Cum sa-mi fac un zbor low-cost cat mai placut

Zilele trecute, am vazut un nou concurs Blue Air pe https://www.ecostin.com/austria-irlanda-sau-anglia-unde-vrei-sa-calatoresti-gratis.html . Si cum e un concurs care nu se bazeaza pe cine click-uieste mai multi pe nu stiu ce pagina de facebook, ci unul in care sa povestesti sau sa dai niste sfaturi, m-am gandit ca n-ar fi o idée rea sa particip si eu.


Tema concursului este cum sa-ti faci dintr-o experienta low-cost o experienta cat mai placuta… Si cum am zburat déjà cu aproape o duzina de low costuri, m-am gandit sa scriu cate ceva din experienta. In plus, cred ca este un post care sa va fie de folos

Orele de plecare / sosire: Presa este plina cu povesti cu calatori care asteapta ore in sir in aeroporturi pentru low cost-uri care intarzie. Eu am cel putin 50 zboruri low-cost (dintre care 8 cu Blue Air) si cea mai mare intarziere de care am avut parte a fost de 15 minute, dar nu neg ca asta tine de noroc. In cazul low-cost-urilor care opereaza in Baneasa este o metoda simpla sa vezi daca ai sau nu intarziere – te uiti pe site-ul aeroportului https://www.baneasa-airport.ro/ Daca esti in strainatate, iti dai seama daca avionul tau va veni la timp de la Bucuresti, daca pleci din Bucuresti vezi daca avionul care trebuie sa-l iei are intarziere sau nu la sosire. Saptamana trecuta am fost cu Blue Air la Lisabona… Am calculat ca in ziua respectiva, avionul meu mai mergea la Bergamo si Catania. Avea cam 3 ore intarziere la Catania care se mentinuse si la Bergamo… dar avionul era programat sa soseasca din Bergamo cu 2,5 ore inainte de decolarea la Lisabona, asa mi-am calculat ca intarzierea la plecare nu poate fi mai mare de 30 minute (in general, un avion poate sa stea maximum 1 ora intre aterizare si decolare). A fost de 20 minute.

Unde aterizezi – multe curse lowcost aterizeaza la ore ciudate sau pe cine stie ce aeroporturi. E parte din modelul lor de business sa foloseasca sloturile cele mai ieftine. Intereseaza-te care sunt posibilitatile de a ajunge in oras la ora respectiva sau din acel aeroport de la naiba-n praznic. Un site foarte bun sa afli asta este: https://www.toandfromtheairport.com/

Mancare la bord – cursele low-cost nu ofera mancare gratuita la bord. Unele mai ofera apa. Sincer, pe mine nu ma da pe spate mancarea de pe avioane. Acum 10 ani, he, he, chiflele caldute de la Austrian si pastele de pe Alitalia – ma faceau sa salivez de cand primeam cartea de imbarcare la check-in. Sunt istorie… in afara curselor lungi trans-atlantice, mancarea pe companii clasice la clasa economy se plaseaza in zona naspa… Nici mancarea de pe low cost-uri chiar si aia platita nu te da pe spate, asa ca procedez intr-un mod foarte simplu – mananc serios inainte de plecare !

Bautura la bord – unele companii dau apa la bord gratuit. Altele nu. Cumpara apa, oricum nu se recomanda sa bei alcool la bord. Asa cum nu fumezi, nici nu te imbeti. In schimb, trebuie sa te hidratezi. A, si inca ceva – bauturile racoritoare si apa nu costa atat de ingrozitor… Bauturile racoritoare de la Blue Air sunt mai ieftine decat daca le cumperi in aeroport !

Entertainment – unele companii clasice au ecrane unde mai ruleaza cate un film. Pe cursele europene, nu dau filme ca nu prea e timp, ci mai degraba Tom & Jerry sau pe canadienii haiosi de la “Gags just for laughs”… Dar nu toti… Asa ca daca chiar te plictisesti in avion, pune mana pe o carte, mai fa un cornet, sau daca esti chiar high tech, fi sigur ca ai un film pe laptop.

Debarcare / imbarcare – extrem de rar companiile low cost trag la terminal la celebrul burduf. Daca aterizeaza pe un aeroport de mana a doua, oricum nu exista asa ceva (vezi Charleroi sau Baneasa), iar daca aterizeaza pe aeroporturi mari, fie aterizeaza in terminalul de doi lei – vezi Milano Malpensa terminalul low cost unde aterizeaza EasyJet sau in capatul cel mai indepartat al locului de garare (Lisabona, Praga, etc). S-ar putea sa bata o ploaie care sa te faca ciciulete pana la autobuz sau daca traversezi pe jos (cum e la Charleroi, in Belgia), asa ca ia-ti o umbrela in bagajul de mana….

Taxe multe si diverse – companiile aeriene low-cost baga tot soiul de taxe – de check in, de bagaje, de rezervare… Ryanair se gandea la un moment dat sa bage taxa de folosire a WC-ului… Au renuntat dupa ce au descoperit ca un numar semnificativ de pasageri planuiau sa faca pipi pe sub scaunele lor (englezi mai ales) decat sa dea un euro pe WC-ul din avion. De preferinta, cumpara biletul de pe site pentru ca acolo sunt obligati sa-ti spuna ce taxe ai de platit. In general, taxele platite on-line sunt mai mici decat platite in aeroport, deci gandeste-te bine…. Principalele taxe sunt: taxa de check-in (de obicei nu se plateste daca iti printezi cartea de imbarcare de pe net) si taxa de bagaje (cei mai magari mi se par aia de la RyanAir care au o taxa decenta pentru bagaje de 15 kg si complet indecenta pentru urmatorul nivel care este tocmai la 30 kile !). Mai exista taxe de plata cu cardul (Wizz si Easyjet), dar si diverse taxe daca vrei fitze (loc preferential in avion, imbarcare inaintea celorlalti, transport echipament de schi, etc).

Avioane. Marea majoritate a companiilor aeriene au avioane foarte noi, chiar mai noi decat ale companiilor clasice pentru ca mentenanta lor este mult mai ieftina. Nu va speriati ca avionul ala zboara foarte mult… (in ziua cand am mers la Lisabona, avionul meu mai fusese la Bergamo, Catania si inca intr-un loc, cred ca peste noapte venise de la Dublin)… Toate companiile aeriene folosesc intensiv aparatele de zbor, deoarece un avion care sta la sol consuma, iar unul care zboara produce… In principiu, un avion bine folosit trebuie sa zboare cam 12 – 16 ore pe zi.

Bagaje – exista mai putine sanse ca sa ti se intarzie bagajele pe liniile low-cost pentru ca acestea nu iti garanteaza transferul. Deci tu daca vrei sa mergi cu EasyJet Bucuresti – Madrid – Lisabona, la Madrid iti iei frumos bagajele si le depui la check in. Doar low-cost-urile din Golf (Air Arabia, Fly Dubai sau Al-Jazeera) iti garanteaza si transfera bagajele pentru ca multi calatori nu au viza de Emirate sau Kuweit si nu pot sa-si ia bagajele). In general, bagajele se pierd / intarzie la transferuri (cand am plecat prima oara la Beijing cu KLM via Amsterdam, bagajul meu a hotarat ca e prea frig in China si a ales o cursa de Rio ! Mi-a venit vreo 2 zile mai tarziu), dar nu este obligatoriu… Cand am zburat de la Milano Malpensa la Casablanca cu Jet4You (companie low-cost marocana), “meseriasii” de la Milano nu au reusit sa imi imbarce si bagajul care a venit o zi mai tarziu… Intotdeauna ia in bagajul de mana haine si medicamente ce ti-ar trebui in primele 24 ore.

Cam astea ar fi cateva idei pe care le aplic in general cand calatoresc cu low-cost si nu numai. Daca aveti si voi alte sfaturi si idei, mi-ar face placer sa le adaugati la comentarii :).

Etichete:
· · · ·
Categorii:
Tips & Tricks · Transport

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii