Wizz Air renunta la ruta Bucuresti – Riyadh. Va urma si Jeddah ?

Al Ula Hegra Arabia Saudita

Hegra, Al Ula

Acum cateva zile, Wizz Air a decis sa renunte la cursa intre capitala Romaniei si cea a Arabiei Saudite, Riyadh. Era o miscare cumva asteptata, poate nu asa de repede datorita sacului fara fund cu bani ai Arabiei Saudite, dar iata si acolo cineva face analize si ia decizii de taiere de fonduri in cazul proiectelor care nu functioneaza.

Trebuie spus de la inceput ca Wizz Air nu a decis sa zboare din Bucuresti spre doua aeroporturi din Arabia Saudita asa, hodoronc tronc. Arabia Saudita are un plan mega-ambitios in spatele caruia s-ar afla un buget de mai bine de un trilion de dolari de a transforma fostul regat-pustnic intr-o mare putere turistica mondiala. Daca pana in 2019, Arabia Saudita era cred ca unica tara din lume care nu oferea viza turistica (existau, evident, vizele de munca, studii, vizitare rude / prieteni, business, iar cea mai apropiata de conceptul de viza turistica era viza de Hajj – viza de turism religios oferita in exclusivitate musulmanilor care voiau sa viziteze locurile sfinte de la Mecca si Medina), tara si-a schimbat optica cu 360 grade. Au aparut vizele turistice luate extrem de lesne (acum se iau inclusiv de pe aeroport), au fost deschise atractii turistice care inainte erau complet tabu (cum ar fi Hegra) , femeile pot calatori singure fara un „gardian” de sex masculin (inclusiv in cazurile sauditelor), au fost legalizate cinematografele si concertele si multe, multe alte schimbari care pareau absolut imposibile. Am scris mai multe despre aceste schimbari aici.

In oceanul de schimbari si investitii s-a aflat si subventionarea de rute aeriene. Pentru ca nu poti avea turism daca nu ai curse aeriene, mai ales in cazul unei tari unde turistii nu pot veni decat cu avionul (poate exceptand din tarile invecinate gen Iordania, Emirate sau Kuwait, dar numarul lor este minuscul pentru ambitiile Arabiei Saudite). Asa ca Arabia Saudita pe langa ca vor lansa in curand o companie care promite sa fie peste Emirates sau Qatar numita Riyadh Air, a decis sa subventioneze curse spre diverse tari ale lumii pentru a atrage turistii. Nu au inventat ei roata, acest lucru se practica de cel putin doua decenii.

De cand Wizz Air opereaza in Romania si nu numai, au lansat mai multe rute neobisnuite care erau de fapt subventionate. Imi trec prin minte Tenerife, Gran Canaria, Kutaisi (Georgia), Eilat (Israel), Aqaba (Iordania), iar ultima ruta subventionata este Tirana. Toate au fost subventionate de guvernele, de birourile de promovare turistica sau de hotelierii din diversele destinatii cu scopul de a atrage turisti din Romania. Daca va uitati, exceptand Tenerife, toate celelalte nu mai sunt operate – pentru ca in general subventiile acestea nu dureaza o perioada prea indelungata (de cele mai multe ori, maxim 1 an) si apoi fie compania aeriana continua zborurile fara subventii pentru ca este o ruta dovedit profitabila (cum e cazul Tenerife, de exemplu), fie renunta la ele – fie ca e vorba de sfarsitul contractului, fie ca pur si simplu s-au certat brusc cu „clientii” – cum banuiesc ca a fost cazul Aqaba care a fost intrerupta brusc cu o luna inainte de data sfarsitului operarii.

Nu e nici un secret ca rutele Bucuresti – Riyadh si Bucuresti – Jeddah au fost puternic subventionate. Arabia Saudita a fost si este o mare necunoscuta pentru romani – pe langa ca habar nu au ce se poate face si vedea acolo, imaginea este ca e un loc mega-traditional, cu restrictii enorme mai ales pentru femei. Nu mai e adevarat, dar nimeni nu a facut vreun efort de comunicare.

Personal, am fost surprins ca s-a decis lansarea a doua rute deodata spre Arabia Saudita, dar ma rog, asa o fi fost cererea clientilor sauditi si de asemenea nu ma mira ca se renunta la Riyadh. Arabia Saudita. Rezultatul este previzibil ca in afara de cateva suflete, nu cred ca au fost prea multi turisti romani, iar motivul e simplu – nici Wizz nu a bagat un cent in promovare, iar Romania nu este prioritatea autoritatilor turistice de la Riyadh – acestea sunt China, India, Germania, UK, Italia si alte mari generatoare de turisti internationali. Nu am zburat cu Wizz in Arabia Saudita (cand am fost in Arabia Saudita in 2022, nu existau zboruri directe, am zburat la Aqaba si am trecut granita rutiera), dar am vazut poze pe social media de la cei care au fost si am remarcat ca avioanele erau cam goale. Asteptat de altfel.

Intre timp, probabil ca au existat analize la Riyadh si s-a hotarat ca incepand cu finalul lui octombrie, sa se renunte la zborul Bucuresti – Riyadh. Cel putin in sezonul de iarna, va mai continua Bucuresti – Jeddah, dar personal am mari dubii ca va continua si dupa aprilie (desi in acest moment, bilete sunt disponibile). Asa ca recomandarea mea este ca daca vreti sa vizitati Arabia Saudita – merita si vreti sa zburati la un pret redus, duceti-va cat mai repede, mai ales ca vine si perioada propice de vizitare a acestei tari unde vara temperaturile bat spre 50 grade. Sigur, Arabia Saudita nu va fi imposibil de vizitat dupa foarte probabila renuntare a Wizz – poti zbura cu Turkish Airlines (schimbi in Istanbul), cu Fly Dubai (schimbi in Dubai) sau numeroase alte optiuni. Dar nu vor fi la fel de ieftine ca zborurile directe Wizz Air. Si la fel – nu stiu cati bani au albanezii, sigur nu cat sauditii, asa ca grabiti-va si pentru Tirana pentru ca nu stiu cat vor exista aceste zboruri. Si va asigur ca si Albania este deosebit de interesanta.

Calatorii faine !

Daca vreti mai multe informatii despre Arabia Saudita, aruncati un ochi aici ––> informatii Arabia Saudita

Comentarii

  • […] valabilă pe care o aveam aici și de zborurile ieftine (despre care am citit însă recent la Imperator Travel că vor fi scoase de tot din grila Wizz din […]

  • Raluca Melinte spune:

    Hmmm… Credeți că urmează Jeddah? Bucureștiul a devenit un hub european pentru călătoriile la Mecca. Am întâlnit în aeroport musulmani din UK, Franța, Belgia, toți fericiți că pot face Umrah atât de ieftin (prin București e cam cel mai ieftin zbor Wizzair până la Jeddah). Să sperăm că mai durează măcar cât mai suntem noi la Kaust. 🙂 Biletele cu Turkish sunt foarte scumpe. Noi am mai luat Aegean înainte să înceapă Wizz-ul. Vă așteptăm la noi!

    • Imperator spune:

      Avionul e cam gol, depinde de cat timp vor da sauditii subventia. Iar Romania nu este exact o prioritate printre ei, dimpotriva, nu e pe nici o lista. Chiar ma mira ca le-au dat bani lui Wizz sa opereze din Bucuresti.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Pin It on Pinterest