costa Ricai este populata, cu infrastructura bine pusa la punct, coasta caraiba este de-a dreptul salbatica. Este, practic, o delta aproape continua, un microcosmos ecologic de vis pentru orice iubitor de natura (om de stiinta sau nu). Numele Tortuguero vine de la “tortugas”, broastele testoase care vin pe acest colt de plaja sa-si depuna ouale. Eu nu am prins perioada de depunere a oualor (sau cand ies puii din pamant si o iau la fuga repede, repede spre apele inspumate ale marii), dar am descoperit multe coji de oua, dovada ca a fost un sezon bun de inmultire. Drumul pana in Tortuguero se face cu o salupa pe canale, iar cea mai mare placere este sa te plimbi pe malul salbatic al Caraibelor sau cu o barca prin labirintul de canale intesate de animale cat mai diverse. Am un articol mai vechi dedicat Tortuguero, puteti arunca un ochi aici.

Parcul National Arenal – America Centrala este impanzita de vulcani, multi activi, iar Costa Rica nu face exceptie, dimpotriva. Cel mai impozant vulcan al Costa Ricai (si cel mai activ, inca scuipa lava din cand in cand) este Arenal, iar langa el se afla vulcanul Chato, inactiv de aproape patru milenii, in craterul caruia a aparut un lac perfect pentru fotografii cu mii de like-uri. In jurul acestor vulcani s-a dezvoltat poate cea mai importanta zona turistica a Costa Ricai, centrata pe orasul La Fortuna (un oras care trebuie sa aiba mult noroc, intr-adevar, pentru a nu se afla in drumul lavei lui Arenal) – tiroliene, excursii calare, trekking, canyoning, poduri peste jungla, safari prin jungla, izvoare fierbinti, poti sa stai si o saptamana si sa nu epuizezi ce ai de facut.

Monteverde – aici dai de cloud forest, un tip special de jungla, cu vegetatie specifica climatului in care varful copacilor este invaluit aproape tot timpul in nori. Si, intr-adevar, cand am fost in Monteverde, in cele cateva zile pe care le-am petrecut aici, norul statea lenes peste copacii din zona, iar mai incolo, la vreo 15–20 de kilometri, se vedea un cer senin superb. Aici voiam sa ma dau cu tiroliana pentru prima oara in viata si pentru ca, se pare, in Monteverde au fost deschise primele tiroliene turistice din lume (pentru a “zbura” peste “marea” de copaci), dar nu a fost sa fie… o ploaie persistenta si un vant prea puternic au inchis toate instalatiile de tiroliana, asa ca a trebuit sa ma multumesc cu plimbari prin jungle si parcuri cu fluturi.

Parcul National Rincon de la Vieja – destul cu jungla, destul cu codrii cu arbori care ascund cerul, Rincon de la Vieja este o zona vulcanica, iar vegetatia este tipica pentru zonele mai aride… nu mai sunt pomii aceia monumentali cu coroane de nepatruns, ci, mai degraba, regasesti arborii cunoscuti din zona mediteraneeana de la noi… in plus, trekkingul prin parc este de nota 20… trebuie sa treci prin paraie repezi de munte (descaltarea!), te poti arunca in bazine cu apa termala (unde sunt vulcani, e musai sa gasesti si apa termala), poti sa calaresti. Eu doar am facut o baie buuuuna si am mers din nou vreo 15–20 km prin parc, inclusiv printr-o zona mai putin batuta. La un moment dat, chiar am zis ca ne-am ratacit (nu prea erau indicatoare in zona asta non-turistica), noroc ca am dat peste un cowboy care bantuia prin zona si ne-a pus pe drumul cel bun.

Acestea nu sunt singurele parcuri nationale ale Costa Ricai, sunt mult mai multe, dar doar in acestea am calcat. Si a fost o experienta de neuitat.

Cand sa mergi in Costa Rica

Sezonul secetos este iarna, adica de prin noiembrie pana prin mai. Singura exceptie este coasta pacifica, unde au un sezon foarte ploios si unul si mai ploios. Eu am avut bafta chioara in Tortuguero, am prins o zi senina cu mult soare, dar e cam rar (in ziua plecarii, a plouat cu spume).

Cum ajungi in Costa Rica

Nu exista prea multe companii europene care opereaza pe aeroportul din San Jose, iar preturile sunt relativ mari (cred ca doar Iberia si Air France zboara). O alta optiune (cea pe care am avut-o eu) este sa zbori in Panama, unde zboara multi, si de acolo sa ajungi in Costa Rica fie overland, fie cu o cursa de linie.

Tururi organizate in Costa Rica

Din nefericire, nu prea exista multe tururi organizate din Romania in Costa Rica. Cei de la Paralela 45 au un tur de America Centrala (Costa Rica si Panama) care pleaca pe 1 februarie. Fix cum am sugerat si eu, se zboara in Panama City, iar apoi se viziteaza cateva dintre parcurile nationale despre care am scris mai sus – Tortuguero, Arenal, Monteverde, Rincon de la Vieja. Cum ziceam, turul incepe pe 1 februarie, deci o perioada perfecta din punct de vedere climatic, iar parcurile vizitate sunt greu, greu de uitat. Pentru toate amanuntele, aruncati o privire aici.

Imagini – parcuri nationale Costa Rica

01-corcovado-costa-rica

In Corcovado, a trebuit sa traversez zeci de paraie

02-jungla-corcovado-costa-rica

Jungla prin care nu patrund razele soarelui

03-papagal-costa-rica

Vecinul

04-plaja-pacific

O parte din drum a fost pe plaja Pacificului

05-manuel-antonio-national-park

Parcul National Manuel Antonio – o jungla mai „civilizata”

06-plaja-costa-rica

Plaja… fix cum imi place mie

07-maimuta-capucin

Niste maimute capucin cam curioase

08-patrula-de-ratoni

12-tortuguero-costa-rica

Cautam testoase

13-vulcanul-arenal

Vulcanul Arenal se vedea din balconul pensiunii in care am stat

14-calare-in-costa-rica

Calare la picioarele vulcanului

15-cascada-arenal

Cea mai cea cascada din zona Arenal

16-pasare-costa-rica

Si peste tot, pasari multi-colore

17-hanging-bridges-monteverde

22-izvor-termal

Ape mult prea fierbinti

23-rincon-de-la-vieja-costa-rica

Nici pe aici, nu erau trasee ultra-amenajate, dar asta era farmecul

24-cowboy-costarican

Cowboy-ul care ne-a indicat drumul