Cum am povestit intr-un articol anterior, incepand cu 27 martie 2023 va porni zborurile si o noua companie romaneasca numita Air Connect. In acest moment, Air Connect are 3 avioane dintre care doua opereaza pentru alte companii aeriene, mai precis AeroItalia si Air Serbia, iar cel de-al treilea avion va opera zborurile proprii Air Connect care vor incepe sa opereze de la sfarsit de martie. O sa zbor cu o cursa la inceput de aprilie (nu voi fi pe prima cursa pentru ca sunt plecat in Africa de Sud) si o sa va povestesc ce si cum. Dar am avut o discutie saptamana trecuta cu d. Tudor Constantinescu, director general al Air Connect si unul din actionari pe care il stiu din perioada in care a fost Chief Commercial Officer la Animawings si Blue Air ca sa inteleg mai multe despre strategia si ce vrea Air Connect sa faca.
In primul rand, nu trebuie sa ne asteptam la rute indepartate peste mari si tari. Strategia Air Connect este de a opera pe rute nedeservite sau sub-deservite, dar aflate in vecinatate, zboruri scurte (short-haul). In limbajul din aviatie – unserved si underserved – acele rute pe care nu zboara nimeni sau acele rute pentru care exista o cerere mai mare decat locurile oferite de companiile care zboara acum.
In cazul lui Air Connect, primele rute sunt acestea:
Rute nedeservite: Bucuresti – Sibiu, Bucuresti – Tg. Mures, Cluj Napoca – Budapesta si Bucuresti – Dubrovnik incepand din vara, mai precis din 11 iunie 2023.
Rute subdeservite: Bucuresti – Baia Mare, Bucuresti – Suceava si Bucuresti – Budapesta.
De la vara, Air Connect va fi singura companie care va lega Litoralul romanesc de Oradea, Cluj-Napoca, Suceava si Timisoara. In plus, va opera curse charter spre Skiathos din mai multe orase pentru agentia Aerotravel (din Timisoara, Iasi si Sibiu).
Connect va oferi chartere agentiilor de turism care vor sa deschida destinatii cu un potential mai mic si care nu pot “incarca” un avion de tip Boeing sau Airbus, dar si sa fie feeder pentru companii care ofera zboruri pe distante medii si scurte. Adica sa le aduca pasageri din destinatii cu potential mic de nisa si acestia sa zboare mai departe cu partenerii Air Connect. Dar inca se lucreaza la asta si colaborarile vor fi posibile odata ce Air Connect va obtine certificare IOSA adica undeva pe la vara.
Care este flota si care sunt planurile de viitor.
In acest moment, compania are 3 avioane ATR 72-600 dintre care doua opereaza pentru Aeroitalia si Air Serbia, iar unul va incepe zborurile din Bucuresti. Din vara, va mai veni un al patrulea avion care va acoperi zborurile spre Litoral, spre Grecia si Dubrovnik.
Planurile pentru 2024 sunt ca vor fi 6 avioane, dintre care patru vor opera rute proprii Air Connect, iar 2 vor opera pentru alte companii aeriene, deci ne putem astepta la cresterea numarului de rute cu maximum 50% (in general, cand o companie aduce avioane noi, pe de o parte lanseaza rute noi, pe de alta parte creste frecventele pe rutele deja existente).
Air Connect fiind operator doar de avioane ATR 72-600, evident nu va zbura la distante mai lungi de 1000 km – cred ca cea mai lunga ruta este Iasi – Skiathos.
Evident, cel mai interesant subiect pentru multi este – care sunt destinatiile noi avute in vedere. Sunt destule urmarite, dar mai intai sa dea drumul la operatiuni si apoi vor vedea. In mod cert, sunt in vedere toate tarile invecinate (evident si Ucraina dupa ce se termina razboiul), dar si cele spre care poate zbura ATR-ul – Grecia, Turcia, tarile ex-iugoslave, poate si Austria cu zboruri din Ardeal.
De asemenea, -au in vedere si zboruri intre marile orase din tara, gen Cluj-Iasi sau Timisoara – Iasi, poate chiar si Cluj – Timisoara. Dar sa vedem. Mai intai trebuie sa inceapa zborurile, sunt multe planuri, dar decizia este ca noua companie sa creasca pas cu pas, nu cumparand o gramada de avioane si lansand numeroase rute peste tot in cateva saptamani. O strategie de siguranta.
De asemenea, acum se lucreaza la un alt plan de operare din orasul spaniol Melilla. Melilla este un oras aflat in Africa, dar parte a Spaniei, o enclava intre Marea Mediterana si Maroc (mai exista o astfel de enclava numita Ceuta). Sunt purtate niste negocieri ca Air Connect sa conecteze Melilla de Malaga si Madrid. In acest moment, pe aceste rute vitale pentru mica enclava spaniola zboara doar Air Nostrum (o companie aeriana detinuta de compania Iberia) la niste preturi de multe ori halucinante. Evident, daca planul cu Melilla ajunge la o finalitate, va mai fi adus un avion.
Ce ar mai trebui subliniat
Companiile pot cumpara pachete de bilete la preturi negociate si foarte flexibile. In cazul zborurilor in interes de serviciu, pot aparea numeroase schimbari peste noapte si anumite calatorii trebuie sa fie amanate sau anulate sau pur si simplu trebuie sa “pleci acum” – mi s-a mai intamplat si mie cand lucram in corporatii sa plec linistit dimineata la birou, iar seara sa ma “trezesc” la Bruxelles.
Asa ca Air Connect este deschis sa semneze contracte cu companii pentru a oferi un numar de bilete la preturi fixe si negociate cu flexibilitate pentru schimbari, anulari sau amanari de zboruri.
Biletele Air Connect pot fi cumparate direct de pe site-ul propriu, dar si de pe site-urile agentiilor on-line gen vola.ro, esky.ro, zbor24.ro, aparand de asemenea si in cazul unor agregatoare gen Momondo sau Skyscanner.