Dupa ce, ieri, am trecut in revista companiile low-cost care opereaza in Thailanda, m-am gandit ca astazi sa trec in revista companiile low-cost care opereaza in Emirate. De ce tocmai Emirate? Pentru simplul motiv ca se poate zbura ieftin de la noi pana in Emirate si, de acolo, poti „sari” in mai multe destinatii africane si asiatice la un pret mic. Si tinand cont ca nu mai avem nevoie de viza pentru Emirate, poti schimba aeroporturile fara probleme, eventual sa mai stai cateva zile si in Emirate.
Hai sa incep cu companiile aeriene care au hub in Emirate.
Air Arabia a fost prima companie low-cost din Golf. Povestea este simpla… Initial, toate tarile din Golf aveau o singura companie „nationala” pentru toate tarile – Emiratele Unite, Bahrain, Qatar si Oman. Fiecare seic insa avea ambitiile lui aviatice… asa ca, in 1985, Dubaiul s-a desprins din „federatia” Gulf Air, lansand compania Emirates… apoi, incet-incet, cam toate s-au desprins, formandu-si companie aviatica proprie… fiecare seic isi dorea o jucarie proprie… asa au aparut Oman Air, Etihad (Abu Dhabi) sau Qatar Airways, iar Gulf Air a ramas doar compania nationala a micului emirat Bahrain.
Evident, fiecare seic a hotarat sa-si traga o companie cat mai luxoasa. Etihad, Qatar Airways si Emirates se bat in servicii si lux si, desi mai discret si mai mic, nici Oman Air nu e departe. In mijlocul acestui razboi al „stelelor” aviatice, ce s-a gandit seicul mult mai saracului emirat Sharjah, cunoscut prin faptul ca e unicul emirat unde alcoolul este strict interzis (ca in Arabia Saudita), dar si ca dormitor low-cost pentru multi care lucreaza in Dubai, insa nu-si permit locuinta acolo. Tot are el un emirat low-cost, ce-ar fi sa lanseze o companie low-cost? S-ar potrivi perfect cu imaginea emiratului. Asa a aparut Air Arabia, prima companie low-cost din Golf (si lumea araba), zborul inaugural avand loc in 2003. A fost un succes instantaneu, o miscare profitabila din primul an.
Astazi, Air Arabia are mai multe filiale (pe langa cea initiala din Sharjah, au aparut Air Arabia Morocco, Egypt si Jordan), iar aeroportul din Sharjah, destul de pustiu si folosit doar pentru avioane cargo, pana la aparitia Air Arabia, este acum hubul low-cost al Peninsulei Arabe.
Air Arabia are doua huburi in Emirate – unul in Sharjah (unde deserveste 51 de destinatii din 22 de tari) si un al doilea in Ras-al-Khaimah (aici, emirul din RAK a incercat sa-si faca si el o companie low-cost, dar a dat faliment, asa ca l-a rugat pe colegul sau din Sharjah sa-si mute cateva avioane si pe aeroportul in care tocmai bagase cam multi bani). Din RAK, Air Arabia deserveste 11 destinatii din 8 tari.
Ca orice companie low-cost, Air Arabia opereaza un singur model de avion – Airbus 320, cu o varsta extrem de mica – media este de doar 3 ani. Air Arabia urmeaza modelul low-cost, asa ca trebuie sa platesti bagajul de cala, mancarea si bautura la bord si sa vii cu check-in-ul facut de acasa.
Cum ziceam, din Sharjah, Air Arabia acopera 51 de destinatii. Acestea sunt:
Arabia Saudita: Abha, Al Jouf, Dammam, Gassim, Ha’il, Hofuf, Jeddah, Medina, Riad, Taif, Yanbu
Armenia: Erevan
Bahrain: Bahrain
Bangladesh: Chittagong, Dhaka
Bosnia: Sarajevo
China: Urumqi
Egipt: Alexandria, Cairo, Sharm el-Sheikh
Georgia: Batumi, Tbilisi
India: Ahmedabad, Bangalore, Chennai, Coimbatore, Delhi, Goa, Hyderabad, Jaipur, Kochi, Kozikode, Mumbai, Nagpur, Thiruvananthapuram
Iordania: Amman
Iran: Abadan, Esfahan, Lar, Mashad, Shiraz, Teheran
Iraq: Bagdad, Basra, Erbil, Najaf
Kazahstan: Almaty, Astana
Kenya: Nairobi
Kuwait: Kuwait
Liban: Beirut
Nepal: Kathmandu
Oman: Muscat, Salalah
Pakistan: Faisalabad, Islamabad, Karachi, Lahore, Multan, Peshawar, Quetta, Sialkot
Qatar: Doha
Rusia: Moscova
Sri Lanka: Colombo
Sudan: Khartoum
Turcia: Antalya, Istanbul
Ucraina: Kiev
Fly Dubai – daca, initial, seicul din Dubai s-a uitat de sus la incercarile low-cost ale vecinului din Sharjah, la un moment dat s-a gandit… ce naiba sa las segmentul asta neacoperit? Asa ca, in 2009, a lansat compania low-cost Fly Dubai :). Dar cum in Dubai nimic nu poate fi low-cost, nici macar compania low-cost nu poate fi low-cost… asa ca, incet-incet, Fly Dubai a introdus nelipsitul business class (exista pana si la metrou, imposibil sa nu ai asa ceva) si alte cateva perks, Fly Dubai transformandu-se dintr-o companie low-cost spre una hybrid.
De altfel, pretul bagajului de cala este inclus in bilet (atentie, deci, cand faceti comparatia cu Air Arabia, de exemplu) si nici check-in-ul la aeroport nu costa. In schimb, trebuie sa platesti consumul la bordul avionului si daca vrei sa folosesti sistemul de entertainment de la bord (fiecare scaun are un sistem de entertainment propriu).
Compania Fly Dubai foloseste numai avioane Boeing 737-800, iar varsta medie a flotilei este de 2 – 3 ani. In schimb, Fly Dubai a suferit un accident groaznic acum cateva zile, la Rostov pe Don, cand un avion s-a prabusit la aterizare in conditii de vreme proasta, mai multe articole din presa internationala semnaland faptul ca echipajele Fly Dubai sunt in general foarte obosite, lucrand mult prea mult si neavand timp de refacere pentru piloti. Vezi mai multe in articolul lui Radu.
Unde zboara Fly Dubai? In acest moment, sunt 94 de destinatii si, in general, incearca sa acopere destinatii unde nu zboara fratiorul mai mare — Emirates. Desi exista posibilitatea sa zbori cu Fly Dubai pe un segment si cu Emirates pe alt segment, acest lucru este greu de rezervat in practica. Evident, cea mai importanta destinatie (din punctul nostru de vedere) este Bucurestiul, unde Fly Dubai opereaza de cativa ani si recent a ajuns la performanta de a avea un zbor zilnic. Dupa cum zicea, in general, Fly Dubai incearca sa nu se calce pe picioare cu Emirates, deci destinatiile nu sunt, in general, cele mai interesante. Dar hai sa selectez cateva mai interesante.
Burundi – Bujumbura
Etiopia – Addis Ababa
India – Delhi, Kochi, Mumbai
Iran – Esfahan, Mashad, Shiraz, Teheran
Iraq – Erbil (Kurdistan)
Kyrgyzstan – Bishkek
Maldive – Male
Nepal – Kathmandu
Oman – Muscat, Salalah
Sri Lanka – Colombo
Tanzania – Dar-es-Salaam, Zanzibar
Tajikistan – Dushanbe
Turkmenistan – Ashgabat
Uganda – Entebbe
Principalul hub al Fly Dubai este aeroportul international Dubai (DXB), vechiul aeroport din Dubai, dar unele zboruri au fost mutate pe noul aeroport Al-Maktoum (DWC). Se prevede ca, mai devreme sau mai tarziu, toate zborurile Fly Dubai sa se mute la DWC.
Acestea sunt companiile low-cost care au baze operationale in Emirate. Dar pentru ca Dubai (in special) este un hub de transport si o destinatie turistica de prim ordin, aici zboara si numeroase alte companii aeriene low-cost, in afara de cele doua mari companii low-cost locale/
Le voi lista in functie de aeroporturile din Emirate pe care aterizeaza.
Pe Dubai International (vechiul aeroport) mai opereaza:
Air India Express (din Amritsar, Delhi, Jaipur, Kochi, Kozhikode, Lucknow, Mangalore, Mumbai, Pune, Thiruvananthapuram), AzalJet (Baku), Cebu Pacific (Manila), Flynas (Dammam, Jeddah, Medina, Riad), IndiGo (Bangalore, Chennai, Delhi, Hyderabad, Kochi, Kozhikode, Thiruvananthapuram, Chandigarh), Jazeera Airways (Bahrain, Kuwait), Pegasus (Istanbul – Sabiha Gokcen), Smart Wings (Praga), Spice Jet (Ahmedabad, Amritsar, Delhi, Hyderabad, Jaipur, Kochi, Kozhikode, Madurai, Mumbai, Pune).
Deci, dupa cum putem vedea, sunt o tona de optiuni spre India, dar o ruta foarte interesanta este cea operata de Cebu Pacific spre Manila… Zbor pe care din cand in cand apar tarife de… 60 de euro! Pomana fara lumanare.
Pe Al-Maktoum, DWC (noul aeroport din Dubai), mai opereaza
AzalJet (Baku), Jazeera Airways (Kuweit), Wizz Air (Bucuresti, Budapesta, Cluj-Napoca, Sofia).
Pe Abu Dhabi, mai opereaza:
Air India Express (Delhi, Kochi, Kozhikode, Mangalore, Thiruvananthapuram), Flynas (Riad), Niki (Viena).
Pe Sharjah, mai opereaza:
Air India Express (Delhi, Kochi, Kozhikode, Thiruvananthapuram), Flynas (Jeddah, Medina, Riad).
f. interesant !
Smart Wigs au fost si pe la noi , parca dadusera faliment ?
Smart Wings nu a dat faliment, e bine mersi. La un moment dat, ei anuntasera zboruri intre Praga si Bucuresti, dar apoi s-au razgandit inainte de data primului zbor si n-au mai zburat niciodata. Dar, ei continua sa opereze intre Praga si diverse alte destinatii (e o companie ceha)
Pentru anul viitor in martie, cand crezi ca as avea sanse sa prind o promotie la FlyDubai? Care ar fi din experienta ta cel mai ieftin pentru acea perioada (acum este cam 300 euro/persoana; Bucuresti-Dubai) si nu stiu daca sa mai astept sau nu….oare or avea de Sarbatori ceva promotii?
Sincer, nu stiu. Nu pare sa fie o regula clara, dar cei de la Fly Dubai fac totusi destul de des promotii.
In martie, hmmm, e inca sezon, poate costa mult. Ca idee, vezi ca Cluj – Dubai cu Wizz e de multe ori foarte ieftin.