O opera de arta – metroul moscovit

Obiective turistice Rusia: metro Moscova

Unii spun ca Moscova este mai frumoasa in subteran decat la suprafata. Sincer, eu nu as zice asta, dar nu pot sa neg cu multe din statiile de metro din Moscova sunt cu adevarat impresionante – arta este de cele mai multe ori stalinista cu multe simboluri gen secera si ciocanul, dar orisicat, este poate unul dintre cele mai frumoase metrouri ale lumii.

Imi place sa merg cu metroul. Il folosesc zilnic si in Bucuresti… dar prin multe locuri metroul a fost vazut doar ca un mijloc de transport, arhitectura nefiind o mare prioritate… poate prin cateva orase cum ar fi Paris, Lisabona sau Atena, anumite statii au fost alese ca sa fie ceva mai memorabile (cum ar fi micul muzeu Luvru din statia pariziana Louvre-Rivoli), dar in general statiile de metro nu se remarca prin frumusete, ci mai repede prin functionalitate.

Comunistii sovietici, in schimb, au transformat metro-ul intr-un motiv de mandrie pentru regim si au hotarat sa-l faca “altfel”, vrand sa dea clasa americanilor cu metroul lor newyorkez pur functional, dar complet inestetic… Asa ca de la inceputul construirii lui, comunistii au pus accentul nu numai aspectul functional, cat si pe cel artistic, dar si pe cel strategic… De ce strategic ? Pentru ca metroul a fost gandit si din punct de vedere militar – este sapat foarte adanc … cea mai adanca statie este la 100 metri in subteran, dar statiile sunt deservite de scari rulante de mare viteza – ajungi la peron in numai 4 minute !!!

De altfel, trebuie sa fi foarte atent cand sari pe scarile rulante !!! Merg extrem de repede, nu cred ca am vazut scari rulante care sa mearga atat de rapid, iar de multe ori esti preset din spate de mase de oameni… si imediat dupa ce apuci sa pasesti, deodata iti rasare haul in fata – un tunel imens al carui capat nu poti sa-l vezi… Sincer, te poate lua cu ameteala, asa ca tine-ti-va bine de balustrade… am vazut la un moment dat chiar si o femeie mai in varsta care a cazut pe scari pana jos… pe biata femeie o luase ameteala… tuneluri imens de lungi, vag laminate, panta abrupta, scari in viteza… ai toate conditiile sa te transformi intr-un cascador fara sa vrei !

Metroul din Moscova poate fi extrem de aglomerat la ore de varf. In medie, nu mai putin de 6,5 milioane de calatori il folosesc zilnic. In ciuda acestui numar imens de calatori, vagoanele nu sunt arhi-aglomerate. Poate si pentru ca la orele de varf, frecventa intre trenuri, care de altfel sunt si extrem de lungi este de doar 45 secunde… Frecventa in afara orelor de varf este in general la fiecare minut, asa ca nu e cazul sa alergati cand simtiti ca vine metroul in statie… nimeni nu alearga si nu are de ce, urmatorul metro vine in 60 secunde !

Daca vagoanele si statiile nu sunt ingrozitor de aglomerate, in schimb accesul poate fi strangulat de adevarate ambuteiaje in fata scarilor rulante. Am fost in martie prin Moscova si mi-aduc aminte cum inaintam greu cu masa de calatori spre scari. Aveam rucsacul in spate, iar un tip ma fixa cu privirea (deh, cecenii sunt bruneti, iar eu seman destul de bine cu caucazienii)… Probabil sa intervina daca voiam sa ma arunc in aer. De altfel cand am coborat in statia Lubianka (deasupra se afla sediul FSB, actualul KGB), m-a strafulgerat o idee – “ce locatie perfecta pentru un atentat terorist cecen !”. Doua saptamani mai tarziu, citeam stupefiat pe fluxul de stiri ca doua vaduve negre cecene s-au aruncat in aer in metroul moscovit la o ora de varf, ucigand zeci de pasageri… una lovise tocmai statia Lubianka, iar cealalta s-a detonat in Park Kultury, una din principalele statii de tranzit. Nu era primul atentat la metro… in 1977, niste armeni au pus o bomba, iar in 2004 un cerchez s-a detonat in metroul moscovit…

Dar hai sa vedem care e istoria metroului… Primele planuri de constructie au aparut inca din perioada tarista, dar abia in 1935 a fost inaugurata prima linie in lungime de 11 kilometri si avand 13 statii. Astazi metroul are 300 kilometri si 182 statii ! Metroul a fost vazut de Stalin ca o dovada a superioritatii socialismului, iar constructia lui a continuat inclusiv in timpul razboiului ! Lucrarile la metrou au continuat chiar si in timpul asediului Moscovei cand germanii ajunsesera la cativa kilometri de portile orasului – 7 statii au fost inaugurate in timpul razboiului, inclusiv traversarea pe sub raul Moscova – pe partea artistica, insa, basoreliefurile cu muncitori au fost inlocuite de picturile cu soldati…

Metroul a fost folosit ca adapost anti-aerian timp de 3 ani… Consiliul de Ministri s-a mutat de la Kremlin in statia Mayakovskaya, iar fortele aeriene s-au mutat in statia Cistie Prudi ! De altfel, tot atunci, au fost construite linii secrete ce puteau fi folosite doar de inaltele oficialitati sovietice. Ele conectau Kremlinul cu KGB-ul din Lubyanka, cu Ministerul Apararii si alte cateva obiective, fiind interconectate la sistemul oficial prin statia Sportivnaya. Sistemul de metro secret a fost finalizat insa abia in 1997… Astazi, o parte din liniile strategice pot fi vizitate in tururi organizate…

Razboiul rece a dus la reconfigurarea unor statii ca adaposturi anti-nucleare… au fost construite inclusiv porti masive din plumb care sa izoleze adaposturile de radiatii… Le poti vedea daca esti atent la intrarea in tuneluri.

Extravaganta arhitecturala a fost inlocuita prin anii 70 de nevoia de economii… asa ca tot statiile mai vechi sunt si cele mai spectaculoase – nu ratati Mayakoskaya (tocmai a fost restaurata), Arbatskaya, Kurskaya (unde sunt principalele trei gari feroviare ale orasului) sau Belaruskaya… Toate reprezentarile lui Stalin au disparut, dar Lenin mai exista, iar proletcultismul este la mare pretuire prin statiile istorice. Cele mai noi statii insa sunt moderne, aseptice, de o culoare alb-neonie de zici ca intri in nave extraterestre (cum ar fi Slavyanski Bulvar) !

Daca ajungeti in Moscova, rezervati-va si o parte din timp si pentru vizitarea obiectivelor subterane, nu numai a minunilor de la suprafata… veti gasi palate si in subteran !

Alte informatii
Metroul moscovit functioneaza de la 5 dimineata pana putin dincolo de miezul noptii – orarele sunt afisate in fiecare statie in parte. Metroul este destul de bine semnalizat, dar toate tablitele sunt in limba rusa, asa ca insusirea alfabetului chirilic este necesar pentru a nu fi complet pierdut. Pretul unei calatorii este de 26 ruble (2,70 lei). Nu exista bilete valabile o zi, ci de minim 30 zile. Poti cumpara insa cartele de 10 calatorii la pretul de 240 ruble (25 lei).

Mai multe informatii pe site-ul metroului moscovit

Imagini Metro Moscova

 

Atractii turistice Moscova: statia metro Belaruskaya

Belaruskaya

Imagini Rusia: statia metro Belaruskaya Moscova

Imagini Rusia: statia metro Belaruskaya Moscova

Obiective turistice Moscova: statia metro Belaruskaya

Imagini Rusia: statia metro Belaruskaya Moscova

Obiective turistice Rusia: statia metro Park Kulturi

Park Kulturi – aici a avut loc atentatul din martie

Obiective turistice Moscova: statia metro Park Kulturi

Unde cultura e la ea acasa

Imagini Rusia: statia metro Taganskaya Moscova

Taganskaya

Imagini Rusia: statia metro Taganskaya Moscova

o statie mai eroica

Taganskaya

Metro Moscova: statia Taganskaya

Imagini Moscova: statia metro Taganskaya

Imagini Rusia: statia metro Leninsky Prospekt

Leninskii Prospekt

Leninsky Prospekt

Obiective turistice Rusia: metro Moscova

Obiective turistice Rusia: metro Moscova

Lenin in Metro Moscova

Nu puteam sa-l ratez pe Lenin…

Obiective turistice Moscova: metro Kropotinskaya

Kropotkinskaya

Imagini Rusia: statia metro Kropotinskaya Moscova

Statia metro Kropotinskaya

Kropotinskaya

Lenin in statia Kropotinskaya

statie metro Rusia

Asa arata o statie moderna

Imagini Moscova: metro Arbatskaya

Arbatskaya

Obiective turistice Rusia: statia Mayakovskaya Moscova

Mayakovskaya

Obiective turistice Moscova: metro Mayakovskaya

Atractii Rusia: statia metro Mayakovskaya

Statia metro Kurskaya

Kurskaya

Imagini Rusia: metro Kurskaya

Automat vanzari ziare

Automate de ziare

Imagini Rusia: vagon metro Moscova

Interiorul nu este chiar asa de spectaculos…

Catedrala Sf. Vasile Piata Rosie

Iar la suprafata… Sf. Vasile Blajenai

Imagini Piata Rosie: catedrala Sf. Vasile

Mausoleul Lenin la Kremlin

Zidul Kremlinului si Mausoleul lui Lenin

Categorii:
Rusia · Tips & Tricks · Transport

Comentarii

  • Mi-as lua un bilet ieftin prin Aerolines si m-as duce la Moscova daca nu as avea atat de multe planuri de calatorie deja facute… 🙂

    Razvan Pascu 6 octombrie 2010 10:18 Răspunde
  • belea ! nu ca in metroul din Buc. numai grafiti.. asta da artă !

    Băetu Andrei 6 octombrie 2010 10:26 Răspunde
  • @ Razvan – poate iei un bilet ieftin de metro de la Aerolines ca la Moscova e cam scump

    Imperator 6 octombrie 2010 10:41 Răspunde
  • salut!
    nu stiu care este adresa ta de e-mail unde pot sa iti scriu. asa ca iti trimit aici un link cu o oferta. poate il/o faci public la tine pe blog (blog pe care il urmaresc cu mult interes).

    http://think.hotnews.ro/video-locuinta-care-genereaza-mai-multa-energie-decat-foloseste.html

    dragos

    Dragos 7 octombrie 2010 19:14 Răspunde
  • @ Dragos – pai ma gasesti pe facebook 🙂

    Imperator 8 octombrie 2010 21:06 Răspunde
  • Pot sa spun wow!
    Suprafata m-a atras demult, dar nu stiam ca pun atat pret si pe subteran.
    Amazing.
    Multumesc de info, inca un motiv pt care trebuie sa fac cumva sa ajung acolo 🙂

    Gloria 9 octombrie 2010 16:55 Răspunde
  • Sincera sa fiu, te invidiez. Cu ce te ocupi, domnule draga, de hoinaresti atat prin lume? As vrea sa vad si eu macar un sfert din cate ai vazut tu. Dar problema vesnica sunt resursele ca si inexistente… financiare…

    Felicitari pentru detalii.

    rory 9 noiembrie 2010 22:19 Răspunde
  • Pingback: Noptile albe din Rusia

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii