Asta-primavara, ma gandeam ce-ar fi sa ma duc sa vizitez Tarile Baltice in mijlocul verii, cand ziua este lunga si ai si cele mai mari sanse de cer senin si caldura… Evident, incepusem sa-mi fac calcule de calatorie… planul era sa zbor la Varsovia si sa ma intorc eventual din Tallinn, si cand incepusem sa-mi fac calculele de cum sa ma intorc din Tallinn, poc, a venit stirea. Blue Air lansa zborul Bucuresti – Helsinki la mijloc de iunie. Ma mai „palise” asa, odata, Blue Air – asta-vara, cand ma gandeam sa ajung la Campionatul European de Fotbal Euro 2016 sa asist la meciul cu Albania de la Lyon, Blue Air lansase cursa directa cu vreo doua saptamani inainte de data care imi trebuia mie, asa si anul acesta… primul zbor spre Helsinki fusese programat pentru jumatatea lui iunie, iar eu imi programasem turul prin Tarile Baltice la inceput de iulie. Mama, ce bine a picat!
Zborul Bucuresti – Helsinki fusese operat acum cativa ani de compania nationala Finnair, dar aceasta a renuntat la ruta la cateva zile dupa ce Nokia, aflata in plina prabusire, anuntase inchiderea fabricii de la Jucu de langa Cluj (nu cred ca cele doua evenimente nu au avut legatura unul cu altul). Asa ca de prin 2012, daca tin bine minte, nu a mai existat zbor direct Bucuresti – Helsinki… Ma intrebam de ce nu se baga nimeni, probabil potential era, pana la urma, iaca avem cursa directa spre Helsinki si e bine ca avem, atat Finlanda este o tara superba, cat, in plus, alte doua bijuterii ale Europei sunt la vreo doua-trei ore de Helsinki – St. Petersburg si mai putin cunoscutul Tallinn, capitala Estoniei.
Dar in articolul de astazi, m-am gandit sa povestesc despre Helsinki, promitand sa revin si la restul destinatiilor din Tarile Baltice, pe care tocmai le-am vizitat.
Venit pe traseul Vilnius – Riga – Tallinn, unde orasele se lauda cu istorii multiseculare, iar arhitectura centrelor vechi este medievala, am descoperit un Helsinki mult mai nou. Desi istoria spune ca orasul a fost fondat candva prin secolul al XVI-lea, actualul oras provine mai ales dupa ce Finlanda a fost cucerita de Rusia de la suedezi in 1809, iar unii din tarii rusi au privit la Marele Ducat al Finlandei ca la o regiune speciala a imensului Imperiu Rus. Nu, Finlanda nu a fost scutita de rusificare, dar rusii au respectat religia luterana, au admis existenta unei Diete, au admis chiar si sufragiul universal (ma rog, n-a fost niciodata exercitat sub dominatie rusa) si chiar a ajutat la promovarea limbii finlandeze in dauna celei suedeze dominante pana la ocupatia rusa. De altfel, pentru prima oara cand finlandeza a devenit limba oficiala a Finlandei a fost in perioada Imperiului Tarist, pana atunci fiind oprimata ca limba vorbita de „prostime”.
Helsinki era doar un targ de provincie in momentul anexarii din 1809, aparat de fortareata de la Suomenllina construita in perioada razboaielor ruso-suedeze din secolul al XVIII-lea. Capitala Finlandei era Turku, un oras stralucitor, cu universitate, dar mult prea suedizat pentru gustul rusilor, care au gandit ca pentru „de-suedizarea” Finlandei ar fi mai bine ca Helsinki sa devina principalul oras al Finlandei, mai ales ca este si mai aproape de capitala St. Petersburg. Asa ca Helsinki s-a dezvoltat intr-un mod planificat (se vede cu ochiul liber ca a existat un plan general), intr-un stil neoclasic, pentru a semana cu marea capitala a Imperiului – St. Petersburg. De altfel, daca iei la pas centrul, vei descoperi o combinatie de neoclasic si art nouveau cu statuile sale impresionate, dar si arhitectura functionala, modesta si spartana, dar atat de practica a nordului european.
Helsinki este un oras dezvoltat de-a lungul marii, asa ca centrul saruta marea, iar cele mai iubite colturi ale capitalei se afla pe insulele aflate la sud… de altfel, orice ghid turistic (sau localnic) iti va spune sa nu ratezi o plimbare prin arhipelag, dar, din pacate, de fiecare data cand am ajuns in Helsinki (asta e a doua oara), am avut parte de o vreme proasta si am fost si pe fuga, asa ca am preferat sa umblu prin oras.
Desi finlandezii nu sunt din cale-afara de religiosi (oficial, 25% sunt atei, dar, neoficial, sunt mult mai multi), principalele obiective turistice de vizitat sunt cele religioase – exista o catedrala luterana, alba, impresionanta, adevaratul simbol al orasului, o biserica ortodoxa construita in stil rusesc, rosie, cu acele turle tipice estului european, dar, desi a fost construita in timpul ocupatiei rusesti, in secolul al XIX-lea, biserica ortodoxa finlandeza nu este ruseasca, ci chiar finlandeza. Aderentii sai (sa nu credeti ca sunt prea multi, un pic peste 1% din populatia tarii) sunt finlandezi, iar biserica este autocefala, subordonata direct Constantinopolelui (s-a rupt de patriarhia moscovita in 1923). E drept, imensa majoritate a finlandezilor ortodocsi sunt kareli, iar acestia au fost ocupati de rusi in 1940 si apoi, din nou, in 1944 (Karelia e un soi de Basarabie a Finlandei), asa ca biserica ortodoxa finlandeza este de-a dreptul nesemnificativa… dar marea catedrala Uspenski nu este deloc nesemnificativa, fiind unul dintre cele mai faine monumente ale Helsinkiului.
Spre deosebire de prima mea vizita in Helsinki, in zona adiacenta portului a mai aparut o atractie turistica faina – o roata imensa, un soi de Helsinki Eye (i se spune oficial Sky Wheel), de unde poti admira panorama intregului centru, dar si a catorva insule din arhipelag. Din pacate, desi sunt un mare fan al catararii pe undeva pentru a admira panoramele (pe clopotnite, minarete, dealuri sau pe roti de genul celei din Helsinki, asta conteaza mai putin), vremea a fost asa de proasta ca a trebuit sa renunt – dar daca ajungeti pe acolo, nu ratati. La fel ca in cazul altor roti (cea din Londra, bunaoara), poti sa inchiriezi si o cabina VIP (cu sampanie si caviar), dar ceea ce mi s-a parut cel mai tare (si finlandez, in acelasi timp) este o cabina-sauna… poti sa faci sauna intr-o cabina special amenajata in roata si, in acelasi timp, sa admiri panorama Helsinkiului… Numai in Finlanda :).
Dar vorbind de biserici, acum, nu stiu cat de mult va pasioneaza vizitarea bisericilor, dar chiar si cei mai mari hateri trebuie sa viziteze biserica Temppelaukio (nu va speriati ca nu ii retineti numele, si mie imi e greu :)). Nu este fix in centru, dar nici departe nu este (cam 20 de minute de mers pe jos de la gara centrala, eu am fost facut ciuciulete ca a inceput o megaploaie la intoarcere, dar ce sa zic, a meritat cu prisosinta) si vei descoperi una dintre cele mai stranii cladiri din Finlanda. Biserica e relativ noua, deschisa in 1969, si este cumva sapata in stanca. Ideea a venit prin anii ’30, dar razboiul, perioada de plata a datoriilor de razboi si, ma rog, stramtorarea la punga a finlandezilor a dus ca proiectul sa fie construit pe doar un sfert din planul initial. Interiorul bisericii a fost pur si simplu excavat in stanca si cum pasesti inauntru, ai initial senzatia ca intri intr-un soi de naveta spatiala… impresia vine de la acoperisul de cupru imens, rotund, care aduce cu o farfurie zburatoare. Zidurile sunt, de fapt, stanca initiala, exista si o serie de ferestre de jur-imprejur care lasa lumina sa intre, o orga si un altar absolut insignifiant (e, totusi, o biserica luterana, religie care pretuieste foarte mult minimalismul si modestia). Acustica este fantastica, deci nu va apucati sa urlati, in schimb lasati muzica sa va invaluie (chiar daca nu e vreun concert, este muzica ambientala in biserica). In exterior, nu este nimic impresionant, dimpotriva, trebuie sa te uiti de doua ori pana o descoperi (ai noroc ca putinele magazine de suvenire din oras sunt concentrate pe colt, vis-à-vis de biserica), dar interiorul este excelent.
De data asta, nu am mai trecut, dar in 2009 am mai vizitat doua locuri faine. Unul – pentru iubitorii de istorie – maresalul Mannerheim este una dintre cele mai importante figuri istorice ale secolului trecut – a fost general tarist (a luptat inclusiv pe frontul romanesc, a fost comandant al unei divizii de cavalerie romano-ruse „Grupul Vrancea”, fiind direct subordonat Maresalului Averescu), a condus Finlanda in perioadele de mare criza (obtinerea independentei, Razboiul din Iarna, dar si in Al Doilea Razboi Mondial) si a reusit sa salveze Finlanda de ocupatia sovietica. Desi a fost militar, a fost si un genial om politic si motivul pentru care Finlanda nu a ajuns Republica Sovietica sau stat socialist se numeste Maresal Carl Gustaf Emil Mannerheim. Iar vizitarea muzeului sau este obligatorie pentru orice iubitor de istorie. Al doilea obiectiv pe care l-am vizitat in 2009 este… stadionul olimpic. Helsinki a gazduit Olimpiada de Vara din 1952 in conditii grele (iesirea din razboi, plata reparatiilor de razboi), dar a gazduit-o perfect (nu nemteste, ci scandinaveneste :)). Au fost stabilite cele mai multe recorduri mondiale din istoria Olimpiadelor (recordul a fost doborat de abia in 2008, la Beijing), iar Romania a obtinut prima medalie de aur din istorie (prin tragatorul Iosif Sarbu). In plus, pentru mine, ca stelist, Stadionul Olimpic din Helsinki este un loc special – este locul unde Steaua a invins-o pe Kuusysi Lahti, calificandu-se in semifinalele CCE in 1986, Stadionul Olimpic fiind cel mai greu obstacol pe drumul Stelei spre Sevilla. Iconice sunt turnul Stadionului Olimpic, dar si statuia legendarului atlet finlandez Paavo Nurmi, care a dominat alergarea pe distante lungi in anii ’20 – ’30. A batut nu mai putin de 68 de recorduri mondiale, iar recordul sau la 2.000 de metri indoor stabilit in 1925 nu a putut fi batut decat in 1996! Asa ca daca aveti un cat de putin interes in sport, o vizita la Stadionul Olimpic este, de asemenea, obligatorie.
Evident, daca as fi stat mai mult, as mai fi descoperit colturi ale Helsinkiului… Cum spuneam, puteti lua in considerare Helsinki si ca pe un city break „altfel” sau ca pe o poarta de intrare (in zona nu mai exista alte zboruri directe din Romania). Din Helsinki, puteti ajunge usor la Rovaniemi, orasul lui Mos Craciun, St. Petersburg, Tarile Baltice si sa descoperiti incredibil de pitoreasca „Tara a celor 1000 de lacuri” – Finlanda!
Cand sa mergi la Helsinki
Este evident ca vara este cel mai bine, dar nu va puneti in bagaj doar pantaloni scurti. Temperatura poate scadea chiar si la 5 grade, noaptea, iar daca prindeti zile ploioase, cum am prins eu, un pulover si o geaca de ploaie sunt o mana cereasca. Daca este soare insa, pantalonii scurti si tricoul sunt tot ce va trebuie. Iarna este o experienta extraordinara in zona adiacenta Helsinkiului, iar daca aveti copii, o excursie in orasul lui Mos Craciun poate fi de neuitat.
Cum ajungi la Helsinki
Cum am spus, Blue Air a inaugurat recent zborurile spre Helsinki si cred ca va fi o destinatie de succes. Nu mai exista zboruri directe din Romania in toata regiunea si, desi am fost la bordul uneia dintre primele curse, avionul era plin (97 de pasageri pe 126 de locuri, cate avea avionul). In plus, m-am bucurat sa vad ca mai bine de jumatate din pasageri erau finlandezi care clar veneau in vacanta in Romania (langa mine a stat un cuplu de finlandezi care auzisera la radio ca Blue Air are zboruri directe si hotarasera pe loc sa vina trei saptamani in Romania).
Blue Air are programate 3 zboruri pe saptamana atat in orarul de vara (pana la sfarsit de octombrie), cat si in cel de iarna (de la sfarsit de octombrie pana la sfarsitul lui martie 2018) dupa cum urmeaza
Orar de vara
Bucuresti – Helsinki: 8:30 – 11:25 (vinerea), 18:30 – 21:25 (duminica) si 18:50 – 21:45 (martea)
Helsinki – Bucuresti: 12:10 – 15:00 (vinerea), 22:10 – 1:00 (duminica) si 22:30 – 1:20 (martea)
Adica, pica bine un city break de vineri de la pranz pana duminica seara.
Orar de iarna
Bucuresti – Helsinki 9:30 – 11:15 (vinerea si duminica) si 18:15 – 21:20 (martea)
Helsinki – Bucuresti 12:40 – 15:30 (vinerea si duminica) si 21:55 – 0:45 (martea)
Unde sa stai in Helsinki
Well, Helsinki nu este un oras ieftin, dimpotriva, este un oras scump, ca orice oras nordic. De data asta, nu am dormit in Helsinki, ci am venit de la Tallinn (superba capitala estona este la vreo doua ore de mers cu ferry-ul), dar in 2009, am dormit la hotel Anna. A fost o experienta faina, dar in ultimii opt ani au cam crescut preturile, asa ca nu strica sa arunci o privire pe Booking!
Imagini Helsinki
Gara din Helsinki
Cu intrarea flancata de statui monumentale
Piata Senatului si catedrala luterana
Adevarat simbol al orasului
Interiorul, modest, de-a dreptul spartan
In Piata Senatului, se afla statuia tarului Alexandru II
Biserica ortodoxa
Biserica Temppeliaukio sau Biserica de Stanca
Si straniul ei interior
Orga
Altarul de-a dreptul minimalist
Piata de pe malul golfului
Bunatati finlandeze 🙂
Helsinki Eye (cabina aceea maronie este sauna :))
Maresalul Mannerheim, cel mai important finlandez din istorie
Muzeul National
Stadionul Olimpic
Statuia marelui Paavo, alergand nud spre stadion
De fapt, Helsinki este plin de statui cu nuduri. Exista chiar si un tur al fundurilor 🙂 –
Mai multe funduri 🙂
Aeroportul Helsinki – unul dintre cele mai apreciate din Europa
Avionul Blue Air gata de decolare spre Bucuresti
Frumoasa destinatie! Nu neaparat pentru nuduri 😊 Mi-ar placea sa vizitez catedrala luterana si biserica de stanca
Ma pregatesc de un tur in tarile baltice in septembrie si chiar ma intrebam daca merita Helsinki o zi. Astept si celelalte articole despre tarile baltice cu nerabdare 🙂
Nu stiu dupa ce clasificare aeroportul din helsinki e unul dintre cele mai apreciate aeroporturi din europa….e foarte mic iar la ora 3 dimineata totul e inchis,nu ai unde sa bei o cafea!in rest,no comment,finlanda e superba!
Skytrax. Aeroportul Helsinki are 4 stele in conditiile in care unicul aeroport de 5 stele din Europa este cel din Munchen: http://www.airlinequality.com/ratings/5-star-airport-ratings/
In plus, in clasamentul pe 2017, Helsinki a iesit pe locul 17 in lume si al saptelea in Europa: http://www.worldairportawards.com/Awards/world_airport_rating.html
eu nu vad ultimele poze… am incercat pe 3 browsere diferite; e doar la mine?
Eu nu vad nici o poza 🙂 Blogul e in curs de schimbare a layout-ului si 1 – 2 zile inca mai apar probleme. Multumesc ca mi-ai atras atentia
all good, acum se vad! Thanks 🙂
[…] Dupa Estonia, am trecut cu feribotul in Finlanda, la Helsinki, de unde am decolat in cursul serii cu o cursa Blue Air (Bucuresti – Helsinki fiind una dintre cele mai noi rute operate de Blue Air). E simplu sa treci din Estonia in Finlanda, sunt numeroase ferry-uri – faci cam doua-trei ore (cele mari, care transporta si automobile, si TIR-uri, fac aproape trei ore, cele mici, doar pentru pasageri cam doua ore). Din pacate, ultima zi a fost cam intunecata, iar in Helsinki chiar a plouat zdravan. Am scris despre Helsinki aici. […]