Cateva zile in paradis – Bali. Episod 4: Ubud – Sanur

Ultima zi in Ubud… in loc sa alerg pe la temple sau orezarii, am ales sa ma plimb si sa observ locuitorii din oras… in spatele lui Monkey Forest Road, viata este mai normala, mai linistita si fara luxul occidental al restaurantelor cu farangi.

In Ubud, exista doua strazi paralele importante… una este Monkey Forest Road, strada turistica, stralucitoare, cu restaurante frumoase, baruri cool, galerii de arta si spa-uri de lux… Cea de-a doua este Jalan Hanoman, cu mai putine magazine si restaurante, dar cu multe alimentary pentru localnici si unde mai poti sa arunci o privire si in viata de zi cu zi.

Am mai povestit intr-un episode ca dimineata incepe cu oferirea de ofrande zeilor. In fata magazinelor, restaurantelor, caselor, femei si barbati ingenuncheaza si depun niste cosulete mai mari sau mai mici facute din frunza de banan sau palmier, pline cu flori multi-colore… este obiceiul care le va face ziua auspicioasa, le va aduce sanatate si noroc…

Bali este un loc curat… chiar si la standarde europene, curatenia este la loc de cinste… Nu prea exista gunoieri sau servicii publice de curatenie… Fiecare isi face curatenie in fata casei. In plus, copii sunt invatati de mici sa faca curatenie… chiar m-am intalnit cu niste copii in uniforme, veniti desculti de la scoala, dar cu maturici in maini sa mature strazile… si activitatea astea parea chiar fun.

Din Ubud mi-am cumparat niste camasi batik – multicolorate, batik-ul este unul din simbolurile Bali-ului (e drept, e originar din Java invecinata, dar ce mai conteaza acum !)… Evident, poti gasi camasi la super preturi, unele chiar de firma pe strada principala, dar daca ajungi pe strada secundara, intri in magazin, te descalti la intrarea in magazine (e un semn de politete) si stai si la un ceai cu patronul sau patroana, poti obtine preturi chiar bune… La un moment dat, am negociat doua camasi, dar doar una mi se potrivea. Am plecat cu promisiunea sa revin mai tarziu, cand dupa vreo jumatate de ora, cei doi – sot si sotia tocmai isi opreau motoreta langa locul unde eram (nu stiu cum m-au descoperit) cu camasa cu numarul care mi se potrivea!

Am trecut si prin targul din centru, la doi pasi de palatal regal. Nu este chiar evident, e in spatele unor cladiri, dar odata ajuns acolo, ai o imensa paleta de produse… Desi nu am negociat nimic, probabil la cele mai bune preturi.

Cum spuneam la un moment dat, probabil cele mai frumoase lucruri din Bali sunt florile… sunt peste tot… evident, sunt ajutati de natura. Imi plac multe din florile balineze (ma rog, tipic zonei sud-est asiatice, nu sunt doar in Bali), dar poate dintre cele mai interesante sunt frangipani, nuferii si floarea de banan. Frangipani sunt niste flori efemere care infloresc in copaci. Ce e interesant, este ca ele infloresc cam odata la doua saptamani, dupa o saptamana, cazand la pamant si ciclul refacandu-se… multe balineze (si turiste, evident) isi pun flori de frangipani la urechi pentru infrumusetare. La multe temple, am vazut nuferi superb in niste mici iazuri… In multe religii, nufarul este o floare sacra si stiam ca este simbolul nasterii lui Buddha, dar nu stiam ca e la fel de importanta si la hindusi. Si in fine, ultima floare este cea de banan.. . eram un fan banane inca din copilarie cand mancam una odata la cativa ani (poate si pentru ca era fructul “oprit”), dar niciodata nu mi-am putut inchipui ca bananul face niste flori atat de frumoase.

Am plecat din Ubud cu speranta ca ma voi intoarce mai devreme sau mai tarziu… Dar calatorului ii sta bine cu drumul si dupa vreo ora si ceva, ajungeam la Sanur, pe malul marii unde urma sa descopar un alt paradis in gradinile hotelului Hyatt… dar despre asta am mai povestit…

Cum ajungi acolo
Cauta vreo oferta pentru Singapore sau Kuala Lumpur. Din Europa nu prea exista zboruri directe nici spre Denpasar, nici spre Jakarta, deci ofertele bune sunt destul de putine. De exemplu, KLM zboara direct la Denpasar (cu escala la Singapore), iar pretul este aproape 1100 euro chiar si in mijlocul celui mai low season. In schimb, puteti gasi Singapore si la 5 – 600 euro si de acolo Air Asia sau JetLight va mai costa inca vreo 100 euro.

Unde stai
Ubud este plin de hoteluri dragute… Eu am stat la Sehati, am scris despre ea intr-un post anterior si pare sa fi obtinut foarte multi fani. Ultimul prêt pe noapte pentru dubla este 300.000 rupii (25 euro)

Vize
Cetatenii romani au nevoie de viza. Cand am fost anul trecut, am sunat la ambasada indoneziana de la Bucuresti care mi-a cerut atatea acte de mi s-a terminat pasta la pix ! In consecinta, am hotarat sa iau viza pe aeroport (visa-on-arrival). Am luat-o in 5 minute. Pe forumuri, alti calatori romani au avut de asteptat mai mult – depinde de cate avioane sosesc aproape in acelasi timp.

Unde mananci
Nu va fie frica, Ubud are cele mai bune restaurante pe o raza de 1000 kilometri. Chiar daca nu esti fan bucatarie asiatica, poti sa stai si o viata in Ubud si sa mananci doar mancare europeana.

Camasi – batik

De mici, cu maturici in mana

Ofrande

Prin targ

Primaria din Ubud

Floare de banan

Iaz cu nuferi

Pe strazile din Ubud

Spre Sanur

Satul de sculptori 🙂

Cum ajungi pe coasta… hop, un Mac (intrarea in Sanur)