Băile din Ungaria – o baie bună pe un frig strașnic

05. Prin grota Andrassi.JPG

Se făcea că mai acum vreo doi ani și mai bine, un frig polar se abătuse asupra Europei Centrale. De la Bratislava până la București, lacurile și râurile înghețau instantaneu, iar să ieși în stradă era o mică aventură. Temperatura scădea constant sub -10 grade Celsius. Am luat avionul spre Budapesta după o degivrare sănătoasă a avionului și, înainte de aterizare, pilotul ne-a anunțat că sunt -17 grade. Minus cââââât? Mă rog, mai vizitasem Moscova la -20 de grade, chiar și pe Zidul Chinezesc m-am cățărat pentru prima oară tot pe la o temperatură similară, într-un decembrie înghețat.

Eram invitat la Budapesta de către cei de la Biroul de Promovare Turistică a Ungariei, împreună cu un grup de bloggeri și jurnaliști, și urma să descoperim nordul Ungariei, să vizităm niște podgorii, să lenevim prin niște spa-uri, iar, la final, să vizităm Târgul de Crăciun din centrul Budapestei. Slavă Domnului că nu era chiar foarte mult de alergat pe afară, pentru că la temperaturile astea…

Nu o să vă povestesc prea multe despre vinuri, în schimb, să vă zic câte ceva despre spa-uri. Pentru că, sincer, m-am simțit excelent să pot sta în apa caldă pe când afară erau multe grade sub zero. Asta pentru că Ungaria are o mulțime de izvoare termale, dar pe care, spre deosebire de noi, chiar știe și se preocupă să le și exploateze. Turismul termal este o nișă turistică extrem de dezvoltată în Europa Centrală cam peste tot pe unde sunt astfel de izvoare – Austria are numeroase spa-uri, Ungaria a venit tare din urmă, nici Slovacia nu duce lipsă… și, deși noi avem niște Băi Felix și nu numai, din păcate investițiile sunt minore. Iar interes ar fi, dovadă că parcările spa-urilor din Ungaria sunt pline cu mașini cu numere de România. Mi-ar plăcea să văd și eu parcările spa-urilor din România gemând de mașini cu numere de Magyarorszag. Dar mi-e frică că mai e mult până atunci.

Primul contact cu apa fierbinte l-am luat în primul hotel în care am stat – Andrassy Residence Wine & Spa, un hotel minunat aflat la mică distanță de Regatul vinului de la Tokaj. Și, sincer, ce combinație poate fi mai bună decât să bei un vin rece în timp ce stai într-o apă caldă?

Dacă ați auzit de familia Andrassy (chiar unul dintre marile bulevarde budapestane le poartă numele, un soi de Champs Elysees al capitalei maghiare), ei bine, hotelul acesta chiar are o legătură cu ilustra familie. D-alde Andrassy au deținut palatul care acum este un superhotel. Hotelul deține niște podgorii prin zonă, iar în hotel poți face și diverse terapii cu vin… Nu, nu prin îngurgitarea vinului, asta e o terapie de-a dreptul simplă, ci prin băile de vin care, zice-se, fac bine. Nu știu la ce, dar fac bine. Din păcate, nu am avut parte de o baie în vin, ci de o baie în apă.

Iar locul arată genial. Hotelul nu deține numai o piscină “clasică” găzduită într-o sală mare, palatală, a hotelului, ci și niște grote, cel puțin aceasta este senzația gândită de arhitecți, prin care poți să înoți. De altfel, grotele pot avea și anumite refugii private, unde să zaci în bulbucii jacuzzi-urilor. Luminile de sub apă însă au făcut ca apa să aibă o culoare verde fosforescent, precum apele tropicale din Mexic sau Thailanda, iar aburul care ieșea de prin grote îmi sugera atmosfera unor filme cu extratereștri. Mă rog, extratereștrii nu au apărut, în schimb am fost învăluit de apa caaaaaldă și atât de bine-venită. Cu greu am fost scos din apă… după o zi înghețată, nici nu vă dați seama cum scoate frigul din oase apa asta termală!

Următoarea destinație termală a fost Barlangfurdo, niște băi termale amenajate într-o peșteră lângă orașul Miskolc. Miskolc a fost un oraș lovit zdravăn de schimbările economice din Ungaria… fost oraș monoindustrial (metalurgie la greu), a fost afectat, ca multe alte orașe similare din toată Europa de Est, de schimbările economico-sociale din perioada comunistă. Populația Miskolcului a scăzut, cei care au rămas s-au orientat spre alte domenii (sau spre șomaj), dar băile care datează de prin secolul al XVI-lea au rămas un magnet turistic pe care mizează autoritățile locale (alături de festivalul… piftiei, principalul eveniment sărbătorit anual de oraș).

Odată ce am intrat în băile Barlang, mi-am dat seama de unde le-a venit ideea celor de la Andrassy… băile Barlang sunt amenajate într-o grotă. Evident, mult mai mare decât cele din hotel, care erau, de altfel, foarte bine amenajate. În Barlang am găsit o adevărată plajă tropicală (foarte cool să vin încotoșmănat de la frigul de afară și să mă simt ca teleportat pe o plajă tropicală), coridoare prin peștera care te ducea spre diverse saune, locuri de masaj sau chiar adevărata cascadă de ape termale. Cu greu am rezistat tentației să nu arunc toate hainele de pe mine și să mă arunc în apă, dar vocea rațiunii (reprezentată de Julia, gazda noastră de la Turizmus Hungary) m-a oprit. Și poate că avea dreptate… dacă m-aș fi aruncat în apa fierbinte și apoi aș fi ieșit și m-aș fi învârtit prin Miskolc pe frigul acela, probabil că aș fi răcit…

Nu pot să zic că eram prea fericit, dar când am ajuns seara la hotelul Saliris Resort, i-am dat dreptate. Deși era noapte, datorită zăpezii și lunii era ca ziua… Imaginați-vă o clădire luminată discret, înconjurată de zăpadă, iar în curte, o gaură mare, neagră, din care răsăreau aburi ca din iad… În copilărie, am citit de nenumărate ori Legendele Olimpului și fix așa îmi imaginam Styx-ul, apa care despărțea lumea de dincolo de lumea noastră… o apă neagră din care ies aburi. Fix așa arăta Saliris Resort.

Nu am adăstat prea mult în cameră, doar ce mi-am aruncat bagajele și mi-am pus slipul pe mine, și am alergat într-un suflet în zona băilor. Spre deosebire de Andrassy Residence, unde băile sunt rezervate onoraților oaspeți, la Saliris poți să intri și fără să dormi în resort. Plătești un day pass și ești înăuntru. Băile sunt cu adevărat vaste, pot adăposti sute și sute de oameni (surprinzător, deși era vremea perfectă de o baie fierbinte, adică afară era rece rău, nu erau prea mulți oaspeți). Există două părți – cea cu apă obișnuită, taman bună de baie, și cea cu apă sulfuroasă, care probabil face bine la ceva afecțiuni.

Deși vaste, spectacolul vizual al băilor nu este la fel de puternic precum celelalte două care arată extraordinar în respectivele peșteri. În schimb, aici, la Solaris am avut o altă experiență unică și cu adevărat memorabilă. Faptul că am făcut baie afară, sub un cer plin de stele, la minus 15 grade! Pentru că izvoarele fierbinți reușesc să învingă frigul de afară… după ce am pășit lipa-lipa desculț pe gheață, am sărit într-o apă caldă, caldă, caldă… și făceam baie înconjurat de munți de zăpadă într-un peisaj drăcesc… Toți ne pitulam cât puteam de mult sub apă, doar urechile ne erau înghețate… și un pic nasul. Absolut, fantastic. De atunci, am mai încercat experiența de două ori… dar niciodată nu am prins acea noapte înghețată sub cerul împânzit de stele, înconjurat de un munte de zăpadă…

A doua zi dimineață, am putut admira întreaga scenă… Cu adevărat, curtea resortului arăta ca o poartă spre iad… totul de jur împrejur, de un alb imaculat, zăpadă, iar acolo, jos, o gaură neagră din care ieșeau aburi diavolești… Și ca în bancurile alea… ce bine m-am simțit în iad! :).

Ultimele băi vizitate au fost cele din Eger, un oraș mai degrabă cunoscut pentru vin, decât pentru băi. Se numesc Torok furdo, adică Băile turcești, pentru că otomanii, când au ajuns aici, au pus piatra de temelie la niște băi, mă rog, hamam, ca să folosesc termenul consacrat. Turcii au venit și au plecat, mare lucru nu a rămas în urma lor, dar hamamul din Eger continuă să existe și să demonstreze că multiseculara ocupație otomană a Panoniei nu a adus numai lucruri rele, așa cum încearcă să ne sugereze istoriografia maghiară… iar băile turcești din Eger sunt o dovadă.

Ideea de hamam și atmosfera orientală continuă să fie păstrată. Poți avea parte de experiența masajelor orientale, iar pe ziduri citești istoria. Se pare că dacă bărbatul nu își lăsa soața la hamam era un motiv bun pentru divorț. Evident, există hamam pentru bărbați separat de cel pentru femei, dar, între timp, clienții s-au schimbat… nu mai sunt otomani mahomedani, ci creștini central-europeni, iar aceștia nu se sperie să vadă fete aproape dezbrăcate. Dimpotrivă ;).

Imagini băi Ungaria

01. Andrassi Residence.JPG

Andrassy Residence Wine & Spa

02. Piscina de la Andrassi.JPG

Piscina e rezervata doar oaspetilor hotelului

03. Fostul palat Andrassi.JPG

Se vede ca aici a fost un palat nobiliar

04. Culoare inundate.JPG

Dar geniale mi s-au parut cotloanele pline cu apa calda… ca intr-o pestera

06. Intrare Barlang furdo.JPG

Inspiratia a venit insa din vecini, de la baile Barlang de langa Miskolc

07. Barlang furdo.JPG

Construite fix intr-o pestera

08. Baile Barlang.JPG

09. Baile Barlang din Miskolc.JPG

cu jacuzzi

10. Baile Barlang.JPG

cu coridoare cu apa calda

11. Barlang Furdo - Miskolc.JPG

12. Saliris Resort.JPG

Dar cea mai tare experienta am avut-o la Saliris Resort

13. Saliris Resort noaptea.JPG

Afara, printre aburii aceia de parca ar veni din iad

14. Spre spa.JPG

Drumul spre spa

15. Baile Saliris.JPG

Piscine gigant – aici pot veni si vizitatori din afara

16. Piscina de la Saliris Resort.JPG

17. Saliris.JPG

18. Saliris ziua.JPG

Peisaj ciudat… dar memorabil

19. Baile turcesti din Eger.JPG

Baile turcesti din Eger

20. Hamam Ungaria - istorie.JPG

Si un pic de istorie… din vremea in care europenii erau niste nespalati, iar turcii promovau igiena prin Europa Centrala