Tu ai vizita o tara plina de gunoaie ?

Fara gunoaie

Cred ca tara cea mai plina de contraste pe care am vizitat-o vreodata este fara indoiala India. Acolo am vazut opulenta suprema, cele mai extravagante cladiri si cele mai luxoase hoteluri, dar si saracia cea mai crunta. Dar contrastele le vezi si pe strada – cel putin in 2003 cand am fost in India prima oara si am stat 2 luni, strada era indiscutabil groapa de gunoi a tuturor. Daca faceai doi pasi in interiorul unei zone private – magazin, hotel, casa particulara, chiar si parc, dar sub administratie privata, era o curatenie impecabila, cum ieseai pe strada, parca te teleportai pe o alta planeta – gunoaie fara numar si fara sfarsit. In plus, putea peste tot. Eu am avut si am “avantajul” ca datorita faptului ca am pus in nas tone de Bixtonim si Fedrocaina in copilarie, am simtul mirosului foarte estompat, dar cei din jurul meu cadeau secerati de mirosuri si de muntii de gunoaie cand ieseau pe strada. In 2009, aveam sa bantui prin sudul Indiei vreo luna, acolo, mult mai curat, era o alta planeta, dar am revazut muntii de gunoaie din Delhi cand am revenit ultima oara in India in 2016. Dar cel putin acum erau stransi in munti de gunoaie (la propriu), mizeria nu era doar insirata de-a lungul si de-a latul strazilor, dar tot gunoaie erau.

In consecinta, de 20 ani de cand am venit din India, am auzit probabil sute sau chiar mii de oameni care mi-au spus ca nu ar merge in India nici platiti in aur. “Da, stiu, Taj Mahalul e cea mai frumoasa cladire din lume, da, stiu, palatele imparatilor moguli, maharajahilor, da, stiu, are niste monumente incredibile, dar e mizerie crunta, frate, nu m-as duce nici taiat”. Si daca esti mai simtitoriu, nu pot decat sa le dau dreptate – nu pot fi condamnati. Li s-ar face fizic rau. Si cred ca India pierde milioane de turisti din acest motiv – Nu ma duc, frate, in India, e o mizerie crunta.

India este un varf al mizeriei, dar, desigur am vazut murdarie si prin alte colturi de lume. Uite, de exemplu, recent am venit mesmerizat din Socotra. Da, este o insula extraterestra, o insula de o frumusete aparte, dar nu in zonele rezidentiale locuite. Hadibo, capitala insulei este o cloaca de gunoi, asa ca daca ajungi acolo e bine s-o iei la fuga spre zonele nelocuite care continua sa fie absolut superbe. Noroc ca nu stai prea mult in Hadibo – exista posibilitatea chiar sa nici nu intri deloc in capitala, dar totusi merita pentru a-ti face o imagine cat de cat completa a insulei. Am locuit in THE hotel din Hadibo, un hotel dragut, linistit, curat de 3 stele, dar cum ieseam pe usa lui, dadeam de un maldar de gunoi. Ca in India.

Murdaria publica nu vine din eficienta sau ineficienta administratiei publice. Nici din bogatia sau saracia unei natiuni. Una dintre cele mai curate capitale din lume pe care am vazut-o este Kigali, Rwanda, o tara saraca. Curatenie impecabila, cred ca Tokyo ar putea sa fie pe alocuri gelos pe Kigali. Si va dati seama ca Primaria din Kigali nu are mii de masini de luat gunoiul cu zeci de mii de angajati care sa roboteasca zi-lumina, noapte-intuneric. Nici gand. Nici prea multe cosuri de gunoaie nu avea. Totul tinea de educatie – care probabil s-a facut si public (prin scoala, prin mijloace publice), dar si privat prin familie. Nici Uganda nu era prea murdara, dimpotriva, curatica, dar ca Rwanda mai rar – nici Germania nu e ca Rwanda. Apropos, Rwanda interzisese inca din 2017 plasticul. Da, nu mai existau pungi de plastic, dar nici ambalaje de plastic. La aeroport, nu erai intrebat daca ai la tine droguri, tigari, alcool, ci plastic. Si daca veneai cu pungi de plastic, ti le luau si iti dadeau in schimb pungi din material textil sau hartie.

Mi-aduc aminte ca acum 20-30 ani, in Romania se spunea ca e murdar pe strada pentru ca nu sunt cosuri de gunoi. Acum cel putin in Bucuresti, dar si in multe alte locuri prin care am fost in ultimii cativa ani, aproape ca nu poti sa te misti pe strada de cate cosuri de gunoaie sunt. Si daca ai face un sondaj printre fotografii urbani, cea mai mare problema a acestora este ca e greu sa nu-ti apara vreun cos de gunoi in vreun cadru fotografic. S-a imbunatatit situatia in Romania in ultimii 20 – 30 ani. Indiscutabil. Mi-aduc aminte in primul ghid Lonely Planet dedicat Europei de Est (si care acoperea si Romania) din 1988 se specifica clar ca nu exista nici un WC public curat in toata tara si sa-ti folosesti plenar WC-ul de la hotel care la hotelurile de la categoria 1 in sus aveau sanse sa fie relativ curate. Si asa era – WC-urile publice romanesti erau niste bombe olfactive. Cand s-a deschis prima bezinarie occidentala in Romania (era un Shell), bucurestenii se duceau acolo doar sa viziteze toaleta – era singura curata din intreaga Romanie. Cand s-a deschis si Mc Donald’s-ul in 1995, a fost chiar o Revolutie nu neaparat gastronomica, ci de curatenie publica.

Dar, Slava Domnului, am evoluat si noi, s-a investit si in cosuri de gunoi, companii care se ocupa de curatenia publica, etc si nu pot spune ca nu sunt schimbari radicale. Dar nu totale. Din pacate, continua sa existe numeroase locuri din Romania (inclusiv in zone turistice) care sunt murdare. Cand aud pe vreunul in varf de munte ca nu are unde sa-si arunce plasticul in care si-a impachetat sendvisul, imi vine sa mor. Tokyo nu are nici un cos de gunoi pe strada si este o curatenie impecabila. Mai gasesti prin statii de metrou (dar strict categorisite pe categorii de gunoi), trenuri, pe langa automate si cam atat. Si nu este din cauza unei conspiratii diabolice a statului sa-si chinuie cetatenii sa-si transporte singuri gunoaiele, ci pentru ca in 1995 a avut loc un atac criminal cu gaz-sarin a unei comunitati religioase sarite de pe fix numita Aum Shinriko in metroul din Tokyo care a dus la mai multi morti si mii de oameni afectati.

Daca in Japonia sau Rwanda, curatenia s-a obtinut prin educatie, in Scandinavia sau alte tari central si vest-europene, e o traditie de generatii, exista si tari unde curatenia s-a obtinut cu biciul. SI nu la figurat, ci la propriu. Cand Singapore si-a obtinut independenta in 1965, era un oras nu teribil de prosper, dar nici sarac, insa haotic, murdar si cu destula criminalitate – era un oras port cu plusurile aduse de prosperitatea comerciala, dar si minusurile determinate de lipsa de organizare, educatie si de prea multa lume interlopa. Guvernul singaporez pe langa masurile de dezvoltare economica spectaculoasa a decis ca Singapore trebuie sa fie si un oras impecabil din punct de vedere curatenie ca altfel nu si-ar atinge tintele de dezvoltare economica. Asa ca s-a introdus un sistem draconic de pedeapsa pentru cei care aruncau gunoaie pe strada sau care scuipau pe jos (un obicei teribil de raspandit printre chinezi). Iar in anii 50 – 60 chiar si 70, pedeapsa era in general biciuirea in public. Si nu cu biciuri de la sex shop ! Cand lumea a inceput sa faca mai multi bani, amenzile au trecut de la biciuirea spatelui la biciuirea conturilor bancare – sa arunci gunoaie pe strada prin Singapore te poate costa sute si sute de dolari !

Ce avem noi de facut ? Sigur nu o sa se ajunga niciodata la pedepsirea cu biciuirea in piata publica, ca, deh, suntem democratie europeana, dar sigur, se poate lucra pe doua fronturi – pe o parte ca partea legala deja existenta sa fie si aplicata cum trebuie si nu inchis ochiii, iar pe cealalta parte, lucrat si pe partea de educatie.

De aceea ma bucur ca exista persoane fizice, dar si asociatii precum este AER (Asociatia de Ecoturism din Romania) care este o asociatie implicata de ani de zile in dezvoltarea, ecologizarea, dar si promovarea unor regiuni pline de bogatii naturale ale Romaniei cum ar fi Tara Hategului, Maramuresul sau Delta Dunarii care incearca si in virtutea specificului sa atraga atentia autoritatilor ca trebuie sa se mobilizeze pentru a impune respectarea unor legi deja existente, dar si de educare a publicului larg prin campania #faragunoaie.

De aceea, as aprecia daca ati putea sa semnati petitia publica afisata aici (eu cred ca sunt semnatarul nr. 400) –-> https://campaniamea.declic.ro/petitions/faragunoaie-dreptul-la-un-mediu-sanatos-cer-respectarea-art-35-din-constitutia-romaniei

Si puteti sa urmariti si clipul facut pentru promovare