Si Fly Dubai puse rotile in Otopeni….

Aeroportul Otopeni: eu si Fly Dubai.JPG

Luni, 1 octombrie. Prima zi din saptamana, prima zi din luna, mare eveniment mare pe Aeroportul International Henri Coanda zis si Bucuresti – Otopeni. Prima cursa a companiei aeriene Fly Dubai aterizeaza la Bucuresti. Asa ca se stranse lume buna prin salonul de protocol (cel in care vin presedintii de state sau Real Madrid cand joaca la Bucuresti) pentru a intampina primul zbor Fly Dubai. Am mai fost la un eveniment similar cand a venit Qatar Airways si a fost interesant… Asa ca am aparut si eu sa vad care e treaba.

Daca acum doi ani, la zborul inaugural al Qatar-ului, am avut parte de triluri de Mozart, de data asta, partea artistica a fost asigurata de niste doamne imbracate traditional si de un display cu produse traditionale arabesti. Doamnele au mai dat cu niste smirna prin incapere ca si cum ar fi cadelnitat, am aflat ca e un obicei traditional in caz ca vin oaspeti de soi, iar eu m-am mai intretinut cu cunoscuti off-line sau din ziare si de pe net, iar dupa un piscot si un suc natural de portocale, hop, a pus si Fly Dubai-ul rotile pe pista de la Otopeni. A fost intampinat cum se cuvine cu un jet de apa (salutul adus companiilor aeriene), dar intre tunurile aparatelor foto si a camerelor video si avion s-au interpus niste masini, asa ca imaginile surprinse de profesionisti au fost obstructionate.

Dar hai sa va zic vreo 2 vorbe despre Fly Dubai. Fly Dubai este compania low-cost a emiratului Dubai si este detinuta tot de seicul Dubai-ului ca si mai celebra Emirates. De fapt, Fly Dubai este compania low-cost a Emirates, aparuta acum cativa ani dupa ce cei din Dubai au observat succesul vecinilor din emiratul Sharjah care lansasera low-costul Air Arabia, primul low-cost din Golful Persic. De ani de zile, presa de la noi mai arunca cate o bombita din cand in cand ca vine Emirates-ul in Romania. Ei bine, Emirates-ul nu cred ca vine in Romania, dar a venit fratiorul mai mic si mai low-cost, Fly Dubai. Oricum, desi Fly Dubai nu zboara decat la Dubai, nimeni nu a ascuns faptul ca scopul lui este de a aduce calatori pe care Emirates sa-I duca mai departe spre Asia si Africa. Fly Dubai nu zboara in destinatii foarte batute de romani, dimpotriva, lista de destinatii e plina de orase “exotice” cum ar fi Kabul, Erbil, Bagdad, Djibouti, Sanaa, orase care mi-as dori mult sa le vizitez, dar care atrag totusi prea putini romani. In schimb, Emirates zboara spre Bangkok, Hong Kong, Sydney, Beijing, Delhi, destinatii mult mai batute, asa ca Fly Dubai taman bine ii duce in Dubai de unde ii preia fratiorul mai mare.

Poate de aceea si pretul biletului de Dubai nu e prea low cost, dimpotriva: un Bucuresti – Dubai si retur costa 440 euro, cam cat costa si Taromul sau Turkish Airlines (la Qatar, nu stiu, pentru ca site-ul lor nu imi arata Bucuresti – Dubai), in timp ce Fly Pegasus costa 295 euro (via Sabiha Gokcen). Deci, venirea lui Fly Dubai va ascuti lupta pe destinatiile asiatice. Iar competitia e buna, intotdeauna aduce preturi mici. Inca un competitor pe Asia si Africa de Sud si de Est este de bun augur.

Hai sa va mai zic ce ofera Fly Dubai. Desi este companie low-cost, sa nu credeti ca au avioanele acelea “basic” ca low-costurile europene si nu sunt scartari ca un Ryanair de exemplu care cauta sa stoarca cate vreun euro-doi din orice prostie… Totusi sunt o companie din Emirate, nu pot psihologic sa aibe conditii de 2 lei (a la Ryan). Fly Dubai are avioane noi-noute (media de varsta a flotei era in august de 1 an si 7 luni !), iar interiorul pare sa arate OK (n-am zburat niciodata cu ei, am vreo 8 experiente cu Air Arabia, insa). Fiecare loc are ecran personal incastrat in scaunul din fata de unde poti selecta ce vrei din sute de filme, seriale, jocuri, etc. Pe bani, normal.

Si ca veni vorba de bani, Fly Dubai are trei tipuri de tarife: “free to change” in care este inclus si bagajul de cala de 20 kg si poti sa schimbi biletul cu 24 de ore inainte de zbor pentru o taxa “mica” (ceva mai mult, daca vrei sa-ti schimbi zborul cu mai putin de 24 de ore de decolare), “pay to change” – platesti serios sa schimbi biletul cu mai multe de 24 de ore pana la zbor si “no change” in care nu ai bagajul de cala inclus si odata biletul emis, nu mai poate fi schimbat – l-ai platit, la revedere. Oricum, nu va speriati, singurul tarif disponibil pe destinatia Bucuresti este “free to change”, deci la 440 euro, aveti si bagaj, puteti sa si schimbati biletul, dar mancarea si entertainmentul trebuie platit separat.

Un avantaj super-tare insa este ca Fly Dubai, ca si Emirates iti face rost de viza de Emirate. Daca zburati cu Fly Dubai, puteti cere si viza, ceea ce alte companii care nu sunt din Emirate nu va pot ajuta. Si asta a spus-o CEO-ul Fly Dubai cu gura lui !

Ce s-a mai intamplat la eveniment ? A venit si Silaghi, ministrul transporturilor, dornic sa vanda Taromul lui Emirates, dar cum CEO-ul nu a venit cu sacul de bani ca DD, probabil, negocierile au ramas pe alta data. In schimb, ministrul spunea ca in cateva zile vom afla noul CEO al Tarom, ca tot a vazut candidati. Zice el, unii valorosi. Spre deosebire de evenimentul Qatar unde Elena Udrea si Anca Boagiu au adus o pata de culoare (dar si au dat bata-n balta cum a fost Udrea care lauda Qatar-ul ca e unica companie cu zboruri directe din Golf in Romania si asta sub ochii stupefiati ai Ruxandrei Brutaru, CEO-ul de atunci al Taromului care, Slava Domnului, avea zboruri spre Dubai de zeci de ani !), iar CEO Qatar-ului a venit in trening si s-a pus pe vorba cu ziaristii de bateau pilotii din aripi ca trebuiau sa plece, in cazul Fly Dubai, cuvantarile au fost scurte, la obiect si nespectaculoase. Profesioniste.

CEO-ul Fly Dubai, dl. Ghaith al Ghaith a confirmat ca se incepe cu 3 zboruri pe saptamana si incepand cu sfarsitul lui octombrie, se va trece la 4 zboruri pe saptamana. Evident, ca si cei de la Qatar au promis zboruri zilnice, dar sa traim si sa le vedem. In cazul lui Qatar, chiar ii inteleg ca chiar azi CEO-ul lor a dat niste declaratii dure la adresa lui Boeing care intarzie, intarzie, intarzie livrarea de B-787 Dreamlinere… Si normal sa-ti sara tandara cand esti dus cu zaharelul pe miliarde de dolari si nu poti sa deschizi rute noi sau sa cresti capacitatea pe rutele existente (cum ar fi Bucuresti – Doha, unde, de cate ori am fost, avionul a fost plin ochi !)

Ce am mai aflat ? Fly Dubai este compania cu cea mai mare rata de crestere din istoria aviatiei (ma rog, la banii pompati de seic si zecile de rute noi deschise de vreo 2 ani incoace… ma rog, pe Fly Dubai ii ajuta si faptul ca Boeingul e capabil sa le dea 737-uri la timp, cu 787 o cam dau ei de gard). In acest moment, Fly Dubai zboara spre 45 de destinatii, dar ganditi-va ca 18 dintre ele (adica vreo 40% din total) au fost deschise in 2011 inclusiv in Europa de Centrala si de Est: Kiev, Harkov, Donetsk (toate in Ucraina), Ufa, Kazan (ambele in Rusia), Tbilisi si Belgrad. In plus, in 2012, Fly Dubai s-a lansat spre 7 noi destinatii: Bagdad, Najaf (ambele in Irak), Taif (Arabia Saudita), Bishkek (Kyrgyzstan), Sanaa (Yemen) si Bucuresti, iar peste 2 saptamani, vor lansa zboruri spre Skopje (Macedonia). Deci, se deschid rute intr-o veselie (ca si la Qatar Airways de altfel).

Aruncand o privire pe rutele lor, trebuie sa remarc insa ca Fly Dubai evita sa se bata cu Air Arabia. Sunt foarte putine rutele concurente – doar Kathmandu, Kiev, Khartoum, Karachi, Istanbul sau Colombo si alte cateva. Daca Air Arabia zboara spre zeci de destinatii in India, Fly Dubai a fost mai timid cu piata indiana si zboara doar spre destinatii mai obscure – gen Lucknow si Ahmedabad. In schimb, Fly Dubai s-a aruncat cu entuziasm peste toate aeroporturile din Irak, unde Air Arabia n-a pus roata ! Cele doua si-au impartit Rusia: Air Arabia se duce la Moscova si Ekaterinenburg, Fly Dubai la Ufa, Kazan si Samara… Interesant ca se bat insa in Ucraina, unde atat Air Arabia, cat si Fly Dubai bat si Kievul, si Donetsk-ul, si Harkovul. Dar in schimb, Air Arabia a lasat Caucazia lui Fly Dubai: Erevan, Tbilisi si Baku. Este clar ca Air Arabia nu se calca pe picioare cu Fly Dubai… Dar din punctul nostru de vedere, Slava Domnului (sau lui Allah, in cazul de fata), Fly Dubai a pus Bucurestiul pe harta destinatiilor.

Concluzia…avem de castigat ca a venit Fly Dubai la Bucuresti ? In mod cert… intotdeauna concurenta duce la preturi mai mici si servicii mai bune. Pana acum 2 ani, doar Turkish era compania aeriana “logica” pe care sa o folosesti spre Est. Apoi, aparu Finnair si a disparu. Mai exista si Aeroflot + Aerosvit, dar emulatia adevarata a aparut cand a venit Qatar-ul si iata, acum veni si Fly Dubai – Emirates. Preturile sunt insa mari pe Dubai, dar astept sa le vad pe cele spre Tokyo sau Hong Kong. Oricum, din capul locului, cei de la Fly Dubai au declarat ca se vor uita la preturi, care “pot fi putin schimbate”. La fel si Qatar-ul a venit initial cu niste preturi pana la cer, si acum au niste tarife excelente…

Salaam, Fly Dubai, bine ai venit la Bucuresti si sunt cu ochii pe tine… pentru preturi promotionale :).

Imagini zborul inaugural Fly Dubai la Bucuresti

Fly Dubai la Bucuresti: cort de Emirate

Un cort traditional de Emirate pavoaza Salonul Oficial (cred ca e cel de la Targul de Turism)

Fly Dubai la Bucuresti: tanti cu cafeaua

Cu niste doamne imbracata traditional care serveau asistenta cu cafea (probabil Arabica :))

Fly Dubai la Bucuresti: presa la Otopeni

Presa, gata de lupta !

Aterizare Fly Dubai la Bucuresti

Si, hop, prima aterizarea Fly Dubai la Bucuresti !

Aeroportul Otopeni: aterizare Qatar Airways la Bucuresti

si la nici un minut, si Qatar Airways ! Competitia, maica, competitia !

Aeroportul Otopeni: Fly Dubai vs. Qatar Airways

Asa ca Fly Dubai isi facu aparitia in Otopeni cu principalul competitor, suflandu-i in ceafa

Aeroportul Bucuresti Otopeni: salut cu apa Fly Dubai la Bucuresti

Harababura pe Otopeni. Niste scari si masini uitate pe acolo, in timp ce Fly Dubai isi primeste salutul cu apa (ii vedeti coada :))

Aeroportul Otopeni: Fly Dubai la Bucuresti

In fine, isi face aparitia

Fly Dubai

si trage in fata salonului de protocol

CEO Fly Dubai la Bucuresti

CEO-ul, Ghaith al Ghaith isi face aparitia incadrat de doua stewardeze dragute

Fly Dubai la Bucuresti: strangeri de mana la Otopeni

Calduroase strangeri de mana

Fly Dubai la Bucuresti: conferinta de presa la Otopeni

Conferinta de presa – ministrul roman al transporturilor, Ovidiu Silaghi, CEO-ul Fly Dubai, Ghaith Al Ghaith si ambasadorul UAE la Bucuresti, Yaqub Yusuf al Housni

Aeroportul Otopeni: stewardeza Fly Dubai

Dar va zic eu ca toata lumea era cu ochii pe stewardeze

Fly Dubai la Bucuresti: Dubai traditional si modern

Emiratele intre traditional si modern

Fly Dubai la Bucuresti: catering Otopeni

Prajituri si sandvisuri 🙂

Fly Dubai la Bucuresti: Demetriade asaltat de presa

Domnul Nicolae Demetriade, reprezentantul Fly Dubai la Bucuresti asaltat de presa

Fly Dubai la Bucuresti: Ghaith al Ghaith si Mirabela Tiron

In timp ce Ghaith al Ghaith a fost arestat de Mirabela de la ZF

Fly Dubai si Qatar Airways la Bucuresti

La plecare, am vazut Qatar-ul tras langa Fly Dubai. Ladies and gentlemen, let the race begin ! Click here !

Categorii:
Evenimente

Comentarii

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Destinatii