Cu trenul spre India

Am mai scris la un moment dat… in studentie si imediat dupa, am calatorit prin toata Europa cu trenul. Cumparam bilete de tren Inter Rail si plecam … am ajuns cu trenul si la Marrakech, la portile Saharei si la Narvik, dincolo de Cercul Polar. Astazi insa pentru fanii trenurilor, v-as propune un intinerariu mai aparte – stiti ca puteti ajunge in India cu trenul ? Si in plus, puteti sa vizitati niste locuri superbe pe drum. Nu este mult mai ieftin ca avionul, dar poti avea o calatorie memorabila pentru cei care calatoria nu este o tinta, ci drumul spre ea…

Atentiune, atentiune, trenul 463 pleaca din gara Bucuresti Nord la ora 12:24 si ajunge in gara Sirkeci din Istanbul la ora 9:15, in’shallah. Nu cred ca trebuie sa spun prea multe lucruri despre Istanbul – capitala culturala a Europei din 2010 este locul unde “east meets west” – monumente impresionante (ortodoxa Sfanta Sofie fata in fata cu musulmana Moschee Albastra), Bazarul din Istanbul, palatele sultanilor, o bucatarie de clasa, dansatoare din buric, narghilea in timp ce te uiti la vapoare trecand pe Bosfor, sunt atatea de vazut si facut la Istanbul… poti sa petreci mai multe zile aici si sa nu te plictisesti. Biletul de tren (one-way) costa circa 45 euro, iar suplimentul de cuseta – circa 10 euro.

Pentru a pleca mai departe, trebuie sa treci Bosforul. Nu exista nici o cale ferata care sa treaca Bosforul, asa ca ai 2 optiuni – fie iei taxiul, fie iei ferry boat-ul. Al doilea este si mai ieftin si mai rapid (costa sub 1 euro), pleaca din statia de ferry Eminonu aflata la doi pasi de gara Sirkeci si te lasa fix la gara Haydarpasa, gara din partea asiatica.

De la Istanbul, exista un singur tren saptamanal care pleaca spre Iran si anume miercuri seara (ora 22:55), ajungand sambata dupa-amiaza (18:45) in Teheran. Aparent, s-ar putea sa mai fie si un al doilea tren pe saptamana in timpul verii, dar nu este confirmat. Pe partea turceasca, “Tran-Asia Express” te va purta pe traseul Istanbul (plecare: 22:55) – Ankara (sosire: 6:45, plecare: 7:40) si ajunge la lacul Van (Tatvan Pier) vineri la 11:45. Aici te vei transborda pe ferry-ul care strabata lacul Van (plecare – 13:00, sosire – 17:00) si de acolo vei calatori cu o garnitura de tren iraniana (plecare la ora 18:25). Acum este momentul sa faci ce fac toti iranienii de pe tren – sa-ti bei ultimele doze de bere, iar femeile sa-si puna de urgenta naframa pe cap. Am citit travelogue-uri unor calatori in directia opusa care relateaza despre explozia de bucurie dupa trecerea granitei spre Turcia cand toate femeile fac un strip tease entuziast, iar lazile cu whisky-uri si bere apar ca prin miracol. A doua zi dimineata, la 5:15, sosesti la Tabriz, principalul oras al Iranului Vestic, iar la Teheran sosesti in aceeasi zi la 18:45.
Pretul biletului Istanbul – Teheran este de 53 dolari (bilet la cuseta).

Cred ca te-ai plictisit de tren, nu-I asa ? E timpul sa descoperi Teheranul, un oras pe care multi il evita, dar in care poti sa gasesti lucruri deosebit de interesante si sa petreci cateva zile chiar placute.

Din Teheran, daca vrei sa mergi direct spre India, trebuie sa iei trenul de Kerman care pleaca la ora 16:50 si ajunge a doua zi dimineata, conectandu-te cu un tren local de Bam ce pleaca la 8:00 din Kerman, ajungand la 11:00 la Bam. Biletul costa 64.500 riali pana la Kerman (cuseta de 6) si apoi inca 11.000 pana la Bam , adica 5,60 euro in total. Recomandarea mea este insa sa te abati din drum pe la Esfahan si sa opresti in Yazd in drumul tau spre India.

Odata ajuns in Bam, aici se termina serviciile de cai ferate. Aparent, calea ferata Bam – Zahedan ar fi fost terminata anul trecut dupa cateva decenii de constructie, se poate sa fi fost déjà cateva trenuri de test anul trecut, dar site-ul oficial al Cailor Ferate Iraniene nu semnaleaza nici un tren pe acest traseu, deci probabil nu exista. Solutia este sa iei autobuzul din Bam pana in Zahedan (4 ore, cateva autobuze pe zi, in mod cert e unul pe la 6 seara – 25.000 riali adica 1.85 euro).

Daca Bam este unul dintre cele mai spectaculoase orase de pe Drumul Matasii (din pacate, distrus de cutremurul catastrofal din decembrie 2003, dar in curs de reconstituire), Zahedan este acel tip de oras pe care il vezi in filme cu banditi de aceea chiar daca faci doi pasi, politia Iraniana iti va oferi o escorta inarmata. Din Zahedan exista trenuri spre Quetta in Pakistan de 2 ori pe luna (pe datele de 3 si 17 ale lunii conform calendarului european – atentie in Iran si Pakistan este in vigoare calendarul Islamic) pe la ora 8:30, ajungand la 15:30 a doua zi la Quetta, dar numai cu voia lui Allah (daca Allah este cu adevarat milostiv, nu vei o avea o intarziere mai mare de 6 ore). Trenul este un tren mixt – marfuri + calatori si e tipul de calatorie pe care il vei povesti la copii, nepoti si nu-l vei uita niciodata – trenul are banci de lemn, nu are cusete, dar in mod sigur te vei imprieteni cu tot personalul – probabil vei invata sa conduci o locomotiva antica si iti vei testa calitatile militare folosind mitralierele trupelor de escorta… Cand vei ajunge la Quetta, nu vei putea decat sa exclaim Allah Akbar si sa pleci in cautarea unui dus.
Biletul de tren costa 30,000 riali iranieni (2,25 euro).

In caz ca vrei sa sari peste experienta feroviara, trebuie sa iei un autobuz din Zahedan in Taftan (primul orasel pakistanez), oras care in timpul verii iti ofera o avanpremiera a iadului (in caz ca te simti un pacatos si esti sigur ca o vei sfarsi alaturi de Scaraotchi). Nu va speriati, Taftanul este totusi un loc mai simpatic decat Zahedanul. Jafurile si banditii sunt tot la ordinea zilei, dar vei negocia direct cu ei, nu prin intermediul escortei politienesti care este obligatorie in mult mai grijuliul Iran. Din Taftan, ai autobuz direct spre Quetta in general dimineata si in caz ca nu te vei intalni cu vreo banda inarmata, ajungi in cam 11 – 18 ore (autobuzul pleaca in momentul in care este gata sa dea pe afara de oameni si bagaje). Luxul de a alege soseaua in locul caii ferate te sfeterisi mai mult: un microbus (savari) din Zahedan pana la Mirjaveh (punctul de frontier iranian) costa 20,000 riali (1,50 euro, dar primul pret oferit este de 20 dolari). Autobuzul Taftan – Quetta costa 350 rupee (3 euro), iar un loc intr-un taxi Toyota care a vazut multe la viata lui costa 1000 rupee pakistaneze pentru un sahib (8,75 euro), deci e cel putin dublu fata de calea ferata.

Din Quetta, poti lua “Quetta Express”. Trenul functioneaza in mod surprinzator zilnic si pleaca din Quetta la ora 10:00, ajungand la Lahore la ora 10:30. Nu sariti de bucurie, e vorba de a doua ziua, trenul face mai mult de 24 ore. Lahore este Agra Pakistanului – pentru o scurta perioada, a fost capitala a Imperiului Marilor Moguli, iar orasul gazduieste niste monumente similare cu Taj Mahal-ul asa ca merita vizitat cu varf si indesat. Quetta Express costa 1230 Rupee (la First Sleeper Class) adica 10,80 euro.

Trenurile care traverseaza granita indo-pakistaneza au fost suspendate de decenii. Din fericire, in ultimii ani, au reinceput sa circule in ciuda atentatelor si tensiunii intre cele doua state. Dar nu va entuziasmati prea mult – un tren direct Lahore – Delhi (sau cel putin Amritsar) este inca un vis erotic pentru multi. Trenul numit pompos Samjotha Express functioneaza doar de 2 ori pe saptamana (lunea si joia) si circula de la Lahore pana la Wagah (punctul de frontiera pakistanez) si dupa circa 2 – 3 ore de control amanuntit, pleaca mai departe pana la Atari (punctul de frontiera Indian). Si acolo ramane ! Orarul este: Lahore (plecare la 8:00) – Wagah (sosire la 8:35, plecare la 11:30) – Atari (sosire 11:50 sau ceva de genul asta) Biletul Lahore – Wagah costa 130 rupee pakistaneze (1,10 euro), iar Wagah – Atari costa 16 rupee indiene (0,25 euro). De la Atari la Amritsar, va veni o legatura pe la ora 15:00 care ajunge la Amritsar cam dupa vreo ora, costand 30 rupee (0,50 euro).

Amritsar este capitala religiei sikh, iar Templul de Aur, un adevarat Vatican al acestei religii este un loc remarcabil care nu trebuie ratat.

Pentru a-ti incheia traseul, ia trenul Golden Temple Express. Pleaca din Amritsar la ora 21:25 si ajunge in Delhi la 6:55. Pret: 247 rupee indiene (4.08 euro). Ai reusit ! Ai ajuns la Delhi ! Ai terminat overland trail-ul !!!

Hai sa facem un rezumat al calatoriei (presupunand ca nu te opresti pe drum, ci doar iei primul tren disponibil). In cat timp ajungi ? Cat costa ?

Ziua 1 – 2: Bucuresti – Istanbul 12:24 – 9:15.     Pret: 55 euro
Ziua 2 – 5: Istanbul – Teheran 22:55 – 18:45.    Pret: 40 euro
Ziua 6 – 7: Teheran – Kerman 16:50 – 7:00.      Pret: 4,80 euro
Ziua 7: Kerman – Bam 8:00 – 11:00.                 Pret: 0,80 euro
Ziua 7: Bam – Zahedan 18:00 – 22:00.              Pret: 1,80 euro (autobuz !)
Ziua 8 – 9: Zahedan – Quetta 8:30 – 15:30.       Pret: 2,30 euro
Ziua 10 – 11: Quetta – Lahore 10:00 – 10:30.   Pret: 10,80 euro
Ziua 12: Lahore – Wagah – Atari 8:00 – 12:00. Pret: 1,40 euro
Ziua 12: Wagah – Amritsar 15:00 – 16:00.        Pret: 0,50 euro
Ziua 12 – 13: Amritsar – Delhi 21:25 – 6:55.     Pret: 4,10 euro

Deci, in caz ca zeii sunt de partea ta si poti sa-ti corelezi acele trenuri care nu sunt zilnice, poti ajunge la Delhi dupa 13 zile, platind 121,50 euro dintre care jumatate dai pe biletul de tren Bucuresti – Istanbul !

Cine se baga ?

Link-uri utile:
https://www.seat61.com/ (inclusiv pentru poze)
https://www.tcdd.gov.tr/tcdding/index.htm (Caile Ferate Turcesti)
https://www.raja.ir/default.aspx?Culture=en-US&page=home (Caile Ferate Iraniene)
https://www.pakrail.com/ (Caile Ferate Pakistaneze)
https://www.indianrail.gov.in/ (Caile Ferate Indiene)

Overland trail: Europa – India

Primul stop – Istanbul

Unde tentatiile sunt la ordinea zilei

Dar e bine sa mergi mai departe

Gara din Teheran

cu un trenulet in fata

Cuseta iraniana

Vagon-restaurant din Iran

Care face un kebab excelent !

Treci prin gara din Yazd

in drum spre Pakistan

Ei, nu e chiar asa… dar oricum poza e haioasa

Pentru a ajunge intr-un tarziu la Red Fort in Delhi !

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii