Din 2 iulie, TAP Portugal revine in Romania, operand cursa Bucuresti – Lisabona. De ce e importanta revenirea TAP

01. TAP la Lisabona

Acum mai bine de un an, TAP Portugal surprindea pe toata lumea din industria turistica romaneasca cu anuntul ca se retrage din Romania. TAP avea deja vandute o buna parte din locuri pentru vara 2016, agentii de turism avea contractate programe cu ei, persoane individuale cumparasera bilete, cand, poc!, TAP a anuntat ca nu mai zboara la Bucuresti. La fel si la Budapesta, si in cateva alte destinatii. Ce se intamplase?

Nimic deosebit, TAP Portugal se privatizase. TAP Portugal, pana in 2015, a fost o companie de stat. Ca marea majoritate a companiilor de stat din aviatie, TAP Portugal mergea din pierdere in pierdere. In plus, in 2012, in cadrul pachetului de salvare a Portugaliei, aflata in pericol de incetare de plati, statul promisese vanzarea companiei nationale. Asa ca, dupa o dura lupta cu sindicatele (ca orice companie de stat, TAP Portugal avea multi elefanti prin structura corporatista), TAP Portugal a fost vanduta omului de afaceri braziliano-american David Neeleman, fondatorul companiilor low-cost Jet Blue (a sasea companie ca marime din SUA) si Azul (cea de-a treia companie ca marime din Brazilia), un om care stie al dracului de bine aviatie. Contractul initial prevedea vanzarea a 61% din TAP, urmand ca in 2018 Neeleman sa cumpere si restul de actiuni.

Ce a facut Neeleman? Lucruri simple, dar dureroase. A stabilit o strategie clara in jurul ideii triunghiului SUA – Brazilia – Portugalia, a restructurat parti din afacere care nu aveau niciun viitor, a oprit hemoragia financiara, a lansat o noua strategie de preturi (TAP ofera acum patru categorii de preturi pe fiecare zbor, de la modelul low-cost fara bagaj si mancare pana la business class), a lucrat la cresterea densitatii locurilor din avion si a investit o groaza de bani in avioane si servicii. Iar strategia sa a adus TAP Portugal pe profit in 2016. Surprise? Deloc. Fix acelasi lucru s-ar intampla si cu un Tarom privat.

Ei bine, Bucurestiul si Budapesta nu prea mai figurau in noua strategie TAP. TAP Portugal nu mai era compania nationala a Portugaliei, ci un operator comercial care trebuia sa urmeze o strategie, iar strategia era in jurul triunghiului TAP – Azul – Jet Blue, cu TAP feeder dinspre zonele limitrofe din Europa si Africa. Zborul de patru ore spre Bucuresti era prea lung. Nu prea a contat ca ruta Bucuresti – Lisabona era profitabila sau ca zborul „red eye” (de noapte) aducea niste bani pentru un avion care, altfel, manca niste bani pe tarmacul aeroportului Portella („un avion care zboara face bani, un avion care sta pe aeroport pierde bani”). Bucurestiul nu prea se integra in noua strategie.

Intre timp, la Lisabona a iesit la putere un nou guvern, de stanga, asa ca s-a schimbat schimbarea. TAP Portugal a fost partial renationalizata, cert este ca in acest moment 50% din TAP e detinut de guvern, 45% de Neeleman & partners si 5% de piloti, personal etc. Si noua structura de proprietate, dar si, probabil, regretele pierderii unei rute profitabile i-au adus pe cei de la TAP Portugal din nou la Bucuresti, declarand oficial „ca vor ramane”.

 

Ce s-a intamplat intre timp pe ruta Bucuresti – Lisabona? Pai, era o ruta cu prea mult trafic pentru a fi aruncata la cos… La trei ore dupa ce TAP Portugal a anuntat pe Facebook retragerea de la Bucuresti, Blue Air anunta lansarea curselor Bucuresti – Lisabona, iar la 20 de ore, Wizz Air baga in vanzare bilete spre Lisabona. Ruta era deja acoperita de cele mai mari companii aeriene, cele doua operand in Romania la sub 24 de ore de la retragerea TAP Portugal. Dar rutele de conexiune spre mai multe destinatii interesante spre care TAP avea fie exclusivitate, fie preturi bune au cam disparut. E drept, nimeni nu te impiedica sa iei un bilet pana la Lisabona si de acolo mai departe TAP sau orice altceva spre Madeira, Brazilia ori Capul Verde, dar nu e la fel de comod si sigur ca in cazul in care ai transfer garantat.

Ce aduce TAP Portugal pentru noi, pasionatii de calatorii? In primul rand, o competitie mai mare pe ruta Bucuresti – Lisabona. Cu cat sunt mai multi operatori pe o ruta, cu atat preturile scad (vezi preturile de multe ori ridicole spre Bruxelles, Milano, Roma sau Bologna, unde se bat o groaza de operatori). Pe langa competitie, ai mai multe optiuni de zbor spre Lisabona.

In plus, zboruri de conexiune spre destinatii chiar foarte faine. Sa le luam pe rand.

In primul rand, as sublinia ca poti avea conexiuni foarte bune spre Madeira sau Azore, doua destinatii extrem de pitoresti (iar Madeira, chiar populara). In plus, de anul acesta, TAP Portugal zboara si spre Gran Canaria, facand Canarele si mai accesibile (Wizz zboara direct la Tenerife, dar poti lua in considerare Gran Canaria via Lisabona cu TAP).

Exista, de asemenea, destinatii exotice care sunt acoperite de TAP – in primul rand, Brazilia, unde zboara cam prin orice oras cat de cat (de multe ori, in parteneriat cu Azul), in timp ce marea majoritate a competitorilor acopera doar Rio si Sao Paolo. Apoi, Capul Verde, o destinatie de plaja cand la noi este frig, dar si alte locuri exotice si necunoscute de romani, dar la fel de interesante: Sao Tome & Principe (apropo, este o destinatie extraordinara, din cate am auzit), Mozambic, Senegal, Ghana, Togo, Angola, Cote d’Ivoire.

In plus, datorita triunghiului, reteaua nord-americana a TAP Portugal este mai mare – transportatorul portughez opereaza acum spre ambele aeroporturi importante din zona New York (JFK si Newark), spre destinatia obisnuita Miami, dar si spre Boston si, in curand, Toronto (oras spre care traficul dinspre Romania va creste dupa ridicarea completa a vizelor la 1 decembrie, deja fiind in crestere dupa ridicarea partiala operata la 1 mai). In plus, este singura companie non-low cost ce opereaza in Romania care zboara atat la Casablanca, cat si la Marrakech (asa ca poti sa zbori in Marrakech si sa pleci din Casablanca fara sa te mai intorci in Marrakech sau invers). Si nu in ultimul rand, este o optiune si pentru Spania – de exemplu, TAP Portugal zboara spre orase spre care nu exista zboruri directe din Romania, cum ar fi Sevilla, Bilbao, La Coruna, Vigo, evident, via Lisabona.

 

Si nu in ultimul rand, o companie noua pe aeroportul Otopeni deschide noi orizonturi… si preturi mai mici… si oportunitati de calatorii. Bem Vinda, TAP Portugal.

 

Bilete de avion pe compania TAP Portugal se pot cumpara pe site-ul transportatorului portughez

Categorii:
Tips & Tricks

Comentarii

  • concurenta este buna!benfica,sporting,porto.

    polat 3 iulie 2017 22:59 Răspunde
  • As dori daca se poate date de contact al reprezentantului TAP in Romania.
    Vreau sa fac o schimbare de nume pe doua bilete si mi-m prins urechile.
    Multumesc.

    DANIEL 8 iulie 2017 13:21 Răspunde
  • Singura solutie e sa suni in Portugalia la call center. Eu am avut probleme cu plata si a trebuit sa sun la ei sa confirm telefonic. Si pregateste-te sa astepti in telefon.

    Ben 10 iulie 2017 13:52 Răspunde

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii