Low-cost in travel… companii aeriene, hoteluri, agentii de turism

Low Cost.png

Cand stau si ma gandesc la cei 20 si ceva de ani de cand calatoresc in jurul lumii, imi dau seama ca cea mai mare Revolutie a fost aparitia conceptului de low-cost. Cand am ajuns pentru prima oara la bursa, in Olanda, zborul cu avionul era un eveniment epocal si tot neamu’ te conducea la aeroport si te astepta in par cand ajungeai (nu numai in Romania!), hotelurile erau niste stabilimente scumpe prin Europa Occidentala, singura optiune cat de cat erau hostelurile, iar ofertele agentiilor de turism pareau sa atinga doar portofelul milionarilor. Nici trenurile nu erau prea ieftine (exceptand cele din Romania), dar, Slava Domnului!, exista acel bilet de tren InterRail cu ajutorul caruia am batut toata Europa de la Marrakech la Narvik! Dar in toti acesti ani, travelul s-a democratizat… prin aparitia conceptului de low-cost aplicat intr-o buna parte din industria turistica mondiala… Evident, cu ajutorul acestor low-costuri, milioane de oameni, poate si multi dintre voi, de mine nici nu mai pomenesc, am reusit sa bantuim prin diverse locuri… poate pare incredibil, dar un zbor la Roma poate fi mai ieftin decat sa iei trenul pana la Brasov… si totul are o explicatie.

Cand am ajuns la Maastricht, primul magazin occidental in care am intrat era un aprozar. Am ramas socat de varietate, mai bine de jumatate din fructele si legumele expuse nu stiam ce sunt, iar magazinul arata incredibil. Cand m-am uitat la preturi, am ramas socat… mi-am dat seama ca, atata timp cat voi locui in Olanda, voi manca o zi da, o zi nu. Am iesit din magazin si am intrat in vorba cu o tanti pe strada. “Stai cuminte, du-te la supermarket, acolo sunt preturi inca si mai bune!” Si m-a condus la un supermarket care se numea Torro, aflat la vreo 500 de metri distanta. Am stat vreo 5 ore in supermarketul ala, nevenindu-mi sa cred ca exista o astfel de varietate de produse! Apoi, am descoperit si reteaua Albert Heijn, unde preturile erau mai rezonabile. Dupa vreo doua luni, cineva mi-a sugerat supermarketul Aldi… cica e cel mai ieftin din Maastricht. E drept, era in cealalta parte a orasului de unde locuiam eu, dar intr-o zi am sarit pe bicicleta si am mers pana acolo… si, intr-adevar, produsele erau la preturi de pana la jumatate de pret comparativ cu Albert Heijn! Si asa am descoperit conceptul de “discount supermarket” – varietatea era redusa la minimum, nu mai erau 25 de tipuri de ketchup, erau 2, iar produsele erau trantite in rafturile lor direct in baxurile in care erau ambulate. Dar asta ducea la economii si puteai cumpara produse la preturi mici in conditii mai spartane.

Ei, cam asa s-au gandit cei care au inventat companiile aeriene low-cost. De fapt, in facultate, la Maastricht citisem intr-o carte ca cei de la Delta Airlines scosesera din meniul de la bord o maslina pe care aparent n-o manca nimeni, facand astfel reduceri de costuri de milioane. Companiile aeriene low-cost au decis sa scoata nu numai maslina, ci toata mancarea. Tu te urci intr-un avion pentru a merge din punctul X in punctul Y, nu pentru a manca…. Asa ca s-au apucat sa scoata tot ce se putea scoate, lasand doar ce te astepti de la o companie aeriana – sa te transporte din punctul X in punctul Y. Asa au disparut programele de loializare, business lounge-urile, servetelele fierbinti, paharul cu sampanie de la urcarea in avion, iar lucrurile care nu sunt obligatorii (cum ar fi bagajul de cala, mancarea, locul in avion) se platesc suplimentar. In plus, au “descoperit” aeroporturi uitate de lume, multe in riscul de a fi inchise, si au inceput sa zboare pe aceste aeroporturi mai ieftine… Dai mai putin daca zbori pana la Bergamo decat daca aterizezi pe Malpensa. Ciampino e mai ieftin decat Fiumicino… iar la noi s-a reinventat Baneasa pana l-au inchis autoritatile.

Aparitia companiilor low-cost au schimbat fundamental transporturile in Europa si Asia, nu inca in Africa sau America de Sud. Companiile clasice au trebuit, si ele, sa dea preturile in jos si chiar sa urmeze calea celor low-cost. Dar si asa, Ryanair, WizzAir, Easyjet, Norwegian si marile low-costuri de pe continent continua sa fie cei mai periculosi competitori pentru aceste companii mari, unele de stat. Unele au raspuns lansand propriile lor low-costuri (Air France cu HOP!, Lufthansa cu Germanwings), altele nu. Dar ce e cert, numarul celor care zboara a crescut exponential in ultimii 10–15 ani de la aparitia companiilor aeriene.

Ideea de low-cost a prins si la hoteluri. Aici, nu era la fel de evident, intotdeauna aveai alternativa hostelurilor, dar poate exista un numar de calatori (poate care au trecut de 28–30 de ani) carora nu li se mai pare distractiv sa stea cu inca 10 in camera in hosteluri. Si, culmea, tot companiile aeriene low-cost au venit cu ideea hotelurilor low-cost – Easyjet a lansat Easyhotels, iar Air Asia a lansat Tunes. Ideea e aceeasi – scoti din costuri (si din preturi) acele servicii suplimentare, oferind produsul basic – o camera cu un pat si cu o baie. Vrei televizor? Telecomanda costa suplimentar. Vrei sa mananci? Hotelurile low-cost pot sa nu aiba restaurante nici macar pentru micul dejun, dar cel putin cele in care am stat si cele pe care le stiu erau plasate in niste zone pline de restaurante. Ma astept ca pasul urmator sa fie disparitia receptiei si check-in-ul sa fie facut automat ca in cazul love-hotelurilor din Japonia sau chiar si al hotelurilor Etap din Franta (am stat in vreo doua cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal din Franta in 1998 si am descoperit ca receptia era deschisa doar vreo 6 ore. In rest, puteai intra doar cu cartea de credit si de la un automat primeai cardul cu care deschideai usa). E drept, hotelurile low-cost self-service nu au devenit la fel de numeroase precum companiile aeriene low-cost, dar ma astept ca numarul si importanta lor sa creasca. Ikea a anuntat cu ceva timp in urma ca va lansa un lant de hoteluri low-cost in Europa, iar recent am descoperit ca s-au asociat cu Marriott sa lanseze lantul Moxy. Primele hoteluri vor fi deschise la Milano, Berlin, Frankfurt si Londra, dar parca vor sa le faca mai stylish… sa vedem!

Ei bine, Revolutia low-cost a ajuns si la agentiile de turism. Ideea este la fel de simpla. Agentiile contracteaza multe camere si avioane pentru curse charter pentru tot sezonul, obtinand discounturi. Modelul a fost aplicat pentru prima oara de turoperatorii germani, precum TUI, care a contractat intai hoteluri intregi in diverse colturi ale lumii, apoi si-a facut propriile hoteluri, apoi propria flota de avioane, ceea ce a dus la un pret final foarte scazut la bilete, fara a se pierde din calitatea vacantei. La noi in tara, singura agentie care o spune in gura mare ca este agentie de turism low-cost este Europa Travel. Europa Travel face parte, alaturi de alte trei agentii, din grupul Christian Tour, unul dintre cele mai mari grupuri de agentii de turism din Romania si care au posibilitatea de a negocia multe camere si chartere… Evident, de asemenea, circuitele sau sejururile nu sunt oferite la conditii de 5 stele, ci la hoteluri ceva mai modeste, dar care ofera cel mai bun raport calitate-pret… In ultima instanta, asta este ideea pentru cei care doresc sa viziteze ceva si sa aiba un loc decent de pus capul noaptea si cam atat! Ce iti va ramane in inima si minte este ceea ce vezi.

 

Sper ca, in curand, sa vedem din ce in ce mai multe low-costuri in serviciile turistice din Romania si din jur. Ideea de low-cost nu este de low-quality… ideea este de a oferi de conditii nesofisticate, dar totusi OK, pentru ca sa iti poti permite sa vezi mai multe si sa te bucuri mai mult… cel putin eu sunt de parere ca, decat sa ma duc intr-un singur city break pe an si sa stau la hoteluri de 5 stele, mai bine in vreo 3 city breakuri si sa stau la un hotel low-cost.

Care e parerea voastra?

 

Sursa foto

Categorii:
Diverse

Comentarii

  • Tavi spune:

    Nu inteleg… cu trenul de la Marrakech la Narvik? 🙂

  • Tavi spune:

    Legat de stele si numar de orase… Eu de obicei merg cu familia. Anul asta planuisem sa mergem la Paris, 5 zile. Am vazut pretul la Tarom/Air France si am renuntat la idee. In schimb am luat bilete la Wizz, easyJet si Vueling si mergem in 3 orase. 3z MIL, 3z BCN si 4z PAR. Si asta cu banii economisiti pentru ca am ales companii low cost. Pana la Barcelona mergem in hopuri mici 🙂 TGM – BGY, MXP – CDG, CDG – BCN, deci chiar nu aveam nevoie de on board service. Intr-adevar low-cost-ul a revolutionat modul in care calatorim.

  • Tavi spune:

    La 16 euro biletul… MXP – CDG, era chiar pacat 🙂

  • Marina spune:

    Imperator, ai perfecta dreptate, low costurile intr-adevar m-au facut sa calatoresc cat nici nu speram. Si am zburat si cu Wizz si Sky Europe si Easyjet. N-am stat in hotelurile de care scrii, dar o sa le tin minte. Am fost si cu Europa Travel si e o agentie foarte ok – au facut exact ce au promis

  • Dragos spune:

    Hilton are Hampton-probabil varianta low-cost,iar in Amsterdam am stat cu 90 euro dubla cu mic dejun inclus! Pentru Amsterdam mi se pare un pret excelent tinand cont ca l-am luat cu cateva zile inainte!!

  • Low cost cu siguranta! Am stat si la 5 stele de multe ori, mi-a placut, confortul este confort, dar…. uitandu-ma inapoi in afara de confort si rasfat nu este nimic. Nimic de povestit despre, nicio experienta remarcabila. Discutiile cele mai palpitante se invart inspre apusul de la nu stiu ce masa mai cu vedere sau maiestria chefilor. Nu este gresit, dar nu este alegerea mea, sau cel putin nu in acest moment. Decat cel mai tare hotel cu AI pe o saptamana prefer o aventura cu peripetii pe te miri unde mai mult timp, De fapt imi amintesc mereu vacantele low-cost, in care am intalnit oameni adevarati, adrenalina, am avut peripetii, intr-un cuvant am trait si am ramas cu ceva, chiar daca uneori abia asteptam confortul caminului propriu 🙂

  • Emi spune:

    Buna Imperator!
    Eu lucrez, am in jur de 30 de ani. Mi-ar placea sa mai pot folosi low-costul, dar am numai 21 de zile de conceidu pe an. Asta inseamna ca nu prea pot fi flexibila cu orele de plecare, venire – cand ai asa putine zile libere parca nu vrei sa pierzi una prin aeroporturi nu?
    In cazul asta, cum as putea face eu sa calatoresc mai mult folosind la maxim zilele astea putine de concediu pe care le am?

    • Imperator spune:

      Cand lucram la corporatie, plecam de vineri seara si ma intorceam luni de dimineata 🙂 Evident, in cazul asta, nu sunt foarte multe destinatii care sa fie acoperite de low-costuri la „ora perfecta”, dar pe destinatiile principale gen Londra, Roma, mai gasesti.
      As incerca mai multe city break-uri in Europa insa in weekenduri.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest